Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med ikke-Tesla på Tesla superchargere

Startet av automat, mandag 31. januar 2022, klokken 23:47

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: overskyet på fredag 06. januar 2023, klokken 01:37
Det er ingen innlegg fordi det er ikke noe å skrive om. Det er CCS ladere. Da kan man lade biler med CCS på dem. Hvorfor går du rundt å tror at det ikke skulle virke? Det kryr jo av andre enn Tesla på superchargere.
Fordi om det er CCS plugg betyr det ikke at det automatisk virker med alle biler. Det er flere SuC stasjoner hvor man ikke kan lade med andre biler enda.

Så det er da de stasjonene som ikke er gjort tilgjengelig for andre biler. Og så er det som alltid med standarder, de kan implementeres på forskjellig vis, så noen biler kan være trøblete.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

ja,var sånn jeg forstod det.. jeg har ikke hatt elbil siden 2015. får elbil igjen snart :-)
planlegger langtur i sommer. så tenkte det var greit å tilegne seg litt info ang lading langs veien.. er jo så veldig mange tilbydere/apper/muligheter. lånte bil hos forhandler i oktober ei helg. opprettet da bruker hos MER. opprettet hos Tesla denne uka. kan jeg klare meg med de 2? ellers er vel sikkert ladere som kan startes med vipps  gode greier :-)

Panduck

Sitat fra: overskyet link=topic=59513.msg1084676#msg1084676
Det er ingen innlegg fordi det er ikke noe å skrive om. Det er CCS ladere.

Jeg fikk aldri til å lade min i3 på superchargere, selv om jeg tydligvis har klart å få inn rutinen på hvordan det skal startes, ettersom jeg har klart å lade 3 andre elbiler der. Observerte også iX3 som prøvde flere ladere og aldri klarte å starte.

Verden er ikke så enkel som du beskriver over.

Fikk prøvd den "nye" polestaren min i går, det fungerte utmerket på V2, håper det fungerer like bra på V3. Så en video der en fyr ikke klarte å starte lading på en Polestar på Teslaladere, han prøvde flere :P Det var out of spec reviews og han fyren har vel god erfaring med å starte lading :P

Daniel_0007

EV6 har vel problemer og med å lade på suc, vet tb sleit en gang, samt at det var litt forskjellig om man var på v2 eller v3 lader, en av de funket bedre enn andre.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på fredag 06. januar 2023, klokken 08:48
ja,var sånn jeg forstod det.. jeg har ikke hatt elbil siden 2015. får elbil igjen snart :-)
planlegger langtur i sommer. så tenkte det var greit å tilegne seg litt info ang lading langs veien.. er jo så veldig mange tilbydere/apper/muligheter. lånte bil hos forhandler i oktober ei helg. opprettet da bruker hos MER. opprettet hos Tesla denne uka. kan jeg klare meg med de 2? ellers er vel sikkert ladere som kan startes med vipps  gode greier :-)

Synes Mer har veldig mange plasser med ladere, selv om de ikke har så mange ladere på hver plass. Fordelen at de og er på mindre steder, som Namsos.
Jeg ville gått inn på  https://chargefinder.com/no/ (helst på PC, eller last ned appen)
og sett hvem som har ladere der du tenker å reise.
Ulempen med Mer at de har skrudd opp prisen til 9kr per kWh for registrerte kunder i sør-Norge, som vel nærmer seg dyrest.

Ionity kan virke som et godt tilbud med abonnement, men det virker som at det er så mange som har abonnement at det ofte er kø i travle tider.

Som Tesla-eier så synes jeg Tesla-laderne er perfekt, og lader på Mer der Tesla ikke har ladere.
Tesla Model Y                         2021-

overskyet

Sitat fra: Svk på fredag 06. januar 2023, klokken 08:48
ja,var sånn jeg forstod det.. jeg har ikke hatt elbil siden 2015. får elbil igjen snart :-)
planlegger langtur i sommer. så tenkte det var greit å tilegne seg litt info ang lading langs veien.. er jo så veldig mange tilbydere/apper/muligheter. lånte bil hos forhandler i oktober ei helg. opprettet da bruker hos MER. opprettet hos Tesla denne uka. kan jeg klare meg med de 2? ellers er vel sikkert ladere som kan startes med vipps  gode greier :-)

Det er ladere omtrent over alt nå. Det beste beste er å bruke feks Plugsurfing i tillegg til Tesla. Da kan du lade nesten alle steder i Europa. Mer er generelt dyre og dårlige. De er omtrent den eneste aktøren jeg aktivt unngår å bruke.

Svk


HK

#67
Begriper ikke at noen gidder å betale mellom kr5 og 9 på hurtigladere. Kjøp en pakke med 145 kw for Euro 45,- hos italienske  Enel x way. Går omtrent over alt. Bor i Tyskland om vinteren så litt usikker på hvor man kan bruke den i Norge. I alle fall på Ionity og Recharge. I resten av Europa omtrent over alt som ionity, allego, fastned, Enbw  m.m. Bare pass på å stanse akkurat når pakka er brukt opp. Hvis ikke går den automatisk over i pay by use og da er det Eur. 0,99 pr. Kwh. Pakka gjelder en mnd. Bruker man den opp bytter man bare i 2 min til pay by use og så kjøper man bare en ny pakke. De har også mindre pakke og pakke på 330 kw for Eur 99 kommer i mars. Slutt å bli ranet av Cirkle k osv. Appen ligger i appstore og googleplay. Obs. Ikke rollover og det er automatisk fornyelse om tariff ikke endres.

OlaM

Sitat fra: HK på tirsdag 14. februar 2023, klokken 21:35
Begriper ikke at noen gidder å betale mellom kr5 og 9 på hurtigladere. Kjøp en pakke med 145 kw for Euro 45,- hos italienske  Enel x way. Går omtrent over alt. Bor i Tyskland om vinteren så litt usikker på hvor man kan bruke den i Norge. I alle fall på Ionity og Recharge. I resten av Europa omtrent over alt som ionity, allego, fastned, Enbw  m.m. Bare pass på å stanse akkurat når pakka er brukt opp. Hvis ikke går den automatisk over i pay by use og da er det Eur. 0,99 pr. Kwh. Pakka gjelder en mnd. Bruker man den opp bytter man bare i 2 min til pay by use og så kjøper man bare en ny pakke. De har også mindre pakke og pakke på 330 kw for Eur 99 kommer i mars. Slutt å bli ranet av Cirkle k osv. Appen ligger i appstore og googleplay. Obs. Ikke rollover og det er automatisk fornyelse om tariff ikke endres.

Takk for tipset! Hadde aldri hørt om de før. Skal huskes til sommerferien i Europa.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på tirsdag 14. februar 2023, klokken 21:50
Sitat fra: HK på tirsdag 14. februar 2023, klokken 21:35
Begriper ikke at noen gidder å betale mellom kr5 og 9 på hurtigladere. Kjøp en pakke med 145 kw for Euro 45,- hos italienske  Enel x way. Går omtrent over alt. Bor i Tyskland om vinteren så litt usikker på hvor man kan bruke den i Norge. I alle fall på Ionity og Recharge. I resten av Europa omtrent over alt som ionity, allego, fastned, Enbw  m.m. Bare pass på å stanse akkurat når pakka er brukt opp. Hvis ikke går den automatisk over i pay by use og da er det Eur. 0,99 pr. Kwh. Pakka gjelder en mnd. Bruker man den opp bytter man bare i 2 min til pay by use og så kjøper man bare en ny pakke. De har også mindre pakke og pakke på 330 kw for Eur 99 kommer i mars. Slutt å bli ranet av Cirkle k osv. Appen ligger i appstore og googleplay. Obs. Ikke rollover og det er automatisk fornyelse om tariff ikke endres.

Takk for tipset! Hadde aldri hørt om de før. Skal huskes til sommerferien i Europa.
Brukt de før, og da var det bare appløsning tilgjengelig, som jeg tipper er begrensning på ennå om du ikke betaler svindyrt for et ladekort.

Massive problemer med lading på Ionity, som i problemer med å få startet lading eller at lading avbrytes under lading. På ene stasjonen kostet det meg 1,5 timer i tillegg til selve ladetiden.

Dessuten var det tydeligvis en ladeøkt som hang på server som ikke vistes i i appen og jeg ikke fikk stoppet. Fikk ikke kontakt med brukerstøtte, verken da eller i ettertid. Endte opp med at det hindret meg å si opp fornyelsen, så der ble jeg faktuert for ny måned før jeg fikk stoppet det. Så bortkastede penger. Ble en dyr lærepenge.

Av sikkerhetsårsaker valgte jeg å sperre kortet for å unngå at de trakk meg for enda mere, og måtte få nytt kort, med alle de ulemper det medførte. Bl.a. fordi det ikke gikk å fjerne gamle kort som var brukt før. Jeg vil derfor ikke anbefale disse til min verste fiende engang.

Trodde det som virker som en av Italias største ladeoperatører burde være relativt trygt, men er eneste operatøren jeg må si jeg føler meg lurt av.

Du inngår kontrakt med dem på egen fri vilje, men nå er du herved informert og advart.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vollis47

Nå har det blitt mye som ikke er relatert til Tesla superchargere her! Kan dere ikke finne en annen plass til å utdype missnøyen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Svk

#71
Hadde vært gøy med litt bilder fra tesla ladere rundt om. Slik at en kan danne seg et bilde. Om det evt er verd å forsøke lading av annet enn Tesla på denne destinasjoen. Er jo kjempe for oss som ikke kjører tesla også. Med tanke på både plassering, antall ladere og pris.

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-billigst-pa-lading-ogsa-for-ikke-teslaer/242495

Men ja, vurderer fortsatt en Y RWD....


overskyet

Sitat fra: Svk på onsdag 15. februar 2023, klokken 09:55
Hadde vært gøy med litt bilder fra tesla ladere rundt om. Slik at en kan danne seg et bilde. Om det evt er verd å forsøke lading av annet enn Tesla på denne destinasjoen. Er jo kjempe for oss som ikke kjører tesla også. Med tanke på både plassering, antall ladere og pris.

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-billigst-pa-lading-ogsa-for-ikke-teslaer/242495

Men ja, vurderer fortsatt en Y RWD....

Jeg har foreløpig klart å lade på alle Tesla stasjonene jeg har forsøkt med Taycan. Det er kun der du rygger inntil det er utfordrene med Taycan i alle fall, men de ladestasjonene jeg har vært innom har også hatt noen stolper hvor du kan kjøre inntil sidelengs. Det er også andre alternativer de fleste stedene Tesla har åpnet ladestasjonen, så det er veldig liten risiko å planlegge å lade hos Tesla imho. En annen ting er at de er dyre og treige hvis du har Taycan, så de blir sjelden førstevalget.

Svk

#73
Har kun forsøkt en gang. Her er det rygge inntil. Litt kort kabel. Men masse ledig. Dette er uansett ikke en plass jeg kommer til å lade. Da dette bare er noen mil unna hjemmefra. Men om de fleste har lade plasseringer som du beskriver, så går det nok bedre. Hvor lader du billigere strøm på Taycanen? Tesla er vel billigere å ikke tregere enn de vanlige 150kW laderene rundt om?

RJK

Har han Taycan, så har han vel tilgang til Ionity-lading som gir 800 V og minst 260 kW i spennet opp til 80% SoC, og det til en pris av ca. 1,60-1,80 kr per kWh.

Jeg husker ikke alle detaljene for prisene de har, men selv bruker jeg Ionity når jeg kan, til 1,65 kr per kWh via ChargeMyHyundai. Da blir Tesla SuC dyrere, selv med medlemsavgift lagt til for begge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA