Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Petion for snow mode

Startet av Ole Petter, tirsdag 30. november 2021, klokken 11:59

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: EL-Piano på onsdag 01. desember 2021, klokken 22:37
Spesielt ned bratte bakker med ulike hårnålssvinger (som jeg kjenner godt og kjører ofte) var min opplevelse at nødvendig tilpassing av farten ble unormalt og overraskende lav i forhold til andre biler jeg har kjørt under tilsvarende forhold på samme vei. Med mer regen-brems kommer hekken, og som du også skriver så retter bilen seg for såvidt opp etter noen ubehagelige tideler. Dette er lenge nok til at mange kan få lettere panikk. I en nødsituasjon/brems i sving på vinterføre, vil nok de fleste instinktivt bråslippe wattpedalen, og innen man treffer bremsepedalen har bilen startet en bakhjulsskrens. Jeg tror det er grenser for hva elektronikken kan redde inn igjen, og min mening er derfor at manglende regen-justeringsmulighet kan utgjør en sikkerhetsrisiko.
Har du testet dette, eller er det bare noe du tror basert på at du kjenner at bilen slipper litt bak når du slipper opp? Tesla har ganske agressiv ESP, den tillater mye mindre sladding enn f.eks Jaguar.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

#31
Jeg begynner å lure på om Tesla har endret oppsettet på regen. Det er flere som erfarer det samme, nemlig at systemet nå regenererer raskere og mer på fremre motor, og at det tillates mindre "logring".
Jeg vet i så fall ikke når dette har skjedd. Jeg bare har fått testet det på .40.6, men ser at flere mener at det har endret seg med denne versjonen. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

Får se hvordan min oppfører seg, men mistenker mange er uerfarne sjåfører og ikke vant til høy kompresjonsmotorer og manuelt gir med RWD vs FWD vs AWD og hvordan det er, for regen er mye av det samme.

værste vinterbilen jeg har prøv har vært kia soul FWD, den dro på max regen i glatte svinger når du løfta.. det er ganske krise, vs at den som tesla vanligvis har gjort, føler seg frem litt bak. Leaf er god nr 2 med lite vekt på drivhjula.

lars667

Mange som kjører AWD forventer ikke egenskapene til RWD eller FWD-biler med høykompresjonsmotor. Når det er sagt så opplever jeg per i dag ikke TMY som trafikkfarlig, så langt vil jeg kanskje si at den oppfører seg bedre enn 2020 TM3. Men de dagene det er skikkelig ekkelt føre så vil jeg ha muligheten til å ha så nærme som frirulling som mulig bak, aller helst at forhjulene er med til en viss grad En ulempe med RWD er jo at veigrep også brukes på å få forhjul til å rulle. Der har en AWD, om enn bare med 90-10-fordeling, også en fordel, siden hjulene lettere følger underlaget.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

geear

Sitat fra: Handyman på torsdag 02. desember 2021, klokken 08:18
Jeg begynner å lure på om Tesla har endret oppsettet på regen. Det er flere som erfarer det samme, nemlig at systemet nå regenererer raskere og mer på fremre motor, og at det tillates mindre "logring".
Jeg vet i så fall ikke når dette har skjedd. Jeg bare har fått testet det på .40.6, men ser at flere mener at det har endret seg med denne versjonen.
Har ikke kjørt på glatt føre, men den er iallfall fortsatt logrevillig under pådrag. Helt annerledes (og kjekkere) enn Model X og S, som først og fremst er FWD. Nå på vinterdekk så slipper den rett og slett litt bak når man drar på hardt ut av en rundkjøring.  :-*

Sitat fra: hemi på torsdag 02. desember 2021, klokken 09:04
værste vinterbilen jeg har prøv har vært kia soul FWD, den dro på max regen i glatte svinger når du løfta.. det er ganske krise, vs at den som tesla vanligvis har gjort, føler seg frem litt bak. Leaf er god nr 2 med lite vekt på drivhjula.
Høres litt ut som du har kjørt den med høyt regennivå? Kjenner ikke første gen Soul, men e-Niro og nye Soul er vel teknisk omtrent helt like, og der kan du jo sette regen både til auto, og level 0 til 3. Jeg startet karrieren i Niro med å sette regen høy, for å ha mest mulig enpedalskjøring og mest mulig likt Tesla, men det ble ekstremt masete, for det er riktig som du sier, den er veldig brå på overgangen til regen, så derfor har jeg vent meg til å kjøre den med level 1 og heller bruke bremsen når det er behov for litt mer regen. Forskjellen der er jo at Tesla ikke regenerer på bremsepedalen, mens det gjør KIA, derfor kan man ha litt forskjellig filosofi.

hemi

Masse sjåfører kunne nok med hell ha tatt noen vinterkjøringskurs (jeg har tatt flere, det er jo gøy!)

Klykken

Sitat fra: hemi på torsdag 02. desember 2021, klokken 11:47
Masse sjåfører kunne nok med hell ha tatt noen vinterkjøringskurs (jeg har tatt flere, det er jo gøy!)
Det er min tanke også. Tror mange har blitt "fordummet" av alle hjelpemidlene i bilene og kanskje glemt hvordan man egentlig håndterer en bil. Nå er jo ikke Y en hjelpesløs bil akkurat, heller tvert imot, men den er nok litt mer leken enn folk flest er vant med, kanskje..?

Men, kunne vært greit å kunne begrense regenerering permanent for de som ønsket det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bjheggset

En på facebook-gruppen som var innom Tesla Drammen, sier det "jobbes" med å få tilbake muligheten for justering av regen på nyere modeller. Om det er stemmer vites ikke, men det ble i allefall nevnt i følge han.

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 02. desember 2021, klokken 11:31
Sitat fra: Handyman på torsdag 02. desember 2021, klokken 08:18
Jeg begynner å lure på om Tesla har endret oppsettet på regen. Det er flere som erfarer det samme, nemlig at systemet nå regenererer raskere og mer på fremre motor, og at det tillates mindre "logring".
Jeg vet i så fall ikke når dette har skjedd. Jeg bare har fått testet det på .40.6, men ser at flere mener at det har endret seg med denne versjonen.
Har ikke kjørt på glatt føre, men den er iallfall fortsatt logrevillig under pådrag. Helt annerledes (og kjekkere) enn Model X og S, som først og fremst er FWD. Nå på vinterdekk så slipper den rett og slett litt bak når man drar på hardt ut av en rundkjøring.  :-*
Ut fra mine erfaringer virker det som om frontmotoren også trer inn tidligere ved akselerasjon, men jeg er ikke helt sikker. Den logrer jo fortsatt. Kanskje det er temperaturstyrt eller av andre parametere?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

#39
Jeg fikk 40.6 (vet ikke hvilken versjon jeg kom fra) etter én dag på glatta, og det føles helt annerledes ut nå. Klarer fortsatt å fremprovosere sladd med regen, men det er ikke hver gang som tidligere. Dersom min opplevelse stemmer kan diskusjonen legges død i hvertfall.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Macmons

#40
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 02. desember 2021, klokken 20:08
Jeg fikk 40.6 (vet ikke hvilken versjon jeg kom fra) etter én dag på glatta, og det føles helt annerledes ut nå. Klarer fortsatt å fremprovosere skadd med regen, men det er ikke hver gang som tidligere. Dersom min opplevelse stemmer kan diskusjonen legges død i hvertfall.
Kanskje et underlig spørsmål fra min side, men er det ikke alle TMY eiere som får en SW oppdatering samtidig?
Har lagt til merke at det diskuteres litt, noen har fått og andre ikke.
Dette kan vel kanskje ha noe med om bilen er mye/ofte koblet på Wifi eller ei?
Vi har Versjon 2021.32.21
2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

Rosstopher

Det var ikke noe underlig spørsmål. Det virker litt tilfeldig hvem som får oppdatering når. Alle skal med, men ikke nødvendigvis samtidig. Slik har det alltid vært med Tesla. Sikkert smart mtp å finne bugs o.l. Hender i blant at noen får en versjon, så stoppes utrullingen av den og resten hopper over den versjonen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Sitat fra: Macmons på fredag 03. desember 2021, klokken 20:41
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 02. desember 2021, klokken 20:08
Jeg fikk 40.6 (vet ikke hvilken versjon jeg kom fra) etter én dag på glatta, og det føles helt annerledes ut nå. Klarer fortsatt å fremprovosere skadd med regen, men det er ikke hver gang som tidligere. Dersom min opplevelse stemmer kan diskusjonen legges død i hvertfall.
Kanskje et underlig spørsmål fra min side, men er det ikke alle TMY eiere som får en SW oppdatering samtidig?
Har lagt til merke at det diskuteres litt, noen har fått og andre ikke.
Dette kan vel kanskje ha noe med om bilen er mye/ofte koblet på Wifi eller ei?
Vi har Versjon 2021.32.21
Tror jeg har hatt fire-fem etter den.. Har du valgt standard eller promotør på softwareinnstillingene?

ToWalkOrDrive

#43
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 02. desember 2021, klokken 20:08
Jeg fikk 40.6 (vet ikke hvilken versjon jeg kom fra) etter én dag på glatta, og det føles helt annerledes ut nå. Klarer fortsatt å fremprovosere skadd med regen, men det er ikke hver gang som tidligere. Dersom min opplevelse stemmer kan diskusjonen legges død i hvertfall.

Jeg kjørte ned et bratt glatt fjell med 40.6, og følte bakenden kom ut litt veldig mange ganger (nevnt i annen tråd). Da jeg endelig turte å skru på Terrengassistent så var det som en helt annen bil. Ikke en eneste regen-sladd etter det. Også oppover kunne jeg kjøre på. Det var å gå fra en bil som per default bruker bakhjulene til en bil som hele tiden bruker 4WD på alt...fikk plutselig en ekte 4WD. Jeg ble rett og slett litt nyforelska...flaks den ikke har eksosrør  ;)

Så en kunne lagt ballen død ved å
SKRU PÅ TERRENGASSISTENT  :police:
Tesla Model Y                         2021-

Lucifer-

Helt enig.

Tur til hytta forrige helg innebar terrengassistenten side 2 milene. Det føles ut som en helt annen bil, og man kjenner godt at den regenererer jevnt.

Dessverre funker ikke talekommandoer for å aktivere enda, den er litt for godt gjemt når plutselig har behov for den :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA