Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

Jeronan

#150
Last week, we drove back from Vestlandet with the 44.25 update and it was a complete sauna in the car. Temps outside were up to -15. We had to set the temp down to 16-17 degrees and it was still too warm. Had to set it to manual to get the temps down a bit, as we were getting a headache of the uncomfortable heat.

This weekend we got 44.30 and now it seems we are back to square one, with now and then it starting to blow cold air after 15mins or so with the cold temps we have now.

Really feels like up at Tesla HQ in Fremont, that they just use a wet finger approach in fixing the AC issues and not bother to test properly. Just throw it out there in updates and see what sticks.  :-1:

Same with the whole UI overhaul. Feels like just changing for the sake of changing things without thinking things through! Guess that happens when yet another Software lead manager has quit and they currently leaderless in UI team. /shrug
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

elhansen

Sitat fra: KVRO på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:02
Jeg sitter og vurderer bestille TMY, men denne tråden gjør meg litt usikker. er dette et problem med alle Modell Y-er? Jeg bor jo i Oslo område så har ikke de kaldeste dagene i vinteren, har småbarn og ønsker ikke å ha nerver på tur. ville dere fortsatt gått for TMY selv med problemene med varmen?
Dette ordner seg helt sikkert , men synd den siste oppdateringa kom da det virker som om noe gikk feil. Jeg hadde i jula ingen problemer med kulda og kjørte noen mil i går og da funka det uten problemer. Men har ikke vært på langtur etter siste oppdatering.

KVRO

Sitat fra: elhansen på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:36
Sitat fra: KVRO på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:02
Jeg sitter og vurderer bestille TMY, men denne tråden gjør meg litt usikker. er dette et problem med alle Modell Y-er? Jeg bor jo i Oslo område så har ikke de kaldeste dagene i vinteren, har småbarn og ønsker ikke å ha nerver på tur. ville dere fortsatt gått for TMY selv med problemene med varmen?
Dette ordner seg helt sikkert , men synd den siste oppdateringa kom da det virker som om noe gikk feil. Jeg hadde i jula ingen problemer med kulda og kjørte noen mil i går og da funka det uten problemer. Men har ikke vært på langtur etter siste oppdatering.
Ok. takker for svar  :+1:
TMYC Q2 22

Tharkon

Sitat fra: Jeronan på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:12
Last week, we drove back from Vestlandet with the 44.25 update and it was a complete sauna in the car. Temps outside were up to -15. We had to set the temp down to 16-17 degrees and it was still too warm. Had to set it to manual to get the temps down a bit, as we were getting a headache of the uncomfortable heat.

This weekend we got 44.30 and now it seems we are back to square one, with now and then it starting to blow cold air after 15mins or so with the cold temps we have now.

Really feels like up at Tesla HQ in Fremont, that they just use a wet finger approach in fixing the AC issues and not bother to test properly. Just throw it out there in updates and see what sticks.  :-1:

Same with the whole UI overhaul. Feels like just changing for the sake of changing things without thinking things through! Guess that happens when yet another Software lead manager has quit and they currently leaderless in UI team. /shrug
Skal kjøre nordover fra Oslo oppover Østerdalen i kveld.
Meldt temperaturer nesten ned til -20. Så kan bli en spennende tur.

Har ikke fått 44.30 enda, men utifra det jeg leser her er det like greit med 44.25.
Snakket med Tesla om dette i går (laget sak på at jeg ønsket 44.30 før turen), hørtes ut som de var veldig interesserte i hvordan turen blir, de skulle holde saken min åpen til etter turen i tilfelle jeg opplever problemer.
Ellers de vanlige anbefalingene om forvarming av bil og sette klimanlegg på auto.

elhansen

Sitat fra: Tharkon på torsdag 06. januar 2022, klokken 14:22
Sitat fra: Jeronan på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:12
Last week, we drove back from Vestlandet with the 44.25 update and it was a complete sauna in the car. Temps outside were up to -15. We had to set the temp down to 16-17 degrees and it was still too warm. Had to set it to manual to get the temps down a bit, as we were getting a headache of the uncomfortable heat.

This weekend we got 44.30 and now it seems we are back to square one, with now and then it starting to blow cold air after 15mins or so with the cold temps we have now.

Really feels like up at Tesla HQ in Fremont, that they just use a wet finger approach in fixing the AC issues and not bother to test properly. Just throw it out there in updates and see what sticks.  :-1:

Same with the whole UI overhaul. Feels like just changing for the sake of changing things without thinking things through! Guess that happens when yet another Software lead manager has quit and they currently leaderless in UI team. /shrug
Skal kjøre nordover fra Oslo oppover Østerdalen i kveld.
Meldt temperaturer nesten ned til -20. Så kan bli en spennende tur.

Har ikke fått 44.30 enda, men utifra det jeg leser her er det like greit med 44.25.
Snakket med Tesla om dette i går (laget sak på at jeg ønsket 44.30 før turen), hørtes ut som de var veldig interesserte i hvordan turen blir, de skulle holde saken min åpen til etter turen i tilfelle jeg opplever problemer.
Ellers de vanlige anbefalingene om forvarming av bil og sette klimanlegg på auto.
spennende. Du får dele resultatet ved ankomst:)

Stakan_

Sitat fra: KVRO på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:02
Jeg sitter og vurderer bestille TMY, men denne tråden gjør meg litt usikker. er dette et problem med alle Modell Y-er? Jeg bor jo i Oslo område så har ikke de kaldeste dagene i vinteren, har småbarn og ønsker ikke å ha nerver på tur. ville dere fortsatt gått for TMY selv med problemene med varmen?

Jeg la bestilling på en TMY i går, men skal ikke ta levering av bil før i mai/juni. Tenker at dette er fikset før høsten og vinteren 2022..  ::)

geear

Har ikke merket problemet, men har ikke fartet på langturer i kulden heller. Ingen problemer i det daglige (utenom mangelen på krok).  :P

Klykken

#157
Sitat fra: KVRO på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:02
Jeg sitter og vurderer bestille TMY, men denne tråden gjør meg litt usikker. er dette et problem med alle Modell Y-er? Jeg bor jo i Oslo område så har ikke de kaldeste dagene i vinteren, har småbarn og ønsker ikke å ha nerver på tur. ville dere fortsatt gått for TMY selv med problemene med varmen?
Alle Tesla med varmepumpe er berørt, virker det som. Men varmen forsvinner jo ikke helt, men blir vesentlig dempet i 2-5minutter før den kommer seg igjen. For de fleste. Noen få får feil på HVAC også, og da dør varmeapparatet helt.

Dette er mer til irritasjon enn noe annet for vår del. Bilen er ellers meget godt satt opp og passer i alle fall vårt bruk perfekt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tharkon

Sitat fra: Tharkon på torsdag 06. januar 2022, klokken 14:22
Sitat fra: Jeronan på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:12
Skal kjøre nordover fra Oslo oppover Østerdalen i kveld.
Meldt temperaturer nesten ned til -20. Så kan bli en spennende tur.

Har ikke fått 44.30 enda, men utifra det jeg leser her er det like greit med 44.25.
Snakket med Tesla om dette i går (laget sak på at jeg ønsket 44.30 før turen), hørtes ut som de var veldig interesserte i hvordan turen blir, de skulle holde saken min åpen til etter turen i tilfelle jeg opplever problemer.
Ellers de vanlige anbefalingene om forvarming av bil og sette klimanlegg på auto.
spennende. Du får dele resultatet ved ankomst:)

Oppsummering av turen i går kveld. Lørenskog, Elverum, Alvdal, Nordmøre. Første ordentlige langturen med Model Y.
Har kjørt Model 3 2019 mange ganger på samme ruta.
Software versjon 2021.44.25.2
På turen var nok gjennomsnittstemperaturen rundt -15 til -20 grader. Kaldeste strekningen var fra Alvdal til Ulsberg. Over Kviknefjellet var det -27 på det kaldeste.

Vi ladet på Elverum (Burger King Mer) og Supercharger Alvdal.
Litt statistikk fra Teslamate i vedlegg for de som skulle være interessert.
Forbruket er vel helt ok med tanke på temperaturen synes jeg.

Angående varme i bilen.
Vi hadde egentlig ingen problemer med dette. Ja det blåste litt kaldt noen minutter av og til, men var ikke til stor plage syntes vi.
Kjente først og fremst det var kaldt i området rundt knærne når dette var et problem.
Merka dette var et større problem når temperaturen var mellom -10 og -15 enn når det ble kaldere merkelig nok.

Ellers så starta jeg forvarming manuelt ca. en halvtime før supercharger.
Ser at denne spiser noe enormt med strøm, vi haded nok ikke kommet frem til Alvdal om bilen hadde kjørt forvarming når den ville selv. Kan jo ikke være meninga at det skal være sånn?
Ankom forøvrig Alvdal med 29% på batteriet og ladinga startet på ca 140kw. Veldig fornøyd med det.

Regeneringa er et kapitel for seg  selv.
Hadde et par ubehagelige situasjoner på turen. Selv  om jeg er veldig klar over at kan være "skummelt" å slippe "gassen" helt, så oppsto det et par situasjoner hvor jeg gjorde dette.
Ned fra Kviknefjellet var det veldig glatt. Endel skarpe svinger på vei ned.
Lå bak en bil som plutselig bremsa (Lå i god avstand bak). Slapp instiktivt gassen selv og fikk skikkelig sleng på bilen. Dette gikk bra. Med for eksempel en bil i mot, eller i verst fall en lastebil så kan man bare spekulere på hvordan det hadde gått.

Opplevde og en litt merkelig greie på Alvdal når vi ankom SC. Når jeg rygget på plass bak SC så hang kamera seg opp. Og hele displayet var treigt. Tok 1 minutt før det normaliserte seg. Aldri opplevd dette før. Kanskje pga. kulden? Var jo -21 grader der.

Alt i alt veldig fornøyd med bilen.

geear

Ryggekameraet er tidvis forferdlige laggy etter V11 (med både .25 og .30). Småskummelt faktisk, bør ikke stoles på. Både barn og biler rekker å komme inn i bildet før det har oppdatert seg...

Stjerneglis

Sitat fra: Tharkon på fredag 07. januar 2022, klokken 09:17
Ned fra Kviknefjellet var det veldig glatt. Endel skarpe svinger på vei ned.

Takk for interessant oppsummering. Som du skrev var det veldig glatt ned fra Kviknefjellet. Vurderte du Terreng Assistent (før du fikk sladd)?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Tharkon

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 07. januar 2022, klokken 09:34
Sitat fra: Tharkon på fredag 07. januar 2022, klokken 09:17
Ned fra Kviknefjellet var det veldig glatt. Endel skarpe svinger på vei ned.

Takk for interessant oppsummering. Som du skrev var det veldig glatt ned fra Kviknefjellet. Vurderte du Terreng Assistent (før du fikk sladd)?

Hei,

Slo på Terreng Assistent etter den verste situasjonen. Blir en helt anna bil.
Bruker også mer strøm. Så greit å være klar over det også, hvis man er på langtur og er usikker på rekkevidden i kulden.

Stjerneglis

#162
Sitat fra: Tharkon på fredag 07. januar 2022, klokken 09:44
Hei,

Slo på Terreng Assistent etter den verste situasjonen. Blir en helt anna bil.
Bruker også mer strøm. Så greit å være klar over det også, hvis man er på langtur og er usikker på rekkevidden i kulden.

Det blir kanskje ikke det store utslaget ned fra fjellet i ditt tilfelle med mindre du "gir gass" i nedoverbakkene. Bilen vil ellers regenerere uansett.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

elhansen

Takk for info. Har samme erfaring som deg rundt varmen. Funker bra, men har ennå ikke forsøkt etter siste oppdatering på langtur.
Ja den starter ekstremt tidlig med forvarming, håper dette fikses etterhvert.
Ryggekamera synes jeg har blitt bedre med siste oppdatering.
Hadde vært moro om du hadde fått lastet ned siste oppdatering på bilen før hjemreise @Tharkon.

KVRO

Sitat fra: Stakan_ på torsdag 06. januar 2022, klokken 21:00
Sitat fra: KVRO på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:02
Jeg sitter og vurderer bestille TMY, men denne tråden gjør meg litt usikker. er dette et problem med alle Modell Y-er? Jeg bor jo i Oslo område så har ikke de kaldeste dagene i vinteren, har småbarn og ønsker ikke å ha nerver på tur. ville dere fortsatt gått for TMY selv med problemene med varmen?

Jeg la bestilling på en TMY i går, men skal ikke ta levering av bil før i mai/juni. Tenker at dette er fikset før høsten og vinteren 2022..  ::)
Kan man legge inn bestilling og velge når man ønsker å hente/plukke den?
TMYC Q2 22

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA