Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: LMOR på tirsdag 30. november 2021, klokken 06:47
Informasjon om motorene ligger som aller første innlegg på «Nyttig informasjon» tråden.

https://youtu.be/nkfU3ST6_GA
Får se om jeg tar meg tid til å skimme gjennom videoen. Foretrekker artikler som kilde til slik informasjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eSim

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. november 2021, klokken 06:17
Sitat fra: daktari på mandag 29. november 2021, klokken 22:10
They work according to the principle of a current-excited synchronous motor. The excitation of the rotor in the BMW iX motors is not induced by fixed permanent magnets, but the feed-in of electric energy.
....
MEn det svarer jo ikke helt på spørsmålet - jeg vil tror at de kan løpe fritt når strømmen i stator og rotor kuttes?
Ikke så mye å finne om effektiviteten på disse motorene, men siden disse ikke har permanent magneter vil jeg tro de ruller med lett.

Interessant hvilke valg de forskjellige produsentene gjør m.t.p. motorer, har vel sett fire-fem forskjellige typer brukt, i forskjellige kombinasjoner.
Fra https://www.press.bmwgroup.com/global/article/attachment/T0333569EN/513672
"The electric motors developed in-house by the BMW Group have an efficiency factor of 93 per cent in their latest version."

Sveinix

Ser at IX 40 ligger med default referanseforbruk på 250 WH/km i ABRP. Til sammenligning ligget Tesla x med et referanseforbruk på 215.
Noen som vet hva IX 40 burde ligge på?

LMOR

#33
Tenkte jeg skulle teste litt til helgen. Men det som ligger inne MÅ være for høyt i forhold til rapporter som tikker inn nå.

Men hvis jeg tar utgangspunkt i han fra Facebook som hadde kjørt Bergen - Geilo, så må den settes til 180 for å få det han rapporterte, samme som i3.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på onsdag 01. desember 2021, klokken 14:22
Men hvis jeg tar utgangspunkt i han fra Facebook som hadde kjørt Bergen - Geilo, så må den settes til 180 for å få det han rapporterte, samme som i3.
Har du link til den artikkelen. Finner ingen norsk BMW iX gruppe på FB.

telcontar


LMOR

Utklipp:

Et lite reisebrev på vegne av min gode kollega Lasse Hovland som har kjørt Bergen-Geilo i dag i splitter ny BMW iX xDrive40. Som forventet leverte iX til de grader på både kjøreopplevelse og komfort. Men det lave forbruket i ordentlig vintervær var en hyggelig overraskelse 😎 Temperaturen varierte fra nullføre i Bergen til minus 10 og snø/isdekke på Hardangervidden. Høyeste punkt på reisen er 1250 meter. Lasse kom frem med 26% resterende batteri. For en bil 🤩

20,5 i gjennomsnitt over 24,2 mil.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Jeg tok en referansetur til hytta med i3 i dag. ABRP var spot on, 17,9 i gjennomsnitt med -2 til -3 grader. Is og snø og litt bart.
Tok også bilder av lyset fra de adaptive LED lysene.
Blir spennende å sammenligne bilder med Laser lysene og se hvordan forbruket på iX er ift ABRP og i3, en gang til helgen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Hva er snittfarten Bergen-Geilo? Er der noe særlig med 80-soner utenom Hardangervidda?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

telcontar

Lånte bilde fra fb tråden, 3t og 54m tok turen visstnok. Det skulle tilsi en snitt på ca. 60km/t


turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 01. desember 2021, klokken 18:54
Hva er snittfarten Bergen-Geilo? Er der noe særlig med 80-soner utenom Hardangervidda?
Ikke noe særlig. Litt rundt Eidsfjord vel.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: telcontar på onsdag 01. desember 2021, klokken 19:00
Lånte bilde fra fb tråden, 3t og 54m tok turen visstnok. Det skulle tilsi en snitt på ca. 60km/t
Under snittfarten til Google Maps. Men fremdeles bra.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

60 km/t og 19 grader i bilen, det nærmer seg hypermiling...

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 01. desember 2021, klokken 19:29
60 km/t og 19 grader i bilen, det nærmer seg hypermiling...
Ja, det er ikke representativt for meg ihvertfall.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA