FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tir 28. sep 2021, kl. 11:46

« forrige - neste »

Counterpointer

Det at FSD skal håndtere ulike regler og mønstre i ulike land er jo ett håp. Foreløpig så har de mer enn nok med USA og har jo ikke utvidet til andre steder.

Elon sa jo i hele fjor at det var i løpet av 2023. På Earnings call sier han «maybe» in 2024.
Målet flytter seg stadig, men optimistene gir jo ikke opp. En gang kan de få rett, men foreløpig har de tatt feil i mange år...

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tir 30. jan 2024, kl. 20:22Det at FSD skal håndtere ulike regler og mønstre i ulike land er jo ett håp. Foreløpig så har de mer enn nok med USA og har jo ikke utvidet til andre steder.

De har vel hatt FSD Beta i Canada en stund nå?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: daktari på tir 30. jan 2024, kl. 18:48Det innebærer da, hvis man tar dem bokstavelig,
Det var ikke lett å forstå allt dette i de tre korte setningene dine. Derfor lurte jeg.

Du vet nok like godt som meg at man ikke skal ta dem bokstavelig på alt. Spesielt når de snakker om hvordan de jobber med å løse selvkjøring. De later til å fortelle mye, men det er garantert mye de ikke forteller.
Det blir altså mye spekulasjoner, slik du her gjør.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på tir 30. jan 2024, kl. 21:41
Sitat fra: daktari på tir 30. jan 2024, kl. 18:48Det innebærer da, hvis man tar dem bokstavelig,
Det var ikke lett å forstå allt dette i de tre korte setningene dine. Derfor lurte jeg.

Du vet nok like godt som meg at man ikke skal ta dem bokstavelig på alt. Spesielt når de snakker om hvordan de jobber med å løse selvkjøring. De later til å fortelle mye, men det er garantert mye de ikke forteller.
Jeg spekulerer ikke, dette er fakta om nevrale nett.

Så kan man håpe Tesla juger og at det ikke er ekte end-to-end.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: daktari på tir 30. jan 2024, kl. 21:53
Sitat fra: Handyman på tir 30. jan 2024, kl. 21:41

Jeg spekulerer ikke, dette er fakta om nevrale nett.

Så kan man håpe Tesla juger og at det ikke er ekte end-to-end.
Så lenge du ikke vet hvordan Tesla gjør det så er en del av det du skriver spekulasjoner. Jeg sa ikke at alt du skrev var spekulasjoner. Du mener jo stadig at Tesla juger så det bør i alle fall ikke overraske deg.

Mobileum

Det er vel ikke noe negativt å spekulere? Mesteparten av det som blir skrevet om dette emnet (og mye annet på dette forumet også) er nettopp spekulasjoner. Så får det være opp til den enkelte å mene og tro på det de vil. Om det da ikke er bevist og dokumentert.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Handyman

Absolutt ikke, bare man ikke fremsetter det som fakta. Spekulasjoner er jo spennende.

SurSnasen

Sitat fra: daktari på tir 30. jan 2024, kl. 18:48Hva med "right on red" osv? Motorvei i EU og USA, fotgjengere, rundkjøring etc er lik infrastruktur men forskjellige regler.

Så er det slik at man må trene nettet på nytt når man skal endre. Da kan andre egenskaper man var fornøyd med også endre seg - også til det verre.

Så tiden vil vise; jeg tror vi vil se at v12 har drøssevis med feil men en mindre stakkato kontroll. Dvs like langt unna FSD som alltid.

For ikke å nevne:
- Hva med å vike for utrykningskjøretøy? Vil den for eksempel finne på å smette forbi når tyskerne på motorveien har dannet en "rettungsstrasse"?
- Hva med trange vestlandsveier med møtelommer?
- Brøytekanter?
- Veiarbeid med manuell dirigering?
- Forstår den underkjølt regn?
- Og mye annet
- Slippe forbi motorsyklister i saktegående kø?

Handyman

Flere av disse eksemplene er langt over hva Level 2, som FSD-beta er, skal kunne håndtere. Slik jeg har forstått, trenger ikke alle disse trenger løses for å kunne ta FSD-beta i bruk i Europa.

daktari

Sitat fra: Handyman på tir 30. jan 2024, kl. 22:36Absolutt ikke, bare man ikke fremsetter det som fakta. Spekulasjoner er jo spennende.

Jeg skjønner ikke hvordan tenker her.

Jeg forklarer hvordan nevrale nett funker. Det er fakta.

Hvis Tesla faktisk har en arkitektur slik de bruker ordene, så har de en stor utfordring mtp utbredelse i EU.

Du stiller spørsmål (og betviler?) om Tesla vil få utfordringer, fordi Tesla kanskje har en annen arkitektur enn de forsøker å markedsføre.

Det er en spekulasjon, og også ulogisk: Hvorfor skal Tesla hype opp FSD på end-to-end hvis de ikke bruker det?

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Mobileum

Sitat fra: Handyman på ons 31. jan 2024, kl. 08:35Flere av disse eksemplene er langt over hva Level 2, som FSD-beta er, skal kunne håndtere. Slik jeg har forstått, trenger ikke alle disse trenger løses for å kunne ta FSD-beta i bruk i Europa.

L2 har nesten alle biler i dag. Selv Polo (se under). Det hindrer ingen produsent å legge in mere automatikk. Men er dette beskrevet i manualer, eller annen informasjon fra produsenten, skal det selvsagt også leveres og fungere.

Polo:

For første gang: Mulighet for autonom kjøring

«Lane Assist» blir standard i nye Polo, mens «IQ.DRIVE Travel Assist» blir tilgjengelig som ekstrautstyr. For første gang får en bil som regnes som en del av småbilklassen dermed utstyr for delvis autonom kjøring tilgjengelig, slik som Volkswagens større modeller.

Når bilen er utstyrt med begge disse systemene, vil den adaptive cruisekontrollen arbeide sammen med filskiftassistenten, og tillate delvis autonom kjøring i hastigheter fra stillestående og opptil 210 km/h. Touchsensitive flater på rattet registrerer berøringer fra føreren, slik at EU-kravene til selvkjøring på «Level 2» oppfylles.

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Handyman

Sitat fra: daktari på ons 31. jan 2024, kl. 08:42Du stiller spørsmål (og betviler?) om Tesla vil få utfordringer,
Jeg sa følgende: "er ikke i tvil om at de vil kunne håndtere forskjellige regler og krav i ulike land".
Jeg har ikke sagt at det vil foregå uten utfordringer.

Handyman

Sitat fra: Mobileum på ons 31. jan 2024, kl. 09:06
Sitat fra: Handyman på ons 31. jan 2024, kl. 08:35Flere av disse eksemplene er langt over hva Level 2, som FSD-beta er, skal kunne håndtere. Slik jeg har forstått, trenger ikke alle disse trenger løses for å kunne ta FSD-beta i bruk i Europa.

L2 har nesten alle biler i dag. Selv Polo (se under). Det hindrer ingen produsent å legge in mere automatikk. Men er dette beskrevet i manualer, eller annen informasjon fra produsenten, skal det selvsagt også leveres og fungere.
Selvfølgelig. Helt enig.
Men daktari og SurSnasen lister opp mye mer enn det.

kodax

Har Tesla sagt at de bare skal ha étt stort nevralt ende-til-ende-nettverk?
Man kan jo fint ha ett for hvert enkelt land. Utfordringen for ende-til-ende er typisk å ha nok data å trene på, men det er jo der Tesla har en fordel sammenlignet med andre, og er nok grunnen til at de for litt siden ba om å få hente mer data fra bilene også her i Norge.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på ons 31. jan 2024, kl. 11:14Selvfølgelig. Helt enig.
Men daktari og SurSnasen lister opp mye mer enn det.

Jo, men husk at Tesla selger ikke mindre enn tre pakker for førerassistanse.
- Autopilot (standard)
- Enhanced Autopilot
- Full Self Driving (capabilities)

Autopilot, og Enhanced AP, er hva andre produsenter også leverer i form av førerstøttesystemer. Men nå har Tesla i mange år solgt FSD. Selv om de har endret ordlyden med tiden, er det ikke den minste tvil om at dette er ment å være nettopp Full Self Driving. Da må Tesla levere på nettopp det. Ellers får de kutte ut salg av den pakken, og heller la europeiske kunder bare kunne velge blant AP eller Enhanced AP.
Skal de kunne pushe FSD, selv om den er i beta, MÅ den kunne ta hånd om de mangfoldige scenarioene som bilen må takle. Ja, fører må nok observere og være klar til enhver tid. Men meningen med FULL SELF DRIVING er at bilen skal kunne kjøre selv og være observant på medtrafikanter og situasjonsbedømmelse.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA