Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyttelast / maks vekt.

Startet av Panduck, onsdag 26. januar 2022, klokken 21:35

« forrige - neste »

Panduck

På en bz4x reklame var det en som lurte på hvordan nyttelasten på bz4x kunne være så lav. Etter litt googeling er tallene jeg ser direkte deprimerende. 275 maksvekt (200kg nyttelast) må vel være feil? Noen som vet noe mer?

TB

#1
Det høres rart ut, med 200 275 kg / 5 sitteplasser = 50 55 kg pr person?
Bagasjerommet skal være 452 liter og maksimal tilhengervekt 750 kg

Må pakke både passasjerer og bagasje i tilhengeren ?  :angel:
(edit, brukte feil tall og regnet feil... :angel:)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Panduck

Sitat fra: TB på onsdag 26. januar 2022, klokken 21:48
Det høres rart ut, med 200 kg / 5 sitteplasser = 50 kg pr person?
Bagasjerommet skal være 452 liter og maksimal tilhengervekt 750 kg

Må pakke både passasjerer og bagasje i tilhengeren ?  :angel:

Ja, det virker jo alt for lite til å kunne stemme.

Derfor jeg lurte på om noen hadde sett noe andre tall en det som står på disse sidene...

https://www.auto-data.net/en/toyota-bz4x-71.4-kwh-204hp-bev-44942

https://insideevs.com/news/544167/toyota-bz4x-specs/

https://global.toyota/en/newsroom/toyota/36254760.html

kaiat

Sitat fra: TB på onsdag 26. januar 2022, klokken 21:48
Det høres rart ut, med 200 275 kg / 5 sitteplasser = 50 55 kg pr person?
Bagasjerommet skal være 452 liter og maksimal tilhengervekt 750 kg

Må pakke både passasjerer og bagasje i tilhengeren ?  :angel:
(edit, brukte feil tall og regnet feil... :angel:)

I følge kjøretøyforskriften regnes det 75 kg per sitteplass, så for en 5-seters bil må du ha 375 kg nyttelast. Artig nok er det flere bilmodeller med mindre nyttelast enn dette på markedet, så det spørs om det er andre regler for europeisk typegodkjenning som overstyrer norske regler (biler typegodkjennes normalt sett ikke i Norge så lenge de har europeisk typegodkjenning).

Jeg så forøvrig at nyttelasten var oppgitt til 350 kg på Subaru Solterra, og er det i tillegg til fører, er det jo sånn noenlunde. Men det skulle ha vært mer...

Panduck

Sitat fra: kaiat på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:26
Jeg så forøvrig at nyttelasten var oppgitt til 350 kg på Subaru Solterra, og er det i tillegg til fører, er det jo sånn noenlunde. Men det skulle ha vært mer...

Vel, forskjell på maks vekt og vekt var 275kg både for Solterra og bz4x, og den ene siden oppgir 275kg også for Solterra. Hvor har du sett nyttelast på Solterra oppgitt til 350kg?

Jeg ville ikke engang vurdere Model Y p.g.a nyttelast så lagt som 390kg, 350kg for SUVer som dette er for lite :/

turfsurf

Merkelig at visse personer ikke er her inne og hyler om hvor ubrukelig disse bilene er med så lav nyttelast...

Men stemmer dette så er den jo litt marginal, som på TM3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Model 3 med lav max vekt er en ting. Men for SUVer blir det litt merkelig...

DagfinnN

Sitat fra: Panduck på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:06
Model 3 med lav max vekt er en ting. Men for SUVer blir det litt merkelig...
Y ser ut til å få 562 for 2022 modellene. Det holder.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:27
Sitat fra: Panduck på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:06
Model 3 med lav max vekt er en ting. Men for SUVer blir det litt merkelig...
Y ser ut til å få 562 for 2022 modellene. Det holder.

Ja for Y holder det - men dersom bz4 kun klarer 200 kg er det jo helt tullete.

Ingen SUV i Norge bør leveres med så lite!

kaiat

Sitat fra: Panduck på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:57
Sitat fra: kaiat på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:26
Jeg så forøvrig at nyttelasten var oppgitt til 350 kg på Subaru Solterra, og er det i tillegg til fører, er det jo sånn noenlunde. Men det skulle ha vært mer...

Vel, forskjell på maks vekt og vekt var 275kg både for Solterra og bz4x, og den ene siden oppgir 275kg også for Solterra. Hvor har du sett nyttelast på Solterra oppgitt til 350kg?

Det var på ev-database.org, men jeg var inne der og sjekket igjen nå - det er bare å glemme dette tallet. De oppgir bilens egenvekt til 2020 kg og totalvekten til 2295 kg, noe som jo gir en nyttelast på nettopp 275 kg. Hvordan de har kommet fram til 350 kg aner jeg ikke, med mindre de har gått ut ifra at egenvekten er oppgitt med fører på 75 kg. Det står nemlig "Weight Unladen (EU)" og den benevnelsen er inkludert fører på 75 kg. Men da burde jo nyttelasten ekskludert vekta av fører og du er fremdeles på 275 kg og ikke 350 kg som oppgitt der.

Jeg ser også at egen- og totalvekt varierer også fra ulike kilder, så det er ikke helt enkelt å bli klok på dette tydeligvis...

Panduck

Sitat fra: kaiat på torsdag 27. januar 2022, klokken 17:03
Jeg ser også at egen- og totalvekt varierer også fra ulike kilder, så det er ikke helt enkelt å bli klok på dette tydeligvis...

Det ene er vel en offisiell side fra Toyota. Får jo uansett håpe de har gjort en feil og at tallene ikke stemmer :)

kaiat

Ja, den offisielle siden til Toyota bør jo være fasit. Hvorfor andre sider opererer med andre tall enn det Toyota oppgir, er derfor noe underlig. Jeg lurer litt på om det kan være at Toyota oppgir metriske mål, og så sitter det en amerikansk journalist og skal regne dette om i "freedom units". Deretter baserer kanskje en europeisk journalist sin artikkel på den amerikanske artikkelen og regner det om til metrisk igjen - og så oppstår det en regnefeil et sted som henger med videre.

Merk forøvrig at Toyotas tall oppgis til å være "in-house measurements" for JDM-biler - mao. kan de endelige tallene være annerledes når bilen typegodkjennes for det europeiske markedet.

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. januar 2022, klokken 11:28
Merkelig at visse personer ikke er her inne og hyler om hvor ubrukelig disse bilene er med så lav nyttelast...

Men stemmer dette så er den jo litt marginal, som på TM3.
Nå er for det første ikke denne bilen så veldig interessant i mine øyne. Men før man har mere håndfast enn rykter og antagelser, så har ihvertfall jeg valgt å ikke si noe før nå.

Jeg skulle og ha gitt TM3 "pepper" hadde jeg fått med meg at nyttelasten var så lav at man knapt kan fylle bilen med folk, uten noe særlig kapasitet for bagasje. Jeg synes det både er tragisk og latterlig på samme stund.

Men som sagt, la oss få frem tall som er bekreftet, så kan jeg godt delta i "koret". Men synes likevel det blir feil når det ikke er en bil jeg vil vurdere til meg selv. Holdt på å bestille norgesversjonen av Leaf, men må ærlig talt si at jeg nå er glad for at jeg trakk meg i siste sekund.

Og etterhvert har Nissan blitt langt mindre interessant alternativ, mens en god del interessante alternativ har kommet til. Dessverre ser det ut til at noen feilvurderinger følger med over i Stellantis.

Ser ut som de holder seg i nedre skikk for både motorkraft og batterikraft, og det gjør sitt til at rekkevidden ikke er der jeg forventer at en moderne bil bør ligge.

Det gjelder bl.a. 4(5)-lingene i typisk kombi/vare/personbil-kategorien. Sikler i utgangspunktet på Opel Zafira e-Life, men tester viser at de er alt for motorsvak, og rekkevidden er under par for å brukes som både privatbil og weekend-camper. Synd, veldig synd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. januar 2022, klokken 11:28
Merkelig at visse personer ikke er her inne og hyler om hvor ubrukelig disse bilene er med så lav nyttelast...

Men stemmer dette så er den jo litt marginal, som på TM3.
Det er jo sikkert fordi Toyota og Subaru er ganske uinteressant. 
Når det er sagt høres tallene håpløst lave ut. Får se hva Lexus får til.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Er det ikke noen som har vært og sett på den Subaruen og tatt bilde av vitale data som er klistret i døråpningen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA