Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felg og dekk tråden

Startet av elektro, fredag 03. september 2021, klokken 10:54

« forrige - neste »

elektro

ES8 ser ut til å komme med to typer hjul, 20 eller 21 tommer som er hhv. 255 eller 265 mm. (samme foran og bak) med 45 eller 50 profil. Jeg er ikke i tvil om hvilken type som er finest, for ordens skyld er det 21-tommerne, men jeg ville kanskje valgt 20-tommerne både sommer og vinter pga. forbruk, hjulstøy og generell comfort.

Sommerdekkene som leveres er av typen Continental Maxcontact MC6, ukjent for meg, men sikkert bra. Skulle jeg valgt fritt tror jeg at jeg ville valgt Eagle F1. Vinterdekkene skal være Nokian, antakelig Hakka3. Her ville jeg helt klart ha valgt Continental VikingContact7 pga. støy, og akkurat det kan det jo faktisk hende man kan velge.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Bridgestone Alenza på e-tron syntes jeg var stille og komfy SUV-dekk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Må jo kunne gå å få Diamond cut i 20 også, de 21 så ikke bra ut i det hele tatt imho.

daktari

Bare 7,5 mm høyere dekksider på 20" betyr ikke mye i komfortsammenheng?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Du mener at 20-tommerne ikke ser bra ut, @Counterpointer?

Du merker nok litt på komforten på 20 kontra 21 tommer, @daktari. I  tillegg til støt- og vibrasjonsdemping, kommer høyere støynivå og forbruk fra bredere dekk. Det vi også spore mer.

Jeg liker også å bruke samme dimensjon sommer- og vinter. Sånn at ikke overgangen blir då stor.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 23:24
Du mener at 20-tommerne ikke ser bra ut, @Counterpointer?
Da var jeg uklar. Mener 20 felgene er finest.

elektro

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. september 2021, klokken 00:18
Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 23:24
Du mener at 20-tommerne ikke ser bra ut, @Counterpointer?
Da var jeg uklar. Mener 20 felgene er finest.

Der var egentlig ikke uklart. Jeg tenkte bare det var innlysende at 21-tommerne var finest. Men så bra! :) For det er 20-timmerne jeg tenker er det beste valget. De satt på minst én av bilene som ble kjørt i grustaket v. Eggemoen. Ligger noe video av det, bla. Elbilforeningen sin. Ser OK ut.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ChrHS

Noken som har bilde av 19 tommere som er standard?. Og 19 tommer sportsfelger som er tilvalg?

BubbaJoFet

Fant dette bildet på nettet, tror det er de samme felgene en kan velge til vinterhjul, har ikke sett noen andre 19" hos NIO.

borge

Hei, noen erfaringer eller tanker om å sette på 22' hjul? Blir dette tull i forhold til komfort og egenskaper? Testbilen vi prøvde hadde NIO 21' felger, det kjentes greit ut, men følgte ikke så mye med på de mindre hullene i veien og om det ble mye smell og ubehagelig opplevelse. Fruen har hengt seg opp i at hun MÅ ha 22.... ::)

SolEL

Hvorfor kan ikke uoriginale felger brukes på ES8 eller andre Nio for den saks skyld?

SolEL

Når det er snakk om Swapping der bilen løftes opp med å ta tak i hjulene.

BubbaJoFet

Godt spørsmål, som tidligere Leaseplan forsøkte å løse med NIO, da leasing bilene ikke kommer med originale vinterdekk.

Vil tro det har noe med sensorene som sentrerer bilen via ruller og som ikke kjenner igjen mønsteret på uoriginale felger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA