Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

LMOR

Er ikke fornøyd med ladehastigheten på iX vs i3. I dag startet en av hver samtidig, kjørte etter hverandre og etter en time så ladet begge på samme type 50kW lader. Uten er det +4. iX startet lading med lavere %.
Etter 10min har iX klatret sakte fra 23kW til 40kW, og ladet 5,7kWh, mens i3 startet på 35kW og er etter 10min på 45kW, og har fått ladet 8,8kWh.
Når i3 i tillegg kjører vesentlig lengre per kWh, så er ikke dette godt nok.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Huff, det er overraskende dårlig. Må innrømme at jeg ikke testet min, da jeg ikke hadde behov. i3 lader overraskende raskt, men iX burde gå rett opp til maks og holde seg der til 80-90 %. Det må være noe feil med bilen, og du opplevde jo nylig at den ikke ladet i det hele tatt. Forvarming burde ikke være nødvendig på 50 kW lader.

LMOR

Tror ikke det er noe feil med min bil spesielt, ser flere har opplevd det samme. Ladet greit på lynladeren på fredag når den først kom i gang.
Tror det er software som ikke er godt nok optimalisert.

Egil Fonn

Noen som har erfaring med vinter rekkevidde på BMW ix 40 i forhold til MB Eqc?
Ser WLTP er 425km for IX og 414km for Eqc tross at Eqc har 9kwh mer tilgjengelig i batteri.
Trond m du har eid Eqc tidligere. Hva er din erfaring?
Slo først fra meg ix 40 pga kun kun 71kwh batteri. Men går den i praksis lenger enn Eqc er den aktuell.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

LMOR

Testet før jeg kom hjem, gikk rett opp i 110, så 130kW på en Tesla lader.
Tror konklusjonen er at i3 batteriet naturlig nok varmes raskere og ca 1t er for lite til å varme iX batteriet fra 1-2 grader over natten.

Trond.m

Sitat fra: LMOR på søndag 27. mars 2022, klokken 17:33
Testet før jeg kom hjem, gikk rett opp i 110, så 130kW på en Tesla lader.
Tror konklusjonen er at i3 batteriet naturlig nok varmes raskere og ca 1t er for lite til å varme iX batteriet fra 1-2 grader over natten.
Høres ut til å være en logisk forklaring. Hadde det være en enkel måte å se temperaturen, så hadde vi sluppet den usikkerheten.

LMOR

Absolutt, det burde vært en strek el.l, som den gamle motortemperatur viseren.
+ en «knapp» for å varme batteriet.

Det er ikke bare å planlegge lading. Lader heller noen mil før når jeg kjører fordi en ledig lader. Blir litt strevsomt å legge inn alle ladere på veien i tilfelle det er ledig der..

daktari

Sitat fra: LMOR på søndag 27. mars 2022, klokken 13:28
Er ikke fornøyd med ladehastigheten på iX vs i3. I dag startet en av hver samtidig, kjørte etter hverandre og etter en time så ladet begge på samme type 50kW lader. Uten er det +4. iX startet lading med lavere %.
Etter 10min har iX klatret sakte fra 23kW til 40kW, og ladet 5,7kWh, mens i3 startet på 35kW og er etter 10min på 45kW, og har fått ladet 8,8kWh.
Når i3 i tillegg kjører vesentlig lengre per kWh, så er ikke dette godt nok.
Samme lader som den ikke har varmet batteriet til tidligere?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LMOR

Nei, disse stod i Kinsarvik.
Tror nok forklaringen var er at i3 batteriet varmes raskt opp, og disse større 70kW+ batteriene må ha ekstra varming av batteriene før lading.
Hadde ikke satt denne laderen som destinasjon, det hadde nok hjulpet.

Problemene på Eviny Voss er jeg nå rimelig sikker skyldes mye feil på disse laderne, og at de ikke yter over 70kW hvis alle stasjonene er i bruk.
Dette siden mange jeg har snakket med har hatt samme problemer, og de hadde ikke BMW. Til og med en etron på 50% ladet bare med 70kW.

Trond.m

Noen som vet om det er samme utfordring med iX50 ? Den skal vel lade noe raskere, men med kaldt batteri så utgjør det kanskje ikke så stor forskjell.

LMOR

Hvis teorien er riktig, så er det enda viktigere å forvarme ix50. Større batteri å varme opp.
Men samtidig mindre sannsynlig å lade etter 1t.

Det jeg har lært av disse turene er:
- lade før en kommer frem for kvelden, ikke utsette til dagen etter.
- ikke lade før en har kjørt minst 1,5t
- skal en lade før, husk å sette laderen som destinasjon minst 15-20min før.
- er en usikker, velg en stasjon som er 1t fra der en starter. Trenger ikke lade der, bilen holder seg da varm frem til lading.

Er det under -10 tipper jeg tallene over må justeres noe.

daktari

Sitat fra: Trond.m på søndag 27. mars 2022, klokken 22:56
Noen som vet om det er samme utfordring med iX50 ? Den skal vel lade noe raskere, men med kaldt batteri så utgjør det kanskje ikke så stor forskjell.
Må jo ta utgangspunkt i at forvarming før hurtiglading faktisk brukes (og så funker). I eksempelet til @LMOR er jo ikke forvarming aktivert. Da synes jeg det blir galt å klage på iXen.

Det er jo godt kjent at biler som ikke forvarmer får dårlig ladefart, det gjaldt Tesla for inntil et par år siden, i-pace, Id.4 osv. Kontinuerlig varming av 500 kg + metallbatteri til ca 40 grader når det er kaldt ute øker forbruket masse, og bør ikke gjøres. iX skal jo kunne forvarme før hurtiglading, men da må den vite om det skal lades. Da må man bruke navi korrekt. Hvis metoden feiler er det god grunn til kritikk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LMOR

Begynte med klaging, fordi i3 heller ikke ble forvarmet, så forskjellen er reell.
Løsning fra BMW er ikke god nok. En gjennomsnittsbruker vil ikke forstå dette, men lade når de trenger.
Løsningen burde vært slik at en kunne se temperaturen på batteriet og en «knapp» for å skru på varme.
Flere steder der jeg må lade finnes det ikke en ladestasjon i nærheten på BMW sitt kart. Så selv når en forstår løsningen blir det vanskelig.
Er også irriterende å måtte velge en stasjon i nærheten når det finnes, og så se navigasjonen i HUD vise til et sted du ikke skal.

Dette er definitivt ikke Shy Tech iX verdig. De kunne f.eks sørget for riktig temperatur automatisk hvis ladingen er under 50% og det er lagt inn et hvilket som helst mål i navigasjonen. Og så kunne det eventuelt vært en funksjon en kunne skrudd av.
Det jeg gjør sammen med mange andre, er å følge rådet «lad når du kan, ikke når du må». Dermed vet jeg ikke hvor jeg skal lade før jeg ser en ledig stasjon.

LarsErikDamås

På lørdag sjekket jeg lynladerhastigheten(ionity) på min ix50. Kjørte i 10 min rett til lader uten å legge den til i navigasjonen(som etter det jeg har lest er nødvendig for å starte forvarming av batteriet). Batteriprosent på ca 20. Fikk skuffende effekt på ca 40-50kW. Senere på dagen la jeg til samme laderen som mål i navi. Jeg var da et stykke fra laderen og kjøretid(estimert i navi) var 25 min, altså mindre enn hva jeg har lest er nødvendig for å kunne starte forvarminga(30 min). Batteriprosenten var mellom 10-15. Starteffekten var lav(rundt 50kW), men den gikk relativt raskt opp til ca 180kW.
Jeg ladet kun for å sjekke om den var i stand til å komme opp mot lovet effekt, og ladet derfor ikke lenge. Jeg fikk derfor ikke sjekket hvor lenge den ville holdt denne effekten.

LMOR

Samme erfaring jeg har med iX40.

Worst case er en helgetur til fjellet vinterstid, der bilen står i ro i 48t uten tilkobling til strøm, og derfor ikke forvarmer batteriet før avreise.
Da tar det lang tid før batteriet når optimal temperatur.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA