Erfaringer med ikke-Tesla på Tesla superchargere

Startet av automat, mandag 31. januar 2022, klokken 23:47

« forrige - neste »

Gazer75

Sitat fra: turfsurf på søndag 31. desember 2023, klokken 17:41Tesla har jo fikset det med v4.
Ikkje heilt. Drive-through er ikkje alltid grei med V4 det viste jo Nyland med V4 på Gardermoen.
https://youtu.be/tYjw3gSW0uk?si=RfpIz6jzqeak-8FM&t=150
Uaktuelt for meg å måtte skrape lakken med kabelen for å komme rundt til høgre side når stolpen er til venstre.
Om dei står på rekke som ein rygger eller køyrer fram til så vil det vere null problem.
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

Sitat fra: Gazer75 på mandag 01. januar 2024, klokken 07:04Uaktuelt for meg å måtte skrape lakken med kabelen for å komme rundt til høgre side når stolpen er til venstre.
Om dei står på rekke som ein rygger eller køyrer fram til så vil det vere null problem.
Det der er en merkelig plassering av stolpene ifht parkeringsplassen. Stolpene skulle jo stått i midten av parkeringsplassen, ikke i hjørnet. Da kunne han jo bare kjørt inn i stedet for å rygge. Ionity har stort sett løst dette perfekt, både med drive-trough og rygge/kjøre inn til. Uansett variant er jo riktig plassering av stolpen midt i parkeringsboksen, altså midt på stripen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på søndag 31. desember 2023, klokken 14:56
Sitat fra: vinterdekk på søndag 31. desember 2023, klokken 14:49Synes det lukter frivillig ordenspoliti over dette selv om du helt sikkert mener det godt.
Men hvis det er fullt på en superlader og jeg ser at en ekstra plass kan frigjøres ved at noen flytter seg så spør jeg pent om de kan bytte ladestolpe hvis de har lenge igjen å lade, og forklarer hvorfor.
Dette høres ut som en kommentar fra noen som sjelden er på en (nesten) full superlader.
Når man først har fått plass på et sted som er fullt, så begynner man ikke å flytte rundt til en annen lader bare fordi det da (i noen minutter) kan frigjøre en annen plass.
Husk at med for eksempel 30 ladestolper, så vil det i snitt bli en ledig plass hvert eneste minutt hvis brukerne lader 30 minutter hver. Før du har rukket å rotere om, så har kanskje bilen ved siden av kjørt bort.
Husk også at mange ladestolper gir lavere hastighet/ikke virker. Jeg ønsker ikke å bytte bort min beviselig fungerende ladestolpe mot en potensielt dårligere eller ikke-fungerende en.

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. januar 2024, klokken 08:59
Sitat fra: Gazer75 på mandag 01. januar 2024, klokken 07:04Uaktuelt for meg å måtte skrape lakken med kabelen for å komme rundt til høgre side når stolpen er til venstre.
Det der er en merkelig plassering av stolpene ifht parkeringsplassen. Stolpene skulle jo stått i midten av parkeringsplassen, ikke i hjørnet. Da kunne han jo bare kjørt inn i stedet for å rygge. Ionity har stort sett løst dette perfekt, både med drive-trough og rygge/kjøre inn til. Uansett variant er jo riktig plassering av stolpen midt i parkeringsboksen, altså midt på stripen.
Det er også litt merkelig at han velger å rygge inn for å få ladeluka på feil side. Han burde helt klart kjørt inn med fronnten, og dermed fått luke på andre siden, så ville det neppe vært store problemer.

Men altså, den diskusjonen finner man fra side 2 i denne tråden (innlegg #34) "Utforming av Teslas ladeparker. Bygger de problemer eller løsninger?":

https://elbilforum.no/index.php?topic=65593.25

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatHusk også at mange ladestolper gir lavere hastighet/ikke virker. Jeg ønsker ikke å bytte bort min beviselig fungerende ladestolpe mot en potensielt dårligere eller ikke-fungerende en.
Elle... :+1:  Ja det der har jeg sett noen av de mest stressa holder på med. Det er jo bare tull. Det er jo så kort ventetid anyway.

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 01. januar 2024, klokken 12:00
SitatHusk også at mange ladestolper gir lavere hastighet/ikke virker. Jeg ønsker ikke å bytte bort min beviselig fungerende ladestolpe mot en potensielt dårligere eller ikke-fungerende en.
Elle... :+1:  Ja det der har jeg sett noen av de mest stressa holder på med. Det er jo bare tull. Det er jo så kort ventetid anyway.

Det endrer jo inntrykket av størrelsen på problemet med biler med ulik plassering av ladeluke. Vi har ikke så store Tesla-lokasjoner som ellemelle beskriver her nordafør, men det er tilfeldigvis andre ladesteder i nærheten av de fleste Tesla-destinasjonene som finnes (Kople, Recharge, Mer, Eviny). Så det blir bare vanskelig om man er veldig bestemt på å lade hos Tesla hele veien.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på mandag 01. januar 2024, klokken 11:37Dette høres ut som en kommentar fra noen som sjelden er på en (nesten) full superlader.
Når man først har fått plass på et sted som er fullt, så begynner man ikke å flytte rundt til en annen lader bare fordi det da (i noen minutter) kan frigjøre en annen plass.
Husk at med for eksempel 30 ladestolper, så vil det i snitt bli en ledig plass hvert eneste minutt hvis brukerne lader 30 minutter hver. Før du har rukket å rotere om, så har kanskje bilen ved siden av kjørt bort.
Husk også at mange ladestolper gir lavere hastighet/ikke virker. Jeg ønsker ikke å bytte bort min beviselig fungerende ladestolpe mot en potensielt dårligere eller ikke-fungerende en.
Det er stor forskjell på de store stasjonene på Østlandet og stasjoner med 4-8 stolper som det faktisk er en del av rundt om kring (Tesla har dog vært flinke å utvide disse ved behov). Alt er situasjonsbetinget.

Jeg har snakket med folk og hørt hvor lenge de har igjen å lade, og hørt om de kunne flytte på seg. Sist i Kautokeino i sommer med fire stolper, hvor en Buzz og en Y stod på tvers, en e-tron kom ikke til og vi måtte rygge inn på feil side.

Med e-tron trenger man enten to ledige slotter (der det ikke er drive-through) eller ledig helt på ene siden. Det kan ta langt tid selv på større superladerstasjoner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Ja det er klart at for steder med svært få ladestolper (gjerne nordpå), så er er det rom for diskusjon.

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. januar 2024, klokken 14:27Jeg har snakket med folk og hørt hvor lenge de har igjen å lade, og hørt om de kunne flytte på seg. Sist i Kautokeino i sommer med fire stolper, hvor en Buzz og en Y stod på tvers, en e-tron kom ikke til og vi måtte rygge inn på feil side.

Med e-tron trenger man enten to ledige slotter (der det ikke er drive-through) eller ledig helt på ene siden. Det kan ta langt tid selv på større superladerstasjoner.

Jeg opplevde bare køtendenser på Ishavsveien på lokasjoner uten Tesla-SC i nærheten i sommeren som var, steder som Lakselv og Ifjord. Observerte ellers ensomme ladere fra Ishavsveien på tettsteder med Tesla SC. Så det kunne muligens løst seg om en av bilene i Kautokeino ladet på Ishavsveien om det ikke da var en veldig travel time hvor alt var opptatt eller noe var ute av drift. I august har også Ishavsveien gått over til Kople som betalingsleverandør så det har da blitt mye enklere å starte lading enn med InCharge-løsningen.

Eladdin - Elbilfareren

Ladet på Tesla-Vestby kjøpesenter i går, etter en mildt sagt komisk opplevelse med Recharge ved McDonalds sørgående retning først.
Recharge: Med Elton - støtter Recharge, men ikke akkurat DISSE ladestolpene. Scanne qr-kode - ble bare tull. Søkte etter Recharge-app og ble linket videre til Fortum C&D som fortalte at stolpen 'min' var opptatt. Spurte to andre om de fikk det til, men de sleit de også.
Heldigvis har de andre rechargeladere tett ved bensinstasjonen, med brikkestart og kredittkortstart. Her skjedde det ingenting ved tapping av kredittkortet, men det klikket i ladeskapet med forum-brikken. Ladepistolen var veldig slarkete i ladeporten, og tok ikke kontakt med bilen.
Dro lattermildt og hoderystende fra området mens de to andre slet fortsatt. Vi var i alle fall 3 med en 'fantastisk' ladeopplevelse.

Ved Tesla-Vestby kjøpesenter: Plugg inn, valgte D4 i appen og lading startet nesten umiddelbart med lade-effekt på maks 69 kW ved 30% SOC, fallende til 44 kW ved 60 %.
Hyundai Ioniq 5 får ikke så mye ut av disse, men du verden så deilig med en smooth lade-session.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

vinterdekk

Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 02. januar 2024, klokken 08:56Ladet på Tesla-Vestby kjøpesenter i går, etter en mildt sagt komisk opplevelse med Recharge ved McDonalds sørgående retning først.
Recharge: Med Elton - støtter Recharge, men ikke akkurat DISSE ladestolpene. Scanne qr-kode - ble bare tull. Søkte etter Recharge-app [...]

Skulle tatt med Elbilforeningens blå brikke istedenfor å stole på app.  ;) Neida bare tuller, det er ikke sikkert det hadde hjulpet i dette tilfellet. Men jeg har foreløpig ikke støtt på problemer hos Recharge med roaming tilbyder ala Ladeklubb og rfid brikke. Det har hendt når jeg skal lade ett sted der det kreves en egen app at jeg har mislyktes på første forsøk. Det er alltid noe. Men Tesla går stortsett fint.

Rosstopher

Det burde jo funke hver eneste gang. At noen tilbydere fortsatt i 2024 velger å ha systemer som ikke virker fremstår som underlig. Eller det er kanskje ikke så rart når kundene velger å fortsette å støtte slike bedrifter i stedet for å stemme med lommeboka.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

igniztion

Jeg tenker at noen vil sette pris på at jeg velger å lade på 50kW Recharge og betale mer enn om jeg opptok en, eller i noen tilfeller to, Tesla SuC.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

vinterdekk

Sitat fra: igniztion på tirsdag 02. januar 2024, klokken 13:16Jeg tenker at noen vil sette pris på at jeg velger å lade på 50kW Recharge og betale mer enn om jeg opptok en, eller i noen tilfeller to, Tesla SuC.

Er denne "noen" svensk fagforening?

Electric cars in Norway

Sitat fra: igniztion på tirsdag 02. januar 2024, klokken 13:16Jeg tenker at noen vil sette pris på at jeg velger å lade på 50kW Recharge og betale mer enn om jeg opptok en, eller i noen tilfeller to, Tesla SuC.
Ja vi andre på suc takker deg for det :+1: hvertfall hvis du opptar to plasser 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA