Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med ikke-Tesla på Tesla superchargere

Startet av automat, mandag 31. januar 2022, klokken 23:47

« forrige - neste »

geear

Tror Polestar 2 har hatt lignende problemer på andre ladere også? Tror det var derfor Bjørn gjorde det han gjorde.

Panduck

Sitat fra: geear på lørdag 05. februar 2022, klokken 18:29
Tror Polestar 2 har hatt lignende problemer på andre ladere også? Tror det var derfor Bjørn gjorde det han gjorde.

Jeg har hatt det samme problemet på en Ionity lader i Sverige (på i3), måtte holde den opp for å få startet lading. Det fungerte der, men ikke på Tesla-laderen. Var første gang jeg prøvde en lader med mer enn 50kW effekt og tenkte det var fordi pluggen var tyngre enn vanlige de på vanlige 50kW ladere, men har aldri hatt problemet etter det. Dumt om PS2 har noe av samme problem.

KTS

Fungerer fint med e-tron. Sto ved den bakerste laderen. Dekker akkurat pilen som viser kjøreretning. Kjørte så langt frem som mulig. B-stolpen var ca ved T i Tesla.

Dette kommer til å fungere fint om de med ladeport foran og venstre foran kjører på bakerste stolpe. De som har høyre bak må rygge inn så langt som mulig på bakerste stolpe. Utfordringen er helt klart de stolpene der Tesla rygger inn for dem med port foran på venstre... Her må vi vise hensyn til andre 🙂

Plugget i først, startet så lading i app 5sek etterpå. Begynte å lade etter ca 40sek. Koble ut tok lengre tid...

Dette ga mersmak. Håper det åpnes over hele Europa 🤞

elektro

Fungerte brillefint med ur-e-tron på Nebbenes. Nå var det ikke fullt, men tror det skal gå greit i de fleste tilfeller. Synes nå det er vanskelig å forstå hvordan man skal stå der med Tesla også jeg da, i snø og tusmørke.. vanskelig å vite hva som er par, og gir redusert/delt ladehastighet også, men det pleier å løse seg. :) Å parkere med nesa inn blir nok mer utfordrende.

Fikk for øvrig 144 kW maks inn i bilen alene på paret. Der stod den lenge. Vet ikke om det skyldtes bilen, men pleier å se 150 kW.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Panduck

Sitat fra: KTS på lørdag 05. februar 2022, klokken 19:26
Dette ga mersmak. Håper det åpnes over hele Europa 🤞

Om / når de gjør det, tror jeg andre ladeoperatører vil slite. Pris og tilgjengelighet vil gjøre at det ikke vil være noe spesielt poeng for mange å forholde seg til andre leverandører.

overskyet

#20
Har ladet Taycan på Tesla Superchager. Fungerer fint, det er bare å plugge inn og trykke start fra appen. Det er to snags. Det ene er at det lader litt treigere enn med BKK osv. Det andre er at der hvor det er lagt opp til at teslaene rygger inntil, er det ganske kronglete. Du må veldig nære for å plugge inn Taycan. Kan se for meg at det er steder hvor man ikke klarer det.

Med 400 volt på Tesla Superchager får jeg maks 150 kilowatt teoretisk, men i virkeligheten ser det ut til at jeg får 140-et-eller-annet. Mens på feks BKK, så ser dette ikke ut til å være noen begrensning og 200 kw er helt vanlig. På Ionity er 250+ KW helt vanlig. Dette blir selvsagt spesifikt for Taycan (og Audi Etron GT) så både problem/ikke problem med kort leding eller hastighet, kan være annerledes på andre biler. Prisen er også svært høy, sammenlignet med den jeg har på Ionity (1.85,- per kilowatt (abb sponset tre år))

Med abb hos Tesla blir prisen ca den samme jeg får hos BKK, før rabatt og uten noe abb. Ikke dårlig, men heller ikke spesielt bra. Uten abb hos Tesla, er prisen kriminelt høy i feks Lærdal og mye dyrere enn alternativene jeg har langs samme rute.

Dessverre er ikke de laderne Tesla åpnet til nå spesielt interessante for meg. Men om alle vår åpne, ville det selvsagt stille seg annerledes i sommerferie etc. Jeg gleder meg til de åpner alt. Det er stadig slik at jeg ikke synes det er nok steder å lade. Lading bør være som når man fylte bensin, man bare svinger innom et sted når det passer seg sånn.

Jeg har bare testet det i Lærdal og det har ikke vært antydning til noe kaos. Bare blide fjes når jeg kommer med en "ikke tesla". Noen er nysgjerrige og slår av en prat. 

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Arha

Prøvde Nebbenes en onsdag kveld.  Var nesten alene, så da var det ingen problemer med Ampera-e og ladeport foran på venstre side.  Men hvis det hadde vært stor trafikk ville det nok ikke vært særlig populært å oppta 1,5 plasser.  Plugget inn først og startet greit i appen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

geear

I omtrent 19 av 20 tilfeller jeg lader ved SuC, om ikke enda mer, så er det masse ledige plasser, og vil være helt uproblematisk å ta to plasser. Har ofte tatt fire plasser på tvers med henger, der man rygger inntil. Aldri vært et problem. Har man ikke-Tesla med ugunstig plassert ladeport så går det an å forsøke å styre unna de verste tidspunktene.

DagfinnN

Var på Solli (Sarpsborg) i dag kl 11 og kun en plass ledig av 10. Litt rart på en onsdag formiddag?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

paalsen

Den på Solli er det nesten alltid mye trafikk på.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vollis47

Har prøvd med vår Opel Mocca et par ganger i Lyngdal, lørdag 5/3 og mandag 14/3, begge ganger midt på dagen. Det var mange ledige båser og Opelen har ladekontakten bak på venstre side, så tilkobling går greit. Startet lading med appen og displayet i bilen indikerer at lading har startet, men etter en kort stund sier Teslaappen at feil har oppstått. Foreslo å prøve en annen bås, men det hjalp ikke.

Blir nok til at vi lader Teslaen på SuC og Opelen andre steder.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

ThomasEL

Er det noen som har en formening om hvordan de åpne Teslastasjonene har klart «stresstesten» så langt i Påska?

Ser ingen nye innlegg på Teslasiden om dette de siste ukene, så det er vel kanskje et tegn på at det har gått nogenlunde smertefritt..? Men mulig noen av dere har snappet opp noe førstehåndsinformasjon?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Otkristo

Sitat fra: ThomasEL på søndag 17. april 2022, klokken 19:53
Er det noen som har en formening om hvordan de åpne Teslastasjonene har klart «stresstesten» så langt i Påska?

Ser ingen nye innlegg på Teslasiden om dette de siste ukene, så det er vel kanskje et tegn på at det har gått nogenlunde smertefritt..? Men mulig noen av dere har snappet opp noe førstehåndsinformasjon?

Otkristo

Sitat fra: ThomasEL på søndag 17. april 2022, klokken 19:53
Er det noen som har en formening om hvordan de åpne Teslastasjonene har klart «stresstesten» så langt i Påska?

Ser ingen nye innlegg på Teslasiden om dette de siste ukene, så det er vel kanskje et tegn på at det har gått nogenlunde smertefritt..? Men mulig noen av dere har snappet opp noe førstehåndsinformasjon?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA