Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eier erfaringer

Startet av BubbaJoFet, torsdag 16. desember 2021, klokken 20:27

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Starter en tråd som forhåpentligvis fylles med litt erfaringer fra nye eiere.

Fikk bilen i dag, en god gjennomgang før utlevering og eneste en kunne utsette på var at bilen var under 50% ladet. Nå skal det sies at så og si hele service avdeling til NIO er ute med korona dessverre.

Stund siden forrige prøvekjøring, men de gode sidene blir bare forsterket.

Den er stille, komfortabel, lettkjørt og med fører assistent systemer tonet ned, god å kjøre. Hvor Ioniq5, Model Y, EV6 og ID3 prøver å dra deg ut av veibanen, så kommer det kanskje ett lite ping her og visuell indikasjon på displayet.

Varmepumpe og klima er meget bra, sjelden har jeg opplevd en bil som holder så jevn temperatur samtidig som en kjenner en god trekk i kupeen. Parfyme ampullene fungerer også bra, kombinert med luftfilteret tar det bort lukt fra tuneller og kalde pipe som fyrer. Ladet på circle K og kunne ikke kjenne noe bensinlukt overhodet.

Med kaldt batteri var ikke hastigheten noen å skryte av med kurven er flat og selv ved 85% tok bilen 65 kW. 40 kWh tok ca 35 minutter fra en 150 kW lader.

Etter hva jeg kan forstå så er resetting av bilen nok til å få den ut av transportmodus. Har hørt om andre bilmerker hvor dette krever langt mer om det glemmes før utlevering. Resetting med gjenoppkobling mot app virker meget enkelt og greit.

NOMI forstår godt norsk, og er å anbefale for navigasjonen. Kombinasjonen av engelsk språk og norske stedsnavn eller adresser funket ikke. Med norsk språk smatt de samme stedene rett på plass.

Noe negativt er det, avas er irriterende og jeg håper en kan koble fra høytaler mellom EU kontroller.
NOMI godtar ikke at en ber henne holde kjeft om overtredelse av fartsgrenser.
Å smyge inn i rundkjøringen litt for tidlig gir også krasse lyder og lys i displayet.

Anlegget lyder veldig bra og selv om radioen er litt knotete og NOMI sier at hun ikke gidder å lete frem kanaler, så virker det som om DAB+ er langt bedre nå enn tidligere. Dog måtte jeg gjøre en reboot av bilen for å sparke i gang lyden etter at bilen ble koblet til app'en.

Har du allerede en Tidal konto så må du aktivere abonnement i forkant av koblingen mot bilen. Måtte gjøre det i etterkant og bilen har enda ikke oppdatert abonnement statusen og vil ikke spille av Tidal.

Etter hva jeg kan forstå er det bare MER ladestasjoner i kartet. Og siden de er tomme for brikker må jeg vente på å få gratis lading. 3000 kroner til å begynne, men antar at mer tilkommer etterhvert. Skulle ønske de hadde alle ladestasjoner inne i kartet. Edit, finner ladestasjoner fra de fleste leverandører.

Alt i alt veldig fornøyd og glad jeg tok signature edition, den eksklusive plaketten er på B-stolpen og skjules når dørene lukkes. Skal få teste batteribytte neste uke, blir moro når en er støkk på hjemmekontor.


kaffenons

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 16. desember 2021, klokken 20:27
NOMI godtar ikke at en ber henne holde kjeft om overtredelse av fartsgrenser.

Man kan slå av varsling om overtredelse av fartsgrense, det ligger under førerassist.

BubbaJoFet

Ja, men det fungerer ikke hos meg. Første jeg slo av...(derav at jeg har bedt henne om å holde kjeft om fartsovertredelser..har ikke begynt å tro jeg kan diskutere med henne muntlig 😁)

Tidal har blitt oppdatert, har forsøkt forvarme fra app og liker godt at kupetemperaturen vises i app'en.

Arigoz

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 16. desember 2021, klokken 20:27
Har du allerede en Tidal konto så må du aktivere abonnement i forkant av koblingen mot bilen. Måtte gjøre det i etterkant og bilen har enda ikke oppdatert abonnement statusen og vil ikke spille av Tidal.

......

Etter hva jeg kan forstå er det bare MER ladestasjoner i kartet.

Venter på å få min utlevert en gang i januar, så dette er en fin tråd å følge.

Har to spørsmål til det du har skrevet.
1. Hva mener du rundt aktivering av Tidal-konto? Jeg har bevisst ventet med å opprette dette da jeg har hørt noe om en X-mnd gratisperiode i sammenheng med bilen(?). Tenkte at det uansett ikke gjorde noe å vente med dette til etter jeg har mottatt bil, men slik jeg forstår deg er det nyttig å ha en aktiv konto klar til bilen skal tas imot?

2. Hva er årsaken til at det kun er MER-ladere i kart? Greit nok at det er disse man får gratis lading på nå i starten, men det er vel relativt uvanlig å kun vise ladere fra én leverandør i kartet, eller? Gjør jo bruk av tredjeparts reiseplanleggere enda mer viktig om du skal på en lengre tur.

BubbaJoFet

1. Nei, beklager dårlig formulering. Beste er å ikke ha Tidal konto, opprette når du linker med bilen og ta gratis månedene. Jeg hadde en konto for å teste i forkant av levering, da mistet jeg gratis perioden og fordi jeg hoppet over betaling når jeg linket bil med Tidal konto, tok det ett døgn før jeg fikk aktivert i bilen.

2. Har ingen anelse om hvorfor, det står i infoen fra MER at de har lagt inn sine ladestasjoner. Kan ikke finne noe ladestasjon søk i kartet, men skal innrømme at det ikke har vært mye jeg har kikket. Skal teste litt i morgen.

Tarpoon

Har hatt bilen snart 1 måned.
Bilen er veldig bra, men har mange ting ifm. software som kan og bør forbedres. Merkes godt når man har kjørt Tesla i mange år.

Varsling på fartsgrense har en bug, Nomi varsler selv om det er skrudd av. Burde også vært mer konfigurerbart, feks, bare varsling ved fartsgrenser under 80 eller valgfri verdi.

Kommer til å lage en liste etterhvert og sende til Nio.

DAB-radioen virker ikke bra i det hele tatt. Enda verre en tidlig Model S :)
Andre som har merket det samme?
Samt veldig knotete å bytte mellom radio og Tidal.

Alt i alt er jeg fornøyd, regner med SW blir bedre med tiden.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

BubbaJoFet

DAB har fungert så langt, men er nær umulig å finne frem til kanaler når en ikke står stille og litt vel følsom på signalet. TuneIn ville vært velkomment på sikt.
Knotete å skifte mellom kilder, ja.

Godt å høre at det er en bug, da blir det forhåpentligvis fikset, det er en ganske kontant beskjed hun kommer med og litt forstyrrende og komisk...

Virker som de har stålkontroll på det som går til styringsenheten og integrasjoner. Men alt Android kjernen styrer er litt varierende.

BubbaJoFet

Etter en hjelpsom supportsamtale fikk jeg stoppet varsel om overtredelse av fartsgrensen. Varselet kommer fra navigasjonen og slår en av lyd under det lille tannhjulet på kartvisning, så forsvinner maset. (For de som lurer er toleransen lik null fra bilens side, så når du f.eks. kjører inn på en hovedvei kan du ikke akselerere opp til fartsgrensen uten å bli kjeftet på. Tar litt tid for bilen å oppdatere til ny fartsgrense. Det er ikke fordi jeg notorisk bryter fartsgrensen)

WiFi hotspot skal komme tilbake, ble tatt bort i en oppdatering i høst.
At bilen ikke beholder "tilpasset" som kjøremodus er meldt som bug.
Ladestopp i navigasjon skal komme.

Så langt meget fornøyd med bilen, gleder meg til første langtur.

BubbaJoFet

Liten oppdatering, appen er veldig bra, en kan forvarme kupeen, slå på setevarmen og rattvarmen. Temperaturen satt i app'en, blir standard temperatur på klima i bilen. Lurte litt på hvorfor temperaturen tilbakestilte seg mellom hver tur.

Etter at jeg slo av lyd fra navigasjonen har bilen blitt nær friksjonsfri i bruk.
Bilen drar en del strøm, men så drikker ICE konkurrentene mye suppe også.

Kupemattene er dyre, men passer godt og inkluderer matter for 3dje seterad. Merk at de leveres ikke med bilen, men rett hjem. Samme med alt tilbehør fra NIO. Når poengene for kjøpt bil kommer blir det matte til bagasjerommet og søppelbøtte.

NIO laderen bli installert onsdag, så spent på om den leverer 3,7 kW ved 230V@16A.

BubbaJoFet

#9
Hjemmeladeren fungerer meget bra. Leverer 14A, så ca 3,4 kW fra en 16A Kurs. Tidsstyrt lading fungerer utmerket, lading starter automatisk om en forvarmer bilen selv om lading er stoppet.

Når det gjelder hurtiglading sliter jeg litt mer, kommer sjelden over 30kW fra Mer eller Kople (200 kW) eller Circle K 50kW, mistenker at batteriet er for alt for kaldt.
Har forsøkt med forvarming av batteriet, men vil tro kulden ute tar bort effekten innen en kommer seg til ladestasjonen. Tips mottas gladelig.

Edit; Snakket med NIO kundesenter, er en bug ved enkelte biler, som de jobber med en utbedring for.

Beta funksjonalitet med start av lading ved Kople stasjoner via NIO appen, forsøkt en gang uten hell. men det lover godt, iallefall om de 600 kWh blir tilgjengelig via ladepartnere på sikt.

Leter etter unnskyldninger for å ta en biltur daglig og gleder meg til neste tur når bilen parkeres.

Nioso

Hei

Har ni som tatt ut era bilar har fått access til plugsurfingen?

BubbaJoFet

Tror ikke det ble noe med plugsurfing. Man får ladebrikke med 2000 kr. fra MER og det er gratis lading hos Kople om en får startet lading via NIO appen.

Nioso

Hei. Kontaktade Nio angående detta da de sålde min bil med plugsurfing. Det kommer i mitten av Januar sa de.

BubbaJoFet

Hehe, jeg fikk høre ved utlevering at det ikke så ut til å bli noe av samarbeidet. Men uansett, har ikke fått noe plugsurfing brikke enda så da venter vi begge i spenning 🙂

Nioso

Så da har jag fått henta ut min bil og den er virkligen en perle. Veldigt flinke folk vid utleveringen som viser og hjelper til med allt med oppsett osv. ende missen att det var lit under 50% kvar i batteriet vilket er litt dumt når man ikke bor i Oslo og har en bit hjem.

Er det noen som fått lading fra Koble stasjoner att fungere smidigt?
Har fått til lading men det etter en ca 10 førsøk med att dra pluggen ut og in, så det virker som det er helt random når ladingen klarer starte.

Samt når jag søker etter ladastasjoner i navigeringen ser jag bara de stasjonerna som er ca 2-3 km runt bilen og ikke de som tex er vid slutdestinasjon, noen som vet om det er en instilling så man ser alle stasjonerna samtidigt?

Ni som har installert lader med 16A kurs, er det bra nog? eller tar det før lang tid att lade. Vet ikke om jag skall velge 16A el 32A når de kommer før installasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA