Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål om Tesla S ?

Startet av RoadRunner, mandag 20. august 2012, klokken 11:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 23. august 2012, klokken 14:51
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. august 2012, klokken 10:18
Var det panoramasoltak i bilen du satt i ?
Nei. Fikk ikke sitte i Beta utgaven som hadde det - ingenting å sammenligne med.

Ok, da skjønner jeg. Utgaven med panoramasoltak har vesentlig bedre plass til hodet til baksetepassasjerene, og har også de tidligere nevnte festepunktene til takstativ. Med normalt tak må du nok bruke standard takstativføtter som går ned mot dørkarmen.

Jeg ville nok anbefalt å lagt på de kronene for soltaket om man bryr seg om hodeplassen bak og planlegger å bruke takstativ.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RoadRunner

VIKTIG:
Farver og interiør er ikke sammenlignbart på pc-skjermen i forhold til i det virkelige liv. Jeg vil anbefale en tur innom og sette sammen farver man har valgt for å se det i praksis før man velger endelig sammensetning.

Performance-versjonen har interiør med "pølse" rundt - det er en rød stripe i det svarte interiøret som går i sidene innvendig (?). Og 2 andre alternativ. Utvendige farver er like for Performance og ordinær utgave. Det er ingen kjennetegn på utsiden av kjøretøyet som indikerer Performance-versjon, hvis man da ikke velger sorte 21" felger.
De ansatte var meget engasjerte og skrøt uhemmet av både ordinær og Performance-utgaven - de hadde kjørt begge. På ujevne / dårlige veier "fløt" bilen over elendigheten og det var som å sitte i en luftpute - uten utvendig støy inne i bilen. Stereoen lød godt også - Techpakken hadde visst en oppgradert stereo m/16 GB lager til musikk/video.

Nå bærer det hjem og jeg skal skifte støtdempere på RoadRunneren og virkelig kjenne godfølelsen av å flyte avgårde i en stille og "glidende" farkost på ujevne trønderveier  ::). Sikkert samme opplevelse!
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Oreo

Kjempebra at du la ut de bildene, sier mer enn tusen ord vettu  ;D
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

jkirkebo

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 23. august 2012, klokken 21:39
Det er ingen kjennetegn på utsiden av kjøretøyet som indikerer Performance-versjon, hvis man da ikke velger sorte 21" felger.

Nja. Det følger en karbonfiberspoiler med performance-utgaven, den kan dog fjernes om man vil (jeg kommer til å ta den vekk). Felgene er vel ikke sorte, men mørke grå (carbon grey).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RoadRunner


Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. august 2012, klokken 10:18
Jeg ville nok anbefalt å lagt på de kronene for soltaket om man bryr seg om hodeplassen bak og planlegger å bruke takstativ.
Er det noe gardin under soltaket for dager m sol ?

Jeg forsøkte å finne ut om det var tenkt noe rundt snø og is på panotak, og utfordringer med det. Men han jeg snakket med var fra Florida, og var ikke inne i problemstillingen. Likeledes hva som skjer de dagene bilen er dekket med stålis, er det utfordringer med dørlås...
Dørlåsen var forøvrig fantastisk lett, såvidt du tok i håndtaket så var den åpen. ;)

Ellers er det jo synd å ødelegge en så flott bil med takstativ
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

jkirkebo

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 25. august 2012, klokken 10:24
Er det noe gardin under soltaket for dager m sol ?

Jeg forsøkte å finne ut om det var tenkt noe rundt snø og is på panotak, og utfordringer med det. Men han jeg snakket med var fra Florida, og var ikke inne i problemstillingen. Likeledes hva som skjer de dagene bilen er dekket med stålis, er det utfordringer med dørlås...

Gardin under soltaket kommer, men i følge de som har prøvekjørt bilen i sterk sol er det ikke noen vits. Soltaket blokkerer visstnok 98% av synlig lys så tinten er ganske så mørk.

Snø og is på soltaket ? Om det er såpass kaldt ute har du vel ingen planer om å åpne det uansett...?

Dørhåndtakene skal visstnok kunne trenge igjennom mange millimeter med is. Med forvarming av bilen er vel isen smeltet bort uansett. Det ble nevnt at det skulle være varme i håndtakene også, men er ikke 100% sikker på det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirion

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 25. august 2012, klokken 10:24Likeledes hva som skjer de dagene bilen er dekket med stålis, er det utfordringer med dørlås...
Er bilen dekket med stålis, er det bare å dra fram mobilen og slå på varmen. Eller like greit sette den på 10min før du skal til bilen.

Trykk på linken og velg "Check on your car"
http://www.teslamotors.com/models/charging#/onthego
"The Tesla App allows you to check your state of charge remotely. If you're eating lunch or shopping, pull up the app to see if you have recovered the range needed to get to your next destination. A few minutes before you're ready to hit the road, use the app to heat or cool the cabin to your preferred temperature. The Tesla App will be available for iPhone and Android devices later this summer."
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Tviler på at håndtaket er klar til bruk på 10 minutter om bilen er dekket av stålis :)

Men det blir spennende å se hvor kraftig varmeapparatet er! Kona må dessverre bruke bil til jobben hver dag. I -20 bruker webastoen rundt 25 minutter på å lage isfrie ruter. Med et enormt batteri i Model S er det i teorien bare å frese på med strøm, men det begrenses jo av varmeelementenes størrelse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cirion

Er jo klart at det er forskjell på hvor fort bilen blir 23 grader ettersom hvor kaldt det er. Model S er alltid på i ett eller annet nivå. Vil tippe det samme gjelder for -20 som ved +40, og det er at batteripakken ikke liker seg så godt i ekstreme temperaturer. Derfor vil bilen selv varme/kjøle batteriet ved behov (det er spesielt behov for kjøling ved lading).

På en av test videoene jeg så, ble det spurt om airconditionen hadde stått på siden det kom så kald luft med en gang de satte seg inn. Hvorpå Tesla guiden forklarte dette med behov for å stabilisere temperaturen på batteriene, og derfor er kjølemediet allerede nedkjølt på varme dager når man setter seg inn.

Derfor tipper jeg at 10min kan være nok, batteriene krever nok varme i -20 eller om bilen er dekket av stålis. Samt at jeg også tipper at det er varmepumpe (AC) som driver varmen på bilen og ikke en 2000W varmevifte. Noe som igjen vil kunne levere langt over 2000W varme. Igjen, jeg vet ingen ting av dette, bare gjetter. Men App'en som styrer bilen og lar deg se kupe temperatur og aktivere ønsket temperatur, finnes. Hadde vært morro å få noen tall på hvor mye varme/kjøle effekt det er i anlegget. Varmepumpen i huset mitt, bruker mellom 3,2kw og 4,1kw for å levere 14kw varme (luft->vann).

Webasto i en bensin/diesel bil vil først varme kjølevannet i motoren og aktivere viftene i kupeen på det nivået du har satt de. Det tar en stund før kjølevannet blir varmt nok til at termostaten slår ut og det begynner å komme varme i kupeen. Så spørst det om viftene er satt på max/min hvor fort de kommer varme, og om det er satt på resirk eller ikke. Resirk vil dogge, men varme fortere, mens kraftig vifte vil sirkulere mer luft men bruke lenger tid på å bli varm...

Mener jeg også leste at Tesla anbefaler å ikke la bilen stå uten å være tilkoblet strøm i -20. Dette gjaldt Tesla Roadster, men er nok tilsvarende for Model S.

Det går også rykter om at de har tenkt på varmetråder i håndtaket. Håper det stemmer.

App

http://www.youtube.com/watch?v=DZaaDSKkagA
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Primus

Hei folkens, går det an å legge ned bakseteryggen slik at man får med seg ski inni bilen?

Mvh Primus
Toyota Prius fra 2009
Nissan Leaf fra 2011
Trondheim

jkirkebo

Sitat fra: Primus på søndag 23. september 2012, klokken 21:58
Hei folkens, går det an å legge ned bakseteryggen slik at man får med seg ski inni bilen?

Mvh Primus

Ja, det går fint. Bilen er stor nok til at du får med deg f.eks en sykkel inni.

Ski kan dog være "klissete" og uhåndterlige pga. formen, de tror jeg at jeg ville puttet på takstativ. Panoramasoltaket kommer med fester for takstativ av "Mercedes-typen".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tipex

Hei.

I og med at det ikke er lagt opp til at man skal kjøre Model S med takboks og tilhenger, lurer jeg på om det er lagt opp til hull ved armlenet i bakseteryggen (skipose). Er det noen som har fått noe nyss i det?

Kan være greit de få gangene man er 4 stk i bilen og man skal ha med seg noe langt og tynt (tenker ski...)

mvh
Erik

Øyvind.h

Sitat fra: tipex på mandag 15. oktober 2012, klokken 12:40
Hei.

I og med at det ikke er lagt opp til at man skal kjøre Model S med takboks og tilhenger, lurer jeg på om det er lagt opp til hull ved armlenet i bakseteryggen (skipose). Er det noen som har fått noe nyss i det?

Kan være greit de få gangene man er 4 stk i bilen og man skal ha med seg noe langt og tynt (tenker ski...)

mvh
Erik
Meg bekjent har ikke Model S midtarmlene med skipose pt, men den kan leveres med skistativ/takstativ for skiboks. Er dere fire i bilen kan du worst case legge ned ett sete om det er viktig å få lagt skiene inn i bilen, men jeg ville definitivt lagt skiene på taket. "Skiluke" kommer sikkert etter hvert. Om skiluke er avgjørende for kjøpet bør du vente til neste år med å bestille. Eller vente til X kommer slik at du får hengerfeste (ettersom jeg ser du nevner tilhenger i innlegget ditt.) Stiller meg tvilende til om måkevinge-dørene på X`en kommer i produksjon, men vi får se :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tipex

OK, takk.


Vel er bilen bred, men så jeg for meg at ungene kunne sitte i hver sin barnestol. Det er rimelig avgjørende med skipose-alternativet for min del. Håper jeg slipper å vente enda et år.

Hengerfeste er egentlig ikke noe must, Tror ikke det skal være så veldig vanskelig å få byttelåne bil for et mindre oppdrag. :)

Øyvind.h

Sitat fra: tipex på mandag 15. oktober 2012, klokken 15:17
Tror ikke det skal være så veldig vanskelig å få byttelåne bil for et mindre oppdrag. :)
Nei problemet blir nok ikke å få lånt en bil med tilhengerfeste, problemet blir å få tilbake sin Model S :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA