Elbilforum.no

Bilmerker => Toyota / Lexus => bZ4 => Emne startet av: Panduck på onsdag 26. januar 2022, klokken 21:35

Tittel: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Panduckonsdag 26. januar 2022, klokken 21:35
På en bz4x reklame var det en som lurte på hvordan nyttelasten på bz4x kunne være så lav. Etter litt googeling er tallene jeg ser direkte deprimerende. 275 maksvekt (200kg nyttelast) må vel være feil? Noen som vet noe mer?
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: TBonsdag 26. januar 2022, klokken 21:48
Det høres rart ut, med 200 275 kg / 5 sitteplasser = 50 55 kg pr person?
Bagasjerommet skal være 452 liter og maksimal tilhengervekt 750 kg

Må pakke både passasjerer og bagasje i tilhengeren ?  :angel:
(edit, brukte feil tall og regnet feil... :angel:)
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Panduckonsdag 26. januar 2022, klokken 23:49
Sitat fra: TB på onsdag 26. januar 2022, klokken 21:48
Det høres rart ut, med 200 kg / 5 sitteplasser = 50 kg pr person?
Bagasjerommet skal være 452 liter og maksimal tilhengervekt 750 kg

Må pakke både passasjerer og bagasje i tilhengeren ?  :angel:

Ja, det virker jo alt for lite til å kunne stemme.

Derfor jeg lurte på om noen hadde sett noe andre tall en det som står på disse sidene...

https://www.auto-data.net/en/toyota-bz4x-71.4-kwh-204hp-bev-44942

https://insideevs.com/news/544167/toyota-bz4x-specs/

https://global.toyota/en/newsroom/toyota/36254760.html
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: kaiattorsdag 27. januar 2022, klokken 10:26
Sitat fra: TB på onsdag 26. januar 2022, klokken 21:48
Det høres rart ut, med 200 275 kg / 5 sitteplasser = 50 55 kg pr person?
Bagasjerommet skal være 452 liter og maksimal tilhengervekt 750 kg

Må pakke både passasjerer og bagasje i tilhengeren ?  :angel:
(edit, brukte feil tall og regnet feil... :angel:)

I følge kjøretøyforskriften regnes det 75 kg per sitteplass, så for en 5-seters bil må du ha 375 kg nyttelast. Artig nok er det flere bilmodeller med mindre nyttelast enn dette på markedet, så det spørs om det er andre regler for europeisk typegodkjenning som overstyrer norske regler (biler typegodkjennes normalt sett ikke i Norge så lenge de har europeisk typegodkjenning).

Jeg så forøvrig at nyttelasten var oppgitt til 350 kg på Subaru Solterra, og er det i tillegg til fører, er det jo sånn noenlunde. Men det skulle ha vært mer...
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Panducktorsdag 27. januar 2022, klokken 10:57
Sitat fra: kaiat på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:26
Jeg så forøvrig at nyttelasten var oppgitt til 350 kg på Subaru Solterra, og er det i tillegg til fører, er det jo sånn noenlunde. Men det skulle ha vært mer...

Vel, forskjell på maks vekt og vekt var 275kg både for Solterra og bz4x, og den ene siden oppgir 275kg også for Solterra. Hvor har du sett nyttelast på Solterra oppgitt til 350kg?

Jeg ville ikke engang vurdere Model Y p.g.a nyttelast så lagt som 390kg, 350kg for SUVer som dette er for lite :/
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: turfsurftorsdag 27. januar 2022, klokken 11:28
Merkelig at visse personer ikke er her inne og hyler om hvor ubrukelig disse bilene er med så lav nyttelast...

Men stemmer dette så er den jo litt marginal, som på TM3.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Panducktorsdag 27. januar 2022, klokken 12:06
Model 3 med lav max vekt er en ting. Men for SUVer blir det litt merkelig...
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: DagfinnNtorsdag 27. januar 2022, klokken 12:27
Sitat fra: Panduck på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:06
Model 3 med lav max vekt er en ting. Men for SUVer blir det litt merkelig...
Y ser ut til å få 562 for 2022 modellene. Det holder.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: hELgenentorsdag 27. januar 2022, klokken 13:23
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:27
Sitat fra: Panduck på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:06
Model 3 med lav max vekt er en ting. Men for SUVer blir det litt merkelig...
Y ser ut til å få 562 for 2022 modellene. Det holder.

Ja for Y holder det - men dersom bz4 kun klarer 200 kg er det jo helt tullete.

Ingen SUV i Norge bør leveres med så lite!
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: kaiattorsdag 27. januar 2022, klokken 17:03
Sitat fra: Panduck på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:57
Sitat fra: kaiat på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:26
Jeg så forøvrig at nyttelasten var oppgitt til 350 kg på Subaru Solterra, og er det i tillegg til fører, er det jo sånn noenlunde. Men det skulle ha vært mer...

Vel, forskjell på maks vekt og vekt var 275kg både for Solterra og bz4x, og den ene siden oppgir 275kg også for Solterra. Hvor har du sett nyttelast på Solterra oppgitt til 350kg?

Det var på ev-database.org, men jeg var inne der og sjekket igjen nå - det er bare å glemme dette tallet. De oppgir bilens egenvekt til 2020 kg og totalvekten til 2295 kg, noe som jo gir en nyttelast på nettopp 275 kg. Hvordan de har kommet fram til 350 kg aner jeg ikke, med mindre de har gått ut ifra at egenvekten er oppgitt med fører på 75 kg. Det står nemlig "Weight Unladen (EU)" og den benevnelsen er inkludert fører på 75 kg. Men da burde jo nyttelasten ekskludert vekta av fører og du er fremdeles på 275 kg og ikke 350 kg som oppgitt der.

Jeg ser også at egen- og totalvekt varierer også fra ulike kilder, så det er ikke helt enkelt å bli klok på dette tydeligvis...
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Panducktorsdag 27. januar 2022, klokken 19:55
Sitat fra: kaiat på torsdag 27. januar 2022, klokken 17:03
Jeg ser også at egen- og totalvekt varierer også fra ulike kilder, så det er ikke helt enkelt å bli klok på dette tydeligvis...

Det ene er vel en offisiell side fra Toyota. Får jo uansett håpe de har gjort en feil og at tallene ikke stemmer :)
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: kaiatfredag 28. januar 2022, klokken 09:27
Ja, den offisielle siden til Toyota bør jo være fasit. Hvorfor andre sider opererer med andre tall enn det Toyota oppgir, er derfor noe underlig. Jeg lurer litt på om det kan være at Toyota oppgir metriske mål, og så sitter det en amerikansk journalist og skal regne dette om i "freedom units". Deretter baserer kanskje en europeisk journalist sin artikkel på den amerikanske artikkelen og regner det om til metrisk igjen - og så oppstår det en regnefeil et sted som henger med videre.

Merk forøvrig at Toyotas tall oppgis til å være "in-house measurements" for JDM-biler - mao. kan de endelige tallene være annerledes når bilen typegodkjennes for det europeiske markedet.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: RJKfredag 28. januar 2022, klokken 19:11
Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. januar 2022, klokken 11:28
Merkelig at visse personer ikke er her inne og hyler om hvor ubrukelig disse bilene er med så lav nyttelast...

Men stemmer dette så er den jo litt marginal, som på TM3.
Nå er for det første ikke denne bilen så veldig interessant i mine øyne. Men før man har mere håndfast enn rykter og antagelser, så har ihvertfall jeg valgt å ikke si noe før nå.

Jeg skulle og ha gitt TM3 "pepper" hadde jeg fått med meg at nyttelasten var så lav at man knapt kan fylle bilen med folk, uten noe særlig kapasitet for bagasje. Jeg synes det både er tragisk og latterlig på samme stund.

Men som sagt, la oss få frem tall som er bekreftet, så kan jeg godt delta i "koret". Men synes likevel det blir feil når det ikke er en bil jeg vil vurdere til meg selv. Holdt på å bestille norgesversjonen av Leaf, men må ærlig talt si at jeg nå er glad for at jeg trakk meg i siste sekund.

Og etterhvert har Nissan blitt langt mindre interessant alternativ, mens en god del interessante alternativ har kommet til. Dessverre ser det ut til at noen feilvurderinger følger med over i Stellantis.

Ser ut som de holder seg i nedre skikk for både motorkraft og batterikraft, og det gjør sitt til at rekkevidden ikke er der jeg forventer at en moderne bil bør ligge.

Det gjelder bl.a. 4(5)-lingene i typisk kombi/vare/personbil-kategorien. Sikler i utgangspunktet på Opel Zafira e-Life, men tester viser at de er alt for motorsvak, og rekkevidden er under par for å brukes som både privatbil og weekend-camper. Synd, veldig synd.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: daktarilørdag 29. januar 2022, klokken 13:52
Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. januar 2022, klokken 11:28
Merkelig at visse personer ikke er her inne og hyler om hvor ubrukelig disse bilene er med så lav nyttelast...

Men stemmer dette så er den jo litt marginal, som på TM3.
Det er jo sikkert fordi Toyota og Subaru er ganske uinteressant. 
Når det er sagt høres tallene håpløst lave ut. Får se hva Lexus får til.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: daktarilørdag 29. januar 2022, klokken 13:55
Er det ikke noen som har vært og sett på den Subaruen og tatt bilde av vitale data som er klistret i døråpningen?
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Hallgrim86lørdag 29. januar 2022, klokken 17:39
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:27
Sitat fra: Panduck på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:06
Model 3 med lav max vekt er en ting. Men for SUVer blir det litt merkelig...
Y ser ut til å få 562 for 2022 modellene. Det holder.

Blir nok mulig å få en skikkelig billig 21 mod på sikt da.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: TBtorsdag 10. februar 2022, klokken 20:13
Har det kommer frem detaljer om hva faktisk nyttelasten er?
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: TBlørdag 26. februar 2022, klokken 19:49
Ref: https://elbil.no/elbilvelgeren/
SitatInformasjonen på bilene er basert på offisiell data, data fra bilmerkenes nettsider og egne tester.

Toyota bZ4X FWD
Egenvekt uten fører  1920 kg
Nyttelast                   350 kg  (differanse på totalvekt og egenvekt er 275 kg)
Tillatt totalvekt        2195 kg

Toyota bZ4X AWD
Egenvekt uten fører  2005 kg
Nyttelast                   345 kg   (differanse på totalvekt og egenvekt er 270 kg)
Tillatt totalvekt        2275 kg

Sammenlignet med data oppført på vegvesen.no for min Hyundai KONA Electric 2019:
Egenvekt 1 685 kg
Maks nyttelast 410 kg  (differanse på totalvekt og egenvekt er 485 kg)
Tillatt totalvekt 2 170 kg
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: hELgenenlørdag 26. februar 2022, klokken 20:59
Det var lite..
Tittel: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: turfsurflørdag 26. februar 2022, klokken 21:45
120kg under TMY som ble slaktet for lav nyttelast.  Burde vel bli krigstyper dette...

Totalvekt 2275-2005. Skjønner ikke hvor de får 345kg fra.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Panducklørdag 26. februar 2022, klokken 23:39
Egenvekt uten fører : 2005kg, bør bety egenvekt med fører : 2080kg
Totalvekt : 2275kg. Da skal vel nyttelast være 2275kg - 2080kg?
Det blir ikke 345kg. Eller hvordan skal det regnes ut?
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Panducklørdag 26. februar 2022, klokken 23:43
Ser at denne siden opplyser nyttelast feil på andre biler. Ioniq 5 har 445kg nyttelast, denne siden sier 520kg, altså 75kg for mye (ser ut som om de legger på vekten på føreren). Isåfall har da bz4x 75kg mindre nyttelast enn det som står oppgitt i de tallene her.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: TBlørdag 26. februar 2022, klokken 23:45
La til litt mer utregning i opprinnelig post. Tallene for Toyota bZ4X går ikke opp..

Sjekket elbilstatistikk.no, kan ikke se noen Toyota bZ4X på norske skilter så langt.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: THEtorsdag 10. mars 2022, klokken 08:00
Veldig lav nyttelast, lite bagasjerom, ingen frunk og maks. 750 kg tilhenger. Likevel "reklameres" det med enormt mye bil for pengene i tester på nett (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872 (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872)). Fremdeles er det ingen bZ4X som er registrert på norske skilter, så vanskelig å verifisere tallene som er kommet ennå.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: hELgenentorsdag 10. mars 2022, klokken 08:28
Sitat fra: THE på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:00
Veldig lav nyttelast, lite bagasjerom, ingen frunk og maks. 750 kg tilhenger. Likevel "reklameres" det med enormt mye bil for pengene i tester på nett (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872 (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872)). Fremdeles er det ingen bZ4X som er registrert på norske skilter, så vanskelig å verifisere tallene som er kommet ennå.

Det er 2 ting som gjør at den for en del faller ut - hengervekt og lav nyttelast.
Nyttelast er noe som diskuteres  i fora som dette - den jevne journalist har vel knapt styring på dette - ser f.eks i denne dinside saken så er jo ikke nyttelast nevnt med ETT ENESTE ORD.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: turfsurftorsdag 10. mars 2022, klokken 13:33
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:28
Nyttelast er noe som diskuteres  i fora som dette - den jevne journalist har vel knapt styring på dette - ser f.eks i denne dinside saken så er jo ikke nyttelast nevnt med ETT ENESTE ORD.
Nyttelast har nå blitt nevnt i flere tester av Model Y, så rart om det ikke blir nevnt i tester av bZ4.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: hELgenentorsdag 10. mars 2022, klokken 13:56
Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. mars 2022, klokken 13:33
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:28
Nyttelast er noe som diskuteres  i fora som dette - den jevne journalist har vel knapt styring på dette - ser f.eks i denne dinside saken så er jo ikke nyttelast nevnt med ETT ENESTE ORD.
Nyttelast har nå blitt nevnt i flere tester av Model Y, så rart om det ikke blir nevnt i tester av bZ4.

Enig der. Det burde vært tatt med. Er viktig for kundene å vite
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: syklistentorsdag 10. mars 2022, klokken 15:37
Mener jeg har lest (finner det dessverre ikke igjen nå) at maks kuletrykk for BZ4X og Solterra var veldig lavt også, bare 45kg eller noe sånt.

Som i praksis betyr at man knapt får med seg to sykler hvis man har et litt solid sykkelstativ.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: hELgenenfredag 11. mars 2022, klokken 08:48
Sitat fra: syklisten på torsdag 10. mars 2022, klokken 15:37
Mener jeg har lest (finner det dessverre ikke igjen nå) at maks kuletrykk for BZ4X og Solterra var veldig lavt også, bare 45kg eller noe sånt.

Som i praksis betyr at man knapt får med seg to sykler hvis man har et litt solid sykkelstativ.

Det er jo nesten for dumt...virkelig dumt......Dette er viktig informasjon for potensielle kunder..
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: vinterdekklørdag 19. mars 2022, klokken 19:27
Tallene i elbilvelger kan man vel ikke være helt trygge på når nyttelasten er større enn differansen tillatt totalvekt og egenvekt.

Subaru Solterra er nevnt å ha «Nyttelast: over 400 kilo» på hjemmesiden til denne autoriserte forhandleren. Man kan jo håpe. https://autostrada.no/bil/subaru/subaru-solterra/
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: MinIDmandag 28. mars 2022, klokken 12:40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:28
Sitat fra: THE på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:00
Veldig lav nyttelast, lite bagasjerom, ingen frunk og maks. 750 kg tilhenger. Likevel "reklameres" det med enormt mye bil for pengene i tester på nett (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872 (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872)). Fremdeles er det ingen bZ4X som er registrert på norske skilter, så vanskelig å verifisere tallene som er kommet ennå.

Det er 2 ting som gjør at den for en del faller ut - hengervekt og lav nyttelast.
Nyttelast er noe som diskuteres  i fora som dette - den jevne journalist har vel knapt styring på dette - ser f.eks i denne dinside saken så er jo ikke nyttelast nevnt med ETT ENESTE ORD.

6,6kW ombordlader er vel heller ikke noe å skryte av.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: hELgenenmandag 28. mars 2022, klokken 15:09
Sitat fra: MinID på mandag 28. mars 2022, klokken 12:40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:28
Sitat fra: THE på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:00
Veldig lav nyttelast, lite bagasjerom, ingen frunk og maks. 750 kg tilhenger. Likevel "reklameres" det med enormt mye bil for pengene i tester på nett (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872 (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872)). Fremdeles er det ingen bZ4X som er registrert på norske skilter, så vanskelig å verifisere tallene som er kommet ennå.

Det er 2 ting som gjør at den for en del faller ut - hengervekt og lav nyttelast.
Nyttelast er noe som diskuteres  i fora som dette - den jevne journalist har vel knapt styring på dette - ser f.eks i denne dinside saken så er jo ikke nyttelast nevnt med ETT ENESTE ORD.

6,6kW ombordlader er vel heller ikke noe å skryte av.

Sant det der med lader - det er ofte en ulempe at den ikke går lengre.
Videre ser jeg at bilen ikke kan leveres med elektriske seter for fører OG passasjer - også en nedtur.
Og det er mye som tyder på at 20" felgene stjeler veldig rekkevidde - så her blir beste løsning og ikke kjøpe høyeste utstyrsgrad - event. få byttet seg NED i dekkestørrelse. 
Og ingen skiluke heller - så her må man nok ty til takboks/grind

Det er mye å like her for den som legger vekt på en fornuftig bruksbil - men den snubler liksom litt på en del på av disse egenskaper også.


Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: daktarimandag 28. mars 2022, klokken 15:22
Sitat fra: MinID på mandag 28. mars 2022, klokken 12:40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:28
Sitat fra: THE på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:00
Veldig lav nyttelast, lite bagasjerom, ingen frunk og maks. 750 kg tilhenger. Likevel "reklameres" det med enormt mye bil for pengene i tester på nett (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872 (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872)). Fremdeles er det ingen bZ4X som er registrert på norske skilter, så vanskelig å verifisere tallene som er kommet ennå.

Det er 2 ting som gjør at den for en del faller ut - hengervekt og lav nyttelast.
Nyttelast er noe som diskuteres  i fora som dette - den jevne journalist har vel knapt styring på dette - ser f.eks i denne dinside saken så er jo ikke nyttelast nevnt med ETT ENESTE ORD.

6,6kW ombordlader er vel heller ikke noe å skryte av.
Tenker det viktigste er 3-fas, er det støttet?
6,6 vs 7,2 kW betyr lite i praksis.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Radialsøndag 03. april 2022, klokken 20:55
Sitat fra: daktari på mandag 28. mars 2022, klokken 15:22
Sitat fra: MinID på mandag 28. mars 2022, klokken 12:40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:28
Sitat fra: THE på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:00
Veldig lav nyttelast, lite bagasjerom, ingen frunk og maks. 750 kg tilhenger. Likevel "reklameres" det med enormt mye bil for pengene i tester på nett (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872 (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872)). Fremdeles er det ingen bZ4X som er registrert på norske skilter, så vanskelig å verifisere tallene som er kommet ennå.

Det er 2 ting som gjør at den for en del faller ut - hengervekt og lav nyttelast.
Nyttelast er noe som diskuteres  i fora som dette - den jevne journalist har vel knapt styring på dette - ser f.eks i denne dinside saken så er jo ikke nyttelast nevnt med ETT ENESTE ORD.

6,6kW ombordlader er vel heller ikke noe å skryte av.
Tenker det viktigste er 3-fas, er det støttet?
6,6 vs 7,2 kW betyr lite i praksis.

Får 11kW mulighet for 32A 1-fase da?
De fleste 11kW-løsningene butter i 16A begrensninger, altså 3,6kW på IT.
Da er 6,6kW en bedre løsning for Norge, stengt tatt.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: daktarimandag 04. april 2022, klokken 09:07
De fleste 11 kW biler tar vel både 32A IT 1fas og 16A TN 3Fas. Bilen er da veldig fleksibel.

Men biler som kun tar 1-fas vil på en 3fas TN lader med 11 kW kun hente 16A fra den ene fasen. Det kan bety trøbbel hvis man er på bilferie og skal lade fullt på en overnatting a 10 timer.
Men bare 20 min hurtiglading før man parkerer løser jo problemet.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Radialmandag 04. april 2022, klokken 11:55
Sitat fra: daktari på mandag 04. april 2022, klokken 09:07
De fleste 11 kW biler tar vel både 32A IT 1fas og 16A TN 3Fas. Bilen er da veldig fleksibel.

Kia eNiro 11kW gjør ikke dette ihvertfall, ikke Peugeot sin 11kW lader heller...🙄

3,6kW maks på 1-fase😄 mulig det var kabelen som var begrensingen, fikk jeg aldri sjekket
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: kaiatmandag 04. april 2022, klokken 21:01
Da har det kommet litt mer info ang. nyttelast fra Subaru. Nå sier de 440-465 kg avhengig av utstyrsnivå. Egenvekt er 2010-2035 kg. Det blir spennende å se hva som står i vognkortet når de første bilene er registrert.

(https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/f_auto,t_limit_1000/kvxhee1oa4ypz6tcpcni.jpg)

https://www.mynewsdesk.com/no/subaru-norge/pressreleases/subaru-solterra-awd-paa-lag-med-norske-forhold-klar-for-lansering-i-norge-3173151 (https://www.mynewsdesk.com/no/subaru-norge/pressreleases/subaru-solterra-awd-paa-lag-med-norske-forhold-klar-for-lansering-i-norge-3173151)
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Geir Tore Simonsenmandag 11. april 2022, klokken 17:43
Det var nå i minste laget, uansett om det skulle vise seg at egenvekten holder seg innenfor hva som står her.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Panduckmandag 11. april 2022, klokken 18:32
Det er jo bedre nyttelast enn det Ioniq 5 har vist seg å ha.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 11. april 2022, klokken 18:45
Sitat fra: Panduck på mandag 11. april 2022, klokken 18:32
Det er jo bedre nyttelast enn det Ioniq 5 har vist seg å ha.

Ja  Ioniq 5 hadde overraskende lite bagasjerom.. men for en god bil å kjøre på vinterføre!
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Geir Tore Simonsentirsdag 12. april 2022, klokken 10:12
Sitat fra: Panduck på mandag 11. april 2022, klokken 18:32
Det er jo bedre nyttelast enn det Ioniq 5 har vist seg å ha.
Ja, men nå er ikke Ioniq 5 noen målestokk - den er jo helt tragisk. Jeg fattet interesse for den i høst da jeg så at den var oppgitt med 520 kg nyttelast, men heldigvis leste jeg om vektavviket før jeg rakk å bestille. Kjørte testbilen på vekta og fikk bekreftet at dette var langt under hva jeg hadde forventet og kunne akseptere.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Panducktirsdag 12. april 2022, klokken 11:57
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på tirsdag 12. april 2022, klokken 10:12
Ja, men nå er ikke Ioniq 5 noen målestokk - den er jo helt tragisk. Jeg fattet interesse for den i høst da jeg så at den var oppgitt med 520 kg nyttelast, men heldigvis leste jeg om vektavviket før jeg rakk å bestille. Kjørte testbilen på vekta og fikk bekreftet at dette var langt under hva jeg hadde forventet og kunne akseptere.

Det er jo dumt at man ikke kan vite hva begrepet "nyttelast" faktisk betyr, og da er det ekstremt vanskelig å vite hva dette tallet er. Nyttelast oppgitt i vognkort inkluderer fører på 75kg, og de fleste steder som da snakker om nyttelast bruker denne standarden. Derfor oppga de fleste tester nyttelast på Ioniq 5 til 445kg.

Så, når det da står 440kg her, er det snakk om nyttelast som nevnt i vognkort, slik at det blir 515kg forskjell mellom maksvekt og egenvekt uten fører, eller er det 365kg nyttelast nevnt i vognkort.

Skal man ha et begrep som nyttelast burde det være noe som ikke kan misforståes...
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Geir Tore Simonsentirsdag 12. april 2022, klokken 14:09
Sitat fra: Panduck på tirsdag 12. april 2022, klokken 11:57
Skal man ha et begrep som nyttelast burde det være noe som ikke kan misforståes...

Ja, det er uheldig at vognkortet blander inn vekten av føreren som antatt 75 kg. Det har ingenting å si i kontroll om overlasten skyldes to kofferter for mye, eller at sjåføren veier 130 kg i stedet for 75. Vekta på bil med innhold må uansett ned i tillatt totalvekt for å kunne kjøre videre. I praksis brukes begge begrepene om hverandre, så man må spesifisere hva det snakkes om.

I høst, da jeg først fattet interesse for Ioniq 5 var nyttelast oppgitt til 520 kg som differanse mellom tillatt totalvekt og bilens egenvekt uten sjåfør. 445 hvis du regner sjåfør på 75 kg som en del av egenvekten. Elbilforeningens test viste at tallet for testbilen var 150 kg lavere enn dette. Altså 370/295 kg avhengig av om du regner med sjåføren eller ikke. Nå er nyttelast oppgitt til et intervall på 440 til 520 kg når man veier uten sjåfør, men jeg har enda til gode å se noen som har fått så mye som 440 ved kontrollveiing. Jeg har selv veid en RWD demobil som hadde 420 kg nyttelast uten annet enn ladekabel i bilen, og en AWD demobil som bare hadde 360 kg nyttelast uten annet enn ladekabel i bilen. Men AWD ble veid en dag det var snøvær, så uvisst hvor mye det utgjorde. Det stemmer uansett bra med elbilforeningens tall. Konklusjonen er at fire voksne mannfolk inkludert sjåfør kan fort være nok til at en Ioniq 5 har ulovlig overlast, selv om ingen har med bagasje.

Da jeg la ut et innlegg om dette i Ioniq 5 facebookgruppa i høst var det til å begynne med ikke så mange som brydde seg, men nå er det ganske mange som er på ballen og føler seg lurt av Hyundai/forhandler. Forhåpentlig blir det nok bråk av det til at bransjen skjerper seg og oppgir vektdata man kan stole på før man bestiller bil.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Panducktorsdag 09. juni 2022, klokken 11:42
Da ser det ut som første bz4x er registrert, maks vekt 2550kg, egenvekt uten fører 2010kg som gir total nyttelast uten fører på 540kg. Når annonsert for Solterra var 465kg antok jeg at det ikke var fratrukket fører der, men for bz4x blir det 465kg fratrukket fører, så det passer jo bra for Solterra også.

Det gjør at nyttelasten ser ut til å bli veldig god, og langt over det som er gitt for Ioniq 5.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Panducktorsdag 09. juni 2022, klokken 12:06
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 12:01
Det kommer jo helt ann på hva faktisk (veid) egenvekt er, hva vognkortet sier er ikke særlig relevant.

Det er helt riktig, men på Ioniq 5 så var annonsert vekt UTEN 75kg fratrekt. Nyttelast på 440kg på Ioniq 5 var da med 75kg fratrukket nede i 365kg. Merk at 465kg som oppgitt på solterra er på en spesifik modell, ikke som det var på Ioniq 5. Det er riktig som du sier, vi må se hva faktisk vekt blir, men om egenvekt uten fører er 520kg, så må det være ekstremt forskjell på vognkort og faktisk vekt dersom for å være i nærheten av så dårlig som Ioniq 5 er.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Panducktorsdag 09. juni 2022, klokken 13:00
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 12:45
Problemet med Ioniq 5 (siden du tar opp det her) er jo da at forskjellen er ekstrem.

Ja, fordi den nyttelast du fikk oppgitt er for en helt annen modell en du har kjøpt. Det er grunnen til at de endret fra 520kg til 520kg-440kg. Tar du utgangspunkt i 440kg er ikke forskjellen på nyttelast så ekstrem.

Men oppgitt nyttelast (iallefall for Solterra) er for en spesifikk modell. For innstegsmodell i Norge står vekt på 2010kg, på den høyere utstyrte modellen står vekt på 2035kg. Så det blir vanskelig å se hvordan forskjellen kan bli så stor her...

"slik at faktisk nyttelast blir under 150kg."

Hvordan de får det tallet, klarer jeg ikke helt å forstå.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Panducktorsdag 09. juni 2022, klokken 13:29
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 13:22
Beklager, rett tall er vel i overkant av 160kg.

Nyttelast på Ioniq 5 P45 (som vel har den laveste nyttelast) har ligget sånn ca på 400kg uten fører fratrukket, med fører fratrukket gir det da 325kg, som er et lattelig lavt tall for en slik bil, men det er uansett LANGT unna 160kg.

Hvordan får du 160kg?
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Panducktorsdag 09. juni 2022, klokken 13:49
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 13:38
Leste du artikkelen jeg linket til?

Hva det står i den artiklen kan du ikke bruke som utgangspunk for å beregne nyttelast, da du ikke vet hva Carl veier, hva rullestolen hans veier, om det inkluderer takboksen de har på taket og hva annet han eventuelt har hatt i bilen sin da.

Det begynner etterhvert å bli mange på Ioniq 5 forum på facebook som har veid bilene sine, og det stemmer at nyttelasten har vært VELDIG trist i forhold til det som har vært annonsert, men 160kg er langt fra det folk har fått målt det til.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: Håkon77torsdag 09. juni 2022, klokken 17:54
4wd har egenvekt med fører 2085kg og totalvekt 2550kg så jeg på ett vognkort noen la ut bilder av.
Tittel: Sv: Nyttelast / maks vekt.
Skrevet av: RemiWMfredag 10. juni 2022, klokken 08:25
  Bilder av vognkort på den første bZ4X som ble registrert i går.