Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

Chimp

Gratulerer med range rover, hadde vært der selv om økonomien tilsa det. For det finnes ikke 1 elbil jeg har lyst på med AWD som har plassen til en range rover. Og det er fordelen til en som skal ha 50kg hund og diverse annet i bagasjerommet. Det er liksom ingenting som strekker til. Og det er dessverre grunnen til at jeg ikke kjøpte fully charged ix50 i mars til 920 000 var det vel. Angrer som en bikkje, men kunne ikke prioritere dyr bil.
Nå er budsjett rundt 700, så ix40 er egentlig ute av dansen og det blir kanskje rwd ix3 (god plass bak) eller tesla y (grei plass bak og awd) istedet. Til poenget: har ikke fulgt med godt nok her, men klarer ix40 oslo trysil i drittføre med minst 10 % rest? Jeg holder fartsgrensen, vil si jeg kjører relativt økonomisk.

daktari

Jeg er høyst usikker, jeg tviler. Spesielt med skiboks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tony Rofstad

Oslo-Trysil går fint med skiboks....vi har sikker 20 turer fra der vi bor til hytta i Valdres uten behov for og lade.
Turen er 19,2 mil og går i fra 190-925moh.
Med skiboks og stappa bil så er den laveste rest vi har sett ca 15%...

Øyvind.h

Sitat fra: Tony Rofstad på torsdag 26. mai 2022, klokken 00:34
Oslo-Trysil går fint med skiboks....vi har sikker 20 turer fra der vi bor til hytta i Valdres uten behov for og lade.
Turen er 19,2 mil og går i fra 190-925moh.
Med skiboks og stappa bil så er den laveste rest vi har sett ca 15%...
Og da har du 9-10 mil med 110 sone til Valdres? Går en del strøm med takboks på motorvei.
Legg til en mil eller to ekstra distanse så er det ikke sikkert det blir helt sammenlignbart.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carboy

#289
Sitat fra: hemi på onsdag 25. mai 2022, klokken 18:53
mtp på at carboy kjøpte seg ny rangerover etter noen mnd med ix40 er han kanskje ikke så overbevist over rekkevidden likevel.. heller... eeeegentlig? ;)

men er jo fin bybil, i3 når du skal ha med barnevogn typ bil.

Range Roveren ble ikke kjøpt pga «for dårlig range» på iX40, men som et supplement og erstatter for I-pace. Det er realisasjon av en gammel drøm og det er passende med en diesel nå.
I-Pace jeg hadde skulle uansett byttes innen et års tid pga at garantien var i ferd med å gå ut, og rekkevidden var ganske lik som iX40 bare at iX40 var bedre å kjøre. Begge hadde 22 tommere riktignok, og I-pace brukte mest av alle de jeg har hatt i hastighet over 110km/t, men var meget god på å opprettholde rekkevidde vinterstid.
Mulig ix40 er som eqc og har litt dårligere rekkevidde enn etron og i-pace vinterstid, og at folk med hytte på fjellet opplever det annerledes. Det vet jeg ikke da jeg fikk min iX i slutten av april og har ikke testet vinter-range.
Jeg er mer overrasket positivt av at jeg følte jeg likevel ikke trenger iX50 så selvsagt som jeg på forhånd trodde jeg skulle være.
Jeg har kun sommerhytte og kjører ikke så ofte langt på vinterstid. Men hadde jeg fått tak i en ny iX50 mva fritt til litt over 1 mill slik jeg har tilbud på så hadde jeg enklere akseptert prisen på iX50. Problemet er at det nå er sannsynlig levering 2023 med mva. Og til nærmere 1,2 med mva er den nok ikke verdt merprisen for meg. Altså forskjellen mellom iX40 og iX50 kan fint forsvare drøye 200-250.000kr i mellom, men ikke 350-400.000. Og nå går visst prisene 7% opp 1. juni i tillegg... så kan jo selge iX50 videre om iX40 er tilstrekkelig.

Rekkevidden på iX40 er tilstrekkelig, mens iX50 har meget tilfredsstillende. Man slapper av på en helt annen måte i en iX50 pga den ekstra rekkevidden og jeg valgte å kjøre med tyngre enda litt gassfot hjemover selv med relativt lav batteri-prosent. Så iX50 er veldig nice to have, men ikke noe must have, i alle fall i min situasjon. Likevel er det bestilt en iX50 da... så man sier jo en ting og gjør noe annet  :D
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. mai 2022, klokken 00:49
Sitat fra: Tony Rofstad på torsdag 26. mai 2022, klokken 00:34
Oslo-Trysil går fint med skiboks....vi har sikker 20 turer fra der vi bor til hytta i Valdres uten behov for og lade.
Og da har du 9-10 mil med 110 sone til Valdres? Går en del strøm med takboks på motorvei.
Legg til en mil eller to ekstra distanse så er det ikke sikkert det blir helt sammenlignbart.
Stor forskjell dette ja. Jeg vil si det garantert ikke går skal man holde fartsgrensen på motorveien. Legger man seg i 90 eller lavere vil det nok funke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carboy

Sitat fra: Chimp på onsdag 25. mai 2022, klokken 19:28
Gratulerer med range rover, hadde vært der selv om økonomien tilsa det. For det finnes ikke 1 elbil jeg har lyst på med AWD som har plassen til en range rover. Og det er fordelen til en som skal ha 50kg hund og diverse annet i bagasjerommet. Det er liksom ingenting som strekker til. Og det er dessverre grunnen til at jeg ikke kjøpte fully charged ix50 i mars til 920 000 var det vel. Angrer som en bikkje, men kunne ikke prioritere dyr bil.
Nå er budsjett rundt 700, så ix40 er egentlig ute av dansen og det blir kanskje rwd ix3 (god plass bak) eller tesla y (grei plass bak og awd) istedet. Til poenget: har ikke fulgt med godt nok her, men klarer ix40 oslo trysil i drittføre med minst 10 % rest? Jeg holder fartsgrensen, vil si jeg kjører relativt økonomisk.

Takk takk.
Jeg hadde en iX3 på lån mens bilen var til oppdatering og fikk kjørt en tur. Den var veldig velkjørende og god. Ikke like sprek og hypermoderne som iX40, men meget god mtp prisen. Rwd var bare moro, men det er klart det er mer avslappende med 4wd.
Jeg kan lett anbefale iX3 etter det og har anbefalt den til min egen mor. Har inntrykk av at iX3 har en del bedre rekkevidde enn iX40, Eqc og slike også og at den hurtiglader kjapt nok.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Electric cars in Norway

#292
Careboy...  :+1:  det gledes.... tøft at du står frem...respekt! Flott bil da! Med sinnsykt bra plass!  Men dyr og kjøpe og eie... etter at garantien går ut. Hørt mange historier om dette. Ligger en video på DN.no der han ene i podkast har en gml Range Rover... dyrt å eie sier han. Savner en slik på HYRE.

daktari

Sitat fra: Tony Rofstad på torsdag 26. mai 2022, klokken 00:34
Oslo-Trysil går fint med skiboks....vi har sikker 20 turer fra der vi bor til hytta i Valdres uten behov for og lade.
Turen er 19,2 mil og går i fra 190-925moh.
Med skiboks og stappa bil så er den laveste rest vi har sett ca 15%...
Oslo til Valdres er snittfart 65 km/t mens Oslo-Trysil er snittfart 100 km/t.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carboy

#294
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. mai 2022, klokken 09:25
Careboy...  :+1:  det gledes.... tøft at du står frem...respekt! Flott bil da! Med sinnsykt bra plass!  Men dyr og kjøpe og eie... etter at garantien går ut. Hørt mange historier om dette. Ligger en video på DN.no der han ene i podkast har en gml Range Rover... dyrt å eie sier han. Savner en slik på HYRE.

Ja, er lurt å ha litt buffer med slike biler i tilfelle dyre reperasjoner, og det har jeg så er ikke stresset for det. Så kan det jo tenkes at de ikke slår til også, så vi får bare se  :) Det kan sies samtidig at alle biler i samme segment kan være like dyre å holde, og at det ikke er spesielt dyrt med Range Rover i stor lukseriøs suv klasse. Men blir den for trøblete med for mange turer til og fra verksted så bytter jeg den bare videre inn i en litt nyere med garanti. Tror det fornuftige er brukt med garanti og å bytte den før den blir altfor gammel. Med mindre den holder fint da, er massevis av slike som holder fint også. Det vet man aldri på forhånd. Flere feil på 10 mnd enn etron 55 limited jeg hadde i 2019 skal det mye til å slå uansett.

Vedrørende plass i iX og Range Rover, gjett hvilken som er størst?
Tipper du gjettet feil, for iX er størst, riktignok ikke så veldig stor forskjell, men den er større. Vi har to isofix baby-barneseter baki og kona kan fint sitte mellom der i begge bilene, men iX har enda et hakk bedre plass i bredden i baksetet, men også benplass. Bagasjerom har jeg ikke testet samme bagasje i enda, men er ganske stort i begge. Med mindre du kommer fra en van da...
IX og Range Rover har begge benplass under midtkonsollen for midtre sete bak, men iX har bedre plass der. IX har også bedre plass i fotbrønnen foran og åpen foran midtkonsollen under dasjbordet som gjør plass til en ekstra bag/veske.
Det store minuset med iX er mangel på frunk, dette burde de laget, til f eks ladekabler. Men det dype rommet til kabler etc under/bak i bagasjerommet er ganske stort.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Ansjosfilet

2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

geear

#296
Sitat fra: hemi på onsdag 25. mai 2022, klokken 15:17
jeg er stadig på cayenne, da jeg fortsatt ikke helt tror ix50 klarer TR deturene jeg ønsker kjøre på vintern, samt mangler 1000kg på kroken.

Vi nærmer oss!

ix med 20-30kwh mer batteri, 1000kg mer på kroken, og komfortstolene så blir det elbil
Og større bagasjeromsplass og en front som ikke gjør at den ser ut som en bever. ;)

Sitat fra: Carboy på onsdag 25. mai 2022, klokken 15:36
Samme her, bortsett fra at min holdning til fossilt er like entusiastisk som før liker jeg også elbiler godt.
Hva slags bil leker du deg med? En elbil skal jeg alltid ha, for det er genialt innenfor sitt bruk, men litt for kjedelig til kosekjøring og det er deilig å ha en bruksbil man ikke trenger å lade også, uansett hva kostnaden måtte være.
Men har for tiden også da denne Range Rover SDV8, og en V12 Aston Martin (som foretrekker 98 bensin) ved siden av BMW iX. IX er overraskende nok bittelitt større inni plassmessig enn den store Range Roveren. Begge er gode på plass, men iX enda litt bedre. IX selv i 40 utgave føles som rene lynraske sportsbilen i forhold til den store langt tregere og mye mer komfortable Range Roveren.
Og det er noe eget å sette seg inn i en stillegående V8 og høre duren etter å ha kjørt rundt i elbil, men også å gire litt opp og ned i en høylydt V12. Men likefullt deilig å avvelske tilbake til elbil, avhengig av hvilket modus man er i. Og V12 med 98 bensin er dyrt å kjøre mye med, men egentlig ikke så ille å kjøre passelig hyggeturer med.

Når det er sagt:
IX40 er en meget god og stillegående bil, morsom og drivlinjen er sømløs smooth, kanskje til og med enda mer sømløs enn en v12. Må si gassrespons og kjørefølelse er bedre i iX enn både ganske spreke sportslige I-Pace, men også de mer komfortable EQC og tunge Etron 55.
Med luftfjæring får den enda litt mer svevekomfort i enkelte humper, uten at den blir flyvende teppe aktig som en Range Rover er i mye større grad. Men forskjellen til uten luft er overraskende liten.
IX40 må være det beste elbilkjøpet for de som trenger en bil av litt størrelse i dag. IX50 for de som bestilte i mars 2021 og betalte 950-1 mill var også svært godt kjøp. Men 1,2? Not for me.
"Leker" også med V12er, men min sitter i en gammel BMW. ;) "Leker" fordi den har ingenting på en bane å gjøre, og i det daglige så fungerer tross alt elbilene mye bedre. Hadde nok vært mer riktig for meg å gå for et baneverktøy i stedet. Der er fossilt litt mer konkurransedyktig, og kanskje entusiasmen hadde kommet litt tilbake.

Luftfjæring i seg selv gir ikke noen stor forskjell i komfort, det høres mer fluffy ut enn det egentlig er. ;)

Når du snakker om plass så går jeg ut fra du mener kupéen, for bagasjerommet på iX er ikke imponerende, bilstørrelsen tatt i betraktning..

De som har kjøpt iX50 til under og opp mot millionen har nok gjort et veldig godt kjøp, ja, nå kommer prisstigninger fra BMW, iallfall reduksjon av rabatter, og moms på toppen, så det kan bli hyggelig verditap for de første i et par år nå.

Trond.m

#297
Setter man som krav til en SUV at den skal ha 70-80 mil rekkevidde og trekke 3,5 tonn så tror jeg man må vente en stund. Virker nesten bare som et argument for å slippe å kjøpe elbil  ;). Kjenner noen som hele tiden flytter kravet de har til en elbil, når det første kravet er innfridd. Når batteriene får større energitetthet, så håper jeg det primært gir lettere biler og ikke lengre rekkevidde enn det iX50 allerede har. iX40 dekker jo også behovet til de fleste, og det er jo ikke så smart å kjøre rundt med 150 kg ekstra batteri hele året for å slippe en ladestopp en gang i blant.

geear

Tjah. Hvis du vil ha lettere biler tror jeg det er mye å hente andre steder enn batteriene. Det er helt sinnsvakt at en liten sedan som i4 M50 er 2,2-2,3 tonn, og det er ikke bare batteriene som kan ta den skylden. Den har vel omtrent samme størrelse batteripakke og ytelser som Model 3 for eksempel, og veier nesten 400 kg mer. iX lider vel litt av det samme. Vil tro det er billigere å hente vekt andre steder enn celler med høyere energitetthet.

Vektfokuset fra i3 forsvant fra München som dugg for solen...

daktari

iX40 1000 km test. Bra tid, lik som e-tron 55 og Enyaq med 10:20.

iX40 bruker litt mindre enn e-tron, ca 10%. 
E-tron 55 har ca 20% større netto, så derfor tror jeg at iX40 vil gå kortere i rekkeviddetesten som kommer de nærmeste dagene.

Forøvrig mye medvind sørover rmed ca. 20 km/t og 50 i kastene, men det løyet endel på kvelden så han hadde kanskje 10-15 km/t motvind bare. Det gir jo et litt lavere forbruk.
https://youtu.be/FtukSl-bFnw
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA