Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

INGEN ladestasjoner i nytt parkeringshus på Stavanger Lufthavn Sola

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 16. november 2021, klokken 09:52

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

I artikkelen står det at de skal spare miljøet ved å lage utgangen nærmest mulig veien....men ikke å tilpasse parkering for kortrekkende elbiler ved å ha sakte-ladingskontakter. 0 ladestasjoner på 2300 parkeringsplasser. Er det mulig å være så idiot?!? Her har de tidenes mulighet for å legge til rette for at folk som kommer fra Haugesund og Vigrestad skal bruke sin slitte Leaf når de skal på jobbreise, og la de få fulladet bil når de skal hjem, og så må de etter å ha kommet hjem på natten stille seg opp på hurtigladere på utsiden av parkeringshuset?? OMG...snakk om å bo under en sten. Er det noe jeg ikke får med meg her??? Er det ikke opplagt at de burde i det minste hatt 3,6kw / 7,4kW-lademuligheter til bilene? Som gir et fint og jevnt strømtrekk i et døgn eller to, i stedet for når folk kommer fra flyene?

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/V9dMmd/slik-blir-det-nye-parkeringshuset-paa-sola
Tesla Model Y                         2021-

sjokomelk

Avinor oppgraderte P7 utendørs med masse ladeplasser for noen år tilbake. De fjernet da samtidig de ladeplassene de hadde innendørs. Så de erstatter det nedbrente p-huset med likt det som var der.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Tydeligvis lenge siden jeg har vært ute og flydd... 90 biler på P7 er ikke verst. Ser og det sto noe om forskrift og, så de kan gjerne ikke fylle på parkeringshallen med elbilladere....: "Elbil ladestasjoner er installert på lufthavnen på angitte parkeringsområder i tråd med ny parkeringsforskrift"

Forøvrig så mener jeg at når verden endrer seg så må en også ta hensyn til de endringene når en lager nye ting... vi er nå oppe i 106.183 nye elbiler på veiene i Norge i år. Det er en økning på 29,5% på bare et snaut år! Og enda er det 1,5 måned igjen... Da er det litt kjedelig at det ikke går an å bestille/reservere ladeplass før en kjører hjemmefra...men mulig det ikke er et problem. De fleste kan jo uansett lade andre steder, men synes det er en fin anledning med nattelading i disse strøm-tider.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Nå er jo dette regulert av parkeringsforskriften, som sier at det alltid skal være tilstrekkelig antall ladeplasser (inntil 6%), så blir det stort behov på Sola så må de utvide, for de er langt unna 6%. Har aldri hatt behov for å lade på Sola, ettersom jeg bor noen kilometer unna, men har aldri sett alle ladeplassene okkupert. Og det er ikke langt å gå fra P7 heller - og sannsynligvis er det mange på lenger reiser som står der på grunn av pris. P4 (p-hus) er betydelig dyrere. Jeg har derimot ladet på Flesland under en offshoretur for noen måneder siden, der jeg kjørte fra Sandnes og opp, og såvidt jeg klarte finne ut, så er det maaange flere ladepunkter på Sola enn på Flesland. På Flesland ligger ladepunktene også utendørs mellom p-huset/leiebilene, og hotellet. Kan gjette på 30 ladeplasser. Da jeg ladet der var det min og en bil til. Tror det var totalt fire da jeg kom inn igjen, og disse ladeplassene brukes også av bilutleiefirmaene på Flesland, som har flere elbiler nå.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på onsdag 17. november 2021, klokken 10:34
Nå er jo dette regulert av parkeringsforskriften, som sier at det alltid skal være tilstrekkelig antall ladeplasser (inntil 6%), så blir det stort behov på Sola så må de utvide, for de er langt unna 6%. Har aldri hatt behov for å lade på Sola, ettersom jeg bor noen kilometer unna, men har aldri sett alle ladeplassene okkupert. Og det er ikke langt å gå fra P7 heller - og sannsynligvis er det mange på lenger reiser som står der på grunn av pris. P4 (p-hus) er betydelig dyrere. Jeg har derimot ladet på Flesland under en offshoretur for noen måneder siden, der jeg kjørte fra Sandnes og opp, og såvidt jeg klarte finne ut, så er det maaange flere ladepunkter på Sola enn på Flesland. På Flesland ligger ladepunktene også utendørs mellom p-huset/leiebilene, og hotellet. Kan gjette på 30 ladeplasser. Da jeg ladet der var det min og en bil til. Tror det var totalt fire da jeg kom inn igjen, og disse ladeplassene brukes også av bilutleiefirmaene på Flesland, som har flere elbiler nå.

Det vil jo fort være i forbindelse med ferier at slike plasser blir populære...men ser ikke ut som det nødvendigvis blir et vanvittig syden-rush kommende sommer heller. Synes og de har smelt opp disse 90 laderne på Sola veldig stille. Jeg har ikke hørt noe om det før jeg hørte det her...og jeg vet jo alt... ;-) Tipper det blir mye mer populært når det blir bedre kjent og flere er ute og flyr. Synes forøvrig de kunne hatt et halvtak over ladeplassene, sånn at pluggen ikke står i bilen 14 dager i strekk i sol og regn...og at en skal kunne reservere plass :-)
Tesla Model Y                         2021-

Svein_H

Sitat fra: Orbit på tirsdag 16. november 2021, klokken 10:19
Det er 90 plasser utendørs med AC-lading (opptil 22 kW), maks 50 kr for ladingen.
https://avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/hjelp-til-skiltgjenkjenning/lade-elbil
Ehh, anbefaler at du leser gjennom websiden du linker til, gjerne minst to ganger, før du svarer.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

geear


Svein_H

Sitat fra: geear på torsdag 18. november 2021, klokken 06:12
Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. november 2021, klokken 18:55
Sitat fra: Orbit på tirsdag 16. november 2021, klokken 10:19
Det er 90 plasser utendørs med AC-lading (opptil 22 kW), maks 50 kr for ladingen.
https://avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/hjelp-til-skiltgjenkjenning/lade-elbil
Ehh, anbefaler at du leser gjennom websiden du linker til, gjerne minst to ganger, før du svarer.
Hva er det som er feil?
Absolutt ingenting, det er bare jeg som ikke følger mitt eget råd. Jeg tolket det først slik at maks 50,- var parkeringsavgiften, og at lading kom i tillegg, men det er visst motsatt ser jeg nå.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

geear

 :+1:

Makspris på 50,- er veldig bra. Og som en sidenote så er det riktig at det ikke går an å starte lading på ny fra app, men det går fra bil eller altså bilens app. Så med Tesla på Flesland så satte jeg den til 10A eller noe, ladet til 90% (tok et par døgn), og så noen timer før jeg skulle til bilen, så dro jeg ladegrensa til 100%, og da ladet den videre uten å aktiveres på ny i appen, selv om det egentlig står at det ikke går.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA