Petion for snow mode

Startet av Bambus, tir 30. nov 2021, kl. 11:59

« forrige - neste »

HRS

Kjørte opp hytteveien for 2 uker siden og merket meg at bilen vinglet mer på glatta. For meg virket det som bakhjula relativt fort låste seg og sklei litt ut, for så at forhjula, kanskje litt for sent, ble aktivert og dro bilen tilbake igjen. Resultatet ble en vinglete kjøring opp bakken. Med terrengassistent aktivert kjørte bilen opp bakken uten å vingle. Med min fossil drevne 4 hjulstrekker (ikke permanent 4 hjuldrift) kjørt bilen også opp hytteveien uten noen vingling. Virker på meg som forhjulene blir aktivert litt for sent og at dette gjør at bilen føles ustabil.

elektro

Sitat fra: geear på tir 14. des 2021, kl. 15:40
Sitat fra: elektro på tir 14. des 2021, kl. 11:46
Utfordringen med Tesla, de ikke har er at de ikke har blandingsbremser
Uenig, det er mye bedre bremsefølelse når man slipper overgangen mellom regen og mekanisk brems, og hva skal man med blandingsbremser når man kan bremse med å bare slippe forsiktig opp på gassen i stedet?

Sitat fra: elektro på tir 14. des 2021, kl. 11:46
Det ideelle er (naturligvis) å både kunne rulle fritt og ha regen på bremsepedalen, alt etter hva situasjonen krever. Og i tillegg justere regen. med med spaker på rattet eller prediktivt, for oppnå den avslappende følelsen av å slippe å flytte foten så mye.
Her går du rett i fella til de konvensjonelle bilprodusentene, sitter godt innafor boksen og velger derfor å tro at den beste løsningen er den trygge gamle fossilaktige måten å kjøre bil på. Du forutsetter at man må "flytte foten mye", men det er nettopp dette du ikke må i Tesla. Kjører jo nesten kun på gasspedalen, så det blir et mas i alle andre biler, når man faktisk må flytte foten hyppig, selv om man har allverdens automekanismer og ubrukelige spaker på rattet. Når man har blitt vant til å ikke bruke bremsepedalen så føles coasting og hyppig behov for bremsepedal som helt utdatert oppsett. Spakene på rattet er fullstendig unødvendige og tilfører kun et nytt lag av unyttighet. Har en bil med dette, og en uten, og å bruke slike spaker gir så ufattelig dårlig kjøredynamikk. Det er null behov for det, når man kan modulere det mye mer sømløst og jevnt med gasspedalen i stedet. Jeg bruker ikke bremse når jeg skal skifte "gir" (retning) engang, tar alt på gasspedalen.

Det er nok du som går rett i fella, som er blitt forledet til å tro at samtlige andre bilprodusenter enn Tesla sin tilnærming er feil. :) Jeg har som sagt kjørt Model S dual motor hver dag i to år, og synes fremdeles det er mye bedre med blandingsbremser, spaker bak rattet og prediktiv regen. Supplert av ACC blir det slett ikke mye «dansing» med føttene, men du kan tilpasse kjøringen etter situasjonen. Men dette blir vi ikke enige om. :)

Alt jeg ber om er snow mode og regen low. For det kan hende jeg blir nødt til å kjøpe Model Y hvis jeg skal ha ny bil med levering før sommeren.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Er det 2016 S75D i signaturen din du henviser til som Model S dual motor? Det er i så fall ikke i nærheten av samme enpedalsopplevelse som en ny Y LR i dag. Mye mer regen.

Snow mode har vi jo allerede med terrain assist. Har selv ikke brukt den på snø/is etter nest siste oppdatering (som endret akkurat dette med regen), og prøvde om igjen og om igjen å fremprovosere bakhjulsskrens på regen, ved å slippe gassen helt i glatte partier. Opplevde ikke antydning engang...

Tror nok at du bare må innfinne deg med å venne deg til å modulere gasspedalen hvis du skal bli fornøyd med å eie en Tesla, for low regen er det ingen antydninger til at kommer tilbake, har vært borte lenge nå. Gir du deg hen, i stedet for å kjøre elbil som om du kjørte fossil, så kanskje du til og med foretrekker det etterhvert.. ;)

Handyman

Nå folk kjøper seg Tesla, er det mange som blir overrasket når de finner ut at de aldri har "justert" gasspedalen.
Mange bruker den som en bryter "på/av". Det funker paradoksalt ganske dårlig i en Tesla, og man må lære seg å finjustere watt-pedalen, akkurat som man også bør gjøre med en gasspedal i en fossilbil.
Det hander om vane og ferdigheter. Når dette sitter, vil man ikke tilbake.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

snittfører er ganske dårlig som du sier, mange går fra biler med 1.6 og 102hk til tesla med instant respons.

taycan gruppen sliter ikke med slike poster, mulig flere er vant til mer hk og motorbrems  ;)

tykkmann

Sitat fra: HRS på ons 15. des 2021, kl. 09:03
Kjørte opp hytteveien for 2 uker siden og merket meg at bilen vinglet mer på glatta. For meg virket det som bakhjula relativt fort låste seg og sklei litt ut, for så at forhjula, kanskje litt for sent, ble aktivert og dro bilen tilbake igjen. Resultatet ble en vinglete kjøring opp bakken. Med terrengassistent aktivert kjørte bilen opp bakken uten å vingle. Med min fossil drevne 4 hjulstrekker (ikke permanent 4 hjuldrift) kjørt bilen også opp hytteveien uten noen vingling. Virker på meg som forhjulene blir aktivert litt for sent og at dette gjør at bilen føles ustabil.

Støttes. Riktignok har vært veldig glatt på veiene rundt Hamar den siste tiden, men bilen glir urovekkende mye. Den retter seg heldigvis fort opp, men det oppleves ofte litt ubehagelig, og har ingenting å gjøre med at man gasser på. Den får sleng selv i svært lav fart. Model 3 oppfører seg helt annerledes på glatta, så det må komme en oppdatering til Y.

elhansen

Det jeg opplever er at forhjulene skrur seg "fort av", slik at 4x4 kommer og går raskere enn på de bilene jeg har hatt før. Utover det må jeg vel si at ved bruk av terrengassistenten så er det som å kjøre Subaru igjen. Helt rått og slår min gamle volvo xc60 en god gang. Skikkelig moro rett og slett, og synes det er en meget bra funksjon som jeg savnet på volvoen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elhansen på fre 17. des 2021, kl. 13:44
Det jeg opplever er at forhjulene skrur seg "fort av", slik at 4x4 kommer og går raskere enn på de bilene jeg har hatt før. Utover det må jeg vel si at ved bruk av terrengassistenten så er det som å kjøre Subaru igjen. Helt rått og slår min gamle volvo xc60 en god gang. Skikkelig moro rett og slett, og synes det er en meget bra funksjon som jeg savnet på volvoen.

Jeg har akkurat samme opplevelse med Terrengassistenten.
Det var som å få en julegave da jeg turte å skru den på. Gikk fra 2WD til permanent 4WD på sekundet - utrolig digg på snø-/islagte veier. Ble spikerfeste og veldig gøy. Trenger ikke mer presanger til jul.
Tesla Model Y                         2021-

HRS

Sitat fra: tykkmann på fre 17. des 2021, kl. 10:10
Sitat fra: HRS på ons 15. des 2021, kl. 09:03

Støttes. Riktignok har vært veldig glatt på veiene rundt Hamar den siste tiden, men bilen glir urovekkende mye. Den retter seg heldigvis fort opp, men det oppleves ofte litt ubehagelig, og har ingenting å gjøre med at man gasser på. Den får sleng selv i svært lav fart. Model 3 oppfører seg helt annerledes på glatta, så det må komme en oppdatering til Y.

Enig. Hadde ganske lav fart opp hytteveien og den vinglet hele veien. Veien var brøyta og strødd. Var forsiktig med Watt pedalen så problemet hadde ikke noe med regenereringen å gjøre (Chill mode og roll var også aktivert). Følte meg nødt til å aktivere terreng assistenten. 

paalsen

Vet det er et Y-forum men sikkert flere med Tesla(mod3) som syntes dette er interessant også. Noen med 3P som har prøvd å lage egen «snow/winter mode» og testet dette skikkelig? Har laget et selv, men her nede er det ikke vinter ennå så har ikke fått testet selv.

Sent from my iPhone using Tapatalk

kamuflars86

Tok dette opp på forumet for mange år siden, da med model S. Opplevde da på holkeføre at bilen for på "tverra" i svinger da hjulene låste seg (med lav regen!!). På skikkelige holkeføre er det vanskelig å justere farten med en-pedals kjøring da en ikke vet når hjulene slipper på regen og det blir en ekstra faktor å ha i hodet på toppen av å holde seg på veien...

Har opplevd dette flere ganger når det er skikkelig glatt på kystveiene i Troms og Finnmark.

En av grunnene til at jeg ikke går over til Model Y. ..

elektro

Sitat fra: geear på fre 17. des 2021, kl. 00:07
Er det 2016 S75D i signaturen din du henviser til som Model S dual motor? Det er i så fall ikke i nærheten av samme enpedalsopplevelse som en ny Y LR i dag. Mye mer regen.

Snow mode har vi jo allerede med terrain assist. Har selv ikke brukt den på snø/is etter nest siste oppdatering (som endret akkurat dette med regen), og prøvde om igjen og om igjen å fremprovosere bakhjulsskrens på regen, ved å slippe gassen helt i glatte partier. Opplevde ikke antydning engang...

Tror nok at du bare må innfinne deg med å venne deg til å modulere gasspedalen hvis du skal bli fornøyd med å eie en Tesla, for low regen er det ingen antydninger til at kommer tilbake, har vært borte lenge nå. Gir du deg hen, i stedet for å kjøre elbil som om du kjørte fossil, så kanskje du til og med foretrekker det etterhvert.. ;)

Jeg tenker på min 75D ja. Huffameg. Mer regen.. 🙂 jeg pleide som sagt ofte å kjøre på low. Misforstå meg rett, er jo ikke mot regen. Snarere tvert om. Jeg vil gjerne ha dobbelt så mye regen som Tesla har tilgjengelig, hele tiden. Så lenge jeg kan porsjonere den selv.

En ting som virket litt ufullstendig i Model S var hvordan regen varierete. På morgenen hadde jeg som regel nesten ingen regen, unntatt midtsommers. Man kan selvfølgelig forvarme batteriet, men jeg prøver å unngå å fyre for kråka. Da blir jo ikke forbruket like imponerende..

Ser også i div. tester av Model Y og 3 at det blir vesentlig mindre regen igjen ned fra fjellpass ol. pga. varmgang. Ikke noe stort problem antakelig, selv om jeg kjører en del blant fjorder og fjell. Det bare virker litt, ehh.. jalla?

Noe jeg har tenkt på de siste dagene, i lys av denne meningsutvekslingen, er hvor slitsomt det egentlig er å ha foten limt til gasspedalen. Det er da vel deilig å vifte litt med tærne? Rulle ned en bakke, gli inn i en lavere fartsgrense.. :)

Glatt føre er nå én ting. Jeg mener også det er et sikkerhetsproblem å ikke kunne gå av gassen og innta bremseberedskap i potensielt farlige situasjoner. F.eks. når man passerer en buss som har stoppet. Her er et eksempel
https://youtu.be/vI9EIjUx20I

2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Bruk venstrefoten for bremseberedskap, så er du langt bedre sikret.

Husk at for tiden du bruker for å flytte foten fra gass til brems, så vil du med en elbil på sterkeste regen, ha redusert farten betraktelig allerede før du når frem til bremsepedalen med høyrefoten. Det er verdifulle meter å spare på stopplengden.

Får du dette sammen med bremsing med venstrefoten, så knapper du inn stopplengden ytterligere littegranne.

Å slippe å ha foten på gassen hele tiden, løses jo med ACC/autopilot der dette er forsvarlig. Da kan du ha høyrefoten til bremseberedskap, om du ikke blir fortrolig med "to-fot-kjøring" der venstre står for bremsing og høyre for gassing.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Ja man skal ikke undervurdere hvor godt det er å slippe pedalen innimellom.
Kan gjøre det hele tiden i MG'n, særlig på ACC selvsagt med full ro og kan da bare holde lett i rattet med en hånd og justere om det trengs - selv på 2-felts lokalvei.
På Tesla er jo dette ett eget kapittel ,siden ACC ikke kan brukes utenfor motorvei, og med en lane-assist som røsker mye hardere i rattet enn den trenger og derfor øker pulsen mer enn den egentlig senker den.
Det slår meg at Tesla gir enorme valgmuligheter for noen ting, men ingenting for mye annet 😄

Snowmode hadde gjort seg, en kombinasjon av terreng-modus og redusert regen gir mye bedre vinter-egenskaper.
Mange argumenterer for at man skal slippe gassen gradvis, men hva gjør du i en akutt situasjon? Jo man slipper pedalen og gjerne klemmer inn bremsen svært raskt.. ikke akkurat da du skal få sleng på ræva i tillegg til en situasjon du skal unngå. Jeg skjønner regen på bakhjulene, jeg skjønner behovet for å ha maks regenererering for å oppnå rekkevidde, men gi nå folk en skikkelig vinteropplevelse.... Rekkevidden er langt unna WLTP vinterstid uansett.

Men også ACC med en viss beroligende effekt hadde være på to-do lista til Tesla 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: RJK på lør 18. des 2021, kl. 11:14
...Husk at for tiden du bruker for å flytte foten fra gass til brems, så vil du med en elbil på sterkeste regen, ha redusert farten betraktelig allerede før du når frem til bremsepedalen med høyrefoten.....
Nei, det vil ikke skje. Regen begynner nå veldig forsiktig, og du man må snakke om reaksjonstid på flere sekunder om din påstand skal være riktig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA