Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med ikke-Tesla på Tesla superchargere

Startet av automat, mandag 31. januar 2022, klokken 23:47

« forrige - neste »

automat

Nå som Tesla har åpnet for andre biler, hvordan fungerer det i praksis? Fungerte det bra på din bil? Blir det ladekaos for Teslaeiere? Jeg tok en tur  med Ioniq'en til Rygge i kveld. Plugget i, og valgte stolpe i app'en. Og det fungerte helt fint. Kun et par-tre andre biler, så definitivt ikke noe kaos.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Kaoset kommer ikke på en mandags kveld den 31. januar. ;)

De fleste vet ikke om det enda, og det er utfartsdagene det eventuelt kan bli kaos. Kanskje også på de mest bynære stedene som har køtendenser med taxier osv til og med i ukedagene, men for de som skal langt går det ofte an å unngå disse.

Daniel_0007

Sitat fra: geear på tirsdag 01. februar 2022, klokken 08:01
Kaoset kommer ikke på en mandags kveld den 31. januar. ;)

De fleste vet ikke om det enda, og det er utfartsdagene det eventuelt kan bli kaos. Kanskje også på de mest bynære stedene som har køtendenser med taxier osv til og med i ukedagene, men for de som skal langt går det ofte an å unngå disse.

Så lenge de ikke åpner opp dombås rett før påske ferien eller sommer ferien så tviler på det blir noe lade kaos
Model 3 2019 LR Rwd

goggo

Sitat fra: automat på mandag 31. januar 2022, klokken 23:47
Nå som Tesla har åpnet for andre biler, hvordan fungerer det i praksis? Fungerte det bra på din bil? Blir det ladekaos for Teslaeiere? Jeg tok en tur  med Ioniq'en til Rygge i kveld. Plugget i, og valgte stolpe i app'en. Og det fungerte helt fint.

Så i en annen artikkel (det har vært så mange artikler om dette at jeg husker ikke hvor jeg så det) at det ikke fungerte på Ioniq på grunn av utformingen av Tesla connectoren som gjorde at man ikke fikk plass i "lade-hullet" :)

Så du merket ikke noe til dette problemet?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Sitat fra: goggo på tirsdag 01. februar 2022, klokken 10:03
Sitat fra: automat på mandag 31. januar 2022, klokken 23:47
Nå som Tesla har åpnet for andre biler, hvordan fungerer det i praksis? Fungerte det bra på din bil? Blir det ladekaos for Teslaeiere? Jeg tok en tur  med Ioniq'en til Rygge i kveld. Plugget i, og valgte stolpe i app'en. Og det fungerte helt fint.

Så i en annen artikkel (det har vært så mange artikler om dette at jeg husker ikke hvor jeg så det) at det ikke fungerte på Ioniq på grunn av utformingen av Tesla connectoren som gjorde at man ikke fikk plass i "lade-hullet" :)

Så du merket ikke noe til dette problemet?

mvh
Hugo
Jeg har også sett noe om dette på Ioniq. Men jeg plugget rett inn, uten problemer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

knute

Funket overraskende helt greit med frontlading på min MG ZS.
Ihvertfall på de stolpene som er vinklet slik som på vedlagte bilde(r).
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

SveinJ

Ladet på Notodden, ikke noe problem i det hele tatt. Veldig enkelt med appen. 5,50kWh koster det der.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Panduck

Tok en tur innom Nebbenes for å prøve med i3en. Det gikk ikke videre bra. Appen prøvde å starte lading, men virket ikke som om det ble noe kontakt. En annen ikke-Tesla prøvde en annen lader, og hadde samme problem. Han flyttet seg etterhvert til Recharge sine ladere. Sto at det kunne ta ett par minutter å start lading (det er lenge...) men vi sto der lengre enn det.

Prøver igjen snart :P Har ikke tenkt å bruke Tesla ladere så ofte, 50kW ladere er nok til i3en, men det er greit å ha som backup :)

eisa01

#8
Laste ned appen så jeg er klar om jeg skulle trenge det

Støtter ApplePay så trenger ikke legge inn kredittkort - det er vel eneste leverandøren i Norge?
Noen av de andre støtter ikke en gang autofyll av kredittkort ???

edit: Eller nei? Må legge til kredittkort for å starte ladeabonnement, så like dårlig som alle andre :-1:

turfsurf

Sitat fra: Panduck på fredag 04. februar 2022, klokken 22:04
Tok en tur innom Nebbenes for å prøve med i3en. Det gikk ikke videre bra. Appen prøvde å starte lading, men virket ikke som om det ble noe kontakt.
Startet du lading før eller etter bilen var koblet til?

Ionity bl.a funker best når man starter lading før man kobler til bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. februar 2022, klokken 09:54
Startet du lading før eller etter bilen var koblet til?
Ionity bl.a funker best når man starter lading før man kobler til bilen.

Det er visst det samme hos Tesla, man bør starte lading fra appen før man kopler til.

https://www.tu.no/artikler/vi-ladet-en-cupra-born-hos-tesla-supercharger-mer-kronglete-og-dyrere-enn-for-tesla-biler/516935

Etterhvert kommer en representant fra Tesla til og prøver seg fram på Polestaren: Representanten får til slutt i gang ladingen ved å starte lading fra appen før man kobler til bilen. Feilen skal ha kommet av at ladesesjonen gikk ut på tid ved en tidligere anledning og at bilen ikke hadde nullstillet seg.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. februar 2022, klokken 09:54
Startet du lading før eller etter bilen var koblet til?

Ionity bl.a funker best når man starter lading før man kobler til bilen.

Det står jo i appen at man skal plugge inn først, og så starte lading, så det var det jeg gjorde. Samme gjør jeg på Ionity og stort sett alt annet. Aldri hatt noe problem med det.

Prøvde 3 ladere i dag. En gikk i rødt kjapt etter at jeg prøvde å starte lading (skjedde to ganger før jeg ga opp den), de andre skjedde det ikke noe med, lading startet bare aldri. Jeg kan prøve å starte først og så plugge i, men det er jo motsatt av det appen sier man skal gjøre.

Noen andre som har fått til / hatt problem på Nebbenes? Eventuelt har fått til / hatt problem med å lade BMW (både min bil og den andre som ikke klarte å lade når jeg var der, var BMW)

geear

Bjørn Nyland måtte klemme på støpselet på Polestar 2, så det iallfall ut som, hvis det ikke var en tilfeldighet, da. Fra ca. 2 min her:


https://youtu.be/BlUZfGMqv_g

Panduck

Sitat fra: goggo på lørdag 05. februar 2022, klokken 10:43
Feilen skal ha kommet av at ladesesjonen gikk ut på tid ved en tidligere anledning og at bilen ikke hadde nullstillet seg.

Merkelig forklaring. Hvorfor skulle dette løses ved å starte laderen før man plugger inn? Noen ganger virker det som om man kommer opp med forklaringer bare får å ha en forklaring...

Panduck

Prøvde igjen med "start først, plugg inn etterpå". Fungerte ikke. Høres ut som lader låser seg og like etter låser seg opp. Man være pluggene ikke er helt "kompatible" med i3en. Kan jo se ut som om Polestar 2 har litt samme problem. Dette er vel ikke ladere som har vært testet så mye på andre biler enn Tesla før ganske nylig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA