TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

Klykken

Har bare kjørt én tur med 44.30, og var på -8C° på det kaldeste, og turen var 7 mil samlet. Stabil temperatur i kabinen hele veien. Men for lite til å kunne si at ting er i orden enda.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Macmons

Har kjørt mange mil i temperaturer ned mot -10 grader etter oppdateringen til 44.30 og kan bare si at alt fungerer som tidligere, ingen problemer med noe som helst.
2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

elhansen

Synes bilen blir raskere varm nå etter ny oppdatering. Jeg kunne kjøre 1 km før jeg kjente varme. Nå kommer varmen for fullt etter 100-200 m uten forvarming. Utetemperatur er da 4-8 blå.

RJK

Sitat fra: Handyman på lørdag 08. januar 2022, klokken 00:27
Sitat fra: Klykken på torsdag 06. januar 2022, klokken 22:51
Alle Tesla med varmepumpe er berørt, virker det som.....
Det vet du mest sannsynlig ingenting om! Dersom du ikke jobber i Tesla, er dette kun spekulasjoner eller rent oppspinn. Du har mest sannsynlig ikke hørt noe fra alle de som ikke har hatt problemer.
Når noen skriver "virker det som" i innlegget sitt, så er det opplagt at dette ikke er spikret opp og vedtatt som sant. Det er en observasjon, som både kan være rett, eller også helt feil.

Med så mange tråder som omhandler dette og folk som forteller om tilsvarende opplevelser, så kan jeg ha forståelse for at det virker slik, selv om man ikke har statistikk på dette. Og så vet man at de som er på forum og klager sin nød, ikke nødvendigvis representerer andre enn seg selv.

De fleste som er fornøyd, tar seg sannsynligvis ikke tid eller bryderi med å gå på dedikerte forum for å skrive noe om det. En del av de som opplever problemer, har gjerne en sterkere motivasjon for å fortelle om dette.

Din reaksjon er derfor fullstendig blåst ut av proporsjon. Nå leser jeg av og til innlegg der noen helt klart legger frem personlig mening eller spådom, og får svar fra noen som krever dokumentasjon/link til der dette står. Svaret ditt virker å være i samme gate.

Så kanskje greit å se ting med litt mer åpne øyne, og moderere utblåsingene sine til der de faktisk kan ha noe for seg...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Otkristo

Sitat fra: RJK på søndag 09. januar 2022, klokken 18:21
Det vet du mest sannsynlig ingenting om! Dersom du ikke jobber i Tesla, er dette kun spekulasjoner eller rent oppspinn. Du har mest sannsynlig ikke hørt noe fra alle de som ikke har hatt problemer.
Når noen skriver "virker det som" i innlegget sitt, så er det opplagt at dette ikke er spikret opp og vedtatt som sant. Det er en observasjon, som både kan være rett, eller også helt feil.

Med så mange tråder som omhandler dette og folk som forteller om tilsvarende opplevelser, så kan jeg ha forståelse for at det virker slik, selv om man ikke har statistikk på dette. Og så vet man at de som er på forum og klager sin nød, ikke nødvendigvis representerer andre enn seg selv.

De fleste som er fornøyd, tar seg sannsynligvis ikke tid eller bryderi med å gå på dedikerte forum for å skrive noe om det. En del av de som opplever problemer, har gjerne en sterkere motivasjon for å fortelle om dette.

Din reaksjon er derfor fullstendig blåst ut av proporsjon. Nå leser jeg av og til innlegg der noen helt klart legger frem personlig mening eller spådom, og får svar fra noen som krever dokumentasjon/link til der dette står. Svaret ditt virker å være i samme gate.

Så kanskje greit å se ting med litt mer åpne øyne, og moderere utblåsingene sine til der de faktisk kan ha noe for seg...
☝🏻
Forsiden av VG : 5000 smittende av korona
Ikke forsiden av VG: over 5,4 milloner ikke smittet av Korona

Handyman

Sitat fra: RJK på søndag 09. januar 2022, klokken 18:21

Du har rett. Jeg var i overkant krass. Beklager til Klykken.
Poenget jeg forsøkte å påpeke er at det er så mange bastante påstander uten hold i. Når man leser hva Klykken skiver etter komma, så hjelper det litt, men likevel er det litt som å si "kødda" etter en syrlig kommentar. Det retter likevel ikke helt opp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Så ikke kommentaren din, men ettersom mange med 3 og Y som har varmepumpe klager på dette, og at folk med S plaid i statene også klager så er det ganske sannsynlig at alle Tesla med VP har dette problemet da alle har denne "oktovalve"-saken såvidt meg bekjent. Trenger ikke jobbe i Tesla for å følge med på hva som skjer.

Eksempel på Plaid. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-s-plaid-heating-system-sucks.249551/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Jeg har rapportert varmeutfall til Tesla i app'en og fått service som ble gjort om til SC time noen uker frem. Tesla spør idag etter timestamp for når det inntraff, da de har sjekket logger uten hell pga datamengde. Så om andre opplever det samme, noter dato og tid.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Lucifer-

For de som har litt teknisk kompetanse eller nysgjerrighet kan man installere Teslamate eller lignende på en gammel servere eller en Raspberry Pi for å få veldig detaljert info om bil og kjøreturer. Jeg opplevde varmeutfall med påfølgende feilmelding i -16 i romjulen og TeslaMate viser følgende graf: (klikk på link under for fullversjon)

https://i.imgur.com/mrINSHF.png

Varmen gikk relativt raskt fra 20 grader og ned til 5. Da ringte jeg Tesla veihjelp og fikk noen resett-forslag som etter et par forsøk heldigvis fikk meg hjem med fungerende varmeapparat.

Som en kuriositet kan det nevnes at grunnen til at jeg installerte Teslamate var at jeg har koblet opp en Wifi-knapp i gangen som jeg benytter hver morgen jeg skal ut til bilen. Den vekker bilen, sjekker om ladekabel er koblet i, og hvis ja så sørger den for å frigjøre ladekabelen og å holde den frigjort i 2 minutter.

Radial

Ny tur i -3°c på bare 20minutter på 44.30:
Varmt helt til motorveien, og etter 10minutter der så ble det kaldt. Forble kaldt inntil jeg kjørte av motorveien, da peises det på med varme - såpass mye at jeg får opp 3-4prikker på effekt-linja for kaldt batteri. Var godt og varmt inn til garasjen 5 minutter senere.

Forbasket shiit dette her... Men om det er vert å booke (og ikke minst møte opp) service for enda, hvis problemet bare er SW fiks, er jeg tvilende til.
Bor ~1time unna SC.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stromseth

Sitat fra: Radial på mandag 10. januar 2022, klokken 22:01
Forbasket shiit dette her... Men om det er vert å booke (og ikke minst møte opp) service for enda, hvis problemet bare er SW fiks, er jeg tvilende til.

Eneste måtte jo være for å markere overfor Tesla at det enda ikke fungerer som det skal. Da er det i alle fall skriftlig.
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

Jeronan

Sitat fra: Radial på mandag 10. januar 2022, klokken 22:01
Ny tur i -3°c på bare 20minutter på 44.30:
Varmt helt til motorveien, og etter 10minutter der så ble det kaldt. Forble kaldt inntil jeg kjørte av motorveien, da peises det på med varme - såpass mye at jeg får opp 3-4prikker på effekt-linja for kaldt batteri. Var godt og varmt inn til garasjen 5 minutter senere.

Bor ~1time unna SC.

I have the exact same issue that I have now a posponed service appointment next week on the 21st at Karihaugen.

I also fear, seeing how many complaints there are (also in US with new plaid Model S that also has the same heat pump/octavalve system now), that I am going to waste my time having the car there stuck in internal queue and sitting with a loaner in cold weather and no app control, with them ending not being able to find nor do anything since it's more and more pointing towards a clear firmware problem (or worse a design flaw in their heat pump system, seeing how they keep on struggling in fixing it via OTA updates).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Autowinder

Ja det er en sjanse for at de kan fikse det med OTA, men endel må jo melde fra så Tesla får kikket på dataloggene og kanskje finne ut av hvordan rette bortfall av varme. Det er satt av 3 timer på SC i slutten av måneden, men det beste er jo om de kan finne nok data remote til å løse det med en OTA-push 🤞🏻
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Radial

Men holder det å si Bugreport, eller må man melde fra til SC samtidig?🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jeronan

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 11. januar 2022, klokken 11:59
Ja det er en sjanse for at de kan fikse det med OTA, men endel må jo melde fra så Tesla får kikket på dataloggene og kanskje finne ut av hvordan rette bortfall av varme. Det er satt av 3 timer på SC i slutten av måneden, men det beste er jo om de kan finne nok data remote til å løse det med en OTA-push 🤞🏻

They can access those remote and I have given them exact day/time stamps of when the AC started to blow cold air into the cabin back in december. They never responded if they found anything.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA