Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flere Easee Home på samme kurs er ulovlig?

Startet av mroek, torsdag 20. januar 2022, klokken 16:35

« forrige - neste »

mroek

I forbindelse med at jeg vil montere opp en Easee-boks til (på samme kurs som den jeg har), så tok jeg kontakt med elektrikeren jeg har pleid å bruke. Han påstår at det ikke er lov å ha flere Easee på samme kurs, og henviser til standarden, som sier:

SitatDet skal brukes en egen forbrukerkurs for overføring av energi til/fra et elektrisk kjøretøy. Dette innebærer at èn og samme forbrukerkurs ikke kan benyttes til å forsyne flere elektriske kjøretøy.
Lastbalansering er ikke å anse som en metode for beskyttelse.

Et søk brakte meg til denne linken, som gir ham rett.

Jeg ble skikkelig overrasket over dette, spesielt siden Easee i alt sitt materiell beskriver nettopp denne typen installasjon. Det er vanskelig å skjønne hvorfor dette da ikke har fått mer oppmerksomhet, og at det i praksis betyr at elektrikere/installatører som gjør en installasjon av denne typen enten velger å ignorere at det ikke er lovlig, eller bare stoler på dokumentasjonen fra Easee.

Jeg kan ikke helt se for meg at det på noen måte skal være utrygt med en slik installasjon (forutsatt at det er gjort skikkelig), men at det altså strengt tatt ikke er lovlig var en gedigen overraskelse.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

geear

Interessant. Denne diskusjonen hadde vi delvis i TWC3-tråden, der vi regner denne muligheten med Easee som et pluss med den. Jeg sendte spørsmål til Teslashop om akkurat dette, og ble oppringt fra et utenlandsk menneske om dette, og de sa at dette ikke ville bli tillatt for TWC3, så jeg var ganske skuffet over det. Infoen som du linker til kom ikke frem i den tråden. Her er det med andre ord Easee som ikke er iht norsk regelverk. At muligheten er der sier seg egentlig selv, men de burde påpeke i den norske monteringsveiledningen, at det ikke er lovlig.

Enig i at det ikke bør være noe problem i praksis, derfor syns jeg også det var rart at Tesla ikke tillot det, mens Easee gjorde. Begge har laststyring. Spesielt med tanke på at det er tillatt å koble elbillader på en eksisterende kurs med andre forbrukere, i frittstående garasje, så burde ikke dette være noe verre...

turfsurf

#2
Sitat fra: mroek på torsdag 20. januar 2022, klokken 16:35
Jeg kan ikke helt se for meg at det på noen måte skal være utrygt med en slik installasjon (forutsatt at det er gjort skikkelig), men at det altså strengt tatt ikke er lovlig var en gedigen overraskelse.
Det er feil. Selger han konkurrerende utstyr eller er interessert i å tjene mere penger på en egen kurs?

Dette er fra Easee:
Sitat
Det er flere av dere som har kontaktet oss i forbindelse med NEK400 sin tolkning av behovet for individuelle overstrømsvern i et ladeanlegg (NEK 400-7-722:2018, avsnitt 722.533.101).

En eller flere av våre konkurrenter har aktivt valgt å kontakte dere og påstått at vi ikke er iht. NEK400. Det er utrolig leit å høre at slik feilinformasjon nå spres med intensjon om å skape usikkerhet rundt produktet vårt. Det gjør oss vondt at flere av dere nå må bruke unødvendig tid og energi på å sjekke opp i dette, men sånn er det.

Vi er iht. til intensjonen bak tolkningen til NEK, som stiller krav til overstrømsbeskyttelse av hvert enkelt tilkoblingspunkt.

Vi har et elektronisk overstrømsvern i boksen, som fullt ut tilfredsstiller kravene i IEC61851-1 Ed 3 (ladestandarden).

Vi har også hatt flere dialoger med DSB og tilsvarende myndigheter i andre land, som ved flere anledninger har verifisert og gått god for produktet vårt.

Standarden IEC 61851-1:2017 beskriver sikkerhetskravene til ladeutstyr for elektriske biler. Denne krever at alle ladepunkt er beskyttet mot overbelastning, kortslutning og jordfeil.
Standarden presiserer at slik beskyttelse kan plasseres i ladeutstyret og/eller i tilhørende installasjon.

Dette samsvarer med kravene i NEK 400 som også sier at slik beskyttelse må inkluderes i installasjonen hvis det ikke allerede finnes i ladeutstyret.

Easee Home og Easee Charge inneholder vern mot overbelastning og jordfeil i hht både IEC 61851-1 og NEK 400.

Fra her: https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Seriekobling-av-elbil-lader
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 20. januar 2022, klokken 18:11
Enig i at det ikke bør være noe problem i praksis, derfor syns jeg også det var rart at Tesla ikke tillot det, mens Easee gjorde. Begge har laststyring.
Har TWC3 eget overstrømsvern? Da bør den være lovlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

#4
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. januar 2022, klokken 18:24
Sitat fra: geear på torsdag 20. januar 2022, klokken 18:11
Enig i at det ikke bør være noe problem i praksis, derfor syns jeg også det var rart at Tesla ikke tillot det, mens Easee gjorde. Begge har laststyring.
Har TWC3 eget overstrømsvern? Da bør den være lovlig.
Det kan ha med å gjere at Tesla kanskje ikkje har tatt seg bryet med å dokumentere at kortslutningsytelse i TWC er tilstrekkelig for å sikrast med større vern på ein delt kurs? Easee har lagt ut ei erklæring om dette, og kan forhåpentligvis framlegge testdokumentasjon på det også om etterspurt.

Ellers kan eg vere enig i at ein del uttalelser frå produsentar er litt vage. For oss med litt interesse for dette feltet men som ikkje har tatt seg råd til å kjøpe ut alle standarddokumenta så hadde det vore fint med eit djupdykk i paragrafer og testrapportar.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

geear

Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. januar 2022, klokken 18:24
Sitat fra: geear på torsdag 20. januar 2022, klokken 18:11
Enig i at det ikke bør være noe problem i praksis, derfor syns jeg også det var rart at Tesla ikke tillot det, mens Easee gjorde. Begge har laststyring.
Har TWC3 eget overstrømsvern? Da bør den være lovlig.
Her er jeg på syltynn is, men den har iallfall utkobling og feilmelding ved jordfeil, overspenning og overstrøm (ift konfigurert sikringsstørrelse), går altså ut fra at dette er elektronisk styrt på tilsvarende måte som på Easee. Kan selvfølgelig være detaljer som gjør at det ikke tilfredsstiller IEC og NEK.

Wisd0m

Anlegget er beskyttet tilstrekkelig med flere Easee på samme kurs. Livet er fort kort til å krangle med elektrikere - bare å finne en annen som vil montere.

mroek

Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. januar 2022, klokken 18:18
Sitat fra: mroek på torsdag 20. januar 2022, klokken 16:35
Jeg kan ikke helt se for meg at det på noen måte skal være utrygt med en slik installasjon (forutsatt at det er gjort skikkelig), men at det altså strengt tatt ikke er lovlig var en gedigen overraskelse.
Det er feil. Selger han konkurrerende utstyr eller er interessert i å tjene mere penger på en egen kurs?

Han selger ikke Easee, men det er ikke meningen at han skal selge meg noe heller, så det er forsåvidt ikke et argument. Flere kurser har jeg ikke plass til heller, etter at den første Easeen kom på plass (han bygde da om skapet til 3-fas).

Jeg takker ellers for informasjonen, det virker jo som at Easee har dette under kontroll. Hvis det er slik at konkurrenter er ute etter å sverte dem, så er jo det litt leit.

Sitat fra: Wisd0m på torsdag 20. januar 2022, klokken 22:20
Anlegget er beskyttet tilstrekkelig med flere Easee på samme kurs. Livet er fort kort til å krangle med elektrikere - bare å finne en annen som vil montere.

Det er jeg enig i, men her er greia at jeg monterer selv (jeg gjør en minst like god jobb selv, men jeg vil jo sikre meg at det jeg gjør er innafor og lovlig, og siden jeg ikke har standardene tilgjengelig, så må jeg jo spørre), og så ser han over og går god for installasjonen. Jeg gjorde også monteringen av den første ladeboksen, men jeg førte bare kabelen inn i sikringsskapet, jobben i selve skapet (som krevde målerbytte og ganske mye annet) gjorde jeg selvfølgelig ikke selv.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

pberg

Elektrikeren min hadde i hvert fall ingen problemer med å montere to Easee-ladere på samme kurs. De henger til og med sammen, da kabelen går videre fra den ene til den andre...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Lars C. Krogenæs

Du (elektriker) kan trygt og helt forskriftsmessig montere flere ladere på samme kurs. For home er det i utgangspunktet en begrensning på 3 homebokser som da lastballanserer mot hverandre. I prisippet kan man også ha flere home-bokser, men de må da stilles inn slik at de tilsamen ikke overstiger sikringskursen. (Man kan f.eks ha 3 bokser som deler 16A, mens nye 3 bokser deler 16A).

"Ryktet" og drittpakken rundt manglende overstrømsbeskyttelse for hvert enkelt homeboks på samme kurs ble plantet av en importør som setter sine klistremerker på bokser de kjøper fra ABL.

I følge krav for å tilfredsstille ladestandarden IEC61851-1 Ed 3, må alle ladebokser ha overstrømsbeskyttelse. Easee har et elektronisk overstrømsvern og tilfredsstiller dermed kravene. Tyske TUV SUD har også testet og godkjent boksene med henblikk på dette.

Med andre ord er det fullt ut lovlig/forsvarlig/forskriftsmessig å montere flere easee ladere på samme kurs.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

mroek

Sitat fra: pberg på fredag 21. januar 2022, klokken 13:54
Elektrikeren min hadde i hvert fall ingen problemer med å montere to Easee-ladere på samme kurs. De henger til og med sammen, da kabelen går videre fra den ene til den andre...

Jeg tipper at de fleste elektrikere går ut fra at når Easee beskriver en type installasjon, så har de alt i orden mtp lovlighet. Jeg tipper det er bare unntaksvis at man møter motstand fra elektrikeren på dette, og da kanskje særlig om elektrikeren er forhandler av annet utstyr som ikke kan settes opp på denne måten. Zaptec mener jeg sier det samme som Easee, men vet ikke om det er flere.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

TB

Dette "ryktet" om manglende overstrømsbeskyttelse virker å sitte i. Litt rart med tanke på det bør være enkelt for elektriker å søke opp hva som er riktig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

mroek

Sitat fra: TB på fredag 21. januar 2022, klokken 14:32
Dette "ryktet" om manglende overstrømsbeskyttelse virker å sitte i. Litt rart med tanke på det bør være enkelt for elektriker å søke opp hva som er riktig.

Hvis man kun ser på det ene punktet i standarden (sitatet mitt i første post), så ser det jo klart ut som at hver ladeboks skal ha sin egen kurs, og jeg mistenker nok at elektrikere flest kanskje ikke bruker mye energi på å sette seg inn i alle detaljer som gjør at dette faktisk ikke er et absolutt krav.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

geear

Rebrandede ABL er vel Salto/Defa det? Tviler ikke på at de har merket konkurransen fra Easee.

Erik Ola Ulvestad

Har stor forståelse for at mange installatørar anser NEK400 som 'bibelen' og ikkje evnar eller tør å legge IEC standardar til grunn. Kva TUV og andre måtte meine om saken betyr ingenting for dei dersom dei føler seg på utrygg grunn ifht NEK.  Problemet er å definere "fobrukerkurs", overstrømsvern, osv. Nemn feks ordet "gnistgap" så er tvilen sådd.
Ordlyd om krav til dedikert kurs pr ladepunkt er nok laga i beste meining fordi ein ikkje ønsker at feil på ein bil eller ladepunkt skal gå utover andre bilar som ladar i same anlegg.
Har vi eigenleg sett ein einast ladeboks som ikkje har overstrømsvern?
Men du finn nok ikkje mange Schneider EVlink som er kopla på delt kurs, eller?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA