Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Luftfjæringskompressor deaktivert - igjen

Startet av skretting, onsdag 10. november 2021, klokken 09:26

« forrige - neste »

skretting

Starter med TMX90D utenfor garanti :o

Hadde havari på kompressor sammen med lekkasje i 1 støtdemper for 1,5 år siden. Ble da byttet, 26k kostet det den gangen. 2 nye støtdempere ble byttet i sommer/høst pga lekkasje. Fikk nå melding i display om at kompressor var deaktivert så mistenker at denne har havarert igjen.

- Vil jeg få dekket kompressor under delegaranti?
- Kan det være andre grunner enn havari til at den er deaktivert, feks relè?

Har prøvd restart av skjerm osv så det er nok en feil som er kommet for å bli.


Ellemelle

Det er nok noe som lekker, ja. Men selve feilmeldingen skyldes at sikringen til kompressoren har gått.
Bytter du sikringen vil kompressoren fungere helt til neste gang det er nattefrost eller den blir overbelastet. Just my 2 cents.

skretting

Dette var et veldig godt tips. Feilmeldingen kom akkurat på samme tid som det var frost. Så stor sjanse for at det er bare det. Vet du hvor den sikringen sitter? Ved siden av 12V batteriet? Er det knivsikring, hvor mange A?

Bidda

Jeg har fått refyldt nitrogen hos Tesla (Hønefoss) på min -17 X 75D, for å prøve å unngå dette. Over tid vil nitrogenet anlegget ble levert med fra fabrikken forsvinne via overtrykksventilen og kompressor erstatter denne med vanlig uteluft. I og med at bilen ikke har lufttørke vil fuktigheten i lufta fryse og etter hvert ødelegge kompressor = følgeskade kan være ødelagt belger pga mangelfullt trykk (?)
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

Ellemelle

Sitat fra: skretting på onsdag 10. november 2021, klokken 10:48
Dette var et veldig godt tips. Feilmeldingen kom akkurat på samme tid som det var frost. Så stor sjanse for at det er bare det. Vet du hvor den sikringen sitter? Ved siden av 12V batteriet? Er det knivsikring, hvor mange A?
F154 i "Engine Bay Fuse Box" https://holbon.com/teslafuses/
Kjøpes her (bildet er feil, viser 30 amp men skal være 40) https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/el-i-bilen/sikringer/japansakring-gronn-pa9853no

skretting

Takk for link og info. Jeg plukket ut sikringen og ved første øyekast virket den ok. Jeg målte både med ohm og biptest, fortsatt ok. Men merket at den falt litt inn og ut. Tok av lokket til sikringen som viste at den var gått.  :+1:
Må nok innom tesla for å kjøpe denne da det ser ut som veldig få butikker har denne typen "japansikring".  Du kan ikke vise dette vedlegget.


Ellemelle

Cirka 400 kroner hos Tesla, 68 kroner hos Mekonomen

skretting

Det var drøyt for en sikring. Bestilte hos mekonomen, 1-4 dager levering til nærmeste butikk. Så håper den kommer før helgen.

skretting

Kan kjøre en liten oppdatering her: Skiftet sikringen og kompressor fungerer på nytt som tiltenkt. Dro til Tesla for nitrogenfylling. De taklet ikke den oppgaven så godt. Fikk telefon fra de om at de hadde begynt å feilsøke og at alle støtdempere var tette derfor mistenkte de at kompressoren var utslitt. Mått påpeke at det ikke var oppgaven deres, det var nitrogenfylling. Da fruen skulle hente bilen så var det fortsatt ikke gjort. Det fungerer som tiltenkt var svaret >:(

Ved ny kuldebølge så gikk selvfølgelig sikringen igjen. Fikk ny sikring hos Tesla til 45kr. Den gikk med en gang så har nå kjørt 1 uke uten kompressor. Skal inn til Tesla imorgen på ny dropin i håp om at de fyller Nitrogen. Vil tro det er fukt i anlegget som fryser ved minusgrader ut.

Er det noen som kjenner rutinene til Tesla? Er det ikke vanlig å etterfylle Nitrogen ved skifte av støtdempere feks?


Bidda

Tror de refyller ved bytte av belger og kompressor. Måtte selv bruke både tid og overtalelse og detalj forklaring på hvorfor jeg ville refylle. Ny forklaring for hver person som ble involvert ingen trodde på dette men er selv overbevist om at dette har noe for seg. Burde vært standardjobb i en service.
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

skretting

Takk for ditt innspill Bidda. Jeg leverte inn bilen igjen idag, omtrent ikke ledig parkeringsplass lengre på Lade, Trondheim. De hadde 30 biler foran meg i køen så nå har de mye å jobbe med.
Det blir nok ikke noe nitrogen før helgen så vi får se om de får tatt den neste uke.

Bidda

Her er hva som ble byttet og prisen jeg betalte på SC Hønefoss (bestilte time via app og de brukte 2 dager da de tydeligvis ødla ett eller annet som måtte hentes fra SC Bærum....)
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

skretting

Da var endelig bilen tilbake. Fikk melding om at den var ferdig på mandag og hentet den igår. Etter at jeg hentet den så hadde de glemt å sette inn sikring så fikk på nytt melding om at kompressor var deaktivert. Jeg satt inn sikring og etter en natt med gode minusgrader ser det faktisk ut som nitrogenflushing gjorde susen. Ikke noe feilmelding idag. Sparte gode 10k++.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ellemelle

Ja det kan være godt å vite om det samme skulle skje oss, kan jo nesten virke som om denne metoden var ny for de?
Hva kostet dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA