Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

daktari

Stilig at Tesla hadde ingen regulatoriske tillatelser på plass for FSD, men valgte å selge det her siden høsten 2016. Så kanskje, bare kanskje, 8 år etter så er produktet lov å bruke slik det ble solgt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo

Sitat fra: daktari på lørdag 13. januar 2024, klokken 13:38Stilig at Tesla hadde ingen regulatoriske tillatelser på plass for FSD, men valgte å selge det her siden høsten 2016. Så kanskje, bare kanskje, 8 år etter så er produktet lov å bruke slik det ble solgt.

Din frustrasjon passer bedre under «FSD er en bløff».
Som ellers i livet kan det være smart å legge vonde følelser bak seg

CorsoDante

Sitat fra: Otkristo på lørdag 13. januar 2024, klokken 13:33Siste status for «FSD beta» i Europa m.f


Working Group on Automated/Autonomous and Connected Vehicles (GRVA) samles i Genève fra 22. til 26. januar.

Sjekk ut den offentlige agendaen og relevante dokumenter for de kommende diskusjonene her:

https://unece.org/info/events/event/384684



«Neste trinn er å sende den inn til World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29), hvor diskusjoner og stemmegivning finner sted.

Det kommende WP.29-møtet er planlagt fra 5. til 8. mars, med fokus på GRVA-fremgang.

Håper på en avgjørelse i mars som gjør FSD beta i Europa mulig etter 1. juni 2024.

Ellers implementering til etter 1. januar 2025.

Det skal ikke være lett 😅


Takk for opplysende innlegg vedr. FSD sin tidslinje her til lands. 

Interessant for alle som interesserer seg for autonome systemer, det være seg level 2 - 5.

Nå gjelder det å ikke skrape sammen førerovervåkningsbaserte AP-kanselleringer, under antagelsen om at FSDB rulles ut under samme regi her som i Nord-Amerika. Tipper dog at innkjøringen/frislippet går hurtigere her, all den tid FSD har kommet langt lengre enn da de slapp det løs på hjemmebane.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Otkristo

Validation FSD in Europe
Last week, in 'Look at the Week' there was an explanation of the legal side of the development of fully independent governance (FSD) and the procedures at UNECE. The technical aspects of completely independent control also receive regular attention here. Tesla Vision is starting to impress more and more.
 
An important aspect on the way to introducing new technology to consumers is what is called Quality Assurance (QA). A systematic process used to verify that a product meets certain quality standards and specifications. Look here for a PDF https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/fleet-validation-vehicle-privacy-notice-enof Tesla itself with an explanation of Fleet Validation, also in relation to privacy. In the case of vehicles, the legislator has not only described what a supplier must comply with, but it is also prescribed how to demonstrate this.
 
And that's what Tesla is doing now in Europe (and China). With specially equipped Teslas, routes are driven and situations and maneuvers are looked up to test and validate the systems. Lidar is often used to validate the Vision systems.
 
Last week, the Tesla below was observed in several places in the Netherlands, including here in Amsterdam. Last year we saw the vacancies for the men (and women) who are now behind the wheel. Are we on our way to an FSD Beta in Europe and China? For sure! But as often explained, that has a technical and a legal side. Work in progress and we are happy to follow that.
Kilde: https://www.teslamagazine.nl/blik-op-week/week-03

 

Counterpointer

Siste nytt om FSD

V12

« In short, this means that the vehicle's behaviors will also be powered by AI, like its vision system, rather than coded by engineers.
When Tesla first introduced Full Self-Driving, the automaker made it sound like this would be the approach, but it ended up taking years for the company to make the leap to neural net-powered controls.
Many Tesla supporters believe that v12 is what is going to enable Tesla to finally deliver on its self-driving promises.
They were also encouraged by Musk saying that Tesla would deliver v12 not as "beta" software.»

https://electrek.co/2024/01/22/tesla-releases-fsd-v12-last-hope-self-driving/?fbclid=IwAR21nyVlgoK6XqkhQa1de4gun62E9dds95tK5j1cM9DhhARIWRkpl22Hvlw_aem_AezARmmvlTKH85yZtfHMDPyv0AGUfFCU4Mh-vbWS2yC4cKN2CHjTSemiDjheA-EMMI0

Det er stadig noe nytt. Denne gangen AI

«Last hope for FSD» står vel for Electrec sin regning.
Det gjelder vel også kun USA (+Canada?).

daktari

...upgrades the city-streets driving stack to a single end-to-end neural network...

Spenstig plan. Som Lamber skriver: 12. versjon på 7 år
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

De er vel som vanlig temmelig selektive i hvem som er først ut til å få den nyeste varianten av FSD. De mest positive youtuberne? '

Den er nok sikkert enda et stup opp i forhold til FSD 11. Men vi får vente og se når litt mer pålitelige kilder får anledning til å teste.

CorsoDante

Sitat fra: Otkristo på lørdag 20. januar 2024, klokken 12:56 Validation FSD in Europe
 
An important aspect on the way to introducing new technology to consumers is what is called Quality Assurance (QA). A systematic process used to verify that a product meets certain quality standards and specifications. Look here for a PDF https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/fleet-validation-vehicle-privacy-notice-enof Tesla itself with an explanation of Fleet Validation, also in relation to privacy. In the case of vehicles, the legislator has not only described what a supplier must comply with, but it is also prescribed how to demonstrate this.
 
And that's what Tesla is doing now in Europe (and China). With specially equipped Teslas, routes are driven and situations and maneuvers are looked up to test and validate the systems. Lidar is often used to validate the Vision systems.
 


Var ikke klar over at Tesla brukte LiDAR i verifikasjonsøyemed. Kan være dels gimmick, men tipper dette er et signal på at vi nærmer oss noe her i Europa, jf. tidslinjen din.

I mellomtiden er FSD Beta(!) 12 sluppet hos (deler av) den gemene hop - den delen som har "parameterverdiene" i orden.

Ser veldig greit ut på YT, som matpakkefrakter-assistent (L2), men ser frem til at folk som ikke har nøytralitet på Trettebergstuen-nivå får tilgang.

TMYP HW4 / TM3P Atom

daktari

Ja, Omar/Mars catalog holdt en X space chat nettopp der han angivelig sa han ble oppringt av Tesla for info om v12  før de så pushet den til hans bil, basert på VIN. Så de videoene er en del av Teslas ubetalte reklame. Beleilig før morgendagens 2023 earnings call.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

CorsoDante

Sitat fra: daktari på tirsdag 23. januar 2024, klokken 18:43Ja, Omar/Mars catalog holdt en X space chat nettopp der han angivelig sa han ble oppringt av Tesla for info om v12  før de så pushet den til hans bil, basert på VIN. Så de videoene er en del av Teslas ubetalte reklame. Beleilig før morgendagens 2023 earnings call.

Dette er Tesla knallgode på, setter en tier på at Tesla skuffer litt mht. kvartalstallene målt opp mot konsensus.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på lørdag 20. januar 2024, klokken 12:56 Validation FSD in Europe
Last week, in 'Look at the Week' there was an explanation of the legal side of the development of fully independent governance (FSD) and the procedures at UNECE. The technical aspects of completely independent control also receive regular attention here. Tesla Vision is starting to impress more and more.
 
An important aspect on the way to introducing new technology to consumers is what is called Quality Assurance (QA). A systematic process used to verify that a product meets certain quality standards and specifications. Look here for a PDF https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/fleet-validation-vehicle-privacy-notice-enof Tesla itself with an explanation of Fleet Validation, also in relation to privacy. In the case of vehicles, the legislator has not only described what a supplier must comply with, but it is also prescribed how to demonstrate this.
 
And that's what Tesla is doing now in Europe (and China). With specially equipped Teslas, routes are driven and situations and maneuvers are looked up to test and validate the systems. Lidar is often used to validate the Vision systems.
 
Last week, the Tesla below was observed in several places in the Netherlands, including here in Amsterdam. Last year we saw the vacancies for the men (and women) who are now behind the wheel. Are we on our way to an FSD Beta in Europe and China? For sure! But as often explained, that has a technical and a legal side. Work in progress and we are happy to follow that.
Kilde: https://www.teslamagazine.nl/blik-op-week/week-03

 
Status pr idag:

Great  news regarding FSD regulation in Europe !!

The GRVA has officially adopted the DCAS

Next stop -  WP.29 World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations this June.

 We Will see FSD Beta in Europe by 2025!

Handyman

Sitat fra: Mobileum på lørdag 27. januar 2024, klokken 11:06Ingen kan få kjøpe FSD Beta.
Det stemmer. Det blir uansett en avsporing av denne tråden, siden denne handler om FSD-beta.
Det er mange tråder som omhandler FSD og at det ikke er levert enda. Synes derfor at du bør ta det i en av disse trådene som Otkristo foreslår.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Storg

Sitat fra: Mobileum på lørdag 27. januar 2024, klokken 11:06Ingen kan få kjøpe FSD Beta.
Alle som har fått FSD Beta har betalt for FSD. Så jo man har kjøpt FSD Beta, og når en bruker tar FSD Beta i bruk så har det påvirkning på regnskapsføringen til Tesla. Problemet er jo at man har kjøpet FSD også hvis man er heldig så får man FSD Beta.

Otkristo

 Interessant gjennomgang av den sannsynlige begrensede europeiske versjonen av «FSD Beta»
Blir helt svett av detaljreguleringen fra UNESCE

https://youtu.be/Lb54Hgl4AbQ?si=xVL1ihYyxoQQjLIu

TeddyT

#449
Blir krav om interiør-kamera, sjåfør-bekreftelse av alle manøvre og nag etter 5 sekunder. Med min S75D fra sen 2018 uten interiørkamera, forventer jeg egentlig bare å få en ekstremt nerfet AP med nag som blir uutholdelig, og en 50:50 sjanse for ettermontering av kamera i løpet av 2026...

Er forøvrig godt fornøyd med AP og nags slik de er i dag.

Nå som FSD v12 i statene benytter end-to-end AI (etterligne menneskelig trafikkatferd), har man heller ikke lenger mulighet til å programmere inn alle særkravene til EU. I den grad vi får FSD, blir det fort en «v11» avart av noe slag.
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA