Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva om man lader elbilen fra dieselaggregat? Noen her som gjør slikt?

Startet av Electric cars in Norway, mandag 27. desember 2021, klokken 13:17

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Hva om man lader elbilen fra dieselaggregat? Noen her som gjør slikt?

Se dagens nyhet på elbil24.

https://www.elbil24.no/nyttig/hva-om-man-lader-elbilen-fra-dieselaggregat/74536100
Høye strømpriser

Hva om man lader elbilen fra dieselaggregat?

Hvor lang tid tar det? Hva blir egentlig drivstofforbruket? Og hvor dumt er det egentlig?

stefse

Hvis du har et aggregat er det billigere å bruke det ved ca 3-4kr kwh. Hvis du har tenkt å kjøpe ett bare for å lade fordi strømmen er dyr, vil det muligens aldri lønne seg marginelt sett, men det blir billigere enn å kjøpe fossil bil. Har du hytte uten strøm, vil det naturlig nok være nyttig til mange andre ting, inkludert elbil.
Så det kommer helt an på hvordan en regner. Men jeg tror hvis man først skal begynne med aggregat, så kan man likegodt ta steget ut å gå off-grid, satse på aggregat og solcelle f.eks.
Utrolig synd at vi har kommet dit at vi fyrer aggregater i skog og fjell, men hva gjør man ikke for å støtte det grønne skiftet.  ::)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

Ganske overraskende at du kan lade en Tesla Model S med under 0,6l per mil på dette....sånn utenom det så ville jeg nok hatt det bensinaggregat i stedet for diesel...litt mer håndterbart.
Tesla Model Y                         2021-

KjellG

Mer håndterbart, men dieselaggregat kan vel lovlig kjøres på rimeligere traktordiesel?

Electrix

I testen ble det vel brukt relativt store dieselaggregat til hurtigladere, disse har ofte en god del bedre effektivitet enn små-aggregat der viktigste kriterie ofte er å være billige og lette å transportere. Skal man lade på et lite aggregat må man nok regne med dårligere lønnsomhet, og man må også passe på å ha litt margin på effekten. Mange små-aggregat er ikke beregnet for høy belastning over tid, og vil lett gå varme om du f.eks. prøver å trekke oppimot merkeeffekt over tid.

https://www.tu.no/artikler/energimyndigheten-testet-aggregater-resultatet-royk-og-flammer/222622
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Truls Antonsen

Wärtsila har en Guinness rekord på effektiv firetakt dieselmotor, og den bruker ned mot 165g/kwh. Men dette er en stor motor, som leverer 610kw per sylinder, og har mellom 8 og 16 av dem...
Med egenvekt på 0,832kg/liter, skulle dette bli 0,198 liter, som avgiftsfritt koster ca 2 kr/literen.

Mer "normale" motorer ligger gjerne på 200-250g/kwh, og da er det 3-4kr/kwh, forutsatt avgiftsfri diesel.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


elektrolux

Et slikt aggregat kan være genialt for folk som bor i blokk der de har kostbar 3 parts ladeløsning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vollis47

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. desember 2021, klokken 13:41
Et slikt aggregat kan være genialt for folk som bor i blokk der de har kostbar 3 parts ladeløsning.
Hvor skulle en da plassere aggregatet? Ute på parkeringsplassen eller i en fellesgarasje? Høres ikke ut som en god ide!
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

KjellG

En kunne kanskje kamuflere aggregatet i en diselbil, parkert på uteparkeringen?   ;D

Ingeniøren

Sitat fra: KjellG på onsdag 29. desember 2021, klokken 18:47
En kunne kanskje kamuflere aggregatet i en diselbil, parkert på uteparkeringen?   ;D

Og gi komplett f.. i miljøet ? Det vi har sett til nå er kun småpenger mot hva som må komme - spenn fast liv remma !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: Truls Antonsen på onsdag 29. desember 2021, klokken 00:17
Wärtsila har en Guinness rekord på effektiv firetakt dieselmotor, og den bruker ned mot 165g/kwh. Men dette er en stor motor, som leverer 610kw per sylinder, og har mellom 8 og 16 av dem...
Med egenvekt på 0,832kg/liter, skulle dette bli 0,198 liter, som avgiftsfritt koster ca 2 kr/literen.

Mer "normale" motorer ligger gjerne på 200-250g/kwh, og da er det 3-4kr/kwh, forutsatt avgiftsfri diesel.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Imponerende det, men Wartsila 31 er en marinemotor, og de går vanligvis på MDO/MGO, som har høyere egenvekt enn vanlig forbrukerdiesel (rundt 0,9). I tillegg så er de avhengige av relativt høy belastning for å oppnå den type effektivitet, og det er en fordel når man bruker motoren til å lage strøm til en batteripakke, kontra å gi fremdrift, der det ofte er vanskelig å oppnå optimal belastning.

Hvor får du tak i diesel til 2 kroner literen?

MDO/MGO koster typisk ca. 6000-6500,- eks. mva. per tonn i Norge.

Truls Antonsen

Er vel en skrivefeil...skulle være 2 kr/kwh...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA