Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

turfsurf

Siden LMOR ikke vil ha noe annet enn fakta i forbrukstråden, så starter jeg en ny hvor jeg takker ja til begge deler. Blir mere å diskutere ut av det.

Utganspunktet er at vi tenker å bytte ut I-Pacen etter hvert, som har en WLTP på 43 mil. Denne holder for å kjøre opp til hytta stort sett hele året, utenom de aller værste dagene.

iX50 utgår grunnet pris, iX40 til rundt 850k er alternativet.

Så hvor langt tror folk denne går året rundt? Vi har ca 4,5 mil med motorvei og rett over 20 mil med stort sett landevei, hovedsaklig 70 og 80 sone. Snittfart ender typisk opp mellom 70 og 80 km/t. 850 høydemeter kommer i tillegg.

I-Pacen har ett batteri på 84kWh netto, er virkelig iX så mye mere effektiv at den vil greie ca det samme?

Når vi prøvekjørte 40 så endte vi opp med ett forbruk på 2,5kWh/mil, ca 1 mil på motorvei og 4 på rolig landevei.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#1
Tror nok dessverre ikke det er realistisk å forvente at iX40 vil bruke 15 % mindre strøm på den turen. 850 meter høydeforskjell vil trolig forbruke mer energi enn med i-Pace pga. høyere vekt. Jeg har selv bestilt iX40, men til forskjell fra deg har jeg 6 mil kortere landevei, men ellers like forhold. Jeg skal teste min bil til hytta 15.12, så da kan jeg gi mere fakta om forbruk. Synd de ikke valgte 80 kwh netto på iX40 (i4 har 80,7 netto) , men da hadde det vel gått ut over salget av iX50.
Forbruket ditt på 25 kwh/100 km høres høyt ut, men jeg vil tippe at du fort vil ende opp med et forbruk på 27 om vinteren opp til hytta. Da blir det kritisk lav margin.

LMOR

Fint med 2 tråder, så kan en bruke denne til å synse og den andre til reelle målinger. I lange diskusjonstråder drukner nyttige fakta. Jeg liker også å synse  8)

Men det var et innlegg som sa at en om vinteren kanskje ikke kom lengre enn 18-19mil. Det er litt drøy pessimistisk, selv med stigning på slutten.

Jeg har stor tror på temperaturkontrollen på batteriet, og så lenge en forvarmer bil og batteri så vil den gå lengre om vinteren enn flere her inne tror, og vil lade raskere på vinteren enn flere konkurrenter.

Jeg tror BMW har vært konservative igjen og at Jaguar er litt vel optimistiske/aggressive i markedsføringen.

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

En refleksjon herfra er forskjellen på etron og ID.4. Etron har 2 kompliserte og kraftige planetgirkasser. Disse vil jeg tro er mer tungdrevne enn ID.4 sin ganske enkle girkasse. Munro har en lærerik demontering av ID.4-motorenheten og få aksler og drev (som Tesla har) vil antagelig gi lavere forbruk fordi det er mindre indre motstand. iX3 ser også ut til å treffe på lavt forbruk. Mekanisk motstand i kassa vil bety noe selv om motoren bare triller. Så hvordan ser det ut på iX og I-pace?

Neste punkt er motorstyring. Kan iXen koble ut en motor for mesteparten av kjøringen?

Vekt. Jeg tror det er undervurdert hvordan vekt påvirker rullemotstanden. iXen er endel lettere enn etron men ikke spesielt lett.

Så har vi luftmotstanden der iX ser bra ut, men størrelsen er en utfordring.

Hittil er vel rapportene noe negative med noe høyere forbruk enn jeg hadde håpet på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Dette minner meg om diskusjonene vi hadde i 2014 da første i3 kom. iX går litt lengre enn det, men noen vil selvfølgelig alltid ligge i grenseland, så jeg forstår at noen er bekymret.

Finner ikke igjen kalkulatorene fra den gang, men jeg vil tro det å løfte iX opp 1000m krever ca 10% av batteriet på xDrive40. Når det skjer på slutten av turen, så bør det ikke være så stor forskjell på om det er vinter eller sommer.
Så kommer sommer vs vinterforbruket på toppen.

Men jeg vil tro at det å gå fra 70-80 til 130km/t i gjennomsnitt utgjør mer enn sommer vs vinter på langtur.
Men i 2014+ lå det ute sider der en kunne beregne alt dette såpass nøyaktig at jeg kunne kjøre 420km over fjellet på 1200m med 30kWh på batteriet og kun et ladestopp ved 0 grader. Da hadde jeg bare ca 3km igjen ved lading og da jeg var fremme..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#5
Nå er vi vel litt på (fjell)viddene i forhold til det trådstarter lurte på 😉

Dekkene vil nok bety en del. Velger trådstarter 21 tom vinterhjul, så vil nok ikke rekkevidden på iX40 svare til forventningene. Brede dekk og saltslush er en dårlig kombinasjon. 20 tom i 235 bredde er nok et klart bedre valg for den som er opptatt av rekkevidde.

Nå ser jeg at abetterrouteplanner har fått inn data for iX, så da kan man leke seg litt med ulike alternativer for vær og føre. De pleier å være rimelig nøyaktige.


LMOR

#6
Akkurat samtidig med at jeg fant ut at den jeg brukte i 2014 er kommet i ny form:

https://abetterrouteplanner.com/

Har i denne tråden er all synsing om forbruk lov stod det, og jeg tenker sammenligning med i3 er bedre enn å sammenligne med andre merker.
Denne ruteplanleggeren er god på høyder osv, og jeg laget den gang en justeringstabell ift føre og temperatur..

Jeg la nå inn samme rute som over her, og fikk at jeg med i3en min nå, ville bruke 57,6 kWh på 440km, altså ca det samme som nevnt over.
Med iX 40, blir det 94,3 kWh  :(
Med iX 50, blir der 96,4 kWh

(som en referanse mener den at en iX3 ville brukt 76,3kWh)

Med snøføre og -20 grader blir det 118kWh på xDrive40.
Hvis jeg i stedet går opp fra 70 til 130 i gjennomsnitt blir forbruket 160kWh!

Men dette er Alfa test nå.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#7
Gjorde en beregning av min hyttevei, der jeg har erfaring med iX3 og id.4. Der beregner den 47 % rest ved ankomst som passer bra med mine erfaringer. iX 40 med 20 tom gir 35 %. Det er omtrent det jeg hadde forventet og er omtrent samme % jeg har hatt med e-tron 55 sent om høsten. Det tyder på at iX40 i praksis gir rekkevidde som e-tron 55. Det ville være imponerende.

LMOR

#8
Sitat fra: Trond.m på mandag 29. november 2021, klokken 14:45
OK, klarte bare ikke å finne andre likhetstrekk med i3 enn logoen på panseret 😉
i3 er en effektiv bil, og hovedpoenget var at en i stedet for å synse hadde verktøy tilgjengelig som er ganske bra.
Og nå fant vi det beste begge to.

Den viser forresten også at det koster ca 8kWh å løfte bilen 1200m.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Sitat fra: Trond.m på mandag 29. november 2021, klokken 14:45
Gjorde en beregning av min hyttevei, der jeg har erfaring med iX3 og id.4. Der beregner den 47 % rest ved ankomst som passer bra med mine erfaringer. iX 40 med 20 tom gir 35 %. Det er omtrent det jeg hadde forventet og er omtrent samme % jeg har hatt med e-tron 55 sent om høsten. Det tyder på at iX40 i praksis gir rekkevidde som e-tron 55. Det ville være imponerende.
Så bra, omtrent som jeg har tenkt også, og ikke som dine mest pessimistiske anslag  :)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på mandag 29. november 2021, klokken 11:04
Jeg skal teste min bil til hytta 15.12, så da kan jeg gi mere fakta om forbruk. Synd de ikke valgte 80 kwh netto på iX40 (i4 har 80,7 netto) , men da hadde det vel gått ut over salget av iX50.
Ser frem til testen. Det haster ikke med å bestille bil for oss, men endrer de garantikjørelengden 1.1. så er det vel lurt å legge inn bestilling før jul. Synes og 80kWh hadde vært mere naturlig for iX40. Fremdeles 25% mere batteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: LMOR på mandag 29. november 2021, klokken 13:24
Men det var et innlegg som sa at en om vinteren kanskje ikke kom lengre enn 18-19mil. Det er litt drøy pessimistisk, selv med stigning på slutten.

Jeg har stor tror på temperaturkontrollen på batteriet, og så lenge en forvarmer bil og batteri så vil den gå lengre om vinteren enn flere her inne tror, og vil lade raskere på vinteren enn flere konkurrenter.
Jeg greide å komme ned i 16 mils rekkevidde med i3 120Ah (forvarmet) på denne veien. Så kan man jo tro at iX tåler kulde bedre, og sånn sett bør den jo gå over 20 mil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Testet ABRP for iX40, og sammenlignet med I-Pace. Ser ut som om det vil gå greit på sommerdager, men kalde vinterdager blir for snaut uten å slå av på farten eller lade. I utganspunktet ikke ett stort problem, siden det er godt med ladere på veien og der vi handler mat.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. november 2021, klokken 15:41
Sitat fra: LMOR på mandag 29. november 2021, klokken 13:24
Men det var et innlegg som sa at en om vinteren kanskje ikke kom lengre enn 18-19mil. Det er litt drøy pessimistisk, selv med stigning på slutten.

Jeg har stor tror på temperaturkontrollen på batteriet, og så lenge en forvarmer bil og batteri så vil den gå lengre om vinteren enn flere her inne tror, og vil lade raskere på vinteren enn flere konkurrenter.
Jeg greide å komme ned i 16 mils rekkevidde med i3 120Ah (forvarmet) på denne veien. Så kan man jo tro at iX tåler kulde bedre, og sånn sett bør den jo gå over 20 mil.
og forbruket øker %-vis mindre ift fart på iX, og %-vis litt mindre av batteriet går med på å løfte bilen 1000m, men snart har vi vel svaret.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 29. november 2021, klokken 13:55
Neste punkt er motorstyring. Kan iXen koble ut en motor for mesteparten av kjøringen?
Noen som vet hva slags motorer det er på iX40? Hjelper ikke å koble ut motoren hvis den ikke ruller lett (evt med clutch da).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA