Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. november 2021, klokken 16:02
Sitat fra: daktari på mandag 29. november 2021, klokken 13:55
Neste punkt er motorstyring. Kan iXen koble ut en motor for mesteparten av kjøringen?
Noen som vet hva slags motorer det er på iX40? Hjelper ikke å koble ut motoren hvis den ikke ruller lett (evt med clutch da).
Both motors in the BMW iX work according to the principle of an electrically excited synchronous motor, where the excitation of the rotor is induced by the feed-in of electrical energy rather than fixed permanent magnets. This enables them to put their maximum torque on tap immediately on pulling away and maintain it over an extremely broad rev band.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Så begge motorene er en form for PM motorer da. Altså vil de ikke ha noen særlig effekt av å koble ut den ene motoren.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. november 2021, klokken 15:41
Jeg greide å komme ned i 16 mils rekkevidde med i3 120Ah (forvarmet) på denne veien. Så kan man jo tro at iX tåler kulde bedre, og sånn sett bør den jo gå over 20 mil.
16 mil med i3 120 blir 2,5 i forbruk. Er det kaldt, så har vel jeg også vært oppe i det forbruket, men ikke som gjennomsnitt over 16mil.
Men 18 mil med xDrive40 blir 4,0 i forbruk, som du da skal ha som et gjennomsnitt over 18mil. Trekker en fra energien for å løfte bilen 1000m, så er det fremdeles er flat mark forbruk på 3,5. Det er en bedre isolert bil, så energien som kreves for å holde bilen varm bør være tilsvarende som for i3? Spennende å se. Skal gjøre noen sammenligninger der jeg kjører mest neste gang jeg får lånt en bil.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: LMOR på mandag 29. november 2021, klokken 18:20
Men 18 mil med xDrive40 blir 4,0 i forbruk, som du da skal ha som et gjennomsnitt over 18mil. Trekker en fra energien for å løfte bilen 1000m, så er det fremdeles er flat mark forbruk på 3,5. Det er en bedre isolert bil, så energien som kreves for å holde bilen varm bør være tilsvarende som for i3? Spennende å se. Skal gjøre noen sammenligninger der jeg kjører mest neste gang jeg får lånt en bil.
Det meste jeg har sett med TMX 100 helt opp til hytta er 2,85kWh/mil. Vil tro iX er bedre. 2,7 kanskje. Da er det helt i grenseland.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

2,7 høres sannsynlig ut (3,0 med stigningen), men det er 5,5 mil lengre enn 18. 30% lengre.  8)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: LMOR på mandag 29. november 2021, klokken 18:46
2,7 høres sannsynlig ut (3,0 med stigningen), men det er 5,5 mil lengre enn 18. 30% lengre.  8)
Jepp, var ikke jeg som sa 18 mil
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. november 2021, klokken 16:02
Sitat fra: daktari på mandag 29. november 2021, klokken 13:55
Neste punkt er motorstyring. Kan iXen koble ut en motor for mesteparten av kjøringen?
Noen som vet hva slags motorer det er på iX40? Hjelper ikke å koble ut motoren hvis den ikke ruller lett (evt med clutch da).
Jepp, det jeg tenkte på mtp. girkasse. e-tron tror jeg har en girkasse med "masse" friksjon. Jeg vet ikke hva I-pace har?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. november 2021, klokken 17:16
Så begge motorene er en form for PM motorer da. Altså vil de ikke ha noen særlig effekt av å koble ut den ene motoren.
"...rather than fixed permanent magnet" Neida, det er ikke PM.
https://www.automotiveworld.com/news-releases/the-new-bmw-ix-xdrive40-and-new-bmw-ix-xdrive50/

Electric motors: enhancing dynamism, reducing the use of critical materials.
Added to which, the electric motors for the BMW iX are marked out by a design which enables the use of rare earths to be avoided. They work according to the principle of a current-excited synchronous motor. The excitation of the rotor in the BMW iX motors is not induced by fixed permanent magnets, but the feed-in of electric energy. This removes the need for the critical materials used to manufacture magnets, and the BMW Group is therefore not reliant on their availability.

MEn det svarer jo ikke helt på spørsmålet - jeg vil tror at de kan løpe fritt når strømmen i stator og rotor kuttes?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

BatteryLife får omtrent samme forbruk med Enyaq iV80 i 130:

https://www.youtube.com/watch?v=1NXnXJh2-b8

Så har Enyaq og ID.4 ca 78 kWh netto på papiret, så det er med det forbruket ca 2-3 mil ekstra rekkevidde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Det burde de jo ha, siden de oppgis til å ha 10mil lengre rekkevidde, men stemmer godt med at BMW er mer konservativ med løftene sine.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Sitat fra: LMOR på mandag 29. november 2021, klokken 22:17
Det burde de jo ha, siden de oppgis til å ha 10mil lengre rekkevidde, men stemmer godt med at BMW er mer konservativ med løftene sine.
Ja, men dette var konstant 130 og han holdt et snitt oppunder der. På sommeren klarte jo folk å kjøre ID.4 ned mot 1,4 kWh/mil. Klarer iX40 å komme så lavt?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Et annet moment med iX vs X er skiboks. Xen slipper jo det merforbruket skiboksen gir...
Med etron lå jeg vel ofte over 3, type 3,2-3 med skiboks til hytta. Det var motorveien som dro mest, så roet det seg der det ikke var motorvei inntil stigningen på slutten dro snittet opp igjen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 29. november 2021, klokken 23:17
Et annet moment med iX vs X er skiboks. Xen slipper jo det merforbruket skiboksen gir...

Kommer ikke til å kjøre med skiboks uansett, skia er på hytta.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 29. november 2021, klokken 22:10
They work according to the principle of a current-excited synchronous motor. The excitation of the rotor in the BMW iX motors is not induced by fixed permanent magnets, but the feed-in of electric energy.
....
MEn det svarer jo ikke helt på spørsmålet - jeg vil tror at de kan løpe fritt når strømmen i stator og rotor kuttes?
Ikke så mye å finne om effektiviteten på disse motorene, men siden disse ikke har permanent magneter vil jeg tro de ruller med lett.

Interessant hvilke valg de forskjellige produsentene gjør m.t.p. motorer, har vel sett fire-fem forskjellige typer brukt, i forskjellige kombinasjoner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Informasjon om motorene ligger som aller første innlegg på «Nyttig informasjon» tråden.


https://youtu.be/nkfU3ST6_GA

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA