Petion for snow mode

Startet av Bambus, tir 30. nov 2021, kl. 11:59

« forrige - neste »

Stjerneglis

Det står i manualen at terrengassistent virker i alle hastigheter men skal bare brukes når det trenges.
Helt greitt for meg  :laugh:
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Lucifer-

Tipper det har noe med forbruk å gjøre, pluss at det deaktiverer noen sikkerhetsfunksjoner som Tesla gjerne vil ha på.

Det var ikke noe problem å kjøre i 90+ forrige helg iallefall, med terrengassistent på. (Og nei, jeg gjorde ikke det i svinger heller).

elektro

Sitat fra: joakimg på tir 30. nov 2021, kl. 13:53

Kynikeren i meg tror at det ekstreme bakhjulstrekkfokuset på Y og 3 er fordi Tesla da kan oppgi noen km lenger WLTP siden forbruket blir litt lavere. Det samme tror jeg forøvrig er årsaken til at de har fjernet justering av regen og den lave oppgitte nyttelasten. Men det blir spekulasjoner.

Når det er sagt er det en fantastisk bil som også kunne blitt en fantastisk vinterbil med noen få softwarejusteringer. Så en snømodus står høyt på ønskelista.

Utfordringen med Tesla, de ikke har er at de ikke har blandingsbremser (hvis det er et Norsk ord?).. Dermed vil nok "REGEN LOW" setting antakelig føre til lavere EPA / WLTP rekkevidde, som du sier. Dette jo den eneste plausible forklaringen på hvorfor de har fjernet den. Jeg brukte denne settingen flittig på min Model S 75D, både for bedre kontroll vinterstid og for bedre flyt og passasjerkomfort sommerstid.

Det ideelle er (naturligvis) å både kunne rulle fritt og ha regen på bremsepedalen, alt etter hva situasjonen krever. Og i tillegg justere regen. med med spaker på rattet eller prediktivt, for oppnå den avslappende følelsen av å slippe å flytte foten så mye. Uten å bruke adaptive cruisekontroll eller en kjøreassistent. Alternativt kan man ha en egen knapp koble inn enpedalkjøring hvis man f.eks. kjører uten passasjerer i byen. Men ikke hele tiden.

Apropos Model S, så mener jeg å huske at permanent firehjulstrekk koblet inn ved ca. 0 grader utetemperatur. Stemmer det? Husker ikke om dette gjaldt også i Range Mode. Bilen var i alle fall knallgod på vinterføre, selv om man ikke kunne rulle helt fritt.

Jeg hadde til sammenligning gleden av å prøve kjøre Model 3 LR og XC40 P8 etter hverandre på vanskelig vinterføre i fjor, det var natt og dag. Model 3 var rett og slett nervøs, selv om batteriet aldri ble varmt nok til å få full regen. XC40'en var som et tog i forhold. Argumentet om at det er en vanesak, eller at det er bare gøy, holder ikke.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rosstopher

Sitat fra: elektro på tir 14. des 2021, kl. 11:46
Utfordringen med Tesla, de ikke har er at de ikke har blandingsbremser (hvis det er et Norsk ord?)
[...]
Det ideelle er (naturligvis) å både kunne rulle fritt og ha regen på bremsepedalen, alt etter hva situasjonen krever. [...]
Jeg hadde til sammenligning gleden av å prøve kjøre Model 3 LR og XC40 P8 etter hverandre på vanskelig vinterføre i fjor, det var natt og dag. Model 3 var rett og slett nervøs, selv om batteriet aldri ble varmt nok til å få full regen. XC40'en var som et tog i forhold. Argumentet om at det er en vanesak, eller at det er bare gøy, holder ikke.

På Model 3 og Y er regen og friksjonsbrems "blandet", i Hold-mode, men da med enpedalkjøring. Ikke at begge deler er på bremsepedalen.

Ikke enig i at det mest ideelle er å måtte bruke bremsepedalen til all slags retardasjon. Tvert imot syns jeg det er deilig å slippe å måtte flytte foten hver gang jeg skal slakke av. Og å trille fritt er jo helt uproblematisk både på S, 3, X og Y om man har normal bevegelighet i beina. Bare å holde høyrefoten i rett stilling. Hvis det er viktig å ha en knapp for å trille fritt så har jo alle Teslaer det på høyre side av rattstammen. Oppover for N og nedover for D. ;-)

Nervøsiteten til Model Y (muligens også Model 3) ble fikset i versjon 40.6 i følge flere i tråden. Den er langt fra like sladdevillig nå som den var tidligere i høst.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Autowinder

Sitat fra: Rosstopher på tir 14. des 2021, kl. 14:13
Tvert imot syns jeg det er deilig å slippe å måtte flytte foten hver gang jeg skal slakke av.

+1
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

geear

Utfordringen med Tesla, de ikke har er at de ikke har blandingsbremser
Uenig, det er mye bedre bremsefølelse når man slipper overgangen mellom regen og mekanisk brems, og hva skal man med blandingsbremser når man kan bremse med å bare slippe forsiktig opp på gassen i stedet?

Det ideelle er (naturligvis) å både kunne rulle fritt og ha regen på bremsepedalen, alt etter hva situasjonen krever. Og i tillegg justere regen. med med spaker på rattet eller prediktivt, for oppnå den avslappende følelsen av å slippe å flytte foten så mye.
Her går du rett i fella til de konvensjonelle bilprodusentene, sitter godt innafor boksen og velger derfor å tro at den beste løsningen er den trygge gamle fossilaktige måten å kjøre bil på. Du forutsetter at man må "flytte foten mye", men det er nettopp dette du ikke må i Tesla. Kjører jo nesten kun på gasspedalen, så det blir et mas i alle andre biler, når man faktisk må flytte foten hyppig, selv om man har allverdens automekanismer og ubrukelige spaker på rattet. Når man har blitt vant til å ikke bruke bremsepedalen så føles coasting og hyppig behov for bremsepedal som helt utdatert oppsett. Spakene på rattet er fullstendig unødvendige og tilfører kun et nytt lag av unyttighet. Har en bil med dette, og en uten, og å bruke slike spaker gir så ufattelig dårlig kjøredynamikk. Det er null behov for det, når man kan modulere det mye mer sømløst og jevnt med gasspedalen i stedet. Jeg bruker ikke bremse når jeg skal skifte "gir" (retning) engang, tar alt på gasspedalen.

Lucifer-

Enig med siste taler.

Har kjørt frem og tilbake til hytta to helger på rad nå uten å berøre bremsepedalen.

De gangene det faktisk har vært så kaldt at jeg har vært nødt til å bremse har det vært veldig uvant.
Jeg får til og med skryt av passasjerer fordi det blir mer behagelig kjøring ved å bruke en pedal. Det har vel sikkert med at modulasjonen er såpass bra å gjøre.

Når det gjelder snow-mode har vi det allerede. Og det er nevnt noen ganger før. Terrengassistent eliminerer frykten for sleng på baken. Da regenererer/bremser den jevnt på alle hjul. Om du da skulle skli kjører man helt enkelt for fort.

jlan

Sitat fra: Lucifer- på tir 14. des 2021, kl. 15:45
De gangene det faktisk har vært så kaldt at jeg har vært nødt til å bremse har det vært veldig uvant.
Så de kunne godt lagt inn "blandingsbremser" på "gass"pedalen og fartsholderen ved lav regen, slik at samme pedalstilling/fartsinnstilling gir samme bremsevirkning under alle forhold.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hemi

petition for litt isbanekjørings? :) evnt isbanekjøringsmodus for non performance ,virker som det kunne vært nyttig.

Rosstopher

Sitat fra: jlan på tir 14. des 2021, kl. 16:07
Så de kunne godt lagt inn "blandingsbremser" på "gass"pedalen og fartsholderen ved lav regen, slik at samme pedalstilling/fartsinnstilling gir samme bremsevirkning under alle forhold.

Jeg skjønner godt at folk ønsker seg forutsigbarhet, men jeg vil heller ha det slik det er i dag så jeg slipper å sløse med energien. Merker det etter første retardasjon hvor mye regen er redusert, så bruker jeg å treffe ganske bra de neste gangene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

bjheggset

turfsurf

Sitat fra: bjheggset på ons 15. des 2021, kl. 00:10
Interessant post på reddit nå

https://reddit.com/r/teslamotors/comments/rggnk8/model_3_factfinding_awd_split_power_bias_snow/
Var ikke klart på hva som trigget "snow mode". Kamera, temperatur eller hjulspinn? Uansett, virker som en klar forbedring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elhansen

For de som er så heldige som får denne oppdateringen....  ;D Jeg har min på avansert og har meget god wifi dekning i garasjen, men det skjer intet.....
Den som lever får se.... virker lovende dette, selv om han skriver ut fra model 3 så vil det vel være mye av det samme?

Klykken

Samme motoroppsett på Y og 3, så de er omforenelige.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

Greit poeng. Terrengassistanse er "unikt" Y, ja.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA