Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast / maks vekt.

Startet av Panduck, onsdag 26. januar 2022, klokken 21:35

« forrige - neste »

MinID

Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:28
Sitat fra: THE på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:00
Veldig lav nyttelast, lite bagasjerom, ingen frunk og maks. 750 kg tilhenger. Likevel "reklameres" det med enormt mye bil for pengene i tester på nett (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872). Fremdeles er det ingen bZ4X som er registrert på norske skilter, så vanskelig å verifisere tallene som er kommet ennå.

Det er 2 ting som gjør at den for en del faller ut - hengervekt og lav nyttelast.
Nyttelast er noe som diskuteres  i fora som dette - den jevne journalist har vel knapt styring på dette - ser f.eks i denne dinside saken så er jo ikke nyttelast nevnt med ETT ENESTE ORD.

6,6kW ombordlader er vel heller ikke noe å skryte av.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

hELgenen

Sitat fra: MinID på mandag 28. mars 2022, klokken 12:40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:28
Sitat fra: THE på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:00
Veldig lav nyttelast, lite bagasjerom, ingen frunk og maks. 750 kg tilhenger. Likevel "reklameres" det med enormt mye bil for pengene i tester på nett (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872). Fremdeles er det ingen bZ4X som er registrert på norske skilter, så vanskelig å verifisere tallene som er kommet ennå.

Det er 2 ting som gjør at den for en del faller ut - hengervekt og lav nyttelast.
Nyttelast er noe som diskuteres  i fora som dette - den jevne journalist har vel knapt styring på dette - ser f.eks i denne dinside saken så er jo ikke nyttelast nevnt med ETT ENESTE ORD.

6,6kW ombordlader er vel heller ikke noe å skryte av.

Sant det der med lader - det er ofte en ulempe at den ikke går lengre.
Videre ser jeg at bilen ikke kan leveres med elektriske seter for fører OG passasjer - også en nedtur.
Og det er mye som tyder på at 20" felgene stjeler veldig rekkevidde - så her blir beste løsning og ikke kjøpe høyeste utstyrsgrad - event. få byttet seg NED i dekkestørrelse. 
Og ingen skiluke heller - så her må man nok ty til takboks/grind

Det er mye å like her for den som legger vekt på en fornuftig bruksbil - men den snubler liksom litt på en del på av disse egenskaper også.



daktari

Sitat fra: MinID på mandag 28. mars 2022, klokken 12:40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:28
Sitat fra: THE på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:00
Veldig lav nyttelast, lite bagasjerom, ingen frunk og maks. 750 kg tilhenger. Likevel "reklameres" det med enormt mye bil for pengene i tester på nett (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872). Fremdeles er det ingen bZ4X som er registrert på norske skilter, så vanskelig å verifisere tallene som er kommet ennå.

Det er 2 ting som gjør at den for en del faller ut - hengervekt og lav nyttelast.
Nyttelast er noe som diskuteres  i fora som dette - den jevne journalist har vel knapt styring på dette - ser f.eks i denne dinside saken så er jo ikke nyttelast nevnt med ETT ENESTE ORD.

6,6kW ombordlader er vel heller ikke noe å skryte av.
Tenker det viktigste er 3-fas, er det støttet?
6,6 vs 7,2 kW betyr lite i praksis.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Sitat fra: daktari på mandag 28. mars 2022, klokken 15:22
Sitat fra: MinID på mandag 28. mars 2022, klokken 12:40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:28
Sitat fra: THE på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:00
Veldig lav nyttelast, lite bagasjerom, ingen frunk og maks. 750 kg tilhenger. Likevel "reklameres" det med enormt mye bil for pengene i tester på nett (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872). Fremdeles er det ingen bZ4X som er registrert på norske skilter, så vanskelig å verifisere tallene som er kommet ennå.

Det er 2 ting som gjør at den for en del faller ut - hengervekt og lav nyttelast.
Nyttelast er noe som diskuteres  i fora som dette - den jevne journalist har vel knapt styring på dette - ser f.eks i denne dinside saken så er jo ikke nyttelast nevnt med ETT ENESTE ORD.

6,6kW ombordlader er vel heller ikke noe å skryte av.
Tenker det viktigste er 3-fas, er det støttet?
6,6 vs 7,2 kW betyr lite i praksis.

Får 11kW mulighet for 32A 1-fase da?
De fleste 11kW-løsningene butter i 16A begrensninger, altså 3,6kW på IT.
Da er 6,6kW en bedre løsning for Norge, stengt tatt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

De fleste 11 kW biler tar vel både 32A IT 1fas og 16A TN 3Fas. Bilen er da veldig fleksibel.

Men biler som kun tar 1-fas vil på en 3fas TN lader med 11 kW kun hente 16A fra den ene fasen. Det kan bety trøbbel hvis man er på bilferie og skal lade fullt på en overnatting a 10 timer.
Men bare 20 min hurtiglading før man parkerer løser jo problemet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Sitat fra: daktari på mandag 04. april 2022, klokken 09:07
De fleste 11 kW biler tar vel både 32A IT 1fas og 16A TN 3Fas. Bilen er da veldig fleksibel.

Kia eNiro 11kW gjør ikke dette ihvertfall, ikke Peugeot sin 11kW lader heller...🙄

3,6kW maks på 1-fase😄 mulig det var kabelen som var begrensingen, fikk jeg aldri sjekket
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kaiat

Da har det kommet litt mer info ang. nyttelast fra Subaru. Nå sier de 440-465 kg avhengig av utstyrsnivå. Egenvekt er 2010-2035 kg. Det blir spennende å se hva som står i vognkortet når de første bilene er registrert.



https://www.mynewsdesk.com/no/subaru-norge/pressreleases/subaru-solterra-awd-paa-lag-med-norske-forhold-klar-for-lansering-i-norge-3173151

Geir Tore Simonsen

Det var nå i minste laget, uansett om det skulle vise seg at egenvekten holder seg innenfor hva som står her.

Panduck

Det er jo bedre nyttelast enn det Ioniq 5 har vist seg å ha.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Panduck på mandag 11. april 2022, klokken 18:32
Det er jo bedre nyttelast enn det Ioniq 5 har vist seg å ha.

Ja  Ioniq 5 hadde overraskende lite bagasjerom.. men for en god bil å kjøre på vinterføre!

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: Panduck på mandag 11. april 2022, klokken 18:32
Det er jo bedre nyttelast enn det Ioniq 5 har vist seg å ha.
Ja, men nå er ikke Ioniq 5 noen målestokk - den er jo helt tragisk. Jeg fattet interesse for den i høst da jeg så at den var oppgitt med 520 kg nyttelast, men heldigvis leste jeg om vektavviket før jeg rakk å bestille. Kjørte testbilen på vekta og fikk bekreftet at dette var langt under hva jeg hadde forventet og kunne akseptere.

Panduck

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på tirsdag 12. april 2022, klokken 10:12
Ja, men nå er ikke Ioniq 5 noen målestokk - den er jo helt tragisk. Jeg fattet interesse for den i høst da jeg så at den var oppgitt med 520 kg nyttelast, men heldigvis leste jeg om vektavviket før jeg rakk å bestille. Kjørte testbilen på vekta og fikk bekreftet at dette var langt under hva jeg hadde forventet og kunne akseptere.

Det er jo dumt at man ikke kan vite hva begrepet "nyttelast" faktisk betyr, og da er det ekstremt vanskelig å vite hva dette tallet er. Nyttelast oppgitt i vognkort inkluderer fører på 75kg, og de fleste steder som da snakker om nyttelast bruker denne standarden. Derfor oppga de fleste tester nyttelast på Ioniq 5 til 445kg.

Så, når det da står 440kg her, er det snakk om nyttelast som nevnt i vognkort, slik at det blir 515kg forskjell mellom maksvekt og egenvekt uten fører, eller er det 365kg nyttelast nevnt i vognkort.

Skal man ha et begrep som nyttelast burde det være noe som ikke kan misforståes...

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: Panduck på tirsdag 12. april 2022, klokken 11:57
Skal man ha et begrep som nyttelast burde det være noe som ikke kan misforståes...

Ja, det er uheldig at vognkortet blander inn vekten av føreren som antatt 75 kg. Det har ingenting å si i kontroll om overlasten skyldes to kofferter for mye, eller at sjåføren veier 130 kg i stedet for 75. Vekta på bil med innhold må uansett ned i tillatt totalvekt for å kunne kjøre videre. I praksis brukes begge begrepene om hverandre, så man må spesifisere hva det snakkes om.

I høst, da jeg først fattet interesse for Ioniq 5 var nyttelast oppgitt til 520 kg som differanse mellom tillatt totalvekt og bilens egenvekt uten sjåfør. 445 hvis du regner sjåfør på 75 kg som en del av egenvekten. Elbilforeningens test viste at tallet for testbilen var 150 kg lavere enn dette. Altså 370/295 kg avhengig av om du regner med sjåføren eller ikke. Nå er nyttelast oppgitt til et intervall på 440 til 520 kg når man veier uten sjåfør, men jeg har enda til gode å se noen som har fått så mye som 440 ved kontrollveiing. Jeg har selv veid en RWD demobil som hadde 420 kg nyttelast uten annet enn ladekabel i bilen, og en AWD demobil som bare hadde 360 kg nyttelast uten annet enn ladekabel i bilen. Men AWD ble veid en dag det var snøvær, så uvisst hvor mye det utgjorde. Det stemmer uansett bra med elbilforeningens tall. Konklusjonen er at fire voksne mannfolk inkludert sjåfør kan fort være nok til at en Ioniq 5 har ulovlig overlast, selv om ingen har med bagasje.

Da jeg la ut et innlegg om dette i Ioniq 5 facebookgruppa i høst var det til å begynne med ikke så mange som brydde seg, men nå er det ganske mange som er på ballen og føler seg lurt av Hyundai/forhandler. Forhåpentlig blir det nok bråk av det til at bransjen skjerper seg og oppgir vektdata man kan stole på før man bestiller bil.

Panduck

Da ser det ut som første bz4x er registrert, maks vekt 2550kg, egenvekt uten fører 2010kg som gir total nyttelast uten fører på 540kg. Når annonsert for Solterra var 465kg antok jeg at det ikke var fratrukket fører der, men for bz4x blir det 465kg fratrukket fører, så det passer jo bra for Solterra også.

Det gjør at nyttelasten ser ut til å bli veldig god, og langt over det som er gitt for Ioniq 5.

Panduck

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 12:01
Det kommer jo helt ann på hva faktisk (veid) egenvekt er, hva vognkortet sier er ikke særlig relevant.

Det er helt riktig, men på Ioniq 5 så var annonsert vekt UTEN 75kg fratrekt. Nyttelast på 440kg på Ioniq 5 var da med 75kg fratrukket nede i 365kg. Merk at 465kg som oppgitt på solterra er på en spesifik modell, ikke som det var på Ioniq 5. Det er riktig som du sier, vi må se hva faktisk vekt blir, men om egenvekt uten fører er 520kg, så må det være ekstremt forskjell på vognkort og faktisk vekt dersom for å være i nærheten av så dårlig som Ioniq 5 er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA