Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste strømavtale?

Startet av elektro, onsdag 06. oktober 2021, klokken 09:50

« forrige - neste »

Håvar

#30
Dette avhenger jo av hvor i landet du bor. Jeg bor i nordre Nordland og har betalt 46 øre i snitt de siste 30 dagene

Edit: Jeg bruker mer de timene strømmen er dyr enn når den er billig, så basert på hva jeg faktisk har betalt ble prisen pr kWt 54 øre. Det inkluderer 39,- til Tibber(faktisk 31,20,- for vi betaler ikke mva på mnd pris heller)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

geear

137,12 øre/kWt. Rogaland.

Men for å si det slik, jeg skiftet nok til Tibber først og fremst på grunn av pris, spesielt at jeg får selge inntil 5000kWt for 100 øre/kWt, men nå beholder jeg de selv om det ikke er den beste avtalen for plusskunder lenger, og selv om de skulle være 39,- kroner dyrere enn andre. Fantastisk app, kjempebra kundeservice, el.sertifikat, integrasjon med alt mulig smart, og ekstremt åpne for innspill om man savner muligheter. Og man settes i direktekontakt med utviklingsmiljøet i slike tilfeller.  :+1:

eisa01

Sitat fra: arthur på lørdag 09. oktober 2021, klokken 19:59
Å betale markedspris (spot) for kun 39 kroner er vel ikke særlig interessant når man kan få avtaler til spotpris (markedet) MINUS et par øre per kWt? Garantert fornybar? Ser du det på fargen eller på lukta?
Det er alltid noen som selger med tap for å kapre nye kunder, men jeg har bedre ting å gjøre enn å 1) følge med på når de endrer vilkårene 2) prøve å finne måter å spare noen av de 39*12 = 468 kr/år Tibber tjener på meg (liker å debattere strømavtaler i stedet ;D )

GE har for eksempel en "Smartspot"-avtale, med 0 kr/mnd og -0.5 øre/kWh. Jeg ville da spart 468 kr/år + 150 kr per 10,000 kWh forbruk. Denne finner du ikke på sidene deres, selv når du trykker på "Alle strømavtaler". Den er kun tilgjengelig hvis du søker på strømpris.no. GE er sertifisert under systemet "Trygg strømhandel", men det ser ikke ut som de klarer å følge markedsføringsloven eller kravene for "Trygg strømhandel"...

Varer kanskje et år eller to, før de endrer vilkår/putter deg på noe dårligere. Jeg hadde tidligere GE Spotpris Goo 15 som var konkurransedyktig - nå selges ikke den lenger og har 6.9 øre/kWh påslag og 33 kr/mnd

Da velger jeg heller et seriøst selskap som har en businessmodell som er konkurransedyktig over tid uten å forlede kundene :)

https://www.ge.no/stromavtale/ge-smartspot

automat

Sitat fra: Sjalabais på lørdag 09. oktober 2021, klokken 09:59
Ser det er litt frem og tilbake her, men har noen av dere faktisk byttet til fastprisavtale på strøm? Jrg vurderer det (fra tibber), men må da bruke opp siste bulk med vervebonus først også. :D
Jeg har nettopp bestilt fastpris på 94 øre for 6 mnd. (Ikke bytte fra Tibber.)

Vannmagsinene kommer ikke til å bli fyllt særlig mer før vinteren. Regnet vi hadde hjalp bare marginelt.

Blir det en kald vinter, der mange har høyt forbruk, kan strømprisen bli eksplosiv, og det er dette jeg har gardert meg mot.

Blir det en mild vinter, så tror jeg uansett ikke prisen blir veldig lav, med den fylingsgraden man har. Med mild vinter vil uansett forbruket mitt bli lavere, og overprisen jeg evt betaler er til å leve med. Sist vinter var spotprisen jeg betalte på over 70 øre i jan og feb.

Så kommer selvfølgelig de nye utenlandskablene inn som en joker. Men jeg har uansett ikke tro på at dansk og tysk vindkraft i vintermånedene klarer å dra strømprisen veldig langt ned under min fastpris, annet enn i enkeltnetter. Ikke slik kraftsituasjonen ser ut til å være i Europa nå.

Så min vurdering er at jeg kan tape litt på dette, men potensielt også vinne mye.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Orbit

Sitat fra: Håvar på søndag 10. oktober 2021, klokken 09:30
Edit: Jeg bruker mer de timene strømmen er dyr enn når den er billig, så basert på hva jeg faktisk har betalt ble prisen pr kWt 54 øre. Det inkluderer 39,- til Tibber(faktisk 31,20,- for vi betaler ikke mva på mnd pris heller)
Får du dette vektede snittet fra Tibber, eller må du regne det ut selv ut fra totalpris og -forbruk per måned? Dersom Tibber regnet det ut, kunne en også fått det for kortere tidsperioder, f.eks. for å kunne se om strømstyring bidrar til at du kommer gjennom dager med store (men korte) pristopper uten at det påvirker snittet så mye.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på søndag 10. oktober 2021, klokken 10:28
Sitat fra: Sjalabais på lørdag 09. oktober 2021, klokken 09:59
Ser det er litt frem og tilbake her, men har noen av dere faktisk byttet til fastprisavtale på strøm? Jrg vurderer det (fra tibber), men må da bruke opp siste bulk med vervebonus først også. :D
Jeg har nettopp bestilt fastpris på 94 øre for 6 mnd. (Ikke bytte fra Tibber.)

Vannmagsinene kommer ikke til å bli fyllt særlig mer før vinteren. Regnet vi hadde hjalp bare marginelt.

Blir det en kald vinter, der mange har høyt forbruk, kan strømprisen bli eksplosiv, og det er dette jeg har gardert meg mot.

Blir det en mild vinter, så tror jeg uansett ikke prisen blir veldig lav, med den fylingsgraden man har. Med mild vinter vil uansett forbruket mitt bli lavere, og overprisen jeg evt betaler er til å leve med. Sist vinter var spotprisen jeg betalte på over 70 øre i jan og feb.

Så kommer selvfølgelig de nye utenlandskablene inn som en joker. Men jeg har uansett ikke tro på at dansk og tysk vindkraft i vintermånedene klarer å dra strømprisen veldig langt ned under min fastpris, annet enn i enkeltnetter. Ikke slik kraftsituasjonen ser ut til å være i Europa nå.

Så min vurdering er at jeg kan tape litt på dette, men potensielt også vinne mye.

Ja, virker ikke som du kan tape særlig på det med den tidshorisonten, særlig med tanke på den nye kabelen til UK og strømmangelen der borte. De må til og med fyre opp nedlagte kullkraftverk for å få nok strøm, og gassprisene gjør at gasskraftverkene i UK og gir dyr strøm. Det flotte er at Norge håver inn på alt dette. Må bare få litt mer regn i fjellene i vest...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på søndag 10. oktober 2021, klokken 09:46
137,12 øre/kWt. Rogaland.

Men for å si det slik, jeg skiftet nok til Tibber først og fremst på grunn av pris, spesielt at jeg får selge inntil 5000kWt for 100 øre/kWt, men nå beholder jeg de selv om det ikke er den beste avtalen for plusskunder lenger, og selv om de skulle være 39,- kroner dyrere enn andre. Fantastisk app, kjempebra kundeservice, el.sertifikat, integrasjon med alt mulig smart, og ekstremt åpne for innspill om man savner muligheter. Og man settes i direktekontakt med utviklingsmiljøet i slike tilfeller.  :+1:

Solcelle-anlegg blir jo plutselig mye mer lønnsomme enn i fjor, men får du noe særlig strøm ut av det om høsten, f.eks. september/oktober i Rogaland?
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: eisa01 på søndag 10. oktober 2021, klokken 09:51
Sitat fra: arthur på lørdag 09. oktober 2021, klokken 19:59
Å betale markedspris (spot) for kun 39 kroner er vel ikke særlig interessant når man kan få avtaler til spotpris (markedet) MINUS et par øre per kWt? Garantert fornybar? Ser du det på fargen eller på lukta?
Det er alltid noen som selger med tap for å kapre nye kunder, men jeg har bedre ting å gjøre enn å 1) følge med på når de endrer vilkårene 2) prøve å finne måter å spare noen av de 39*12 = 468 kr/år Tibber tjener på meg (liker å debattere strømavtaler i stedet ;D )

GE har for eksempel en "Smartspot"-avtale, med 0 kr/mnd og -0.5 øre/kWh. Jeg ville da spart 468 kr/år + 150 kr per 10,000 kWh forbruk. Denne finner du ikke på sidene deres, selv når du trykker på "Alle strømavtaler". Den er kun tilgjengelig hvis du søker på strømpris.no. GE er sertifisert under systemet "Trygg strømhandel", men det ser ikke ut som de klarer å følge markedsføringsloven eller kravene for "Trygg strømhandel"...

Varer kanskje et år eller to, før de endrer vilkår/putter deg på noe dårligere. Jeg hadde tidligere GE Spotpris Goo 15 som var konkurransedyktig - nå selges ikke den lenger og har 6.9 øre/kWh påslag og 33 kr/mnd

Da velger jeg heller et seriøst selskap som har en businessmodell som er konkurransedyktig over tid uten å forlede kundene :)

https://www.ge.no/stromavtale/ge-smartspot

For meg er det ikke snakk om å spare 39 kroner i måneden, eller ikke, men å velge riktig type avtale. Jeg har vekslet mellom spotpris og fastpris over mange år og i dag betaler jeg 45 øre per kWt mens andre er fornøyde med å betale 139 øre per kWt, en forskjell på 96 øre som på denne tiden av året for oss betyr rundt 1.000 per måned spart og til vinteren enda mer. Du verden som enkelte verdsetter de ti minuttene det tar en gang i blant å følge med på dette markedet!

Generelle kommentarer og ikke myntet på noen spesifikt;
Selger man strøm får man betalt for kraften, men når man trenger den samme strømmen så må man også betale nettleie, rettferdig og gunstig? Selger man strømmen når den er1. billigst eller 2. dyrest? Og når kjøper man den samme strømmen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Håvar

Sitat fra: Orbit på søndag 10. oktober 2021, klokken 10:34
Sitat fra: Håvar på søndag 10. oktober 2021, klokken 09:30
Edit: Jeg bruker mer de timene strømmen er dyr enn når den er billig, så basert på hva jeg faktisk har betalt ble prisen pr kWt 54 øre. Det inkluderer 39,- til Tibber(faktisk 31,20,- for vi betaler ikke mva på mnd pris heller)
Får du dette vektede snittet fra Tibber, eller må du regne det ut selv ut fra totalpris og -forbruk per måned? Dersom Tibber regnet det ut, kunne en også fått det for kortere tidsperioder, f.eks. for å kunne se om strømstyring bidrar til at du kommer gjennom dager med store (men korte) pristopper uten at det påvirker snittet så mye.

Nei, her har jeg bare tatt sluttsum på faktura og delt på forbrukt antall kWt. Pr nå har jeg ingen smartstyring gjennom Tibber, men enig i at det kunne vært interessant å hente ut rapport av besparelse som følge av Tibber sin styring.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Strøm Tycoon

Gikk for en fastprisavtale hos Polarkraft på 51,38 øre/kWh + 48,75 kr / pr mnd i slutten av August, 5 år varighet. Nå ser det ut som det tilbudet er borte for sør-øst Norge.

For min del er rundt 1 kr/kWh helt OK, de tidene på året prisen er under dette, så bruker vi lite strøm, når den er over, bruker vi som oftest mer. Jeg verdsetter forutsigbarheten, og trenger ikke tenke særlig på det i lang tid fremover.

geear

#40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 10. oktober 2021, klokken 11:03
Sitat fra: geear på søndag 10. oktober 2021, klokken 09:46
137,12 øre/kWt. Rogaland.

Men for å si det slik, jeg skiftet nok til Tibber først og fremst på grunn av pris, spesielt at jeg får selge inntil 5000kWt for 100 øre/kWt, men nå beholder jeg de selv om det ikke er den beste avtalen for plusskunder lenger, og selv om de skulle være 39,- kroner dyrere enn andre. Fantastisk app, kjempebra kundeservice, el.sertifikat, integrasjon med alt mulig smart, og ekstremt åpne for innspill om man savner muligheter. Og man settes i direktekontakt med utviklingsmiljøet i slike tilfeller.  :+1:

Solcelle-anlegg blir jo plutselig mye mer lønnsomme enn i fjor, men får du noe særlig strøm ut av det om høsten, f.eks. september/oktober i Rogaland?
Jeg har beholdt avtalen med 1,-/kWt, så det betyr lite med prisen, men forskjellen nå er at det lønner seg å bruke mest mulig solstrøm selv, til 1,-/kWt og ingen avgifter/nettleie, mens frem til i vår så lønnet det seg å selge mest mulig av solstrømmen og lade billig på natta. Hadde nesten et helt år i strekk med 0-regninger pga akkumulert opp hele sommeren, som det så ble trukket fra langt utover vinteren.

Rogaland er godt egnet for solstrøm, men jeg har litt for slak vinkel for optimal produksjon, og det gjør seg spesielt gjeldende i vinterhalvåret når sola står lavt. Hadde 754kWt i september. Beste måneden i år var juni, med 1450kWt. Desember, januar og februar er omtrent nullproduksjon med takmontert anlegg. Korte dager og lav sol.

Men igjen, dette er ikke noe man gjør for å bli rik, hiv det på hobbykontoen og kjør bil på solstrøm fra eget tak! Og siden du kjører Tesla så kan du til og med parkere alle fossilbilistene, med solstrøm fra eget tak!  8)

elektro

Ser ut som fastprisene har økt siden sist uke. Tilbudene fra Wattn (Tussa, Sognekraft & Co) på 83 og 94 øre for hhv. tre og seks måneder har økt til 129 øre. Skal man under 108 øre må man akseptere avtaler på over 12 mnd. Agva ser ut til å ha fjernet sine fastprisabonnement helt.

Bransjen klarte i mellomtiden å få flest mulig til å tro at strømkrisen var avblåst, godt hjulpet av media. ::)

GE har nå et «tak» på sitt abonnement Trygg på 175 øre/kWt. Dette øker de komisk nok bare hvis prisene øker enda mer, men det sier vel likevel sitt..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#42
Sitat fra: Håvar på søndag 10. oktober 2021, klokken 09:30

Edit: Jeg bruker mer de timene strømmen er dyr enn når den er billig, så basert på hva jeg faktisk har betalt ble prisen pr kWt 54 øre. Det inkluderer 39,- til Tibber(faktisk 31,20,- for vi betaler ikke mva på mnd pris heller)

Akkurat dette tror jeg det er det svært mange som glemmer. Det er grenser for hvor mye man klarer å flytte forbruket i en gjennomsnittlig husstand.

Og så er det sesongvariasjonene. Her i huset bruker vi f.eks. 3x så mye strøm i januar som i juni. Én ting er at spotpris kanskje alltid gir lavest kWt pris på lang sikt, men er det det samme som lavest strømutgifter? :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Hva er galt med f.eks. HelgelandsKraft sin Webpris avtale på 87 øre, bortsett fra at den kan endres med 14 dagers varsel? Å bytte strømleverandør tar bare 30 sekunder.. https://www.helgelandkraft.no/strom/privat/stromavtaler/webstrom/
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

arthur

Ja, tar 30 sekunder å endre, men oppstart av ny kontrakt tar "noe" lenger tid og innen du har byttet leverandør så har de (også) trolig endret prisen. Jeg tror det er godt belegg for å hevde at over tif er det minimal forskjell i prisen leverandørene imellom siden de kjøper kraften samme sted alle sammen. Md andre ord, min påstand, det er type avtale som er viktig og ikke hvem man har den med!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA