Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Petion for snow mode

Startet av Ole Petter, tirsdag 30. november 2021, klokken 11:59

« forrige - neste »

k1

 :+1:
Men hva skjer herfra? Sende det til TOCN? Til tesla norge? Tweet Elon?

Klykken

terrengmodus...? Riktignok bare for Y det da.

Ellers er det jo sånn med pedalen at man kun skal "slippe" den hvis man har behov for å bruke bremsepedalen. Vanesak, mener jeg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JLindberg

Burde tilføye at dette gjelder for Model Y/3. Model S og X har vel fortsatt mulighet for å justere regen.

Handyman

Terrengmodus heter denne funksjonen, og .... "trommevirvel" ..... den finnes allerede på TMY.
Det ser også ut til at regenerering nå i større grad foregår med fremre motor også uten Terrengmodus.
Det viser i alle fall mine avlesinger med SMT.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

k1

Terrengmodus virker å være løsningen, men når du slår den på, er den da slått på permanent til man aktivt velger den av igjen?
Kunne tenkt meg modusen som et permanent valg i de periodene det er mye snø på veien. Ikke å måtte slå på terrengmodus hver gang jeg starter bilen, slår av/på AP osv. Det er vel ikke et valg i dag? Så det burde jo kunne være en enkel sw fix :)

Tahamre

Sitat fra: k1 på tirsdag 30. november 2021, klokken 13:10
Terrengmodus virker å være løsningen, men når du slår den på, er den da slått på permanent til man aktivt velger den av igjen?
Kunne tenkt meg modusen som et permanent valg i de periodene det er mye snø på veien. Ikke å måtte slå på terrengmodus hver gang jeg starter bilen, slår av/på AP osv. Det er vel ikke et valg i dag? Så det burde jo kunne være en enkel sw fix :)

må slås på hver gang.

Forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å la folk justere regen selv, forstår heller ikke hvorfor folk skal hisse seg sånn opp for at andre vil ha denne funksjonen.

joakimg

#7
Terrengmodus er ikke det samme som en modus tilpasset glatt og dårlig brøytet vei (og det har vi mye av her oppe i nordre Nordland på denne årstiden).  Sammenlignet med S'en jeg hadde før oppfører Y'en seg som et nervevrak på glatt føre. Mens S'en oppførte seg meget forutsigbart med regen på begge akslinger (og enda bedre med regen på 'lav'), vet man aldri hvilken vei Y'en slenger ræva om man er så uheldig å slippe opp litt for mye på gasspedalen. På samme måte er den altfor bakhjulsfokusert i akselerasjon også og slenger gjerne ut bakenden før den finner ut at kanskje den skal legge litt kraft på framakslingen også. Rett nok henter den seg relativt raskt inn igjen under både oppbremsing og akselerasjon, men man har stadig slike korte øyeblikk der man ikke føler man har helt kontroll over bilen. Og det burde være unødvendig i det man kan påstå er en av verdens mest avanserte biler. Som sagt lå S'en stort sett som limt på veien, og jeg var mye mer sikker på hvordan den ville oppføre seg om jeg tråkket på den ene eller andre pedalen.

Terrengmodusen på Y'en kobler iflg manualen bl.a. ut antispinn og jeg går ut ifra det kan ha innvirkning på hva bilen gjør om veigrepet slipper i en sving. Det er mulig Tesla har tenkt at 'Off-road assist' skal fungere som en snømodus, men det har de ikke skrevet noe sted i manualen, og jeg definerer 'off-road' som noe annet enn å kjøre i 80 på snølagt vei. Så jeg ser på den som en dårlig workaround heller enn en løsning på et problem. Hvilken annen bil må du sette i terrengmodus for at den oppføre seg normalt på snø og is?

Kynikeren i meg tror at det ekstreme bakhjulstrekkfokuset på Y og 3 er fordi Tesla da kan oppgi noen km lenger WLTP siden forbruket blir litt lavere. Det samme tror jeg forøvrig er årsaken til at de har fjernet justering av regen og den lave oppgitte nyttelasten. Men det blir spekulasjoner.

Når det er sagt er det en fantastisk bil som også kunne blitt en fantastisk vinterbil med noen få softwarejusteringer. Så en snømodus står høyt på ønskelista.



Sent fra min Pixel 3 XL via Tapatalk

Klykken

Ikke enig i at bilen oppfører seg som et nervevrak. Hvis du kjører nervøst, altså med brå bevegelser på ratt og slipper wattpedalen momentant i stedet for å gradvis redusere trykket vil bilen også oppføre seg slik. Wattpedalen slipper du kun hvis du må bremse med bremsepedalen i tillegg.

S-en var enklere å håndtere, ja, men Y-en krever bare litt tilvenning etter min mening.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

#9
Sitat fra: joakimg på tirsdag 30. november 2021, klokken 13:53
Terrengmodusen på Y'en kobler iflg manualen bl.a. ut antispinn og jeg går ut ifra det kan ha innvirkning på hva bilen gjør om veigrepet slipper i en sving. Det er mulig Tesla har tenkt at 'Off-road assist' skal fungere som en snømodus, men det har de ikke skrevet noe sted i manualen, og jeg definerer 'off-road' som noe annet enn å kjøre i 80 på snølagt vei. Så jeg ser på den som en dårlig workaround heller enn en løsning på et problem. Hvilken annen bil må du sette i terrengmodus for at den oppføre seg normalt på snø og is?
Har du i det hele tatt prøvd Terrengassistenten?
Antispinn kobles definitivt ikke ut, men tillater at hjulene slipper mer. Det føles kontrollert. Det vil si at man kan legge bilen i en forsiktig firehjulsskens om man gir på, men systemene jobber definitivt fortsatt!! Bilen fordeler også kraften 50/50 mellom for og bakmotor. Det er dette mange har etterspurt, og det er vel det samme hva barnet heter? Bilen blir uansett ikke et off-road-/terrengkjøretøy fordi funksjonen kalles Terrengassistent/Off-road mode.

Her det meste beskrevet. Legg merke til advarslene:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-CC0F27E7-FD78-448D-B739-209EBBEDF2C3.html#:~:text=Terrengassistent%20er%20konstruert,er%20sl%C3%A5tt%20p%C3%A5.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

joakimg

Det er denne advarselen som har gjort at jeg ikke har prøvd: "Når du slår på Slip Start eller Terrengassistent, viser berøringsskjermen en indikatorlampe for å angi at antispinnsystemet ikke lenger forhindrer hjulspinn." Men om den ikke helt og holdent kobler ut traction control men bare tillater litt mer hjulspinn endrer det kanskje ting. Jeg skal teste. Men skjønner fortsatt ikke hvorfor man ikke skal få lov å dempe regen litt, som på S og X.

Og nervevrak er muligens en overdrivelse, men Y'en er definitivt mindre forutsigbar enn S'en når man slipper gasspedalen.

Sent fra min Pixel 3 XL via Tapatalk

chargedup

Sitat fra: joakimg på tirsdag 30. november 2021, klokken 13:53
Kynikeren i meg tror at det ekstreme bakhjulstrekkfokuset på Y og 3 er fordi Tesla da kan oppgi noen km lenger WLTP siden forbruket blir litt lavere. Det samme tror jeg forøvrig er årsaken til at de har fjernet justering av regen og den lave oppgitte nyttelasten. Men det blir spekulasjoner.
Samt at bremsene "aldri" må byttes: https://twitter.com/elonmusk/status/1078010341651492865
Jo mer bilen regenerer, jo sjeldnere må bremseklosser skiftes (*gitt at man ikke bor i et land med salting) og jo mer kan det hauses opp som vedlikeholdsfri bil (*bremser som brukes lite i Norge må byttes innen et par år, referanse: google søket rust bremser elbil).

Rart at de ikke har gitt nordmenn muligheten til lavere regenering (feks at den kun var tilgjengelig i menyen på vinterhalvåret eller lignende), nå som det renner inn med kommentarer kontinuerlig på model 3/Y grupper og artikler i media (https://www.elbil24.no/tesla-en-bare-sklei-over-i-feil-fil/74749550). Trenden i det siste på forum er 3.parts OBD plugg med app og fysiske knapper for å senke regen. Kun fordi Tesla bestemmer at valgmuligheten som man hadde på tidlig model 3, ikke lenger skal være tilgjengelig (fordi bremsene da må byttes ila bilens levetid? fordi bilen gjør det bedre på WLTP/EPA?) på nye model 3/Y.

Jeg skjønner at noen opplever regen med bakhjulsslipp som skummelt og at andre mener at det bare er å øve. Poenget mitt er mer det at valgmuligheten er tatt bort og jeg er ganske sikker på at de taper salg på det. Jeg tipper Roland pusher på Tesla for å få det til, da det er helt åpenbart at skriverier i media og feks venn/nabo (alle kjenner vel nå noen med model 3/Y) advarer mot det, kan skremme potensielle kunder.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. november 2021, klokken 14:11
Har du i det hele tatt prøvd Terrengassistenten?
Antispinn kobles definitivt ikke ut, men tillater at hjulene slipper mer. Det føles kontrollert.
Det står jo på siden du linket til:

SitatNår du slår på Slip Start eller Terrengassistent, viser berøringsskjermen en indikatorlampe for å angi at antispinnsystemet ikke lenger forhindrer hjulspinn.


Jeg vil si at "ikke forhindre hjulspinn"="koble ut antispinn" At ESP o.l. ikke blir koblet ut er en annen sak.

Ellers er det åpenbart at både slipstart og terrengassistent er beregnet på fremkommelighet i lav fart, ikke kjøring i landeveisfart på snøføre. Men klart, terrengassistent vil jo hjelpe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Sitat fra: Klykken på tirsdag 30. november 2021, klokken 12:19
terrengmodus...? Riktignok bare for Y det da.

Ellers er det jo sånn med pedalen at man kun skal "slippe" den hvis man har behov for å bruke bremsepedalen. Vanesak, mener jeg.
Siterer meg selv, for ser jeg er litt ensidig.
Er enig i at man bør ha valget. På S-en jeg hadde benyttet jeg lav regenerering for å kunne benytte bremsene mere og forhindre rust, ikke for at bilen ble "lettere" å håndtere på snøføre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

chargedup

Sitat fra: Klykken på tirsdag 30. november 2021, klokken 15:11
På S-en jeg hadde benyttet jeg lav regenerering for å kunne benytte bremsene mere og forhindre rust, ikke for at bilen ble "lettere" å håndtere på snøføre.
Samme som meg, har bilen mulighet for innstilling av regen (feks veteran model 3, I-pace, Ampera), bruker jeg generelt lav om vinteren. Med biler som er låst i høy regen (feks nyere model 3/Y og i3) må jeg sette bilen i nøytral under fart for å få litt varme i bremsene om vinteren. For de av oss som gjør dette, er det tydelig at bremsekloss utsagnet hans er for hovedmarkedet, den ikkesnødekete delen av USA og derav er ikke norske forhold topp prioritert når de feks ser på konsekvensene av å fjerne lav regen.

Hovedpoenget er vel at en god del føler seg utrygge (så mye skriverier på face at media plukker det opp) og da er det rart Tesla ikke lar folk ha muligheten til å velge selv. Har vært skrevet om det på facebook tidligere også, men da tok det ikke av som nå, når det er over 10' (?) nye bileiere med model 3/Y som møter vinter for første gang. Kommer det flere artikler om dette, gjerne der noen har krasjet der de følte de fikk bakhjulsskrens, tipper jeg Tesla er raske med å "finne en løsning" (som allerede finnes på veteran model 3). Roland har garantert sendt artikkelen til elbil24 videre til Tesla's hovedkontor i Europa.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA