Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Suselyd inni sikringsskapet under 11 kW lading, normalt?

Startet av Jambo, onsdag 05. januar 2022, klokken 00:33

« forrige - neste »

Jambo

Fikk nettopp installert en Easee ladeboks, 32 A trefas sikring på TN-nett med overspenningsvern, og når jeg lader bilen med 11 kW suser det en del fra inni sikringsskapet. Klarer ikke helt stedfeste susingen, men er sannsynligvis fra enten den nye sikringen, overspenningsvernet eller strømmåleren. Er dette normalt? Jeg har ikke hatt ladeboks før, har bare brukt nødlader mens jeg ventet på å få den installert.

Jambo

Hadde nettopp nettleverandøren her og byttet strømmåleren, men lyden fortsatte. Så hadde jeg elektriker og byttet hovedsikringen, men lyden er der fortsatt. Vanskelig å fastslå hvor den er i skapet, men høres mest ut som i nærheten av hovedsikringen. Lyden er der når man lader, selv når alle andre sikringer er skrudd av, så det er ikke så mye igjen som kan lage lyden. Da er det kanskje bare normalt at det lager litt lyd når bilen lades med 11 kW. Det er ikke plagsomt, og høres best med sikringsskapet åpent, så med mindre noen andre kjenner til at dette kan være farlig så får jeg slå meg til ro med at det bare er sånn.

Vollis47

Prøv å redusere ladeeffekten gradvis til susungen opphører. Så vet du litt mer. Selv om det ikke gir lokasjon.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Erik Ola Ulvestad

#3
Har du Audi?

Her synger induksjonstoppen når eTron blir fora med 4,2 kW 1fas.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Jambo

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 05. januar 2022, klokken 16:40
Har du Audi?

Her synger induksjonstoppen når eTron blir fora med 4,2 kW 1fas.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Interessant! Nei, jeg har VW ID4 GTX.

Jambo

#5
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 05. januar 2022, klokken 16:25
Prøv å redusere ladeeffekten gradvis til susungen opphører. Så vet du litt mer. Selv om det ikke gir lokasjon.
Stilte den ned til 5,3 kW nå, susingen ble vesentlig lavere. Det laveste jeg kan lade med er 4,2 kW, som er enda stillere, men lyden er der ennå. Tydelig at det er noe av det strømmen til elbilladeren går gjennom som lager lyden. Overspenningsvernet? Jeg har ikke testet, men jeg tipper at det ikke lager noen lyd om jeg setter på to 2 kW varmeovner i huset som ikke får strømmen sin via elbilladeren... Kan kanskje også være det faktisk er bilen som forårsaker ulyden?

Jambo

Jeg testet i dag om det var strømmengden som lagde lyden ved å sette på totalt 5 kW med noen varmeovner i huset, for å simulere lading på lav effekt men uten å bruke elbilen. Ingen støy. Så ulyden når det lades er sannsynligvis støy i strømmen som lages av elbilens lader. Ikke plagsomt, og sannsynligvis heller ikke farlig. Bare en overraskende, annerledes lyd som jeg ikke hadde hørt fra sikringsskapet før.

Orbit

Skulle jeg gjette, så er det noen overharmoniske frekvenser i bilens strømtrekk, dvs at den ikke belaster kursen med rent 50 Hz sinusformet strømtrekk. Dette gir et magnetfelt med tilsvarende frekvens, som kan få diverse utstyr i sikringsskapet til å vibrere svakt (som ikke bør være noe problem utenom lyden). Slik utstyr er laget for å ikke ha noen resonansfrekvens rundt 50 Hz, men det du omtaler som suselyd vil normalt være frekvenser i kHz-området.

En varmeovn er nær perfekt ohmsk last, og vil ikke ha slike overharmoniske frekvenser.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Trekkoppbil


Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 23. januar 2022, klokken 16:22
Hva om du lader andre typer biler på kursen?
For min sin del er det ingen støy frå Leafen ved 24A 1fase, kun med eTron.
(Kunne sjekka med en id4 gtx i går men gjorde ikkje det desverre)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Jambo

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 23. januar 2022, klokken 16:22
Hva om du lader andre typer biler på kursen?
Det har jeg ikke prøvd ennå, men skal teste det. Men her om dagen la jeg merke til at en gammel termostat for varmekabler også hadde denne suselyden i seg når bilen lader, veldig svakt men hørbart fra 20 cm avstand. Skrudde av ladinga fra appen og lyden forsvant. Det gjør meg bare mer sikker på at det er bilen som er årsaken. I utgangspunktet hørtes det litt ut som strøm som freste fra en dårlig tilskrudd sikring, men alt er sjekket så det skal være trygt. Har vel bare samme støyen som Audi e-tron-eiere kjenner til fra før av, heldigvis ikke noe som plager meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA