Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Luftfjæringskompressor deaktivert - igjen

Startet av skretting, onsdag 10. november 2021, klokken 09:26

« forrige - neste »

Bidda

Definitivt nytt for de, har brukt beste overtalelsesevner for å få de til å forstå dette og som de sa: de ante ikke kostnader, da det ikke har vært utført separat, bare sammen med kompressor og belgbytte.... Mine kostnader vises lengre opp i tråden....skretting hva betalte du?
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

skretting

Var mye frem og tilbake for min del. Ved første forsøk feilsøkte de på hele systemet og fant ut at det var tett, samt konkluderte med å det måtte være kompressor som var utslitt. Jeg avslo tilbudet på over 10k på kompressorbytte, men betalte ca 2k for diagnose. Da uten å ha fått noe nitrogen.

Nå på neste forsøk som dere ser så fylte de på nitrogen. De prøvde seg med 1 time faktura her også, men heldigvis hadde jeg på appen 0kr. Så det ble med 2k for diagnose, noe som er nok for litt nitrogen.

Roshmann

Nitrogenfylling på luft dempere? Henter ikke kompressor luft til dempere fra friluft?

En annen ting, det virker å være dårlig kvalitet på disse kompressorer. Jeg har hatt BMW i 15 år og kompressorer pleier ikke gå i stykker før etter 10-15 år og ca 200kkm.

geear

Tjah.. Har inntrykk av at det har røket mange kompressorer hos BMW også i forbindelse med lekkasje i luftbelger og lignende. Har ikke opplevd det selv, på forrige X5 hadde jeg lekkasje over flere dager (den ene gangen oppstod det en svært liten lekkasje i den ene belgen på ferie), og det eneste som skjedde var at når kompressoren hadde gått en stund så skjønte logikken at det var noe feil, ga feilmelding og skrudde av kompressoren til neste gang bilen ble startet opp igjen. Ville trodd en så basic sikkerhetsfunksjon ligger inne hos alle som leverer luftfjæring? Det sier seg selv at om en kompressor har gått i x antall minutter så er det en lekkasje et sted.

s.sjoelli

FYI, jeg hadde også havari på min X. 2017, gått ca 126000
Skjedde julaften med "brå" temperaturforandring fra ca. 0 til -9 på ila kvelden. Kompressor havarert ifølge Tesla og de satt inn en ny. ca NOK 5800 for arbeid og kompressor. Prøvde å høre litt med dem da jeg har skjønt at dette skjer relativt ofte når det er brå temperaturforandring/kaldt (er en god del poster om dette problemet på diverse forum - også i US). Men problemet med Tesla er at man ikke får snakket med noen andre enn kundebehandlere som ikke vet noe...

geear

Kan det hende at det blir kondens som ikke blir ventilert ut, og fryser når det kjølner ned?

s.sjoelli

Sitat fra: geear på torsdag 13. januar 2022, klokken 14:44
Kan det hende at det blir kondens som ikke blir ventilert ut, og fryser når det kjølner ned?
Ja, det må være noe i den duren og spurte noen ganger om det - både på Tesla support telefon og når jeg var inne og leverte en blodsenka X. Men får jo sjeldent noe ordentlig svar fra dem.
Ser i arbeidsbeskrivelsen fra service at de har skrevet "Inspected and found that the compressor was damaged due to a faulty fuse. Replaced compressor and fuse, everything works as expected". Nå skal ikke jeg skryte på meg kunnskaper men høres litt bak fram ut for meg. Kompressoren kan vel ikke bli skadet av en sikring som går av. Sikringens jobb er vel å gå av når det er feil i systemet for å forhindre skade... 

Roshmann

Det er ganske spesielt at sikring kan ødelegge produktet det er ment å beskytte, samt kabler.
Om alle hadde laget kompressorer på samme måte, så hadde det ikke vært mange biler med kompressorer i kalde klimaer.

Bidda

Sitat fra: Roshmann på torsdag 13. januar 2022, klokken 10:38
Nitrogenfylling på luft dempere? Henter ikke kompressor luft til dempere fra friluft?
.....
Slik jeg har oppfatter systemet: Lukket system fylt fra fabrikken med nitrogen. Kompressor aktiv ved heving av bilen. Akkumulator sørger for at det er luft for kompressor å ta av ved heving. Nitrogen tar ikke til seg fuktighet. Overtrykksventil slipper ut overtrykk ved eks at hjulet treffer en kant eller et hull. Nitrogen som lekker ut erstattes med uteluft, ikke lufttørke i systemet, så over tid vil all nitrogen være skiftet ut med luft. Denne innehar fuktighet som fryser og ødelegger ventilblokk og kompressor. Sikringen skal går før dette skjer men utallige hendelser tyder på at dette ikke alltid skjer. Etter det jeg har registrert her og på X sin FB side er det typisk at bilen er 3-4 år og at det skjer nesten alltid ved temeperaturfall. Om selve luftbælgene/fjæringen tar skade av fuktig luft som fryser er jeg usikker på eller om dette er en følgeskade av at kompressoren svikter. Jeg tenker i alla fall at det ikke skader å refylle systemet med nitrogen for å forebygge og så vil tiden vise om dette er fornuftig bruk av penger....
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

kodax

Sitat fra: s.sjoelli på torsdag 13. januar 2022, klokken 15:15
Ser i arbeidsbeskrivelsen fra service at de har skrevet "Inspected and found that the compressor was damaged due to a faulty fuse. Replaced compressor and fuse, everything works as expected". Nå skal ikke jeg skryte på meg kunnskaper men høres litt bak fram ut for meg. Kompressoren kan vel ikke bli skadet av en sikring som går av. Sikringens jobb er vel å gå av når det er feil i systemet for å forhindre skade...
Poenget er vel at kompressoren ble skadet fordi sikringen ikke virket som den skulle, dvs ikke hindret kompressoren i å gå for lenge eller noe i den duren.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Roshmann

Sitat fra: Bidda på torsdag 13. januar 2022, klokken 22:40
Sitat fra: Roshmann på torsdag 13. januar 2022, klokken 10:38
Nitrogenfylling på luft dempere? Henter ikke kompressor luft til dempere fra friluft?
.....
Slik jeg har oppfatter systemet: Lukket system fylt fra fabrikken med nitrogen. Kompressor aktiv ved heving av bilen. Akkumulator sørger for at det er luft for kompressor å ta av ved heving. Nitrogen tar ikke til seg fuktighet. Overtrykksventil slipper ut overtrykk ved eks at hjulet treffer en kant eller et hull. Nitrogen som lekker ut erstattes med uteluft, ikke lufttørke i systemet, så over tid vil all nitrogen være skiftet ut med luft. Denne innehar fuktighet som fryser og ødelegger ventilblokk og kompressor. Sikringen skal går før dette skjer men utallige hendelser tyder på at dette ikke alltid skjer. Etter det jeg har registrert her og på X sin FB side er det typisk at bilen er 3-4 år og at det skjer nesten alltid ved temeperaturfall. Om selve luftbælgene/fjæringen tar skade av fuktig luft som fryser er jeg usikker på eller om dette er en følgeskade av at kompressoren svikter. Jeg tenker i alla fall at det ikke skader å refylle systemet med nitrogen for å forebygge og så vil tiden vise om dette er fornuftig bruk av penger....

Men har ikke kompressorer på Tesla noen form for tørking av luft som kommer inn i kompressor? Om det ikke finnes, så er det en super design feil.

Bidda

Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

Øggen

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 10. november 2021, klokken 12:05
Sitat fra: skretting på onsdag 10. november 2021, klokken 10:48
Dette var et veldig godt tips. Feilmeldingen kom akkurat på samme tid som det var frost. Så stor sjanse for at det er bare det. Vet du hvor den sikringen sitter? Ved siden av 12V batteriet? Er det knivsikring, hvor mange A?
F154 i "Engine Bay Fuse Box" https://holbon.com/teslafuses/
Kjøpes her (bildet er feil, viser 30 amp men skal være 40) https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/el-i-bilen/sikringer/japansakring-gronn-pa9853no

Er det endringer/forskjell på bilene?
På sted hvor F154 skal sitte, er det ingenting på min bil, plassen er tom.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Ellemelle

Hvilken årsmodell har du? Det er uansett ikke så mange 40 amp sikringer der, så den bør være lett å lokalisere.

Øggen

Sitat fra: Ellemelle på mandag 24. oktober 2022, klokken 07:49
Hvilken årsmodell har du? Det er uansett ikke så mange 40 amp sikringer der, så den bør være lett å lokalisere.

2017 model.
Men da er det noe muffens, for det sitter ingen 40 A sikring i det området hos meg.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA