Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: skretting på onsdag 10. november 2021, klokken 09:26
Starter med TMX90D utenfor garanti :o
Hadde havari på kompressor sammen med lekkasje i 1 støtdemper for 1,5 år siden. Ble da byttet, 26k kostet det den gangen. 2 nye støtdempere ble byttet i sommer/høst pga lekkasje. Fikk nå melding i display om at kompressor var deaktivert så mistenker at denne har havarert igjen.
- Vil jeg få dekket kompressor under delegaranti?
- Kan det være andre grunner enn havari til at den er deaktivert, feks relè?
Har prøvd restart av skjerm osv så det er nok en feil som er kommet for å bli.
Det er nok noe som lekker, ja. Men selve feilmeldingen skyldes at sikringen til kompressoren har gått.
Bytter du sikringen vil kompressoren fungere helt til neste gang det er nattefrost eller den blir overbelastet. Just my 2 cents.
Dette var et veldig godt tips. Feilmeldingen kom akkurat på samme tid som det var frost. Så stor sjanse for at det er bare det. Vet du hvor den sikringen sitter? Ved siden av 12V batteriet? Er det knivsikring, hvor mange A?
Jeg har fått refyldt nitrogen hos Tesla (Hønefoss) på min -17 X 75D, for å prøve å unngå dette. Over tid vil nitrogenet anlegget ble levert med fra fabrikken forsvinne via overtrykksventilen og kompressor erstatter denne med vanlig uteluft. I og med at bilen ikke har lufttørke vil fuktigheten i lufta fryse og etter hvert ødelegge kompressor = følgeskade kan være ødelagt belger pga mangelfullt trykk (?)
Sitat fra: skretting på onsdag 10. november 2021, klokken 10:48
Dette var et veldig godt tips. Feilmeldingen kom akkurat på samme tid som det var frost. Så stor sjanse for at det er bare det. Vet du hvor den sikringen sitter? Ved siden av 12V batteriet? Er det knivsikring, hvor mange A?
F154 i "Engine Bay Fuse Box" https://holbon.com/teslafuses/ (https://holbon.com/teslafuses/)
Kjøpes her (bildet er feil, viser 30 amp men skal være 40) https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/el-i-bilen/sikringer/japansakring-gronn-pa9853no (https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/el-i-bilen/sikringer/japansakring-gronn-pa9853no)
Takk for link og info. Jeg plukket ut sikringen og ved første øyekast virket den ok. Jeg målte både med ohm og biptest, fortsatt ok. Men merket at den falt litt inn og ut. Tok av lokket til sikringen som viste at den var gått. :+1:
Må nok innom tesla for å kjøpe denne da det ser ut som veldig få butikker har denne typen "japansikring". [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
(//)
Cirka 400 kroner hos Tesla, 68 kroner hos Mekonomen
Det var drøyt for en sikring. Bestilte hos mekonomen, 1-4 dager levering til nærmeste butikk. Så håper den kommer før helgen.
Kan kjøre en liten oppdatering her: Skiftet sikringen og kompressor fungerer på nytt som tiltenkt. Dro til Tesla for nitrogenfylling. De taklet ikke den oppgaven så godt. Fikk telefon fra de om at de hadde begynt å feilsøke og at alle støtdempere var tette derfor mistenkte de at kompressoren var utslitt. Mått påpeke at det ikke var oppgaven deres, det var nitrogenfylling. Da fruen skulle hente bilen så var det fortsatt ikke gjort. Det fungerer som tiltenkt var svaret >:(
Ved ny kuldebølge så gikk selvfølgelig sikringen igjen. Fikk ny sikring hos Tesla til 45kr. Den gikk med en gang så har nå kjørt 1 uke uten kompressor. Skal inn til Tesla imorgen på ny dropin i håp om at de fyller Nitrogen. Vil tro det er fukt i anlegget som fryser ved minusgrader ut.
Er det noen som kjenner rutinene til Tesla? Er det ikke vanlig å etterfylle Nitrogen ved skifte av støtdempere feks?
Tror de refyller ved bytte av belger og kompressor. Måtte selv bruke både tid og overtalelse og detalj forklaring på hvorfor jeg ville refylle. Ny forklaring for hver person som ble involvert ingen trodde på dette men er selv overbevist om at dette har noe for seg. Burde vært standardjobb i en service.
Takk for ditt innspill Bidda. Jeg leverte inn bilen igjen idag, omtrent ikke ledig parkeringsplass lengre på Lade, Trondheim. De hadde 30 biler foran meg i køen så nå har de mye å jobbe med.
Det blir nok ikke noe nitrogen før helgen så vi får se om de får tatt den neste uke.
Her er hva som ble byttet og prisen jeg betalte på SC Hønefoss (bestilte time via app og de brukte 2 dager da de tydeligvis ødla ett eller annet som måtte hentes fra SC Bærum....)
På norsk???
Den var ny for meg.
Da var endelig bilen tilbake. Fikk melding om at den var ferdig på mandag og hentet den igår. Etter at jeg hentet den så hadde de glemt å sette inn sikring så fikk på nytt melding om at kompressor var deaktivert. Jeg satt inn sikring og etter en natt med gode minusgrader ser det faktisk ut som nitrogenflushing gjorde susen. Ikke noe feilmelding idag. Sparte gode 10k++.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Ja det kan være godt å vite om det samme skulle skje oss, kan jo nesten virke som om denne metoden var ny for de?
Hva kostet dette?
Definitivt nytt for de, har brukt beste overtalelsesevner for å få de til å forstå dette og som de sa: de ante ikke kostnader, da det ikke har vært utført separat, bare sammen med kompressor og belgbytte.... Mine kostnader vises lengre opp i tråden....skretting hva betalte du?
Var mye frem og tilbake for min del. Ved første forsøk feilsøkte de på hele systemet og fant ut at det var tett, samt konkluderte med å det måtte være kompressor som var utslitt. Jeg avslo tilbudet på over 10k på kompressorbytte, men betalte ca 2k for diagnose. Da uten å ha fått noe nitrogen.
Nå på neste forsøk som dere ser så fylte de på nitrogen. De prøvde seg med 1 time faktura her også, men heldigvis hadde jeg på appen 0kr. Så det ble med 2k for diagnose, noe som er nok for litt nitrogen.
Nitrogenfylling på luft dempere? Henter ikke kompressor luft til dempere fra friluft?
En annen ting, det virker å være dårlig kvalitet på disse kompressorer. Jeg har hatt BMW i 15 år og kompressorer pleier ikke gå i stykker før etter 10-15 år og ca 200kkm.
Tjah.. Har inntrykk av at det har røket mange kompressorer hos BMW også i forbindelse med lekkasje i luftbelger og lignende. Har ikke opplevd det selv, på forrige X5 hadde jeg lekkasje over flere dager (den ene gangen oppstod det en svært liten lekkasje i den ene belgen på ferie), og det eneste som skjedde var at når kompressoren hadde gått en stund så skjønte logikken at det var noe feil, ga feilmelding og skrudde av kompressoren til neste gang bilen ble startet opp igjen. Ville trodd en så basic sikkerhetsfunksjon ligger inne hos alle som leverer luftfjæring? Det sier seg selv at om en kompressor har gått i x antall minutter så er det en lekkasje et sted.
FYI, jeg hadde også havari på min X. 2017, gått ca 126000
Skjedde julaften med "brå" temperaturforandring fra ca. 0 til -9 på ila kvelden. Kompressor havarert ifølge Tesla og de satt inn en ny. ca NOK 5800 for arbeid og kompressor. Prøvde å høre litt med dem da jeg har skjønt at dette skjer relativt ofte når det er brå temperaturforandring/kaldt (er en god del poster om dette problemet på diverse forum - også i US). Men problemet med Tesla er at man ikke får snakket med noen andre enn kundebehandlere som ikke vet noe...
Kan det hende at det blir kondens som ikke blir ventilert ut, og fryser når det kjølner ned?
Sitat fra: geear på torsdag 13. januar 2022, klokken 14:44
Kan det hende at det blir kondens som ikke blir ventilert ut, og fryser når det kjølner ned?
Ja, det må være noe i den duren og spurte noen ganger om det - både på Tesla support telefon og når jeg var inne og leverte en blodsenka X. Men får jo sjeldent noe ordentlig svar fra dem.
Ser i arbeidsbeskrivelsen fra service at de har skrevet "Inspected and found that the compressor was damaged due to a faulty fuse. Replaced compressor and fuse, everything works as expected". Nå skal ikke jeg skryte på meg kunnskaper men høres litt bak fram ut for meg. Kompressoren kan vel ikke bli skadet av en sikring som går av. Sikringens jobb er vel å gå av når det er feil i systemet for å forhindre skade...
Det er ganske spesielt at sikring kan ødelegge produktet det er ment å beskytte, samt kabler.
Om alle hadde laget kompressorer på samme måte, så hadde det ikke vært mange biler med kompressorer i kalde klimaer.
Sitat fra: Roshmann på torsdag 13. januar 2022, klokken 10:38
Nitrogenfylling på luft dempere? Henter ikke kompressor luft til dempere fra friluft?
.....
Slik jeg har oppfatter systemet: Lukket system fylt fra fabrikken med nitrogen. Kompressor aktiv ved heving av bilen. Akkumulator sørger for at det er luft for kompressor å ta av ved heving. Nitrogen tar ikke til seg fuktighet. Overtrykksventil slipper ut overtrykk ved eks at hjulet treffer en kant eller et hull. Nitrogen som lekker ut erstattes med uteluft, ikke lufttørke i systemet, så over tid vil all nitrogen være skiftet ut med luft. Denne innehar fuktighet som fryser og ødelegger ventilblokk og kompressor. Sikringen skal går før dette skjer men utallige hendelser tyder på at dette ikke alltid skjer. Etter det jeg har registrert her og på X sin FB side er det typisk at bilen er 3-4 år og at det skjer nesten alltid ved temeperaturfall. Om selve luftbælgene/fjæringen tar skade av fuktig luft som fryser er jeg usikker på eller om dette er en følgeskade av at kompressoren svikter. Jeg tenker i alla fall at det ikke skader å refylle systemet med nitrogen for å forebygge og så vil tiden vise om dette er fornuftig bruk av penger....
Sitat fra: s.sjoelli på torsdag 13. januar 2022, klokken 15:15
Ser i arbeidsbeskrivelsen fra service at de har skrevet "Inspected and found that the compressor was damaged due to a faulty fuse. Replaced compressor and fuse, everything works as expected". Nå skal ikke jeg skryte på meg kunnskaper men høres litt bak fram ut for meg. Kompressoren kan vel ikke bli skadet av en sikring som går av. Sikringens jobb er vel å gå av når det er feil i systemet for å forhindre skade...
Poenget er vel at kompressoren ble skadet fordi sikringen ikke virket som den skulle, dvs ikke hindret kompressoren i å gå for lenge eller noe i den duren.
Sitat fra: Bidda på torsdag 13. januar 2022, klokken 22:40
Sitat fra: Roshmann på torsdag 13. januar 2022, klokken 10:38
Nitrogenfylling på luft dempere? Henter ikke kompressor luft til dempere fra friluft?
.....
Slik jeg har oppfatter systemet: Lukket system fylt fra fabrikken med nitrogen. Kompressor aktiv ved heving av bilen. Akkumulator sørger for at det er luft for kompressor å ta av ved heving. Nitrogen tar ikke til seg fuktighet. Overtrykksventil slipper ut overtrykk ved eks at hjulet treffer en kant eller et hull. Nitrogen som lekker ut erstattes med uteluft, ikke lufttørke i systemet, så over tid vil all nitrogen være skiftet ut med luft. Denne innehar fuktighet som fryser og ødelegger ventilblokk og kompressor. Sikringen skal går før dette skjer men utallige hendelser tyder på at dette ikke alltid skjer. Etter det jeg har registrert her og på X sin FB side er det typisk at bilen er 3-4 år og at det skjer nesten alltid ved temeperaturfall. Om selve luftbælgene/fjæringen tar skade av fuktig luft som fryser er jeg usikker på eller om dette er en følgeskade av at kompressoren svikter. Jeg tenker i alla fall at det ikke skader å refylle systemet med nitrogen for å forebygge og så vil tiden vise om dette er fornuftig bruk av penger....
Men har ikke kompressorer på Tesla noen form for tørking av luft som kommer inn i kompressor? Om det ikke finnes, så er det en super design feil.
Ingen lufttørke i hvert fall.....
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 10. november 2021, klokken 12:05
Sitat fra: skretting på onsdag 10. november 2021, klokken 10:48
Dette var et veldig godt tips. Feilmeldingen kom akkurat på samme tid som det var frost. Så stor sjanse for at det er bare det. Vet du hvor den sikringen sitter? Ved siden av 12V batteriet? Er det knivsikring, hvor mange A?
F154 i "Engine Bay Fuse Box" https://holbon.com/teslafuses/ (https://holbon.com/teslafuses/)
Kjøpes her (bildet er feil, viser 30 amp men skal være 40) https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/el-i-bilen/sikringer/japansakring-gronn-pa9853no (https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/el-i-bilen/sikringer/japansakring-gronn-pa9853no)
Er det endringer/forskjell på bilene?
På sted hvor F154 skal sitte, er det ingenting på min bil, plassen er tom.
Hvilken årsmodell har du? Det er uansett ikke så mange 40 amp sikringer der, så den bør være lett å lokalisere.
Sitat fra: Ellemelle på mandag 24. oktober 2022, klokken 07:49
Hvilken årsmodell har du? Det er uansett ikke så mange 40 amp sikringer der, så den bør være lett å lokalisere.
2017 model.
Men da er det noe muffens, for det sitter ingen 40 A sikring i det området hos meg.
Men da ser du kanskje feil sted? Dette er foran i frunken, rett ved siden av spylervæskeinntaket.
Neida, rett plass. Også Tesla stusser litt....
Fant du ut av dette kvar sikringen for luftkompressor sitter?
Har samme problem, og finner ikkje sikringen, og har skudd ut frunken om sikringen skulle sitte på 12V batteriet.
Sikringen er i boksen foran ved vindusspylervæsken. Du trenger ikke å skru ut frunken.
https://fuseandrelay.com/other/tesla-model-s-x-fl.html (https://fuseandrelay.com/other/tesla-model-s-x-fl.html)
Det er 40 amp sikring F154, men husk at 10 amp sikringen ved siden av (F117) er til ventilblokka, så det kan være den som har gått også.
Nei, den er ikkje der på min eller Øggen sin, det er derfor eg spør.
F117 er ok.
Det ser slik ut på min:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Og slik på mange andre sine biler:
I delekatalogen ligger begge variantene inne:
Din:
1094405-02-F: FUSEBOX,MDLX,12V,FRUNK,EFUSE
Min:
1034405-02-E: FUSEBOX,MDLX,12V,FRUNK
Forskjellen er altså at du har EFUSE.
Mange takk! Da treng eg ikkje leite lengre.Og det er vel forklaringa på at i dag (når det vart mildvær) gjekk kompressoren igjen; så mulig den holder over sommeren til frosten tar den til vinternen.
33000 er estimert pris på reperasjon hos EV service, da utsetter eg den litt.
Hvor fyller jeg nitrogen? Hvor mye?
Den instruksen er gammel. Hvis bilen har vært på service for luftfjæringene de siste årene, så har Tesla montert en påfyllingsventil på passasjersiden, rett under dekselet bak frunken. Tror den kalles "Fill valve".
Takk. Fjernet innlegget da.
Så det er mulighet for å tappe anlegget via service meny. Så fylle på nitrogen i tanken? Hvordan er det på de nye bilene? Mener refresh har to tanker.
Fikk nå «Justering av luftfjæring ikke tilgjengelig. TAS_a218»
Bilen er under 5 år, så regner med at dette går på garantien.
Må de ned under frunken for å fikse dette? (Jeg har montert automatisk åpning av frunk, og det må jeg nok demontere hvis de skal inn der.)
Ja, alt under panseret må ut. Kompressor og fordelingsblokken sitter under der. Og enkleste måten å komme til er å ta ut "bøtta" fra frunk.
Takk for svar!
Feilmeldingen var borte da jeg akulle skulle kjøre hjem igjen senere på dagen, og har ikke vært der i dag.
Må jeg regne med at det dukker opp igjen, og burde kreve at Tesla ser på/gjør noe med dette nå? Det er fortsatt over ett år til garantien får ut.
TAS_a218 er "LimpModeHome".
Hvis jeg skal spekulere i hva dette innebærer, så er det at bilen vet det er noe galt i luftfjæringssystemet, men ikke nødvendigvis hvor, og lar deg derfor kjøre hjem uten at den starter kompressor eller lar deg justere høyden selv.
Det kan være en sammenheng med den EFUSE-varianten som er nevnt ovenfor; At en vanlig sikring hadde gått nå, mens den elektroniske sikringen bare blir nullstilt inntil neste gang du kommer utenfor referanseområdet.
Tipset er å sette fjæringen til Svært høy, og så sette fjærene i service-mode. Sett en stram tape-bit mellom hjulet og hjulbuen på alle hjul. Hvis noen av disse er slakke dagen etter, så har du mest sannsynlig en lekkasje i en eller flere luftfjærer. Hvis de ikke er slakke, så kan det være ventilblokka.