Rekkeviddetest vinter ID.4 mot ID.4 gtx

Startet av TJV, ons 26. jan 2022, kl. 20:58

« forrige - neste »

Løytnanten

Sitat fra: Trond.m på lør 29. jan 2022, kl. 08:37
Sitat fra: biggern på lør 29. jan 2022, kl. 00:50
Uff. Man blir sliten av å høre på alt "ditt og datt".
Det kjøpere forventer et at bilene leverer per markedsføringen. Værre er dette ikke. 465 lovt om sommeren blir plutselig 350 på vinteren. Hva slags markedsføring er dette. Bare juks. Hvorfor ikke indikere?
Ser ingen grunn til å hevde at det er juks eller tvilsom markedsføring fra VW.

Så, så - senk guarden Trond.m - den utblåsningen var nok ikke direkte myntet på VW, men mer på bil-markedsføring generelt.

Hallgrim86

Sitat fra: Dieselgubben på lør 29. jan 2022, kl. 09:45
Polestar hadde en konfigurator som viste rekkevidde ved ulik temp og føreforhold. Denne lå på deres nettsider mener jeg å huske. Men dersom man ikke skjønner at elbiler går kortere om vinteren når man kjører over fjell på 1000 meter vs wltp så kan man kanskje ikke regne med at man hadde klart å bruke, finne eller forstå en slik konfigurator  ;D ?

Mye opplæringsarbeid som gjenstår for Hvermansen når det gjelder elbiler og biler generelt  :police:

Vag har et litt høyere %tap på vinteren, big deal. Er jo ikke akkurat snakk om svindel, selv Tesla har målt inntil 28% feil.

Absolutt alle biler taper rekkevidde om vinteren, det er bare en med begrenset kunnskap som har stadfestet dette som svindel.

Tesla har 537 - klarte 413. Dette er verdens beste og mest effektive elbil.

VAG har 465 - klarer 350. De er ikke verdens beste på elbil, og heller ikke krigføring - men er det helt håpløst? Taper 3% mer enn Model 3 LR?

Er noen ganger overraskende hva som blir snakkisen fra slike tester. Denne gangen var den største overraskelsen at bilene ikke klarte wltp på vinteren  ::)

Dieselgubben

Sitat fra: Hallgrim86 på lør 29. jan 2022, kl. 10:04
Sitat fra: Dieselgubben på lør 29. jan 2022, kl. 09:45
Polestar hadde en konfigurator som viste rekkevidde ved ulik temp og føreforhold. Denne lå på deres nettsider mener jeg å huske. Men dersom man ikke skjønner at elbiler går kortere om vinteren når man kjører over fjell på 1000 meter vs wltp så kan man kanskje ikke regne med at man hadde klart å bruke, finne eller forstå en slik konfigurator  ;D ?

Mye opplæringsarbeid som gjenstår for Hvermansen når det gjelder elbiler og biler generelt  :police:

Vag har et litt høyere %tap på vinteren, big deal. Er jo ikke akkurat snakk om svindel, selv Tesla har målt inntil 28% feil.

Absolutt alle biler taper rekkevidde om vinteren, det er bare en med begrenset kunnskap som har stadfestet dette som svindel.

VAG har 465 - klarer 350. De er ikke verdens beste på elbil, og heller ikke krigføring - men er det helt håpløst? Taper 3% mer enn Model 3 LR?

Er noen ganger overraskende hva som blir snakkisen fra slike tester. Denne gangen var den største overraskelsen at bilene ikke klarte wltp på vinteren  ::)

Ja, men slik blir det gjerne på nettet. Fra kurs i markedsføring husker jeg godt at en missfornøyd kunde forteller om sin erfaring til 11 andre mens en fornøyd forteller til 3. Flesteparten er jo fornøyd og snakker ikke så mye om det, men de som er missfornøyd maler og maler om dette og tar stor plass. Enkelte eier ikke en gang den omtalte bilen, det sier noe om emosjoner som er i sving pga opplevd skuffelse.

Edit: jeg sier ikke at alle som tar opp tema er missfornøyd og klagete. Det er mye læring her på forumet.

Dieselgubben

Naf er helt sikre på at resultatet til Enyaq X var riktig. Den har rett nok bittelitt mindre luftsmotstand enn de øvrige Meb bilene, men det skal ikke ha så mye å si siden de ikke kjørte så fort. At en bil med samme batteripakke, drivlinje men noe færre krefter kommer såpass mye lenger tilsier at denne testen ikke var fair med tanke på Q4 og Id4, og at den indikerer en for stor forskjell i rekkeviddetap. Det er ikke slik at en Enyaq vil klare mer enn 5 mil ekstra vs Id4 og Q4 med samme batteri så fremst man ikke skal forsere fjelltopper på 1000 meter.

VoltWay

iV80X kom seg ned til Folldal, så den fikk fordel av å ha kommet seg forbi Hjerkinn. Bilen meldte om 19 km igjen etter 350 km, men kom seg 63 km lengre likevel fordi det var mye nedoverbakke på slutten. Nå er ikke GOM så pålitelig, spesielt på en sånn tur, men bilen hadde nok aldri klart 63 km til på en flate.

Jambo

Sitat fra: VoltWay på lør 29. jan 2022, kl. 12:02
iV80X kom seg ned til Folldal, så den fikk fordel av å ha kommet seg forbi Hjerkinn. Bilen meldte om 19 km igjen etter 350 km, men kom seg 63 km lengre likevel fordi det var mye nedoverbakke på slutten. Nå er ikke GOM så pålitelig, spesielt på en sånn tur, men bilen hadde nok aldri klart 63 km til på en flate.
Nei, men uten fjellet hadde den nok gått enda lenger enn det igjen 🙂

turfsurf

Sitat fra: Hallgrim86 på lør 29. jan 2022, kl. 10:04

Hvilken Tesla var det?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Olemann

Sitat fra: Jambo på tor 27. jan 2022, kl. 20:25
Artig å se hvordan forskjellen i forbruk endret seg i tabellen. Jeg ble inspirert til å lage en liten oversikt her ved å kombinere høydeprofil og km kjørt i testen i et bilde som viser den delen av testen mellom Otta og Folldal:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Veldig interessant oppstilling.  Det kan jo da se om som om EnyaqX ikke bare kjører gratis, men får positiv regen etter kneika.  Hvor langt er det fra der GTX stoppet til utforbakkene begynner og Enyaq kjører både gratis og mer til?
Om det skulle være reell forskjell i rekkevidde, må vel dette handle om SW?  Bilene er vel (bortsett fra Cd faktoren som ikke betyr så mye i disse vinterhastighetene) identiske mht batteri, BMS og motorer?

Løytnanten

Nærmer vi oss nå det punktet der ID.4 GTX blir erklært vinner av denne testen her på forumet?

hakotorg

Ser jo ut i fra kartet som Hjerkin er toppen. Om det stemmer mangler ID4 12km til å komme over kneika, da hadde den antageligvis kommet ned til Folldalen. Antagelser fra høydemeterkartet da jeg ikke er kjent i området. På sommertesten gikk vel også Enyaq litt lengre enn ID4, så virker jo som det er normalt.

hakotorg

Sitat fra: Løytnanten på lør 29. jan 2022, kl. 17:44
Nærmer vi oss nå det punktet der ID.4 GTX blir erklært vinner av denne testen her på forumet?
på en god andreplass bak Enyaq. Teslaen har jo garantert kjørt k medvind hele tiden, så den kan vi bare stryke.

Jambo

Sitat fra: Olemann på lør 29. jan 2022, kl. 17:14
Artig å se hvordan forskjellen i forbruk endret seg i tabellen. Jeg ble inspirert til å lage en liten oversikt her ved å kombinere høydeprofil og km kjørt i testen i et bilde som viser den delen av testen mellom Otta og Folldal:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Veldig interessant oppstilling.  Det kan jo da se om som om EnyaqX ikke bare kjører gratis, men får positiv regen etter kneika.  Hvor langt er det fra der GTX stoppet til utforbakkene begynner og Enyaq kjører både gratis og mer til?
Om det skulle være reell forskjell i rekkevidde, må vel dette handle om SW?  Bilene er vel (bortsett fra Cd faktoren som ikke betyr så mye i disse vinterhastighetene) identiske mht batteri, BMS og motorer?
Jeg overså at de kjørte Rv. 4 da jeg laget den, så alt er riktig, utenom km kjørt for hvert stopp. Antagelig er det er bare å plusse på noen få km på alle avstandene. Men det er litt usikkert, så ta de avstandene med en klype salt. Uansett ligger da Hjerkinn på punktet der det begynner å gå nedover. ID4 GTX stoppet på 353 km. Men det er målt med bilens tripteller, så hvordan det hele matcher opp helt nøyaktig aner jeg ikke. Det ser dessverre ikke ut som at man kan se kartet over hvor bilene stoppet lenger? Men tipper at dersom gjenværende rekkevidde fremdeles var et sted mellom 10-20 km, kunne den fått opp mot 50 km lenger resultat pga. nedoverbakken. 10-20 km rekkevidde mener jeg lett kan avskrives til førerstil, men det blir bare gjetning.

Electric cars in Norway

Kjell Salvigsen

Sitat fra: hakotorg på lør 29. jan 2022, kl. 17:45
Ser jo ut i fra kartet som Hjerkin er toppen. Om det stemmer mangler ID4 12km til å komme over kneika, da hadde den antageligvis kommet ned til Folldalen. Antagelser fra høydemeterkartet da jeg ikke er kjent i området. På sommertesten gikk vel også Enyaq litt lengre enn ID4, så virker jo som det er normalt.

Det er feil. I sommer testen så kjørte id4 1 mil lengre enn Skodaen (522 vs 532 mil) , selv om vw hadde en del mil mindre wltp (max versjon med alt utstyr og 21"). Id4 rwd kom på sterk sjetteplass av 20-31 biler både i sommer test og nå i vinter testen
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

VoltWay

Hva brukte du for å generere grafen med høydedata?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA