Elbilforum.no

Bilmerker => NIO => ES8 => Emne startet av: BubbaJoFet på torsdag 16. desember 2021, klokken 20:27

Tittel: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFettorsdag 16. desember 2021, klokken 20:27
Starter en tråd som forhåpentligvis fylles med litt erfaringer fra nye eiere.

Fikk bilen i dag, en god gjennomgang før utlevering og eneste en kunne utsette på var at bilen var under 50% ladet. Nå skal det sies at så og si hele service avdeling til NIO er ute med korona dessverre.

Stund siden forrige prøvekjøring, men de gode sidene blir bare forsterket.

Den er stille, komfortabel, lettkjørt og med fører assistent systemer tonet ned, god å kjøre. Hvor Ioniq5, Model Y, EV6 og ID3 prøver å dra deg ut av veibanen, så kommer det kanskje ett lite ping her og visuell indikasjon på displayet.

Varmepumpe og klima er meget bra, sjelden har jeg opplevd en bil som holder så jevn temperatur samtidig som en kjenner en god trekk i kupeen. Parfyme ampullene fungerer også bra, kombinert med luftfilteret tar det bort lukt fra tuneller og kalde pipe som fyrer. Ladet på circle K og kunne ikke kjenne noe bensinlukt overhodet.

Med kaldt batteri var ikke hastigheten noen å skryte av med kurven er flat og selv ved 85% tok bilen 65 kW. 40 kWh tok ca 35 minutter fra en 150 kW lader.

Etter hva jeg kan forstå så er resetting av bilen nok til å få den ut av transportmodus. Har hørt om andre bilmerker hvor dette krever langt mer om det glemmes før utlevering. Resetting med gjenoppkobling mot app virker meget enkelt og greit.

NOMI forstår godt norsk, og er å anbefale for navigasjonen. Kombinasjonen av engelsk språk og norske stedsnavn eller adresser funket ikke. Med norsk språk smatt de samme stedene rett på plass.

Noe negativt er det, avas er irriterende og jeg håper en kan koble fra høytaler mellom EU kontroller.
NOMI godtar ikke at en ber henne holde kjeft om overtredelse av fartsgrenser.
Å smyge inn i rundkjøringen litt for tidlig gir også krasse lyder og lys i displayet.

Anlegget lyder veldig bra og selv om radioen er litt knotete og NOMI sier at hun ikke gidder å lete frem kanaler, så virker det som om DAB+ er langt bedre nå enn tidligere. Dog måtte jeg gjøre en reboot av bilen for å sparke i gang lyden etter at bilen ble koblet til app'en.

Har du allerede en Tidal konto så må du aktivere abonnement i forkant av koblingen mot bilen. Måtte gjøre det i etterkant og bilen har enda ikke oppdatert abonnement statusen og vil ikke spille av Tidal.

Etter hva jeg kan forstå er det bare MER ladestasjoner i kartet. Og siden de er tomme for brikker må jeg vente på å få gratis lading. 3000 kroner til å begynne, men antar at mer tilkommer etterhvert. Skulle ønske de hadde alle ladestasjoner inne i kartet. Edit, finner ladestasjoner fra de fleste leverandører.

Alt i alt veldig fornøyd og glad jeg tok signature edition, den eksklusive plaketten er på B-stolpen og skjules når dørene lukkes. Skal få teste batteribytte neste uke, blir moro når en er støkk på hjemmekontor.

Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: kaffenonsfredag 17. desember 2021, klokken 16:23
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 16. desember 2021, klokken 20:27
NOMI godtar ikke at en ber henne holde kjeft om overtredelse av fartsgrenser.

Man kan slå av varsling om overtredelse av fartsgrense, det ligger under førerassist.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFetfredag 17. desember 2021, klokken 18:41
Ja, men det fungerer ikke hos meg. Første jeg slo av...(derav at jeg har bedt henne om å holde kjeft om fartsovertredelser..har ikke begynt å tro jeg kan diskutere med henne muntlig 😁)

Tidal har blitt oppdatert, har forsøkt forvarme fra app og liker godt at kupetemperaturen vises i app'en.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: Arigozfredag 17. desember 2021, klokken 20:21
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 16. desember 2021, klokken 20:27
Har du allerede en Tidal konto så må du aktivere abonnement i forkant av koblingen mot bilen. Måtte gjøre det i etterkant og bilen har enda ikke oppdatert abonnement statusen og vil ikke spille av Tidal.

......

Etter hva jeg kan forstå er det bare MER ladestasjoner i kartet.

Venter på å få min utlevert en gang i januar, så dette er en fin tråd å følge.

Har to spørsmål til det du har skrevet.
1. Hva mener du rundt aktivering av Tidal-konto? Jeg har bevisst ventet med å opprette dette da jeg har hørt noe om en X-mnd gratisperiode i sammenheng med bilen(?). Tenkte at det uansett ikke gjorde noe å vente med dette til etter jeg har mottatt bil, men slik jeg forstår deg er det nyttig å ha en aktiv konto klar til bilen skal tas imot?

2. Hva er årsaken til at det kun er MER-ladere i kart? Greit nok at det er disse man får gratis lading på nå i starten, men det er vel relativt uvanlig å kun vise ladere fra én leverandør i kartet, eller? Gjør jo bruk av tredjeparts reiseplanleggere enda mer viktig om du skal på en lengre tur.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFetfredag 17. desember 2021, klokken 21:13
1. Nei, beklager dårlig formulering. Beste er å ikke ha Tidal konto, opprette når du linker med bilen og ta gratis månedene. Jeg hadde en konto for å teste i forkant av levering, da mistet jeg gratis perioden og fordi jeg hoppet over betaling når jeg linket bil med Tidal konto, tok det ett døgn før jeg fikk aktivert i bilen.

2. Har ingen anelse om hvorfor, det står i infoen fra MER at de har lagt inn sine ladestasjoner. Kan ikke finne noe ladestasjon søk i kartet, men skal innrømme at det ikke har vært mye jeg har kikket. Skal teste litt i morgen.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: Tarpoonfredag 17. desember 2021, klokken 23:26
Har hatt bilen snart 1 måned.
Bilen er veldig bra, men har mange ting ifm. software som kan og bør forbedres. Merkes godt når man har kjørt Tesla i mange år.

Varsling på fartsgrense har en bug, Nomi varsler selv om det er skrudd av. Burde også vært mer konfigurerbart, feks, bare varsling ved fartsgrenser under 80 eller valgfri verdi.

Kommer til å lage en liste etterhvert og sende til Nio.

DAB-radioen virker ikke bra i det hele tatt. Enda verre en tidlig Model S :)
Andre som har merket det samme?
Samt veldig knotete å bytte mellom radio og Tidal.

Alt i alt er jeg fornøyd, regner med SW blir bedre med tiden.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFetfredag 17. desember 2021, klokken 23:53
DAB har fungert så langt, men er nær umulig å finne frem til kanaler når en ikke står stille og litt vel følsom på signalet. TuneIn ville vært velkomment på sikt.
Knotete å skifte mellom kilder, ja.

Godt å høre at det er en bug, da blir det forhåpentligvis fikset, det er en ganske kontant beskjed hun kommer med og litt forstyrrende og komisk...

Virker som de har stålkontroll på det som går til styringsenheten og integrasjoner. Men alt Android kjernen styrer er litt varierende.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFetsøndag 19. desember 2021, klokken 15:58
Etter en hjelpsom supportsamtale fikk jeg stoppet varsel om overtredelse av fartsgrensen. Varselet kommer fra navigasjonen og slår en av lyd under det lille tannhjulet på kartvisning, så forsvinner maset. (For de som lurer er toleransen lik null fra bilens side, så når du f.eks. kjører inn på en hovedvei kan du ikke akselerere opp til fartsgrensen uten å bli kjeftet på. Tar litt tid for bilen å oppdatere til ny fartsgrense. Det er ikke fordi jeg notorisk bryter fartsgrensen)

WiFi hotspot skal komme tilbake, ble tatt bort i en oppdatering i høst.
At bilen ikke beholder "tilpasset" som kjøremodus er meldt som bug.
Ladestopp i navigasjon skal komme.

Så langt meget fornøyd med bilen, gleder meg til første langtur.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFetmandag 20. desember 2021, klokken 19:10
Liten oppdatering, appen er veldig bra, en kan forvarme kupeen, slå på setevarmen og rattvarmen. Temperaturen satt i app'en, blir standard temperatur på klima i bilen. Lurte litt på hvorfor temperaturen tilbakestilte seg mellom hver tur.

Etter at jeg slo av lyd fra navigasjonen har bilen blitt nær friksjonsfri i bruk.
Bilen drar en del strøm, men så drikker ICE konkurrentene mye suppe også.

Kupemattene er dyre, men passer godt og inkluderer matter for 3dje seterad. Merk at de leveres ikke med bilen, men rett hjem. Samme med alt tilbehør fra NIO. Når poengene for kjøpt bil kommer blir det matte til bagasjerommet og søppelbøtte.

NIO laderen bli installert onsdag, så spent på om den leverer 3,7 kW ved 230V@16A.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFetlørdag 25. desember 2021, klokken 16:26
Hjemmeladeren fungerer meget bra. Leverer 14A, så ca 3,4 kW fra en 16A Kurs. Tidsstyrt lading fungerer utmerket, lading starter automatisk om en forvarmer bilen selv om lading er stoppet.

Når det gjelder hurtiglading sliter jeg litt mer, kommer sjelden over 30kW fra Mer eller Kople (200 kW) eller Circle K 50kW, mistenker at batteriet er for alt for kaldt.
Har forsøkt med forvarming av batteriet, men vil tro kulden ute tar bort effekten innen en kommer seg til ladestasjonen. Tips mottas gladelig.

Edit; Snakket med NIO kundesenter, er en bug ved enkelte biler, som de jobber med en utbedring for.

Beta funksjonalitet med start av lading ved Kople stasjoner via NIO appen, forsøkt en gang uten hell. men det lover godt, iallefall om de 600 kWh blir tilgjengelig via ladepartnere på sikt.

Leter etter unnskyldninger for å ta en biltur daglig og gleder meg til neste tur når bilen parkeres.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: Niosotirsdag 28. desember 2021, klokken 09:23
Hei

Har ni som tatt ut era bilar har fått access til plugsurfingen?
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFettirsdag 28. desember 2021, klokken 13:25
Tror ikke det ble noe med plugsurfing. Man får ladebrikke med 2000 kr. fra MER og det er gratis lading hos Kople om en får startet lading via NIO appen.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: Niosotirsdag 28. desember 2021, klokken 16:09
Hei. Kontaktade Nio angående detta da de sålde min bil med plugsurfing. Det kommer i mitten av Januar sa de.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFettirsdag 28. desember 2021, klokken 17:39
Hehe, jeg fikk høre ved utlevering at det ikke så ut til å bli noe av samarbeidet. Men uansett, har ikke fått noe plugsurfing brikke enda så da venter vi begge i spenning 🙂
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: Niosotorsdag 06. januar 2022, klokken 08:27
Så da har jag fått henta ut min bil og den er virkligen en perle. Veldigt flinke folk vid utleveringen som viser og hjelper til med allt med oppsett osv. ende missen att det var lit under 50% kvar i batteriet vilket er litt dumt når man ikke bor i Oslo og har en bit hjem.

Er det noen som fått lading fra Koble stasjoner att fungere smidigt?
Har fått til lading men det etter en ca 10 førsøk med att dra pluggen ut og in, så det virker som det er helt random når ladingen klarer starte.

Samt når jag søker etter ladastasjoner i navigeringen ser jag bara de stasjonerna som er ca 2-3 km runt bilen og ikke de som tex er vid slutdestinasjon, noen som vet om det er en instilling så man ser alle stasjonerna samtidigt?

Ni som har installert lader med 16A kurs, er det bra nog? eller tar det før lang tid att lade. Vet ikke om jag skall velge 16A el 32A når de kommer før installasjon.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFettorsdag 06. januar 2022, klokken 10:59
Koble får jeg til å fungere med følgende rekkefølge.
1. Velge laderen på ladestasjonen
2. Finne laderen i appen og gjøre klar
3. Samtidig som jeg kobler laderen til bilen trykker jeg start i app'en.

Har 16A kurs til laderen hjemme, synes det fungerer greit. Laderen leverer 14A i bilen så ca 3,44 kW.

Litt vanskeligere kan det være å få fart på hurtigladere i kulden. Velger en Eco modus så skal batteriet forvarme. Samme om en navigerer til en ladestasjon. Etter jeg tok vekk ekstra tørking av kupeen synes jeg dugg problemer på rutene ble bedre.

Finne ladestasjon i navigasjonen er tungvint. Har ikke funnet noe måte å vise alle ladestasjoner langs en en rute eller bruke kartet til å finne en stasjon lengre unna. Listevisning er eneste alternativet jeg har funnet.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: Niosofredag 07. januar 2022, klokken 12:11
Takk for tipset med ladingen det fungerte som en smekk, gikk igang first try.

Når du er ute og kjörer får du sådana ryckningar i ratten då bilen kommer for näre en kantlinje på veien?
Har försökt få stengt av det men har ikke lyckats, har du testat stenge av det?

Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFetfredag 07. januar 2022, klokken 16:07
Så bra at det fungerte.

Har ikke forsøkt å slå det av, får noen ganger vibrasjoner i rattet, andre ganger bare lyd og litt lys i displayet og HUD.

Synes det ikke er like plagsomt som med Model Y eller Ioniq5/EV6, men mulig det blir verre om veiene er bare. Har du hørt med kundesenteret? Sender du e-post til contact@nio.io får en ofte gode svar, på telefon varierer det litt.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFetsøndag 16. januar 2022, klokken 18:34
Da er første mnd og første 1200 km unnagjort. En siste post med erfaringer så langt.

Rekkevidde og forbruk er som forventet , dog trekker bilen en del strøm når den står stille (1 kW++ pr dag), vil tro det kommer av status meldinger fra bilen, men kan godt tones ned.
Motorvei i 110 går det litt i underkant av 30 kW/100 km på våt vei rundt 0 grader med 20" Nokian dekk. På landevei rundt 0 grader med snitt på 60 km/t kommer jeg ned til WLTP, 20 kW/100 km med samme dekk. Kupevarme satt til 25 grader.

Lading er en større sak, selv ved å navigere til lader med bilen og Eco modus (begge deler skal forvarme batteriet) siste 15 min, så virker det ikke som om batteriet blir varmt selv ved 1 times kjøring. Har fått maks 70 kW så langt og med ladetap på ca 12% blir det litt ladetid.
Har ikke fått siste oppdatering med manuell batterivarming, men håper at det kan hjelpe.
Liker forresten godt at bilen viser lading på batteriet, ikke bare på ladeporten. Så det er enkelt å regne ut hva ladetapet er. Ladekurven er, ved mine lave hastigheter (50-60 kW), helt flat opp til 90%.
Bilen har låst ladekabelen to ganger, en må åpne panseret (verdens dårligste patent på panserutløseren) og løse ut ladekabelen manuelt.

Lading fra NIO App ved Kople fungerer utmerket. Om flere ladestasjoner kommer inn i Appen og BaaS kW avregnes mot ladingen, kan det bli veldig bra. 

Bilens kvaliteter overbeviser stadig og en tilgir fort størrelsen og vekten. Grep på snø og is er imponerende så den føles trygg på vinterføre. Mange små ting som er gjennomtenkt og HUD er sterk nok til at jeg kan bruke polariserte solbriller.
Ingen problemer med snø/is mtp. dørhåndtak eller ladeport.

NOMI/stemmestyring har en del å gå på mot Tidal og navigasjon, men mot bilens funksjoner fungerer det utmerket.

Har hatt duggproblemer, til tider ille, men etter å ha justert kupetørking til minimum og fjernet vann fra mattene har det blitt mye bedre. Kun når kupeen lukker seg kommer det litt dugg eller om temperaturen endres hurtig utenfor.
Men dette er noe som må utbedres.

Barn sitter veldig bra på andre seterad med godt utsyn fremover og til siden.

(Fjernet ref melding under)

Ser at forumet her har lite aktivitet, så om en vurderer bilen så kan NIO Owners Club på FB være ett alternativ, det er ikke krav til eierskap for å bli med der.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: jkirkebosøndag 16. januar 2022, klokken 19:58
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 16. januar 2022, klokken 18:34
I Kina leveres bilen nå med 11kW hjemmelader, så det er rimelig å anta at 32A@400V 1 fas blir mulig etterhvert, og at bilen dermed kan lade med 11 kW via  type 2. Tviler sterkt på om 3-fas 16A eller 32A blir mulig. (11 og 22 kW)

1-fase 400V lading er ikke en del av standarden, så du kan nok se helt bort fra at det blir mulig på Type 2. Da måtte man hatt 400V mellom "N" og "L1", noe som nok ville ødelagt laderen i en god del andre biler om man prøvde å lade på en slik ladestasjon.

1-fase 11kW på 230V er mulig, men krever 48A. De går opp til 80A på 1-fase i USA (19,2kW).
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFetsøndag 16. januar 2022, klokken 20:16
Takk for korreksjon, glemte å sjekke hva som er støttet innen standardene, bare hva som skulle til for å oppnå effekten på 1 fase.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: amado88onsdag 19. januar 2022, klokken 12:02
Hva var den kommentaren rundt Wifi-hotspot - hadde NIO det tidligere også ble det tatt bort i høst? Og er det bekreftet på noen måte at dette kommer tilbake? Jeg savner dette veldig i bilen, selv om ungdommene nok hadde klart å børne gjennom de 15-16 GB data som er inkludert i løpet av et par dager.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFetonsdag 19. januar 2022, klokken 17:12
"Forrige SW hadde denne innstillingen, men den ble fjernet fra den nye. Vi har allerede gitt tilbakemelding at brukerne våre ønsker det tilbake i neste SW oppdatering."
Svar for kundeservice.
3.0.0 /Aspen kom i september/oktober til Norge, så vil anta at tidligere software referer til det, men dessverre kom det ikke i 3.0.5 denne uken.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: elektrosøndag 30. januar 2022, klokken 12:41
Noen som har installert noen form for delingsnett eller lastsikring? Ville vært veldig ukomfortabel med å fylle bagasjerommet uten dette, enten det er én eller to seterader i bruk. Ikke minst når begge er nedfelt.
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BubbaJoFettirsdag 01. februar 2022, klokken 08:27
Er som sagt tidligere ikke noe ankerpunkt for nett i taket, så en må bruke en gitter løsning. Hadde ringt og snakket med en fellow hos NIO, de har sikkert testet noen løsninger og kan si om det fungerer når andre seterad er felt ned. Eller FB gruppen Nio owners club Norway (om det er det den heter)
Tittel: Sv: Eier erfaringer
Skrevet av: BatteriOgFossiltorsdag 24. november 2022, klokken 11:44
God reklame for Nio ES8 dette, "Kina-elbilturen fra helvete":
https://www.youtube.com/watch?v=WuI4cAP5ZbY