Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

150 kw solid state

Startet av SolEL, mandag 13. november 2023, klokken 19:44

« forrige - neste »

SolEL

blir det mulig å sette inn det semi solid state batteriet som skal komme i dagens Es8?

BubbaJoFet

NIO har lovet dette batteriet lenge, men vil ikke si om det kommer til Europa.
Teknisk sett skal det fungere, batteriet er 400V.

Endrer man batterikjemi må du vise bil og dokumentasjon hos Vegvesenet siden dette er koblet til reparasjon i Kjøretøyforskriften, noe som koster noen tusenlapper.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7
Pkt. 7



Counterpointer

Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 13. november 2023, klokken 20:53NIO har lovet dette batteriet lenge, men vil ikke si om det kommer til Europa.
Teknisk sett skal det fungere, batteriet er 400V.

Endrer man batterikjemi må du vise bil og dokumentasjon hos Vegvesenet siden dette er koblet til reparasjon i Kjøretøyforskriften, noe som koster noen tusenlapper.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7
Pkt. 7



Burde det ikke være Nio som dokumenterer skifte av kjemi? Det er jo de som har ansvaret uansett! Batteribyttet utføres hos dem og kan vel ikke gjøres av noen andre.

BubbaJoFet

Sitat fra: Counterpointer på mandag 13. november 2023, klokken 21:00
Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 13. november 2023, klokken 20:53NIO har lovet dette batteriet lenge, men vil ikke si om det kommer til Europa.
Teknisk sett skal det fungere, batteriet er 400V.

Endrer man batterikjemi må du vise bil og dokumentasjon hos Vegvesenet siden dette er koblet til reparasjon i Kjøretøyforskriften, noe som koster noen tusenlapper.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7
Pkt. 7



Burde det ikke være Nio som dokumenterer skifte av kjemi? Det er jo de som har ansvaret uansett! Batteribyttet utføres hos dem og kan vel ikke gjøres av noen andre.
Det er NIO som gir deg dokumentasjonen, men det er ditt kjøretøy. En hver endring må du selv få inn i vognkortet. Samme er det med ytelses oppdatering på Polestar 2.

Counterpointer

Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 13. november 2023, klokken 22:40
Sitat fra: Counterpointer på mandag 13. november 2023, klokken 21:00
Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 13. november 2023, klokken 20:53NIO har lovet dette batteriet lenge, men vil ikke si om det kommer til Europa.
Teknisk sett skal det fungere, batteriet er 400V.

Endrer man batterikjemi må du vise bil og dokumentasjon hos Vegvesenet siden dette er koblet til reparasjon i Kjøretøyforskriften, noe som koster noen tusenlapper.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7
Pkt. 7



Burde det ikke være Nio som dokumenterer skifte av kjemi? Det er jo de som har ansvaret uansett! Batteribyttet utføres hos dem og kan vel ikke gjøres av noen andre.
Det er NIO som gir deg dokumentasjonen, men det er ditt kjøretøy. En hver endring må du selv få inn i vognkortet. Samme er det med ytelses oppdatering på Polestar 2.
Forstår, men litt upraktisk på batteri bytte. Du kan jo bytte batteri flere ganger på en langtur. Si du bruker 75 kWh til daglig og bytter til 150 kWh på turen. Skal du da melde to ganger til Vegvesenet?

Dette var vel ikke problemstilling på 75 og 100 kWh som vel har samme kjemi.

BubbaJoFet

#5
Var nettopp i forbindelse med bytte til 75 kWh at jeg ble klar over problemstillingen...
Det er ikke samme kjemi.

Du må endre vognkort om du går ned til 75, som da blir permanent, NIO hevder det er mulig å gå opp til 100 midlertidig, men det tviler jeg på.

Så har bedt om en uttalelse fra Vegvesenet siden det ikke foreligger noe forespørsel på Einnsyn.no fra NIO.

NIO har hatt nesten 3 år på seg å be om ett såkalt vedtak, da kan Vegvesenet selv gjøre forskriftsendringer uten at Departementet er innblandet.


SolEL

 :+1: Batteriet skal vist nok komme nå. Det blir kun som Baas. Ett 150 kw batteri per swap stajon. Sikkert ment som kortere leie.
https://www.youtube.com/watch?v=wghqguWKXR0

lightscribe

#7
Han fyren er veldig entusiastisk.

Tilbake i 2015 trodde jeg batteriene skulle bli bedre raskere enn det vi har opplevd. Vi har ventet lenge på bedre kw/kg.

Så denne kommentaren fra Mint på elektrek:

This is a semi-solid battery, with a gel electrolyte similar to LiPo (WeLion also sells LiPo for drones).

The higher energy density seems to comes from a high-nickel cathode and some silicon added to the anode. I guess they solved the cycling issues with NCM-811, their gel probably deals with Si expansion/contraction, and they figured out how to avoid issues typical of LiPo (gas generation, delamination, etc).

It's definitely not anywhere close to a true solid state battery with a solid ionic conductor replacing the electrolyte and separator, and solid metal anode replacing graphite.

BubbaJoFet

#8
Problemet er at dette er mer en pr jippo enn ett "ekte" produkt. Har vært lovet siden 2021 og først klart til produksjon nå. Ett av disse batteriene koster visstnok 450k++, altså 3 gangeren av dagens 100 kWh, som koster 1999 i leie. Når en i tillegg tar med at ingen av NIOs biler på markedet i Europa er typegodkjent med dette batteriet og at salget dabber pga. elendig kundebehandling og BaaS flopp, da skal det mye til at vi ser noe til dette batteriet i EU. 800V og NT3 blir helt sikkert lansert i morgen under NIO Day. William Li måtte levere på 1000 km innen NIO Day...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA