TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

bjheggset

Sitat fra: Khfr på onsdag 12. januar 2022, klokken 14:40
Interessant å lese om dette tema, som åpenbart er eit problem. Kan det vere at den geniale octovalven ikkje er så genial allikevel? Ikkje veit eg. Men det som framstår som kanskje aller mest  interessant er at uansett kor stort eit problem ser ut til å vere, så er det alltid nokon som kan berette  at dei overhode ikkje har problem med dette, og at der i gården fungerer alt perfekt. Reelt? Eller noko for  "psykologien" å gå inn i:)?

Jeg har kjørt lengre strekninger i 2-3 timer i minus 10-20 grader uten dette problemet. Virker nesten som jeg er heldig. Man hører vel mer om problemer enn om positive opplevelser på forumer og diverse grupper har jeg inntrykk av.

JLindberg

Elon har nærmest bekreftet årsaken (eller delårsak) til problemer med kald luft ved et svar på Twitter:

https://twitter.com/elonmusk/status/1481162567280173058?s=20

SitatOne of the observed causes of a climate failure that has been diagnosed is the front air intake flap freezing open, and blasting cold air into the system when driving on the highway, which is preventing the heat pump system ability to work correctly.

The cold air passes by a sensor, and tells the climate system it's failing, and then you get the famous error, and the compressor just stops. One of the things they're potentially going to do with software as a quick win is allow the compressor/system to keep working, even if the flap is not functioning properly. And of course they're trying to figure out how to prevent this in the first place.

Of note, the Tech recommended ensuring the black grill on the front of your car is clean and clear, as snow/ice build up there can cause the flap to not open/close properly.

geear

Sitat fra: Khfr på onsdag 12. januar 2022, klokken 14:40
Interessant å lese om dette tema, som åpenbart er eit problem. Kan det vere at den geniale octovalven ikkje er så genial allikevel? Ikkje veit eg. Men det som framstår som kanskje aller mest  interessant er at uansett kor stort eit problem ser ut til å vere, så er det alltid nokon som kan berette  at dei overhode ikkje har problem med dette, og at der i gården fungerer alt perfekt. Reelt? Eller noko for  "psykologien" å gå inn i:)?
Tror du vi bløffer om at vi ikke har hatt problemet? Kjører aldri med jakke, som regel t-skjorte eller skjorte, og vil tro jeg hadde merket det. Men som sagt så tror jeg bruk (lengde på turer) og/eller temperatur man bruker bilen i spiller inn her. Hadde alle 8000 som har fått bil hatt dette problemet som fast innslag i vinterhverdagen sin, så hadde det nok vært betydelig mer støy enn det er i dag.

Sitat fra: JLindberg på onsdag 12. januar 2022, klokken 15:24
Elon har nærmest bekreftet årsaken (eller delårsak) til problemer med kald luft ved et svar på Twitter:

SitatOne of the observed causes of a climate failure that has been diagnosed is the front air intake flap freezing open, and blasting cold air into the system when driving on the highway, which is preventing the heat pump system ability to work correctly.

The cold air passes by a sensor, and tells the climate system it's failing, and then you get the famous error, and the compressor just stops. One of the things they're potentially going to do with software as a quick win is allow the compressor/system to keep working, even if the flap is not functioning properly. And of course they're trying to figure out how to prevent this in the first place.

Of note, the Tech recommended ensuring the black grill on the front of your car is clean and clear, as snow/ice build up there can cause the flap to not open/close properly.

:+1: Interessant forklaring, og på linken der står det også at de har testet varmepumpa lenger ned enn -30, og at det derfor er håp om at det er en quick fix å la kompressoren gå selv om flapen fryser. I så tilfelle høres det helt plausibelt ut å iallfall få en midlertidig fix med software, så er spørsmålet om de må gjøre noe med denne flapen, varme eller lignende, for å unngå at den fryser i utgangspunktet.

Handyman

Meget interessant. Det kan forklare hvorfor noen har problemer og andre ikke. Hvis spjeldet ikke fryser fast så fungerer VP-anlegget. Føreforhold kan derfor bety mer enn temperatur. Snø/is/slaps som klastes inn i luftinntaket kan fryse og hindre spjeldet i å lukke. Mens i helt tørt føre kan det gå bra.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucifer-

Noen som kan vise hvor dette spjeldet er med et bilde? Hvis det er synlig fra utsiden, altså..

Handyman

Sitat fra: Lucifer- på onsdag 12. januar 2022, klokken 15:45
Noen som kan vise hvor dette spjeldet er med et bilde? Hvis det er synlig fra utsiden, altså..
Tipper det er det som ligger i den store åpningen i støtfangeren. Det lukker for luft til radiatoren. Ved superlading åpner det når batteriet blir varmt.
Flere melder om at varmen forsvinner i høy hastighet. Det stemmer jo godt overens med forklaringen fra "Tesla Owners Online"

geear

Er vel kanskje nr. 5 her?

[ You are not allowed to view this attachment ]  

Det lukter mulighet for midlertidig DIY fix, hvis infoen fra Twitter er riktig. Så lenge logikken i bilen tror spjeldet er stengt så vil altså alt fungere fint...

elhansen

paalsen

Do-IT-Yourself

Sent from my iPhone using Tapatalk

Radial

Ja det der er SPOT on!
Alltid hastighet som tar varmen.

Litt klønete at de ikke satte varme i den klaffen, flere ICE produsenter har dette på radiatorene sine nettopp pga ising.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

daktari

Det inntaket ligger dypt innunder frunken?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 12. januar 2022, klokken 17:26
Det inntaket ligger dypt innunder frunken?
Neida, det er "Exploded view"
Gitteret fremfor støtfangeren (del 1) henger sammen med del 5. Spjeldene ses omtrent i dette skillet. Det er nok rimelig likt med TM3. Gitteret fylles jo med snø, og jeg kan lett se for meg at spjeldene kan hindres.
På biler uten VP er nok dette spjeldet lukket hele vinteren, utenom ved hard superlading. Da kan det hende at det er en del overskuddsvarme smelter is/snø. Biler med VP henter jo varme fra radiatoren i noen scenarier, så da er nok spjeldene i bruk også under kjøring.

geear

Uansett om det ikke er lukket hele vinteren så er det neppe et problem man merker noe særlig til uten varmepumpe, for hvis det er slik forklaringen er her, så er det altså logikken som sier at kompressoren ikke skal gå når spjeldet er åpent.

Handyman

Sitat fra: geear på onsdag 12. januar 2022, klokken 18:30
Uansett om det ikke er lukket hele vinteren så er det neppe et problem man merker noe særlig til uten varmepumpe, for hvis det er slik forklaringen er her, så er det altså logikken som sier at kompressoren ikke skal gå når spjeldet er åpent.
Det stemmer jo. Jeg har kun sett at spjeldet har vært åpent under superlading på min TM3 (uten VP). Under fart har det sikkert vært åpent på varme sommerdager, men det er ellers ingen grunn til at det skulle åpne seg når bilen ikke trenger kjøling.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA