Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast / maks vekt.

Startet av Panduck, onsdag 26. januar 2022, klokken 21:35

« forrige - neste »

Hallgrim86

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:27
Sitat fra: Panduck på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:06
Model 3 med lav max vekt er en ting. Men for SUVer blir det litt merkelig...
Y ser ut til å få 562 for 2022 modellene. Det holder.

Blir nok mulig å få en skikkelig billig 21 mod på sikt da.

TB

Har det kommer frem detaljer om hva faktisk nyttelasten er?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#17
Ref: https://elbil.no/elbilvelgeren/
SitatInformasjonen på bilene er basert på offisiell data, data fra bilmerkenes nettsider og egne tester.

Toyota bZ4X FWD
Egenvekt uten fører  1920 kg
Nyttelast                   350 kg  (differanse på totalvekt og egenvekt er 275 kg)
Tillatt totalvekt        2195 kg

Toyota bZ4X AWD
Egenvekt uten fører  2005 kg
Nyttelast                   345 kg   (differanse på totalvekt og egenvekt er 270 kg)
Tillatt totalvekt        2275 kg

Sammenlignet med data oppført på vegvesen.no for min Hyundai KONA Electric 2019:
Egenvekt 1 685 kg
Maks nyttelast 410 kg  (differanse på totalvekt og egenvekt er 485 kg)
Tillatt totalvekt 2 170 kg
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hELgenen


turfsurf

#19
120kg under TMY som ble slaktet for lav nyttelast.  Burde vel bli krigstyper dette...

Totalvekt 2275-2005. Skjønner ikke hvor de får 345kg fra.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Egenvekt uten fører : 2005kg, bør bety egenvekt med fører : 2080kg
Totalvekt : 2275kg. Da skal vel nyttelast være 2275kg - 2080kg?
Det blir ikke 345kg. Eller hvordan skal det regnes ut?

Panduck

Ser at denne siden opplyser nyttelast feil på andre biler. Ioniq 5 har 445kg nyttelast, denne siden sier 520kg, altså 75kg for mye (ser ut som om de legger på vekten på føreren). Isåfall har da bz4x 75kg mindre nyttelast enn det som står oppgitt i de tallene her.

TB

La til litt mer utregning i opprinnelig post. Tallene for Toyota bZ4X går ikke opp..

Sjekket elbilstatistikk.no, kan ikke se noen Toyota bZ4X på norske skilter så langt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

THE

Veldig lav nyttelast, lite bagasjerom, ingen frunk og maks. 750 kg tilhenger. Likevel "reklameres" det med enormt mye bil for pengene i tester på nett (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872). Fremdeles er det ingen bZ4X som er registrert på norske skilter, så vanskelig å verifisere tallene som er kommet ennå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: THE på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:00
Veldig lav nyttelast, lite bagasjerom, ingen frunk og maks. 750 kg tilhenger. Likevel "reklameres" det med enormt mye bil for pengene i tester på nett (https://dinside.dagbladet.no/motor/enormt-mye-bil-for-pengene/75573872). Fremdeles er det ingen bZ4X som er registrert på norske skilter, så vanskelig å verifisere tallene som er kommet ennå.

Det er 2 ting som gjør at den for en del faller ut - hengervekt og lav nyttelast.
Nyttelast er noe som diskuteres  i fora som dette - den jevne journalist har vel knapt styring på dette - ser f.eks i denne dinside saken så er jo ikke nyttelast nevnt med ETT ENESTE ORD.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:28
Nyttelast er noe som diskuteres  i fora som dette - den jevne journalist har vel knapt styring på dette - ser f.eks i denne dinside saken så er jo ikke nyttelast nevnt med ETT ENESTE ORD.
Nyttelast har nå blitt nevnt i flere tester av Model Y, så rart om det ikke blir nevnt i tester av bZ4.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. mars 2022, klokken 13:33
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:28
Nyttelast er noe som diskuteres  i fora som dette - den jevne journalist har vel knapt styring på dette - ser f.eks i denne dinside saken så er jo ikke nyttelast nevnt med ETT ENESTE ORD.
Nyttelast har nå blitt nevnt i flere tester av Model Y, så rart om det ikke blir nevnt i tester av bZ4.

Enig der. Det burde vært tatt med. Er viktig for kundene å vite

syklisten

Mener jeg har lest (finner det dessverre ikke igjen nå) at maks kuletrykk for BZ4X og Solterra var veldig lavt også, bare 45kg eller noe sånt.

Som i praksis betyr at man knapt får med seg to sykler hvis man har et litt solid sykkelstativ.

hELgenen

Sitat fra: syklisten på torsdag 10. mars 2022, klokken 15:37
Mener jeg har lest (finner det dessverre ikke igjen nå) at maks kuletrykk for BZ4X og Solterra var veldig lavt også, bare 45kg eller noe sånt.

Som i praksis betyr at man knapt får med seg to sykler hvis man har et litt solid sykkelstativ.

Det er jo nesten for dumt...virkelig dumt......Dette er viktig informasjon for potensielle kunder..

vinterdekk

Tallene i elbilvelger kan man vel ikke være helt trygge på når nyttelasten er større enn differansen tillatt totalvekt og egenvekt.

Subaru Solterra er nevnt å ha «Nyttelast: over 400 kilo» på hjemmesiden til denne autoriserte forhandleren. Man kan jo håpe. https://autostrada.no/bil/subaru/subaru-solterra/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA