FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tir 28. sep 2021, kl. 11:46

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: TeddyT på man 29. jan 2024, kl. 11:19Nå som FSD v12 i statene benytter end-to-end AI (etterligne menneskelig trafikkatferd), har man heller ikke lenger mulighet til å programmere inn alle særkravene til EU.
Hvofor ikke? "EU-ravene" kan vel behandles som regler på lik linje med stoppskilt og rødt lys. Selv om mennesker ikke alltid stopper for disse som de skal, så skal uansett AP gjøre det. Systemet skal jo ikke ha menneskelig adferd som bryter med regler mm.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TeddyT

Med end to end AI er det ikke lenger programmerere som sier hvordan bilen skal oppføre seg, men derimot det nevrale nettverket basert på treningsdataene. Det sies at å få v12 til å stoppe for stoppskilt i USA med var veldig utfordrende, da ingen vanlige trafikanter stopper helt opp. De måtte generere fake treningsdata. Skal man endre oppførselen, må man endre treningsgrunnlaget for modellen.

Dermed tror jeg v12 er lite egnet, da den vil utføre menneskelignende manøvre som ikke kan garanteres at er i tråd med den veldig detaljerte parameterne i lovgivningen. Eventuelt har Tesla en veldig stor jobb foran seg, de må lage masse proprietær treningsdata som ligger strengt innenfor lovgivningen.

Forventer ikke en FSD som kan kjøre forbi biler som er parkert i veibanen her med det første...

Jeg er ingen ekspert her, men følger bare de relevante teknologiske foraene. ;)
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

daktari

Du har nok rett, og det er ulempen med end-to-end hvis ikke de fortsatt har modulariserte mange nevrale nett som kan lokaltilpasses de gjeldende regler. Men da er det strengt tatt ikke end-to-end...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: TeddyT på man 29. jan 2024, kl. 16:34Med end to end AI er det ikke lenger programmerere som sier hvordan bilen skal oppføre seg, men derimot det nevrale nettverket basert på treningsdataene. Det sies at å få v12 til å stoppe for stoppskilt i USA med var veldig utfordrende, da ingen vanlige trafikanter stopper helt opp. De måtte generere fake treningsdata. Skal man endre oppførselen, må man endre treningsgrunnlaget for modellen.

Dermed tror jeg v12 er lite egnet, da den vil utføre menneskelignende manøvre som ikke kan garanteres at er i tråd med den veldig detaljerte parameterne i lovgivningen. Eventuelt har Tesla en veldig stor jobb foran seg, de må lage masse proprietær treningsdata som ligger strengt innenfor lovgivningen.

Forventer ikke en FSD som kan kjøre forbi biler som er parkert i veibanen her med det første...

Jeg er heller ingen ekspert, men er ikke i tvil om at de vil kunne håndtere forskjellige regler og krav i ulike land.

Mobileum

Tror at det er større forskjell på trafikbestemmelser mellom de amerikanske statene enn det er mellom EU-land.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

TeddyT

Men der har de ikke en like reguleringskåt myndighetsinstans som insisterer på å detaljstyre bilens oppførsel i henhold til et regelsett som ikke ligner menneskelig trafikkatferd, med unntak av nevnte stoppskilt.

Mobileum

Her er et eksempel fra Georgia:

I know for a fact it is illegal in the state of Georgia to pull into the intersection when turning left. This is true for both types of unprotected left-hand turn (yellow flashing arrow or a solid green light) as well as for a protected left-hand turn where there is no room on the other side of the intersection to complete the turn. Our law states that as long as your tires do NOT stop turning, you can proceed into the intersection when you see in oncoming traffic a gap approach which will allow you to complete the turn.

Her er en artig en:

Indiana beordrer bilister i en rundkjøring til å gi forkjørsretten til semitrailere, busser og andre kjøretøy på 40 fot eller mer som også bruker rundkjøringen.

TeddyT

Absolutt artige trafikkregler det der, men de adresserer ikke argumentet mitt.  ;)

daktari

Sitat fra: Handyman på man 29. jan 2024, kl. 17:47
Sitat fra: TeddyT på man 29. jan 2024, kl. 16:34Med end to end AI er det ikke lenger programmerere som sier hvordan bilen skal oppføre seg, men derimot det nevrale nettverket basert på treningsdataene. Det sies at å få v12 til å stoppe for stoppskilt i USA med var veldig utfordrende, da ingen vanlige trafikanter stopper helt opp. De måtte generere fake treningsdata. Skal man endre oppførselen, må man endre treningsgrunnlaget for modellen.

Jeg er heller ingen ekspert, men er ikke i tvil om at de vil kunne håndtere forskjellige regler og krav i ulike land.
Det blir litt som å forvente at en AI som spiller Go også skal spille sjakk, eller en som lager bilder plutselig skal lage tekst - satt litt på spissen.

Det er et firma i London som driver end-to-end autonom kjøring. Har ikke fulgt med på hvordan de mener de skal porte systemet sitt til EU.
Mine I-Pace videoer

Handyman

Sitat fra: daktari på man 29. jan 2024, kl. 22:49
Sitat fra: Handyman på man 29. jan 2024, kl. 17:47Jeg er heller ingen ekspert, men er ikke i tvil om at de vil kunne håndtere forskjellige regler og krav i ulike land.
Det blir litt som å forvente at en AI som spiller Go også skal spille sjakk, eller en som lager bilder plutselig skal lage tekst - satt litt på spissen.

Det er et firma i London som driver end-to-end autonom kjøring. Har ikke fulgt med på hvordan de mener de skal porte systemet sitt til EU.
Så du tror ikke at AP vil kunne forholde seg til ulike regler og krav rundt om i verden? Eller misforstår jeg det helt?

CorsoDante

Sitat fra: TeddyT på man 29. jan 2024, kl. 16:34Eventuelt har Tesla en veldig stor jobb foran seg, de må lage masse proprietær treningsdata som ligger strengt innenfor lovgivningen.

Hvorfor ikke?

https://youtu.be/DkoZEMlHww0?si=Wi-aryk5qSom0twa&t=432
(spol fram til ca. 7:12)

Lenge siden jeg signerte under for at Tesla skal kunne bruke data fra min bil i opplæringsøyemed.
TMYP HW4 / TM3P Atom

TeddyT

Selvfølgelig er FSD kapabel, men stiller meg sterkt tvilende til at det lar seg gjøre med de ekstremt mange reglene UNECE skal tvinge den til å følge. I USA ser FSD ut til å få bryte trafikkreglene der den må (med noen unntak), men slik jeg leser det blir det ikke åpning for det her, men korriger meg gjerne!

Enhver situasjon skal både identifiseres og løses av bilen med et endelig løsningsforslag, som så skal presenteres til deg, som du skal forstå og deretter bekrefte. Frykter en håpløst stakkato kjøreopplevelse i tett bytrafikk.

UNECE står eksempelvis hardt på at filskift skal gjennomføres ila 7 sekunder, ellers avbrytes det. Det kommer til å bli mer slitsomt å overvåke og bekrefte bilens handlinger, enn det blir å kjøre selv med dette regimet (i tett bytrafikk).

Handyman

Sitat fra: TeddyT på tir 30. jan 2024, kl. 13:46men slik jeg leser det blir det ikke åpning for det her, men korriger meg gjerne!
I følge fyren i denne videoen (som Otkriso postet) så vil det være situasjoner der det åpnes for at kravene kan brytes.

https://www.youtube.com/watch?v=Lb54Hgl4AbQ
Sitat fra: TeddyT på tir 30. jan 2024, kl. 13:46Enhver situasjon skal både identifiseres og løses av bilen med et endelig løsningsforslag, som så skal presenteres til deg, som du skal forstå og deretter bekrefte. Frykter en håpløst stakkato kjøreopplevelse i tett bytrafikk.
Enkelte funksjoner er jo slik i dag. Og det fungerer etter min mening bra. Eks NoA, filkift og trafikklys.
Sitat fra: TeddyT på tir 30. jan 2024, kl. 13:46UNECE står eksempelvis hardt på at filskift skal gjennomføres ila 7 sekunder, ellers avbrytes det. Det kommer til å bli mer slitsomt å overvåke og bekrefte bilens handlinger, enn det blir å kjøre selv med dette regimet (i tett bytrafikk).
I dag klarer jo bilen det vanligvis på 5 sekunder. I fremtiden får den 2 sek ekstra. Det tror jeg vil fjerne de fleste avbrytelser .

daktari

Sitat fra: Handyman på tir 30. jan 2024, kl. 10:13
Sitat fra: daktari på man 29. jan 2024, kl. 22:49
Sitat fra: Handyman på man 29. jan 2024, kl. 17:47Jeg er heller ingen ekspert, men er ikke i tvil om at de vil kunne håndtere forskjellige regler og krav i ulike land.

Så du tror ikke at AP vil kunne forholde seg til ulike regler og krav rundt om i verden? Eller misforstår jeg det helt?
Jeg snakker om  egenskaper ved nevrale nettverk, trent med maskinlæring ende til ende.

Det et ferdig nevralt nettverk gjør er å sammenligne mønstre av bits (0 ot 1) og så skape en output fra nettverket.

For autonome biler har man tradisjonelt hatt en arkitektur med mange lag: persepsjon (kamera m.m. basert på computer vision AI), forståelse (av hvordan annen trafikk handler), planlegging (av egen kjøring), kontroll (fart/brems/sving).

Noen, som Waymo bruker AI på persepsjon, forståelse og planning men klassisk programmering på kontroll. Men fortsatt multi-lag.

Det har blitt spekulert i om Tesla erstattet planlegging og kontroll med nye nett, men de sier nå end-to-end, dvs at alle lagene er erstattet av ett stort nevralt nettverk som skal håndtere alle oppgavene.

Det innebærer da, hvis man tar dem bokstavelig, at man ikke har egne nettverk for "fotgjengerhåndtering", "forbikjøring" etc. Nettet må hver gang tolke mønstrene i dataene som kommer fra sensorene og forstå enhver handling og planlegge og gjennomføre.

Så er problemet da at dataene fra USA ikke er like, og med forskjellige regler. Dvs at treningsdata fra "stoppskilt" har forskjellige outcome, men kun basert på subtile forskjeller i dataene modellen er trent på. Ser et norsk stoppskiltkryss veldig anderledes ut enn et amerikansk? Nok forskjell til at man med 99,99999% sjans vil klare skille dem, dvs 1 feil pr 10.000? Sagt på en annen måte; Hvordan klarer modellen forstå at den er trent til både stoppe helt, stoppe litt og praktisere dette forskjellig?

Hva med "right on red" osv? Motorvei i EU og USA, fotgjengere, rundkjøring etc er lik infrastruktur men forskjellige regler.

Så er det slik at man må trene nettet på nytt når man skal endre. Da kan andre egenskaper man var fornøyd med også endre seg - også til det verre.

Så tiden vil vise; jeg tror vi vil se at v12 har drøssevis med feil men en mindre stakkato kontroll. Dvs like langt unna FSD som alltid.
Mine I-Pace videoer

Mobileum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA