Petion for snow mode

Startet av Bambus, tir 30. nov 2021, kl. 11:59

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Radial på lør 18. des 2021, kl. 11:25
....Snowmode hadde gjort seg, en kombinasjon av terreng-modus og redusert regen gir mye bedre vinter-egenskaper.
Utenom low regen, hva er det du vil ha Snow mode, som ikke er i Terrengassistenen?
... Jo man slipper pedalen og gjerne klemmer inn bremsen svært raskt. ikke akkurat da du skal få sleng på ræva i tillegg til en situasjon du skal unngå. Jeg skjønner regen på bakhjulene, ....
Du må virkelig ha lang reaksjonstid derom regen skal klare å gi deg sleng før du har klemt inn bremsen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Ja man skal ikke undervurdere hvor godt det er å slippe pedalen innimellom.
Kan gjøre det hele tiden i MG'n, særlig på ACC selvsagt med full ro og kan da bare holde lett i rattet med en hånd og justere om det trengs - selv på 2-felts lokalvei.
På Tesla er jo dette ett eget kapittel ,siden ACC ikke kan brukes utenfor motorvei, og med en lane-assist som røsker mye hardere i rattet enn den trenger og derfor øker pulsen mer enn den egentlig senker den.
Det slår meg at Tesla gir enorme valgmuligheter for noen ting, men ingenting for mye annet

Her var det mye sprøyt. Lane assist røsker ikke i rattet.

ACC funker helt fint, og man lærer seg fort hvor den kan finne på å bremse. Fantom bremsing har det dessuten blitt mye mindre av med nyere software.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: Handyman på lør 18. des 2021, kl. 12:42
....Snowmode hadde gjort seg, en kombinasjon av terreng-modus og redusert regen gir mye bedre vinter-egenskaper.
Utenom low regen, hva er det du vil ha Snow mode, som ikke er i Terrengassistenen?
... Jo man slipper pedalen og gjerne klemmer inn bremsen svært raskt. ikke akkurat da du skal få sleng på ræva i tillegg til en situasjon du skal unngå. Jeg skjønner regen på bakhjulene, ....
Du må virkelig ha lang reaksjonstid derom regen skal klare å gi deg sleng før du har klemt inn bremsen.

Ønsker først og fremst at alle advarsler om terrengmodus fjernes, holder med ett ikon rundt gir-indikatoren på skjermen. Nå står det advarsel i stor skrift over bilen nede på skjermen, på noe som er helt unødvendig å varsle om i mine øyne.

Regen bør i snow-mode kunne gå til minimum, for å ha ESP/ABS funksjoner helt klare og i drift for bruk av mekaniske bremser i kombinasjon med regenererering.
Dette gir mer stabile egenskaper i bilen, og ikke minst mer forutsigbar.

Er man i en svak helling med is, og går av "gassen" for å bremse for noe, så er den ræva sidelengs veldig fort, selv på Michellin pigg. Sies 44.5 er blitt bedre, så får teste ut igjen når det blir riktig føre igjen 👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på lør 18. des 2021, kl. 12:34
Sitat fra: RJK på lør 18. des 2021, kl. 11:14
...Husk at for tiden du bruker for å flytte foten fra gass til brems, så vil du med en elbil på sterkeste regen, ha redusert farten betraktelig allerede før du når frem til bremsepedalen med høyrefoten.....
Nei, det vil ikke skje. Regen begynner nå veldig forsiktig, og du man må snakke om reaksjonstid på flere sekunder om din påstand skal være riktig.

Ja, dessverre. Jeg savner virkelig regen slik den var når jeg hentet ut vår første Model S i 2013. Da kom regen umiddelbart når man slapp gasspedalen, og det var meget lett å kjøre nesten utelukkende med en pedal. Nå tar det så lang tid før regen ramper opp at jeg ofte må ty til bremsepedalen om det skjer noe lengre fremme. Det føles ut som det tar vinter og vår før regen er oppe på maks.

En innstilling for dette hadde vært meget fint. Regen kunne f.eks vært mulig å stille til "off - low - normal - aggressive" eller noe sånt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Radial

Sitat fra: turfsurf på lør 18. des 2021, kl. 12:45
Ja man skal ikke undervurdere hvor godt det er å slippe pedalen innimellom.
Kan gjøre det hele tiden i MG'n, særlig på ACC selvsagt med full ro og kan da bare holde lett i rattet med en hånd og justere om det trengs - selv på 2-felts lokalvei.
På Tesla er jo dette ett eget kapittel ,siden ACC ikke kan brukes utenfor motorvei, og med en lane-assist som røsker mye hardere i rattet enn den trenger og derfor øker pulsen mer enn den egentlig senker den.
Det slår meg at Tesla gir enorme valgmuligheter for noen ting, men ingenting for mye annet

Her var det mye sprøyt. Lane assist røsker ikke i rattet.

ACC funker helt fint, og man lærer seg fort hvor den kan finne på å bremse. Fantom bremsing har det dessuten blitt mye mindre av med nyere software.

Er egentlig AP sin selvstyring jeg snakker om.
Prøv en MG, så skjønner du hva som er en behagelig selvstyring. Kansellerer ikke ACC når du skifter felt, lett å holde unna avkjøringsramper, mm.
Tesla'n vil stikke av til høyre i både på og avkjøringsramper hvor jeg må holde bra igjen, og ender opp med å kansellere AP hver gang med høy lyd om du ikke glemte å kjøre joe-mode.
Det hele er veldig Beta, enda.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på lør 18. des 2021, kl. 13:59

Er egentlig AP sin selvstyring jeg snakker om.
Prøv en MG, så skjønner du hva som er en behagelig selvstyring. Kansellerer ikke ACC når du skifter felt, lett å holde unna avkjøringsramper, mm.
Tesla'n vil stikke av til høyre i både på og avkjøringsramper hvor jeg må holde bra igjen, og ender opp med å kansellere AP hver gang med høy lyd om du ikke glemte å kjøre joe-mode.
Det hele er veldig Beta, enda.
Jeg har I-Pace som oppfører seg slik du liker. Ved manuelt feltbytte på motorvei er jeg enig. AP burde koblet ut/inn ved bruk av blinklys. Men jeg har EAP, og da skifter bilen felt selv. Så ikke en isdue for min del.

At den stikker til høyre opplever jeg kun hvis det er dårlig merking. Men ligger stort sett i venstre fila, og da er dette uansett ikke ett problem...

Selvstyring type eyeq gir meg lite siden den kobler ut og inn i hytt og pine, så man må uansett sitte og styre hele tiden selv...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Med iskaldt batteri (-10) så er det ca 0 regen i begynnelsen. Det er litt skummelt når en for noen timer siden hadde regen. Så kommer en nedover bakken, og bilen skyter fart i stedet for å bremse ned. Nesten litt rart at det er lov å lage en bil som fungerer så forskjellig ved forskjellige batteritemperaturer.

Selv synes jeg passe mye regen på 4 hjul er det beste beste = terrengassistent.
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Bilen sier jo ifra med beskjed på skjermen når regenerering er begrenset.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på lør 18. des 2021, kl. 17:31

Ville det og vært tilstrekkelig om bremsene og plutselig sluttet å virke, og du fikk et ikon opp som viste dette, og du måtte si:" Tesla,sesam sesam brems" for å bremse?

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 19. des 2021, kl. 07:41

Ville det og vært tilstrekkelig om bremsene og plutselig sluttet å virke, og du fikk et ikon opp som viste dette, og du måtte si:" Tesla,sesam sesam brems" for å bremse?

😂
Antar at det var en spøk og du skjønner forskjellen på mangel på automatisk retardasjon og total mangel på retardasjon.

Det er jo som med alt annet av automatiske systemer, at man får varsel når det ikke fungerer som forventet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på søn 19. des 2021, kl. 07:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 19. des 2021, kl. 07:41

😂
Antar at det var en spøk og du skjønner forskjellen på mangel på automatisk retardasjon og total mangel på retardasjon.

Det er jo som med alt annet av automatiske systemer, at man får varsel når det ikke fungerer som forventet.

Føler uansett det er ganske Retarded at de bare kutter bremseeffekten en opplever ved "vanlige" forhold. Er det "spesielle" forhold som fullt batteri eller kaldt batteri kunne de gjerne elektronisk satt i gang bremseskivene (om en slapp gassen nesten helt opp). Tenker det særlig de som ikke har hatt Tesla siden 2014 som kan få en overraskelse for mye av dette.

Klykken

Skjønner poenget ditt og at du ønsker at det er lik oppførsel uansett tilstand på bilen.

Ellers, on bremsene ikke fungerer vil også det stå på skjermen med en blinkende varseltrekant med utropstegn foran i tillegg til teksten. Samme med alle andre kritiske feil på bilens komponenter som er overvåket. Du kan likevel velge å ignorere disse og kjøre i mange tilfeller. Som f.eks han som kjøpte min gamle S og opplevde at håndbrekk ikke løste ut (som et tekstvarsel med utropstegn). Han kjørte likevel og kokte felgen bak, med røyk og full pakke.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

jlan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 19. des 2021, kl. 13:38
Er det "spesielle" forhold som fullt batteri eller kaldt batteri kunne de gjerne elektronisk satt i gang bremseskivene (om en slapp gassen nesten helt opp).
Ja, absolutt, hardware er jo på plass for det. TACC bremser jo hvis det ligger en bil foran. Men slik er det med Tesla. På de modulene som har direkte med kjøring av bilen gjøres det veldig få oppgraderinger. Antagelig er det bare en liten kjerne av programmerere som er autorisert for å jobbe med disse sanntidsystemene, og de er vel hanket inn til FSD  prosjektet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

elektro

Bruk venstrefoten for bremseberedskap, så er du langt bedre sikret.

Husk at for tiden du bruker for å flytte foten fra gass til brems, så vil du med en elbil på sterkeste regen, ha redusert farten betraktelig allerede før du når frem til bremsepedalen med høyrefoten. Det er verdifulle meter å spare på stopplengden.

Får du dette sammen med bremsing med venstrefoten, så knapper du inn stopplengden ytterligere littegranne.

Å slippe å ha foten på gassen hele tiden, løses jo med ACC/autopilot der dette er forsvarlig. Da kan du ha høyrefoten til bremseberedskap, om du ikke blir fortrolig med "to-fot-kjøring" der venstre står for bremsing og høyre for gassing.

Tror ikke venstrebrems er løsningen nei, hverken for meg eller folk flest. :) Det at bilen begynner å bremse når du løfter foten fra pedalen og går i bremseberedskap, er jo nettopp det man vil unngå. Mest sannsynlig skal man jo ikke bremse.

Autopilot løser naturligvis dette, der den kan brukes. Men det blir jo ikke noe annerledes enn adaptiv cruise på alle andre biler.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på søn 19. des 2021, kl. 19:37
Bruk venstrefoten for bremseberedskap, så er du langt bedre sikret.

Husk at for tiden du bruker for å flytte foten fra gass til brems, så vil du med en elbil på sterkeste regen, ha redusert farten betraktelig allerede før du når frem til bremsepedalen med høyrefoten. Det er verdifulle meter å spare på stopplengden.

Får du dette sammen med bremsing med venstrefoten, så knapper du inn stopplengden ytterligere littegranne.

Å slippe å ha foten på gassen hele tiden, løses jo med ACC/autopilot der dette er forsvarlig. Da kan du ha høyrefoten til bremseberedskap, om du ikke blir fortrolig med "to-fot-kjøring" der venstre står for bremsing og høyre for gassing.

Tror ikke venstrebrems er løsningen nei, hverken for meg eller folk flest. :) Det at bilen begynner å bremse når du løfter foten fra pedalen og går i bremseberedskap, er jo nettopp det man vil unngå. Mest sannsynlig skal man jo ikke bremse.

Autopilot løser naturligvis dette, der den kan brukes. Men det blir jo ikke noe annerledes enn adaptiv cruise på alle andre biler.
Selvsagt er det bremsing man normalt ønsker seg når man tar foten raskt av gassen og over mot bremsen. Og vil man bare senke farta litt, så går man ikke helt av, men bare letter litt på høyrefoten.

Jeg ser selvsagt poenget med å ville bare seile videre, og så være klar til å bremse om man må. Men synes nå egentlig det er en dårligere løsning når poenget er at man vil stoppe raskt om noe "uforutsett" skjer. Og da er som sagt venstrefot på brems raskest, når det kombineres med kraftig regenerativ bremsing. Men det er selvsagt en teknikk som må læres.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA