TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

KVRO

Er det problemet med varmepumpe noe som er å finne hos alle TMY eller er det noen få dårlige epler i mengden?
TMYC Q2 22

Handyman

Sitat fra: andy99 på tirsdag 11. januar 2022, klokken 23:36
Gjelder alle, også m3 med Varmepumpe.
Jeg vet om flere som ikke har problemer enn de som har problemer. Tror derfor at du ka ta feil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lars667

I såfall skal en ikke utelukke at det er noen defekte komponenter i tillegg. Jeg har slitt litt med ustabil varme helt til det plutselig ga seg helt (blåser bare kaldt). Tredje dagen med leiebil i dag uten mer beskjed.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

daktari

Sitat fra: Lucifer- på mandag 10. januar 2022, klokken 21:49
For de som har litt teknisk kompetanse eller nysgjerrighet kan man installere Teslamate eller lignende på en gammel servere eller en Raspberry Pi for å få veldig detaljert info om bil og kjøreturer. Jeg opplevde varmeutfall med påfølgende feilmelding i -16 i romjulen og TeslaMate viser følgende graf: (klikk på link under for fullversjon)

https://i.imgur.com/mrINSHF.png

Varmen gikk relativt raskt fra 20 grader og ned til 5. Da ringte jeg Tesla veihjelp og fikk noen resett-forslag som etter et par forsøk heldigvis fikk meg hjem med fungerende varmeapparat.

Som en kuriositet kan det nevnes at grunnen til at jeg installerte Teslamate var at jeg har koblet opp en Wifi-knapp i gangen som jeg benytter hver morgen jeg skal ut til bilen. Den vekker bilen, sjekker om ladekabel er koblet i, og hvis ja så sørger den for å frigjøre ladekabelen og å holde den frigjort i 2 minutter.
Interessant. Hvorfor at den holdt på varmen for passasjer, men ikke sjåfør?

Må ikke dette være en sensor som svikter et sted? Virker jo rart at bilen kan levere varme, men velger å ikke gjøre det?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

JoLj

Sitat fra: lars667 på onsdag 12. januar 2022, klokken 08:15
I såfall skal en ikke utelukke at det er noen defekte komponenter i tillegg. Jeg har slitt litt med ustabil varme helt til det plutselig ga seg helt (blåser bare kaldt). Tredje dagen med leiebil i dag uten mer beskjed.

Noen dager før jul fikk vi varsel om at klimasystem trenger service og kun kald luft i -15 til -20 ute. Bil ble hentet til service men de fant ikke noen defekte komponenter. Jeg hadde da 44.24 tror jeg og de oppdaterte til 44.25.2 i romjulen. Det gikk bedre. Nå med 44.30 opplever jeg mer kald luft i perioder enn med 44.25.2.

lars667

Har vel sagt det før, men jeg opplevde også 44.25 som bedre enn 44.30 før det ga seg helt. Men med 44.25 så virket det som om de tunet bilen til å guffe på med varme til kabinen og fullstendig gi blaffen i batteriet, så mulig det var en midlertidig fiks.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

larsgk

For de som har litt teknisk kompetanse eller nysgjerrighet kan man installere Teslamate eller lignende på en gammel servere eller en Raspberry Pi for å få veldig detaljert info om bil og kjøreturer.
Vet du om TeslaMate poller bilen slik at det brukes ekstra strøm, eller henter den bare data når bilen er våken?

Handyman

Sitat fra: andy99 på onsdag 12. januar 2022, klokken 08:42
Sitat fra: Handyman på onsdag 12. januar 2022, klokken 00:10
Sitat fra: andy99 på tirsdag 11. januar 2022, klokken 23:36
Gjelder alle, også m3 med Varmepumpe.
Jeg vet om flere som ikke har problemer enn de som har problemer. Tror derfor at du ka ta feil.
Selvfølgelig kan jeg ta feil, jeg er ingen ekspert. Det er ingen her, siden de færreste av oss jobber i Tesla ;)
Men mitt inntrykk er at det stort sett programvare relatert, men symptomene kommer ikke hos alle da det er avhengig av vær og klima, forvarming etc. Samt noen som også får byttet deler pga havari. Men kanskje havari  er knyttet til at software kjører ting i stykker? Min hypotese er at alt fungerte normalt tidlig i høst før de kom med "cold weather improvements", etter det har problemene kommet.
De har forresten begynt å pushe siste oppdatering over LTE. 44.30
Nå er du inne på noe viktig som ikke fremgikk i ditt innlegg. At du ikke VET, men at du TROR. Du kan da ikke skrive: "Gjelder alle, også m3 med Varmepumpe." som om du jobber hos TESLA og vet dette. Du burde heller skrevet "Jeg tror det kan gjelde alle.." Lesere kan tro at du VET, og derfor ta dette for fakta, uten at det faktisk er det. Det er ganske mange som tar info her som fakta, dersom det fremstår som troverdig. Diskusjoner blir mye bedre når man info er nyansert, og ikke sort/hvitt.
Du kan ha rett, og det kan hende det er en designfeil på alle bilene, men at ikke alle får problemer siden det er mange variabler som virker inn. Det VET vi IKKE. Selv opplevde jeg et par episoder med lite varme før jeg fikk .44.25.2 Jeg har ikke opplevd problemer i ettertid, uten at det sier så mye.
Jeg har alltid fått ny SW tidlig, men 44.30 har jeg ikke sett noe til. Litt uvant.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucifer-

Sitat fra: daktari på onsdag 12. januar 2022, klokken 08:58
For de som har litt teknisk kompetanse eller nysgjerrighet kan man installere Teslamate eller lignende på en gammel servere eller en Raspberry Pi for å få veldig detaljert info om bil og kjøreturer. Jeg opplevde varmeutfall med påfølgende feilmelding i -16 i romjulen og TeslaMate viser følgende graf: (klikk på link under for fullversjon)

https://i.imgur.com/mrINSHF.png

Varmen gikk relativt raskt fra 20 grader og ned til 5. Da ringte jeg Tesla veihjelp og fikk noen resett-forslag som etter et par forsøk heldigvis fikk meg hjem med fungerende varmeapparat.

Som en kuriositet kan det nevnes at grunnen til at jeg installerte Teslamate var at jeg har koblet opp en Wifi-knapp i gangen som jeg benytter hver morgen jeg skal ut til bilen. Den vekker bilen, sjekker om ladekabel er koblet i, og hvis ja så sørger den for å frigjøre ladekabelen og å holde den frigjort i 2 minutter.
Interessant. Hvorfor at den holdt på varmen for passasjer, men ikke sjåfør?

Må ikke dette være en sensor som svikter et sted? Virker jo rart at bilen kan levere varme, men velger å ikke gjøre det?

Passasjer-temp er fjernet fra visning, derfor er den grå. Jeg aner ikke hva dette skyldtes, men det var noe annet enn de korte periodene med kald luft som kommer, for dette var iskald luft og hele greia bare kutta ut. Har riktignok fungert bra siden med unntak av en 5-minutters periode forrige helg. Men da mistenker jeg at den bare avrimet.

Lucifer-

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 12. januar 2022, klokken 09:54
Sitat fra: larsgk på onsdag 12. januar 2022, klokken 09:17
For de som har litt teknisk kompetanse eller nysgjerrighet kan man installere Teslamate eller lignende på en gammel servere eller en Raspberry Pi for å få veldig detaljert info om bil og kjøreturer.
Vet du om TeslaMate poller bilen slik at det brukes ekstra strøm, eller henter den bare data når bilen er våken?
Du kan velge, default er at den bruker "streaming API", dvs den poller ikke, men mottar strøm av data når bilen føler for å sende (om jeg har forstått forskjellen rett).

Kjenner ikke til forskjellen i detalj her heller, men kan iallefall bekrefte at bilen sover akkurat som den skal :)

KVRO

Jeg la inn en bestilling for noen dager siden, og dette er ikke så hyggelig å lese om bilen. vi bor nok ikke der det er kaldest i Norge (Oslo) men det er jo perioder hvor kulda slår til. Da vi har småbarn er det ikke så morsomt å få en flunkende ny bil som sliter fra dag en. Det jeg er red for er at, nå jeg evt. får bilen, så er være blitt varmere og at disse problemene ikke oppdages før neste høst/vinter. Vurderer om jeg skal rett og slett avbestille bilen eller nekte å ta den imot før de gir meg garanti på at dette er et ikke-problem.
TMYC Q2 22

Sandvika

Sitat fra: andy99 på onsdag 12. januar 2022, klokken 08:42

Det er ingen her, siden de færreste av oss jobber i Tesla ;)

Jeg har ikke dette problemet.
Og jeg er desverre ganske sikker på at i snitt så er folk mer ekspert på Tesla på dette forumet enn blant dem vi møter bak skranken hos Tesla.  8)

Jeronan

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 12. januar 2022, klokken 11:58
Som flere har påpekt: Tesla kjenner til problemet, så uansett om det er SW-feil eller komponentfeil så er jeg rimelig overbevist om at problemet vil være løst innen kort tid.

The issue is though that Tesla dev team sits in Sunny California (and the team is currently out of a manager again, which might explain the disastrous UI update (no comment  >:( )).

We got our Model Y early September and the car behaved perfectly all the way up to beginning December when we got the first real cold days. Up until then AC performance was excellent and reliable.

They need to actively test in a location where its minus degrees, but right now it just feels like they just messing around in California changing random parameters in the firmware (with no clear management direction), dump it to us via OTA and let us customers be the guinea pigs to test and see if it works.

Especially 44.25 was a disastrous update, with stupid unnecessary UI changes and AC system started blowing hot air straight into the cabin only (had to switch AC to manual and lower temps to 16-17 degrees to stop the sauna temps in the cabin) and saw an increase in average energy consumption of over 30-40 Wh/km. Most likely it no longer heated up the battery pack, as we had horrible charge speeds at the Supercharger (max. 60 kW, even with SuC as nav destination).

44.30 basically just reverted the AC changes again to how it was back in beginning December ( well actually worse, as back in December it was only a problem when temps were below -9 ). So now the cabin gets cold again after 10-15mins driving and AC becomes inconstistent, no matter temps outside.  :-1:

Funny note. The new Model S Plaid now also comes with the same heat pump and octa valve system and these owners are complaining now too about inconsistent AC performance.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: KVRO på onsdag 12. januar 2022, klokken 11:44
Jeg la inn en bestilling for noen dager siden, og dette er ikke så hyggelig å lese om bilen. vi bor nok ikke der det er kaldest i Norge (Oslo) men det er jo perioder hvor kulda slår til. Da vi har småbarn er det ikke så morsomt å få en flunkende ny bil som sliter fra dag en. Det jeg er red for er at, nå jeg evt. får bilen, så er være blitt varmere og at disse problemene ikke oppdages før neste høst/vinter. Vurderer om jeg skal rett og slett avbestille bilen eller nekte å ta den imot før de gir meg garanti på at dette er et ikke-problem.
Har hatt Y siden tidlig september og har ikke hatt noen feil, så hvis det er slik at alle har dette problemet, så kommer det også an på måten en bruker bilen på og/eller hvilke temperaturer en kjører i. Man kan si mye om Tesla, men vi som har hatt Tesla en stund vet godt at det er en "reise" sammen med en bilprodusent som fortsatt er langt fra å være tørr bak øra, og at denne type feil vanligvis rettes raskt. Det er svære hylekor om det ene og andre, og når det plutselig er ordnet med en softwareoppdatering så blir det helt stille.

Det er vel mest sannsynlig at du får bil i mars, så det kan være løst innen den tid, og hvis ikke blir jeg overrasket om det ikke er løst til høsten igjen - og da vil det vel uansett være grunn nok til å heve kjøpet for alle som opplever det. Det sier seg egentlig selv at dette MÅ løses.

Khfr

Interessant å lese om dette tema, som åpenbart er eit problem. Kan det vere at den geniale octovalven ikkje er så genial allikevel? Ikkje veit eg. Men det som framstår som kanskje aller mest  interessant er at uansett kor stort eit problem ser ut til å vere, så er det alltid nokon som kan berette  at dei overhode ikkje har problem med dette, og at der i gården fungerer alt perfekt. Reelt? Eller noko for  "psykologien" å gå inn i:)? 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA