Rekkeviddetest vinter ID.4 mot ID.4 gtx

Startet av TJV, ons 26. jan 2022, kl. 20:58

« forrige - neste »

Løytnanten

Det er flott at NAF/motor.no gjør en test som omfatter så mange elbilmodeller, og som tar for seg den kjøringen der folk flest har behov for å få avslørt de forskjellige bilmodellenes evne til å frakte seg bekymringsløst fra dør til dør.

Så er det nå en gang slik at våre hundretusener av innlandshytter er lokalisert mellom "bakkar og berg", og gjerne jo høyere jo bedre. Jeg gjør meg til talsmann for oss hytteeiere og sender en takk til NAF/motor.no for denne, for oss, informative og avslørende testen.

daktari

Sitat fra: ELvin2022 på tor 27. jan 2022, kl. 21:13
Sikkert mye rart med denne testen. Men må si jeg erganske førnøyd med å kjøre over 35mil på vinteren  med mange høyde meter i løypa. De fleste, hvertfall de med flere i bilen kjører vel ikke så ofte over 30 mil uten å stoppe uansett? 🙂
Detcstår ikke snittfart, men er ganske sikker på at de ligger under 70 km/t. Da er det 5 timer før stopp. Hadde de hatt 80 i snitt er det 4 timer og 20 min. Bra mye lengre enn min biologiske rekkevidde.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

E-Trond

He he,på en 30 mil lang tur så har vi i familien stoppet minimum 2 ganger...og mest sannsynlig 3 ganger. 😉
Ungene hater lange bilturer,og for å bryte opp litt,så blir det noen små stopper på veien,for severdigheter evt andre ting.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

ELvin2022

Detcstår ikke snittfart, men er ganske sikker på at de ligger under 70 km/t. Da er det 5 timer før stopp. Hadde de hatt 80 i snitt er det 4 timer og 20 min. Bra mye lengre enn min biologiske rekkevidde.

Du sier noe der,jeg må ut å strekke på meg etter maks 2 timer uansett! Og da er det jo bare å lade mens bena rører på seg. ABC som teslabjørn sier!

ELvin2022

Sitat fra: E-Trond på tor 27. jan 2022, kl. 22:56
He he,på en 30 mil lang tur så har vi i familien stoppet minimum 2 ganger...og mest sannsynlig 3 ganger. 😉
Ungene hater lange bilturer,og for å bryte opp litt,så blir det noen små stopper på veien,for severdigheter evt andre ting.

Kjenner meg igjen der ja 👍🏻

Mangart

Det var en skuffende test for VAG, men må bare være imponert over hva Tesla får til. De har en effektivitet som ligger langt over alle andre, snitt på 15,8kWh for TMY mot 21,7kWh for ID4 GTX. For meg som er nybakt GTX-eier så er det litt bekymringsfullt. Jeg er ikke så redd for rekkevidden, den er god nok for meg, men at VAG-konsernet ikke har kommet tettere inn på Tesla når det gjelder effektiviteten er litt surt. Så vel det samme også på sommertesten, selv om det ikke ble så store forskjeller. Når det er sagt, så var det uventet at de klarte å tyne så mye ut av batteriet som 76kWh før det sa stopp. Hvis de hadde fått til et snittforbruk ned mot Teslanivå så hadde jo bilen gått 12 mil lenger. Vi får satse på at det blir noen forbedringer her. Ser at  TMY får ut bare litt over 71kWh,trodde egentlig de hadde 80kWh batteri.

hELgenen

Sitat fra: Mangart på tor 27. jan 2022, kl. 23:44
Det var en skuffende test for VAG, men må bare være imponert over hva Tesla får til. De har en effektivitet som ligger langt over alle andre, snitt på 15,8kWh for TMY mot 21,7kWh for ID4 GTX.

Vel - nå kan en ikke bruke disse tallene som fasit for forskjellen mellom bilene - til det er profilen på testen for utslagsgivende.  Det er bare å se på forskjellen mellom ID.4 GTX og ID.4 PRO.

Forskjellen mellom disse to bilene er vekt og ulik motor oppsett/dekk/felg - designet er jo likt
Elektriske motorer er så effektive at uansett hva man kommer opp med - så er forskjellene her små.
Litt ekstra elektrisk tap blir det jo med 2 motorer, men det er nok forsvinnende lite.

Men vekten kan ha stor betydning - og her ligger nok den store forskjellen mellom ID.4 PRO og ID.4 GTX.
Forskjellen ligger på rundt 7-10% det meste av strekningen - av dette så kan nok mye kan tilskrives vekt

Tesla lager lettere biler enn de andre - og på dette området er de nok ledende.
Design - vel dette er et valg man gjør. Tesla har typisk valgt et design som er aerodynamisk effektiv.
De andre kan selvfølgelig kopiere design slik at f.eks en ID.4 front blir mer lik en Tesla front...men bilen skal jo treffe et publikum også - og ikke alle liker Tesla designet selv om det er mer effektivt - så her er det vel lite å hente for VW om de da ikke vil lage bilene i et formspråk som ligner Tesla

Og så til slutt har du den elektriske drivlinjen - den er mer eller mindre hyllevare og det er sjeldent mye å hente her for å bedre effektiviteten. Litt på varmepumpeteknologi kan det nok være - men på den rene drivlinjen skiller det nok så lite at det for alle praktiske formål er lite å hente. Vi snakker ikke her om de prosentvise forskjellene man kan se på fossiler - forskjeller på elektriske motorer kan på ingen måte sammenlignes med forskjeller mellom fossile motorer selv om det finnes forskjeller.

Så da står man igjen med aerodynamikk - som da ofte er kompromiss valg man gjør....og vekt.
Vekt er ren ingeniørkunst - og det kan nok tenkes VW har noe å hente her - men også her vil jeg
tro det er kompromisser f.eks mot komfort.

Jeg synes ikke forskjellene mellom VW sine biler og Tesla er så store når en ser på hvilke kompromisser man gjør.

daktari

Det var en skuffende test for VAG, men må bare være imponert over hva Tesla får til. De har en effektivitet som ligger langt over alle andre, snitt på 15,8kWh for TMY mot 21,7kWh for ID4 GTX. For meg som er nybakt GTX-eier så er det litt bekymringsfullt. Jeg er ikke så redd for rekkevidden, den er god nok for meg, men at VAG-konsernet ikke har kommet tettere inn på Tesla når det gjelder effektiviteten er litt surt. Så vel det samme også på sommertesten, selv om det ikke ble så store forskjeller. Når det er sagt, så var det uventet at de klarte å tyne så mye ut av batteriet som 76kWh før det sa stopp. Hvis de hadde fått til et snittforbruk ned mot Teslanivå så hadde jo bilen gått 12 mil lenger. Vi får satse på at det blir noen forbedringer her. Ser at  TMY får ut bare litt over 71kWh,trodde egentlig de hadde 80kWh batteri.
Tesla overrapporterer antall kjørte km så de får kunstig lave forbrukstall. Men de er absolutt ledende på effektivitet. Allikevel skiller bare 40 km id.4 og Y, eller Y kjører ca 30 min lenger etter 6 timer i denne testen. Det har ikke noe å si i praksis.

Jeg synes 400 km på vinteren er veldig veldig bra, det samme lengde som Model 3 2019 kjørte.

E-2008 på 228 km vs Y på 450 km derimot betyr endel i praksis...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Dieselgubben

Re Mangart sitt innlegg (det første på Elbilforum...).

Nja, nå er du veldig unyansert.

VAG gjør det ikke bare elendig, og Tesla topper heller ikke testen suverent.

Tesla Model 3 taper 15,15 % i kulda mens min Id4 pro taper 14,64 prosent. Så alt er ikke bekmørkt vs Tesla nei. Cupra 2 wd (meb også) taper 14,18 %. Enyaq med stor kupe taper 15,51 %.

Og designet på testen er uheldig for Gtx. Normalt vil denne ligge mye nærmere Id4 pro.

Løytnanten

Velkommen på forumet Mangart! Vi trenger flere stemmer som ikke er nesegrus beundrende, forklarende og tilgivende i forhold til det VAG leverer.

Det er bare å ruste seg for motstanden.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Løytnanten på fre 28. jan 2022, kl. 11:03

Velkommen på forumet Mangart! Vi trenger flere stemmer som ikke er nesegrus beundrende, forklarende og tilgivende i forhold til det VAG leverer.

Det er bare å ruste seg for motstanden.

Vi må alle tåle å bli utfordret på det vi skriver her inne uten å ty til polariserende/provoserende uttalelser som "menighet, nesegrus beundrende, "ruste seg for motstanden" , "evneveik" osv. Vi bør alle prøve å skrive så saklig og nyansert som vi klarer, verden er ikke så sort hvitt som den av og til kan synes som her :-) Jeg utfordrer deg til å analysere litt nøyere hvordan "Vag levererer" totalt i denne testen sammenlignet med de andre merkene. Se gjerne på Naf sin sommertest også, samt noen andre tester. Da vil du etter min mening se at VAG leverer på et ganske bra nivå totalt sett. Id4 rwd kommer på en sterk 6. plass (av 31 biler) både i denne testen og i tilsvarende sommertest. Jeg har kjørt omtrent 30.000 km med id4 rwd og noen tusen km med gtx, så jeg har ganske godt erfaringsgrunnlag etterhvert. Jeg har også kjørt 4 biler sammen i flokk tur retur høyfjellet nå i vinter, både gtx og rwd. Den gang ble differansen helt ubetydelig og langt mindre enn Naf testen viser. Hva dette skyldes vet ikke jeg, men min erfaring gjør at jeg ikke legger for mye i denne testen alene- Virkeligheten er mer nyansert enn det. VW kan defintivt bli bedre, og de lover opp mot 5 mil bedre rekkevidde fra mars. Jeg gir dem en sjanse ihvertfall
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

eisa01

Sitat fra: Jambo på tor 27. jan 2022, kl. 09:11
Først 200 km med litt bykjøring men mest motorvei, deretter slak stigning mot Sel på vanlige veier, hvis jeg har forstått ruta de kjører riktig (fant et Google-kart i en gammel test).
De kjører nesten ikke på noe motorvei, siden de velger den tregere RV4-ruta i stedet for E6 som har motorvei med 110 km/t

Kjørte ID4 pro t/r Brumundal på E6 i jula, og da skal man være fornøyd om man faktisk klarer 300 km :)

Jambo

Sitat fra: eisa01 på fre 28. jan 2022, kl. 12:37
Sitat fra: Jambo på tor 27. jan 2022, kl. 09:11
Først 200 km med litt bykjøring men mest motorvei, deretter slak stigning mot Sel på vanlige veier, hvis jeg har forstått ruta de kjører riktig (fant et Google-kart i en gammel test).
De kjører nesten ikke på noe motorvei, siden de velger den tregere RV4-ruta i stedet for E6 som har motorvei med 110 km/t

Kjørte ID4 pro t/r Brumundal på E6 i jula, og da skal man være fornøyd om man faktisk klarer 300 km :)
Jepp, overså at de valgte rv.4 i stedet for E6.

02jan

Ser at ID4 Pro og Enyaq 80X klarte å nå Folldal, ca 40 mil. Dette er biler som veier 2.1-2.3 tonn. Hvilke hjul kjørte disse med ?
Kan ikke se at de kom kortere en f.eks Ionic 5 (4wd /2wd) ?

Hvilke hjul kjørte Model Y med , var det 18» ? Hvilke oppsett er det den er standard satt opp med ? I forhold til WLTP ? 

Det skiller 5 mil mellom enyaq 4wd vs Mod Y , men hvis det er brukt mindre hjul en WLTP på den ene ? Samt vektforskjell er nærmere 300 kg ? Imponerende at mod Y klarer 45 mil vinter, men 40 mil må være akseptabelt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Kjell Salvigsen

Sitat fra: 02jan på fre 28. jan 2022, kl. 14:57
Ser at ID4 Pro og Enyaq 80X klarte å nå Folldal, ca 40 mil. Dette er biler som veier 2.1-2.3 tonn. Hvilke hjul kjørte disse med ?
Kan ikke se at de kom kortere en f.eks Ionic 5 (4wd /2wd) ?

Hvilke hjul kjørte Model Y med , var det 18» ? Hvilke oppsett er det den er standard satt opp med ? I forhold til WLTP ? 

Det skiller 5 mil mellom enyaq 4wd vs Mod Y , men hvis det er brukt mindre hjul en WLTP på den ene ? Samt vektforskjell er nærmere 300 kg ? Imponerende at mod Y klarer 45 mil vinter, men 40 mil må være akseptabelt.

Jeg har hørt rykter om at TMY var utstyrt med uoriginale 18", men har ikke noen kilde på det dessverre. Møller pleier så langt jeg har sett i alle tester , å utstyre bilene med ordinære størrelser. Her vil jeg tro at de har bruker 20 " med 235 foran og 255 bak. I Nafs tilsvarende sommertest sendte møller den tyngste MAX utgaven med 21" hjul, så de er tilsynelatende ikke opptatt av å gjøre tilpasninger i disse testene. Dersom det stemmer at vw i mars oppdatering gir oss 5 mil ekstra rekkevidde, så er vi omtrent oppe på TMY nivå.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA