Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange vindturbiner trengs det for å forsyne en helelektrisk norsk bilpark?

Startet av automat, onsdag 27. oktober 2021, klokken 20:56

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. oktober 2021, klokken 14:56
Sitat fra: hELgenen på fredag 29. oktober 2021, klokken 14:21
Synes havvind kan være en ok løsning da de ikke ødelegger natur og friluftsområder. De på land gjør nemlig det.
Vi kan jo sette opp vindmøller i nærheten av industri, motorvei og landbruksområder. Der er jo naturen allerede "ødelagt".  De er jo mye billigere å sette opp, så da kan man jo bygge ut godt med overkapasitet som kan selges enda mere strøm til utlandet.

Det er vanskelig å finne slike områder der ingen boliger er nærmere enn en km unna. I Danmark og Tyskland finnes store sammenhengende jordbruksarealer der det er langt til boliger, men det største problemet med vindturbiner der er allikevel støy.

Kristian O

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. oktober 2021, klokken 14:56
Sitat fra: hELgenen på fredag 29. oktober 2021, klokken 14:21
Synes havvind kan være en ok løsning da de ikke ødelegger natur og friluftsområder. De på land gjør nemlig det.
Vi kan jo sette opp vindmøller i nærheten av industri, motorvei og landbruksområder. Der er jo naturen allerede "ødelagt".  De er jo mye billigere å sette opp, så da kan man jo bygge ut godt med overkapasitet som kan selges enda mere strøm til utlandet.
De har en sikkerhetsavstand på grunn av f.eks ising, med påfølgende avkasting av is.
Savner en oppskalering av utbygging av solkraft. Tipper det er ganske mange kWt tilgjengelig på takene til offentlige bygg og industri. Betydelig mindre konfliktfylt enn vind, og nærmere eksisterende infrastruktur.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Pallesnekkern

Til sammenlikning kan det nevnes at ett atomkraftverk produserer typisk 5-10 Twh per år, så løsningen trenger ikke være så komplisert.

Et større problem er hvordan vi i framtiden skal erstatte de 2300 Twh som Norge eksporterer i olje og gass.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Pallesnekkern på fredag 29. oktober 2021, klokken 23:39
Til sammenlikning kan det nevnes at ett atomkraftverk produserer typisk 5-10 Twh per år, så løsningen trenger ikke være så komplisert.

Et større problem er hvordan vi i framtiden skal erstatte de 2300 Twh som Norge eksporterer i olje og gass.

Jeg synes det er komplisert når atomkraft koster ca fire ganger så mye per kWh og det tar ti til tyve år å bygge et verk (basert på erfaringer fra Finland og Frankrike). Så atomkraft er et lite realistisk alternativ!

Om EU var interessert så kunne vi bygge ut svære vindparker i norsk økonomisk sone (og bruke bare en liten del av arealet) som kunne produsere 2.300 TWh. Spørsmålet er om vi vil være konkurransedyktig i forhold til landenes egen vindparkutbygging.

arthur

En EU rapport har nylig skapt furore da den hevder at kjernekraft er inntil fire ganger billigere enn vind- og solkraft. Sannheten er at EU rapporten er konservativ.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kjernekraft-er-billigere-enn-vindkraft/o/5-95-193367

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Vindkraft produserer nada når det ikke blåser og det er jo en utfordring en ikke kommer rundt uten kull,gass,kjerne og vannkraft. Sol fungerer heller ikke døgnet rundt.
Energipriskrisen vi ser nå i Europa er jo et resultat av Tysklands grønne skift.
Denne krisen kan nå sammen med pandemien og dets ettervirkninger gi gnisten til en inflasjon av episke dimensjoner. En stabil energipris er det verden trenger. Kjernekraft basert på thorium kan fylle den rollen. Dessverre ser ikke de grønne partiene i Europa denne løsningen. De vil heller rasere norsk natur og tapetsere landskapet med vindmøller

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

vinterdekk

Kombinasjonen av utenlandskabler og vannkraft og forhåpentligvis stor utbygging av flytende havvind i framtiden, gjør vel atomkraft overflødig i Norge? Flytende havvind kan bli lønnsomt i nær framtid, så det er ett sikkert kort å investere i.

https://www.sintef.no/siste-nytt/2021/seks-forhold-avgjor-hva-vindkraft-til-havs-vil-koste/

SitatStore kostnadskutt er innen rekkevidde for både flytende og bunnfaste vindparker. Gjør vi det riktig, kan flytende havvind bli konkurransedyktig vis-à-vis bunnfaste anlegg kanskje allerede i 2030.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Amatøren

Kan dette være løsning på kostnader?

Sitat fra: TU.noHAVVIND

117 vindturbiner i én ramme kan høste fem ganger mer energi enn vanlig havvind


Rammen inneholder 117 vindturbiner på 1 MW hver og dreier rundt sin egen akse. Kablene kommer opp gjennom et rør midt i innretningen, som på et flytende produksjonsskip. (Foto: WindCatching)

Har blader i gjenvinnbar aluminium og skal bli tryggere for fuglelivet, ifølge oppstartsselskapet.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Tellus

Når oljeinntektene marginalisere om ikke alt for mange år må Norge ha et nytt bein å stå på hvis kommende generasjoner skal kunne opprettholde en levestandard på linje med det vi har i dag. Vi har ikke så mange fortrinn i Norge utover våre naturressurser. Hvis vi velger å ikke utnytt disse så velger vi også sannsynligvis å ikke lengre være blant de rikeste land i verden.

Energiproduksjon og energilagring kan bli et stor og kjærkomment bidrag til nasjonale inntekter i Norge. For å få til dette må vi investere i både infrastruktur, overføringskapasitet til våre naboland og ikke minst lønnsom kraftproduksjon.

Vi kommer ikke unna utbygging av vindmøller på land etter min mening. Det betyr ikke at vi skal bygge møller overalt, men det betyr at det må bygges møller en rekke steder i landet. Dette vil være det viktigste bidraget vi i Norge kan gjøre for å hjelpe Europa å etablere en energiproduksjon som ikke bidrar til utslipp av klimagasser. På tide å få av nisseluen og gjøre en innsats både for kommende generasjoners levestandard og ikke minst kommende generasjoners mulighet til å leve i en verden slik vi kjenner den i dag.

Kostnaden ser ut til å være at vi må finne oss i å se noen vindmøller her og der samt betale en pris for energien som harmonerer ned det prisen er utenfor vår egen sandkasse.  Dette har danskene levd med i mange år allerede. Det blir mange færre møller i Norge per areal så det burde vi også klare.

DagfinnN

Vindmøller lages ikke for å verne natur. De lages for å redde kloden og menneskeheten.
Thorium kjernekraft er fortsatt minst 20 år fram i tid pga teknologiske utfordringer. Men ja, det vil kunne berge kloden.
Tradisjonell kjernekraft er også en kandidat, men er vel politisk umulig pga all skremselspropagandaene.
Sannheten er vel at kjernekraft er blant de tryggeste energikildene.
https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE50002418/avspiller
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på lørdag 30. oktober 2021, klokken 06:40
En EU rapport har nylig skapt furore da den hevder at kjernekraft er inntil fire ganger billigere enn vind- og solkraft. Sannheten er at EU rapporten er konservativ.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kjernekraft-er-billigere-enn-vindkraft/o/5-95-193367

Ny vindkraft i Norge kan leveres for under 30 øre per kWh. Så om atomkraft skal være billigere, må den koste ca 7,5 øre per kWh. NVE oppgir ved sammenlikning av kostnadene ved forskjellige strømkilder, at alene drift og brensel for atomkraft 22 øre (13+9), mens vindkraft på land angis med 30 øre per kWh (totalt). Atomkraft kommer ut med 66 øre totalt, hvilket er meget lavt i forhold til hva UK må betale for for kraft fra Hinkley Point C (om verket fullføres) som per i dag er ca 1,40 kr per kWh (prisen justeres i takt med inflasjonen og var 92,5 £ per MWh i 2012).

Artikkelforfatterne Jan Emblemsvåg og Marianne Synnes Emblemsvåg er demagogiske i sin omtale av energiformer. Mange av tallene som oppgis er enten gale eller misvisende.

Tellus

De siste kjernekraftprosjektene i vesten har blitt ekstremt dyre og ville aldri blitt på påbegynt hvis kostnadene hadde vært kjent ved beslutningstidspunktet. Legg til at liabilitetskostnader ikke inngår. Her stiller nasjonene opp. Skulle ansvarsforsikringskostnader inngå i nåverdiberegningene vill de ikke bygges kjernekraftverk overhodet. Om ikke dette er nok så kommer kostnad forbundet med sikker lagring av radioaktivt avfall i hundrevis eller kanskje tusenvis av år.

Fisjonskraftverk er egentlig fullstendig håpløst.

Vaduz

Fremtidens kraftbørs kommer til å bli ekstremt kompleks, med hele kontinent samlet i ett marked med ulike behov, tidssoner, solforhold, vind, havstrømmer/tidevann, gass, kjernekraft og sesongbasert vannkraft som alt skal spille på lag og utfylle hverandre. Blir sikkert et eldorado for maskinlæring!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Amatøren på lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:03
Kan dette være løsning på kostnader?

Sitat fra: TU.noHAVVIND

117 vindturbiner i én ramme kan høste fem ganger mer energi enn vanlig havvind


Rammen inneholder 117 vindturbiner på 1 MW hver og dreier rundt sin egen akse. Kablene kommer opp gjennom et rør midt i innretningen, som på et flytende produksjonsskip. (Foto: WindCatching)

Har blader i gjenvinnbar aluminium og skal bli tryggere for fuglelivet, ifølge oppstartsselskapet.

Wow! Det der så jo utrolig interessant ut. Særlig med tanke på fuglelivet. Blir spennende å se hvordan politikk og lobbyvirksomhet rundt konsesjoner osv spiller seg ut her. Dersom det er nesten like bra som de håper kan de jo multiplisere dette opp til en haug av installasjoner...den nye oljen...nå er det jo bra med kapasitet til å selge strøm fra Sør-Norge til både England og Tyskland. Men har ennå ikke skjønt hvordan en skal hindre at slike bedrifter blir kjøpt opp av kinesiske fond, og alt overskudd overført til utlandet. Oljeindustrien har 78% skatt på overskudd - noe sånt burde det og vært på vindkraft...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA