Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når lynlading ikke starter, forslag?

Startet av vinterdekk, lørdag 16. desember 2023, klokken 06:52

« forrige - neste »

vinterdekk

Har skjedd meg to ganger med ca en ukes mellomrom.

Første tur, stopp hos Circle K. Kempower hardware. Aldri brukt Circle K Charge tidligere for å lade, men kort og brikke var satt opp på ett eller annet tidspunkt. Får autentisert, batteriprosent vises i display, noe skjer men bilen låser ikke kabelen og ladingen feiler. Prøver igjen flere ganger og på nabostolpe med samme resultat. Holder ladepistolen stødig på plass for best kontakt.

Andre tur, stopp hos Mer. Kempower hardware. Har tidligere brukt Mer app, men det er en stund siden sist. Får autentisert, batteriprosent vises i display, noe skjer men bilen låser ikke kabelen og ladingen feiler. Ok, dette virker kjent. Prøver WeCharge kortet for å luke ut kontoproblemer men det gjorde ingen forskjell. Det var ingen andre ledige ladestolper å prøve på. Mener det stod noe om sekvens-feil i displayet men aner ikke hva det betyr.

Har fått startet lading på Kempower stolpe hos Kople via Ladeklubben i samme tidsperiode og det er mange VW ID.4 på veien, så det bør jo ikke være store kompatibilitetsutfordringer. (Har tenkt litt på om Ladeklubben luker ut noen feilkilder ved at de trekker beløp etter ladingen er fullført og ikke reserverer noe på kredittkortet.)

Noen teori hva som går galt, og har dere forslag på hva jeg kan forsøke neste gang jeg opplever dette?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Orbit

Blir litt gjetning fra min side, men jeg tror ikke det har noe med betaling/autentisering å gjøre.

Enten ser bilen en intern feil (f. eks. ingen verdi fra en av de mange temperatursensorene i batteriet), eller så får den ikke mekanisk låst støpselet når den prøver (f. eks. snø/is i kontakten). Hører du noen lyd som tilsier at låsemotoren prøver seg?

Dersom du har tilgang på OBD2-adapter + app, så er det mest sannsynlig en forståelig feilkode å finne der. (På husken er du for langt unna meg til at jeg kunne hjulpet med dette)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

vinterdekk

#2
Takk. Det var en lyd som om bilen forsøkte å låse på Circle K. Fikk senere på dagen til å lade på Kople (med Ladeklubben).

Når det gjelder episoden hos Mer så husker jeg ikke lyd fra låsen men det var mye trafikk på stedet så kanskje det var derfor jeg ikke husker noe. Jeg kjørte rett til en riktig gammel Recharge lader og den startet på første forsøk (med Ladeklubben). Mulig jeg kan prøve igjen på Mer lokasjonen senere men det er ett travelt sted før jul.

OBD2 adapter har jeg ikke men kanskje jeg skaffer meg det en dag. Ser at det kan være nyttig.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Fikk svar fra Mer, den laderen jeg forsøkte å lade på har ikke kontakt med systemene deres og er ute av drift.

Ladestolpen har vært tilgjengelig eller opptatt i appen når jeg har sjekket, merkelig nok.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

geear

For all del la kunden ta problemet og ikke gi ut strøm når kommunikasjonen svikter. 🙄

Kunne i det minste hatt en fallback-funksjon der man varslet kunden i displayet eller app, og leverte for eksempel maks 5 kWh for å iallfall gi mulighet til å nå neste lader, i tilfelle krise.

Lars_F

Dette er ikke et ukjent problem, og er som oftest relatert til tung kabel og litt romslig CCS plugg hos noen bilmerker. Vår erfaringer er at det ofte hjelper å presse inn CCS pluggen i bilen, og samtidig løfte den litt oppover. Mens du gjør dette, så starer du ladingen. Så snart laderen begynner å levere kW (følg med på skjermen på laderen), så kan du slippe pluggen.

Kommunikasjonspinnene i CCS pluggen ligger nemlig i øvre del av pluggen, og når pluggen siger litt ned pga. høy vekt på kabel, så mister laderen kommunikasjonen med bilen. Ovenforstående framgangsmåte pleier å hjelpe, så prøv det neste gang :)
Jobber med hurtiglading i Eviny

RJK

Sitat fra: Lars_F på tirsdag 19. desember 2023, klokken 08:13Dette er ikke et ukjent problem, og er som oftest relatert til tung kabel og litt romslig CCS plugg hos noen bilmerker. Vår erfaringer er at det ofte hjelper å presse inn CCS pluggen i bilen, og samtidig løfte den litt oppover. Mens du gjør dette, så starer du ladingen. Så snart laderen begynner å levere kW (følg med på skjermen på laderen), så kan du slippe pluggen.

Kommunikasjonspinnene i CCS pluggen ligger nemlig i øvre del av pluggen, og når pluggen siger litt ned pga. høy vekt på kabel, så mister laderen kommunikasjonen med bilen. Ovenforstående framgangsmåte pleier å hjelpe, så prøv det neste gang :)
Hender seg den faller ut selv etter at den har startet, på noen ladere. Jeg velger alltid å holde litt lengre, og så slipper jeg den rolig og sakte, så vekten ikke gir et lite "rykk" mot porten, for ellers hender det at kommunikasjonen brytes.

Dette gjelder forsåvidt hos de fleste leverandørene, og selv på stasjoner med samme type lader opplever jeg at enkelte ladere er værre enn andre. Så neste tips er altså å prøve en av de andre stolpene om det ikke gir seg, og det er ledig kapasitet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: Lars_F på tirsdag 19. desember 2023, klokken 08:13Dette er ikke et ukjent problem, og er som oftest relatert til tung kabel og litt romslig CCS plugg hos noen bilmerker. Vår erfaringer er at det ofte hjelper å presse inn CCS pluggen i bilen, og samtidig løfte den litt oppover. Mens du gjør dette, så starer du ladingen. Så snart laderen begynner å levere kW (følg med på skjermen på laderen), så kan du slippe pluggen.

Kommunikasjonspinnene i CCS pluggen ligger nemlig i øvre del av pluggen, og når pluggen siger litt ned pga. høy vekt på kabel, så mister laderen kommunikasjonen med bilen. Ovenforstående framgangsmåte pleier å hjelpe, så prøv det neste gang :)

Jeg presset CSS pluggen mot kontakten i bilen men løftet ikke oppover, så det er ikke usannsynlig at jeg hadde fått startet ladingen om jeg hadde gjort det litt annerledes. Takk for tips, jeg skal prøve å huske det til neste gang.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Testet hos Mer på nøyaktig samme ladestolpe (Kempower satellitt) som i åpningsposten, og det gikk helt smertefritt. Prøvde å presse inn og litt opp, og prøvde å presse på samme måte som dagen da det feilet. Fungerte to av to ganger. Da tenker jeg at hypotesen om dårlig kontakt på kommunikasjonspinnene i CCS kontakten ikke kan stemme.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA