Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

LMOR

Disse testene regner om til miles per gallon. Denne sertifisering må stå på alle nye biler som selges i USA.

https://www.fueleconomy.gov/feg/label/learn-more-electric-label.shtml
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Glem min kommentar om rekkevidde. Total kontslutning 😉.  Men at oppgitt forbruk for e-tron 55 bare er 5 % over iX50 er nok ikke relevant for norske forhold. Men på motorvei er det kanskje ikke så langt unna sannheten.
I går testet jeg iX50 fra Alnabru til Nittedal t/r og endte opp med et forbruk på 1,57. Så iX er ekstremt økonomisk i lavere hastigheten, men forskjellen vil reduseres med høy hadtighet.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 29. mars 2022, klokken 05:47
Så iX er ekstremt økonomisk i lavere hastigheten, men forskjellen vil reduseres med høy hadtighet.
Hva er høy hastighet egentlig? Typisk på hytteturen vår som er mye «landevei» ligger vi på opp mot 80km/t i snitt. Har sett mange med lavt forbruk, men da er snittfarten ned mot 60km/t.

Noen som har erfaring med høyere snittfart (ikke jevnt 80 på motorveien)?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Snitthastigheten for de fleste ligger nok i området 65-75 km/t på weekend-reiser i Norge. I det intervallet tyder flere målinger på at iX er bruker 15-20 % mindre enn e-tron 55. Men batteriet er også 18 % mindre, så rekkevidden blir omtrent den samme. Jeg har ikke sett så mange tester i 100 km/t og oppover, men EPA målingene tyder på at forbruket da nærmer seg hverandre og at e-tron 55 da vil oppnå bedre rekkevidde enn ix40.

LMOR

Mener jeg la ut en tysk motorvei test der e-tron brukte nesten 30% mer enn iX.

LMOR

Satt og sendte noen posisjoner til bilen fra appen, og kom over dette bilde.
Stusser litt over dette. Det kommer ikke opp på alle ladestasjoner, og jeg får ikke opp dette spørsmålet i bilen.
Er det slik at vi må bruke appen for å være sikker på at forvarming aktiveres?

LMOR

Virker som appen kan være en manuell sak, mens bilen kanskje er for Shy Tech for å teste slik jeg gjør;

If the navigation system's route guidance function is active and has scheduled a mid-journey stop for the BMW iX at a fast-charging station, anticipatory thermal management will automatically pre-condition the battery beforehand. Warming up the high-voltage battery or cooling it down as appropriate means it will be at the optimum temperature for quick and efficient charging at maximum capacity upon arrival at the charging station. Thermal management takes a number of factors into account here, including current battery temperature, remaining range, the predicted charging rate and the amount of charging planned as part of the overall route calculation

Det er det siste jeg har mistenkt, at bilen ikke varmer/kjøler batteriet fordi den ikke synes det er nødvendig. Da er kanskje appen løsningen. Får prøve ut dette på neste tur.

daktari

Dette er interessant.  Det betyr at hvis man bruker mellomstopp kan bilen droppe forvarming fordi den vet du bare skal lade noen få kWh for å komme frem med laveste ønsket nivå.
Men hvis man har lader som endestopp må bilen ta hensyn til at du skal lade til satt nivå og vil forvarme?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LMOR

Det er denne logikken som burde vært beskrevet litt bedre et sted.
Ellers må vi teste det ut.
Hos meg har det alltid fungert ved rundt 30% og rutet til ladestasjonen
Det skjedde ingenting i dag med 95% og la inn en ladestasjon i nærheten.
Men hvis det viser seg at du kan kontrollere det manuelt med appen, så blir det eneste løsning for min del.

daktari

På 95% bør det det neppe skje noe forvarming før etter 2 timer kjøring uansett, for de siste 5% vil jo lades på ca 20 kW max uansett temp. Så hvis du naviger til en lader rett ved eller langt unna bør ikke ha noe å si. Lurer på hvor langt unna (i tid) den starter og hva SOC-grensen er for at den skal starte?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LMOR

Nettopp, ytterpunktene jeg skrev er greie, men vi trenger å vite hvor grensene går. For nå er det litt bingo.
Fungerer sikkert greit på langtur på autobahn i Tyskland.
Men jeg vil kunne fylle på fra alt mellom 20-60% og opp til 80-90% avhengig av hvor jeg skal, ladekø, osv.
Slik det er formulert tolker jeg at den varmer mellom 20-xx%, men kommer du ned mot 10% vil den ikke varme/kjøle.
Hadde vært nyttig å vite hvor den grensen går. Tror ikke den varmer over 65%.

LMOR

Fant en variant av samme tekst:

The system works as follows: As soon as the active route guidance of the navigation system foresees a stopover at an HPC charger, the new thermal management already ensures automatic preconditioning of the battery during the approach. The system takes into account, among other things, the battery temperature, the remaining range, the predicted charging power and the planned extent of the charging process as part of the overall route calculation, BMW reports.

Kan det være at dette bare fungere automatisk med HPC? Var noe jeg la ut her for en tid tilbake som pekte i samme retning. Eventuelt feil i metadata.
Men at appen spør når den er i tvil?
De som ble lagt inn uten spørsmål fra appen hos meg i dag var Ionity ladere, mens på vanlige DC ladere fikk jeg spørsmål.

Testet litt mer nå. I appen ser det ut til at stasjoner med kun HPC sendes til bilen uten spørsmål, mens stasjoner der det også finnes 50KW ladere får spørsmålet.

Da virker det som det faktisk mangler et slikt spørsmål i bilen! Det burde kommet opp på samme måte som i appen. Men appen er nyere enn SW i bilen, så det kommer kanskje snart.

ervil

Testet forbruk i 100 vs 110 på motorvei med 285/40-22 Nokian nordiske vinterhjul i går.
Kjørte Drøbak - Porsgrunn - Drøbak 252 km.
Satte cruise på 110 på veien ned på morgenen og fikk 24 i snitt. Satte cruise på 100 på veien hjem og fikk 21 i snitt. Temperatur fra -3 til + 3.

Hadde 63 km gjenværende rekkevidde etter å ha kjørt 252 km - hvorav 90% motorvei.

Overraskende god rekkevidde med 22'' vinterhjul på motorvei. Dessuten kan du påvirke rekkevidden ganske mye selv ved å justere fart. Tenker 130 = 25 mil. 110 = 30 mil. 100 = 35 mil.

turfsurf

Helt ok. Tviler på 25 mil i 130 dog. Var CC på speedometerfart eller virkelig?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ErikMe

Sitat fra: ervil på fredag 01. april 2022, klokken 08:22
Testet forbruk i 100 vs 110 på motorvei med 285/40-22 Nokian nordiske vinterhjul i går.
Kjørte Drøbak - Porsgrunn - Drøbak 252 km.
Satte cruise på 110 på veien ned på morgenen og fikk 24 i snitt. Satte cruise på 100 på veien hjem og fikk 21 i snitt. Temperatur fra -3 til + 3.

Hadde 63 km gjenværende rekkevidde etter å ha kjørt 252 km - hvorav 90% motorvei.

Overraskende god rekkevidde med 22'' vinterhjul på motorvei. Dessuten kan du påvirke rekkevidden ganske mye selv ved å justere fart. Tenker 130 = 25 mil. 110 = 30 mil. 100 = 35 mil.

mmmhh.. koser meg med mine 20 235 sommerdekk og godt under 20 uansett hvordan jeg kjører. null sporing, stille og passe dempet mot underlaget.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA