Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste strømavtale?

Startet av elektro, onsdag 06. oktober 2021, klokken 09:50

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: arthur på fredag 15. oktober 2021, klokken 07:40
Ja, tar 30 sekunder å endre, men oppstart av ny kontrakt tar "noe" lenger tid og innen du har byttet leverandør så har de (også) trolig endret prisen. Jeg tror det er godt belegg for å hevde at over tif er det minimal forskjell i prisen leverandørene imellom siden de kjøper kraften samme sted alle sammen. Md andre ord, min påstand, det er type avtale som er viktig og ikke hvem man har den med!

Ulempen er sånn sett at man hos de fleste leverandører ikke kan sette en "ønsket oppstartsdato" ved bestilling. Stømleverandører kan i dag sette oppstartsdato tidligst 2 dager etter bestilling, men mange av dem har 14 dager som default såfremt man ikke kontakter dem og spesifikt ber om å få dette tidligere.

Kan være enig i at priser over tid vil være relativt like, men ettersom man fritt kan endre strømleverandør trenger man jo ikke bli hos samme leverandør over tid og en kan da benytte seg av åpningstilbud gang på gang og dermed komme billigere ut av det.

Nei, det vil nok ikke gi en lavere pris enn de som har fastprisavtale på 39 øre/kWh, men man vil kunne komme godt under en spotpris på 1,50 kr/kWh, så det er et godt alternativ for de som ikke ønsker en lang bindingstid.

arthur

Sitat fra: Vidar_S på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:15
Sitat fra: arthur på fredag 15. oktober 2021, klokken 07:40
Ja, tar 30 sekunder å endre, men oppstart av ny kontrakt tar "noe" lenger tid og innen du har byttet leverandør så har de (også) trolig endret prisen. Jeg tror det er godt belegg for å hevde at over tif er det minimal forskjell i prisen leverandørene imellom siden de kjøper kraften samme sted alle sammen. Md andre ord, min påstand, det er type avtale som er viktig og ikke hvem man har den med!

Ulempen er sånn sett at man hos de fleste leverandører ikke kan sette en "ønsket oppstartsdato" ved bestilling. Stømleverandører kan i dag sette oppstartsdato tidligst 2 dager etter bestilling, men mange av dem har 14 dager som default såfremt man ikke kontakter dem og spesifikt ber om å få dette tidligere.

Kan være enig i at priser over tid vil være relativt like, men ettersom man fritt kan endre strømleverandør trenger man jo ikke bli hos samme leverandør over tid og en kan da benytte seg av åpningstilbud gang på gang og dermed komme billigere ut av det.

Nei, det vil nok ikke gi en lavere pris enn de som har fastprisavtale på 39 øre/kWh, men man vil kunne komme godt under en spotpris på 1,50 kr/kWh, så det er et godt alternativ for de som ikke ønsker en lang bindingstid.

Jeg har flere ganger, senest i august, bedt nytt selskap om oppstart en stund frem i tid da jeg har hatt en (enda gunstigere) strømavtale med fast pris som jeg ville la gå ut hele perioden og sikre meg ny avtale til "dagens" pris, også avtale til fast pris. Var helt kurant akkurat det, heldigvis!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektro

Skjønner fremdeles ikke helt at faren for at det skal ta noen dager å bytte leverandør er grunn til å betale 120-160 øre/kWt for spotpris i flere måneder. I hele høst later variabel pris til å ha vært vesentlig billigere på Østlandet. Polarkraft f.eks, tar i skrivende stund 87,30 øre/kWt med garantipris i 1 mnd. fra inngåelse og varsling av prisendring på e-post.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Burger

#48
Sitat fra: elektro på fredag 08. oktober 2021, klokken 09:07
Hehe, godt sagt. Jeg har vært Tibber kunde selv i et par år, og ikke sett meg tilbake. Nå innser jeg imidlertid at det er problematisk å knytte alt for mye av smartstyringen i huset til én bestemt strømleverandør og deres app. Bygger hus i disse dager og kommer til å benytte systemer som er uavhengig av det.

Jeg bruker tibber, men har en klar exit strategi som er "alt skal støtte en åpen protokoll og/eller kunne integreres med home assistant". Dette gjør at jeg kan si opp tibber dersom jeg blir misfornøyd uten at det påvirker meg mer enn ett par timer nedetid mens jeg setter opp home assistant.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

trykkertor

SitatKaster ut fastpriskunder etter strømsjokk
Strømkunder med gunstige fastprisavtaler hos Agva Kraft tvinges over i et rekordhøyt spotmarked. - Urettmessige oppsigelser, sier Forbrukerrådet.

https://e24.no/privatoekonomi/i/5GRWE1/raser-mot-kraftleverandoer-kaster-ut-fastpriskunder-etter-stroemsjokk?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

hELgenen

Sitat fra: trykkertor på søndag 17. oktober 2021, klokken 20:09
SitatKaster ut fastpriskunder etter strømsjokk
Strømkunder med gunstige fastprisavtaler hos Agva Kraft tvinges over i et rekordhøyt spotmarked. - Urettmessige oppsigelser, sier Forbrukerrådet.

https://e24.no/privatoekonomi/i/5GRWE1/raser-mot-kraftleverandoer-kaster-ut-fastpriskunder-etter-stroemsjokk?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Dette selskapet har ingen produksjon selv. Trolig handler de løpende inn det meste via nordpool for å dekke sin portefølje. En viss andel kan de allerede ha sikret finansielt, men de har trolig drevet løpende spekulasjon uten sikkerhet i egen produksjon. Det er klart at slike selskaper vil kunne blø nå.

Fra nyttår øker også eksport mulighetene til England fra 700 MW til 1400 MW - i dag er det full eksport døgnet rundt til England og med de kull og gass prisene som nå er - så ser det jo mørkt ut for prisen i Sør Norge nesten uansett hvor mye vann det måtte komme fremover. Til og med Sør Sverige har lavere priser enn Sør Norge - så hvem vil vel etablere noe norsk industri, f.eks batterifabrikk, i Sør Norge når Sør Sverige kan vise til lavere priser?
Vi klarer heller ikke å nyttiggjøre oss lav pris på kontinentet når det blåser mye der - det ser ut som kraftflyten stopper i (sør) Sverige og det er kun de som får nyte godt av lave priser når det blåser mye.

Noe kan vel forklares her :

https://www.montelnews.com/no/news/1231268/statnett-kritiserer-svk-for-manglende-info-om-begrensninger

Og svenskene vil nok også i tiden fremover sikre lavere priser i Sør Sverige sammenlignet med Sør Norge :

https://e24.no/olje-og-energi/i/66lXyW/svenskene-skal-bygge-ut-nett-for-aa-sikre-mer-havvind

Mao. Her i Sør Norge ser det jo ikke særlig lyst ut akkurat nå - hverken for kraftkrevende industri eller prisen husholdningene må betale for strømmen.   Eneste gleden i sorgen er at det både i England og forsåvidt i Tyskland ser ennå tøffere ut mhp kraftpriser - men så er jo ikke disse landene så avhengig av strømmen til oppvarming som vi er - mildere klima er det jo også. Akkurat nå ser det jo ut som Svenskene sitter med gode kort for sin egen industri - både sør og nord i landet. Norge har et uløst potensial i Nord - men i Sør pumper vi ut kraften og håper vel at dette er god butikk for landet.........I mellomtiden så blir det vel tynnere i rekkene for slike selskaper som Agva kraft som ikke kan stille egen produksjon for sikring av sine forpliktelser..

Ingeniøren

Har en tilsvarene pris som det Agva har på en 3 års i et annet selskap. Ikke særlig god butikk i fjor sommer men får igjen med renter i år. Agva bør ha en buffer for å ta det som skjer nå ellers fortjener de egentlig å gå konk. Å gå fra avtale strider mot alt som er av regler.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Sitat fra: trykkertor på søndag 17. oktober 2021, klokken 20:09
SitatKaster ut fastpriskunder etter strømsjokk
Strømkunder med gunstige fastprisavtaler hos Agva Kraft tvinges over i et rekordhøyt spotmarked. - Urettmessige oppsigelser, sier Forbrukerrådet.

https://e24.no/privatoekonomi/i/5GRWE1/raser-mot-kraftleverandoer-kaster-ut-fastpriskunder-etter-stroemsjokk?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Jeg prøvde å tegne en avtale med Agva i sommer, men fikk til svar at tilbudet gjaldt kun nye kunder og siden jeg hadde vært kunde hos dem tidligere så kunne de ikke inngå en slik avtale. Kanskje like greit å ha fått det svaret siden jeg da tegnet en avtale for et år med en annen leverandør, Tussa 24.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svein_H

Sitat fra: arthur på mandag 18. oktober 2021, klokken 07:36
Sitat fra: trykkertor på søndag 17. oktober 2021, klokken 20:09
SitatKaster ut fastpriskunder etter strømsjokk
Strømkunder med gunstige fastprisavtaler hos Agva Kraft tvinges over i et rekordhøyt spotmarked. - Urettmessige oppsigelser, sier Forbrukerrådet.

https://e24.no/privatoekonomi/i/5GRWE1/raser-mot-kraftleverandoer-kaster-ut-fastpriskunder-etter-stroemsjokk?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Jeg prøvde å tegne en avtale med Agva i sommer, men fikk til svar at tilbudet gjaldt kun nye kunder og siden jeg hadde vært kunde hos dem tidligere så kunne de ikke inngå en slik avtale. Kanskje like greit å ha fått det svaret siden jeg da tegnet en avtale for et år med en annen leverandør, Tussa 24.

Jeg misunner ikke de som har havnet i en skvis her, men jeg har hatt Agva tidligere, og det var en grunn til at jeg byttet for å si det slik. Håper det ordner seg for de som faktisk er nye kunder, Agva sier jo at de skal rette opp i det.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

elektro

Merkelig om det skal ha noe å si om man har vært kunder før eller ikke. Poenget har vel vært å få folk til å bytte til Agva?

Det er klart, det er aldri gøy å tape et veddemål, men..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Hideyowife

Tibber

Alt er gjennomsiktig. Ingen liten skrift. Ingen forsøk på å LURE deg til å tegne andre "superprodukter" som i realiteten gjør at du betaler mer for strømmen. Spot pris +39kr mnd. Du får også MEGET god oversikt i APP på mobil over forbruk, priser samt en analyse som gir deg ett ca beløp for inneværende måned. For min del er Analysen til Tibber maks bommet med +-100 kr. Gir en nyttig forutsigbarhet. Man ser også hvor mye strøm egen bolig bruker sammenlignet med andres på samme størrelse  :)
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Sjalabais

Enig med deg her, jeg vil også holde fast ved Tibber. Agva, Norgesenergi, Fjordkraft - kjeltringer alle sammen. Når jeg ser på Facebookgruppen "Prismatch strøm" anbefales det nå avtaler der man ikke vet hva prisen blir når man signerer ("idrettsstrøm" eller noe slikt). Hva ****, tenker jeg da...
2012 Leaf Tekna

Rævedilter

Sitat fra: Hideyowife på torsdag 18. november 2021, klokken 15:33
Tibber

Du får også MEGET god oversikt i APP på mobil over forbruk, priser samt en analyse som gir deg ett ca beløp for inneværende måned. For min del er Analysen til Tibber maks bommet med +-100 kr. Gir en nyttig forutsigbarhet. Man ser også hvor mye strøm egen bolig bruker sammenlignet med andres på samme størrelse  :)

Er det egentlig intressant i sitte å glo inn i ein app for nokon som er middels oppegående?? Går vaskemaskina så bruker den strøm. Står vinduet åpen går det varme ut. Ingen setter vel på ein varmeovn ute på terassen (finst visst dei og..)
Einaste eg kan tenkje meg at nokon som før ikkje interesserte seg kan nå få interesse  for kva som bruker strøm med ein app.
Fasiten ligg på nett til einkvar tid, og kjem i posten kvar måned, treng ingen app til det.
Men ellers har eg sansen for ein enkel modell som Tibber har for strømsalget, nokon av dingsene kan være aktuelle, men dei får ein jo tross alt kjøpt alle plasser. Da er me tilbake til litt styring av lading og slikt noko for spesielt intresserte. Håpar dei kjem med noko for nye nettleigetrappertrinn, da skal eg skifte til dei.

Sjalabais

Det var jo fryktelig sneversynt sagt. Det at du ikke kan forestille deg at noen får nytte av appen, betyr ikke at det ikke er nytte i appen.

Folk er veldig forskjellige og jeg kjenner flere som har "våknet" takket være Tibber.

Det er nesten det viktigste med den bedriften på overordna plan: Flere bryr seg om strømmarkedet, og flere forstår det bedre også. Norsk politikk har på sett og vis feilet litt her, så det er viktig med sånne tilbydere.

Om de er billigst eller koster en tier mer i måneden enn neste firma...ikke så farlig. Pakken er god, og jeg føler ikke at jeg må passe meg for dem, slik man ellers må i den bransjen.
2012 Leaf Tekna

Rævedilter

Sitat fra: Sjalabais på fredag 19. november 2021, klokken 08:58
Det var jo fryktelig sneversynt sagt. Det at du ikke kan forestille deg at noen får nytte av appen, betyr ikke at det ikke er nytte i appen.

Folk er veldig forskjellige og jeg kjenner flere som har "våknet" takket være Tibber.
Slutt å tillegge meg meingar eg ikkje har.
Som eg skreiv er det nok nokon som får interesse, og det er jo bra,
men at nokon sparar straum på å bruke appen til å sjå på forbruket ser eg ikkje.
Aukt straumpris og endret nettleige bryr nok 90% seg om, men om vaskemaskina bruker 1,1 kWh eller 0,9 kWh pr. vask bryr tilnærmet ingen seg om.

Sitat fra: Sjalabais på fredag 19. november 2021, klokken 08:58
Det er nesten det viktigste med den bedriften på overordna plan: Flere bryr seg om strømmarkedet, og flere forstår det bedre også. Norsk politikk har på sett og vis feilet litt her, så det er viktig med sånne tilbydere.
Korleis har norsk politikk feilet som Tibber rydder opp i?
Alt folk ikkje interesserer seg for ting dei ikkje kan påvirke?
Interessa har med kostnader å gjera; er noko billig nok bruker ein jo ikkje tid eller krefter på å spare på det.
Med aukande pris og aukande mulighet til å påvirke egne kostnader stig interessa, med eller uten Tibber.


Sitat fra: Sjalabais på fredag 19. november 2021, klokken 08:58Om de er billigst eller koster en tier mer i måneden enn neste firma...ikke så farlig. Pakken er god, og jeg føler ikke at jeg må passe meg for dem, slik man ellers må i den bransjen.
Nei, ein må ikkje passe seg for bransjen, ALLE tilbyr spot + påslag, samme som Tibber. Men at dårlige selgene har vore ute det er sant; så om du er redd er det greit nok.
Trur ikkje vanlige folk har noko problem med dette, at nokon hopper på midlertidige avtaler av ein telefonselger som endres etter ei tid er ikkje regelen, dei som gjer det er ukritiske, men tar gjere et oppslag i tabloidavvis for å fortelje korleis dei har vorte lurte.

Ikkje et dårlig ord om Tibber; dei er eit frisk pust i bransjen og et godt bidrag også, dei får jo andre firma å framstå som useriøse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA