Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på mandag 10. januar 2022, klokken 08:52
Sitat fra: Handyman på søndag 09. januar 2022, klokken 23:33
Sitat fra: Counterpointer på søndag 09. januar 2022, klokken 21:49
Auto pilot som trenger detaljert kunnskap og innstilling for å virke er en smule selvmotsigende
Hvis man ikke leser bruksanvisningen så trenger det ikke være mye avansert for at mange ikke skjønner hvordan det skal brukes. Hvis man ikke leser bruksanvisningen, leser man kanskje heller ikke advarsler om begrensinger og farer ved bruk av AP. Når bilen en gang inn i fremtiden blir selvkjørende vil man neppe trenge å sette seg inn i noe at dette ;-)
Bare sånn for ordens skyld, tror du virkelig jeg mente at en ikke skulle lese bruksanvisning ?
Nei, absolutt ikke. Det var en generell betraktning om at det er viktig å sette seg inn i hvordan det man kjøper fungerer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på mandag 10. januar 2022, klokken 09:30
Sitat fra: Counterpointer på mandag 10. januar 2022, klokken 08:52
Sitat fra: Handyman på søndag 09. januar 2022, klokken 23:33
Sitat fra: Counterpointer på søndag 09. januar 2022, klokken 21:49
Auto pilot som trenger detaljert kunnskap og innstilling for å virke er en smule selvmotsigende
Hvis man ikke leser bruksanvisningen så trenger det ikke være mye avansert for at mange ikke skjønner hvordan det skal brukes. Hvis man ikke leser bruksanvisningen, leser man kanskje heller ikke advarsler om begrensinger og farer ved bruk av AP. Når bilen en gang inn i fremtiden blir selvkjørende vil man neppe trenge å sette seg inn i noe at dette ;-)
Bare sånn for ordens skyld, tror du virkelig jeg mente at en ikke skulle lese bruksanvisning ?
Nei, absolutt ikke. Det var en generell betraktning om at det er viktig å sette seg inn i hvordan det man kjøper fungerer.
Det var bra

Autowinder

#377
Sitat fra: Motorwatt på søndag 09. januar 2022, klokken 09:49
Sitat45000km med bruk av FSD nå og da var likevel ikke overbevisende nok til å kjøpe det på nytt.

Den kvasi-FSDen du har brukt til nå er bare småtteri, og neppe noe grunnlag for å vurdere den kommende FSDen på. Men ellers enig i at det er litt meningsløst å kjøpe FSD i dag.
Det er kvasi-FSD ja, siden det har vært «beta» en god del år og det vil nok også være det en god del år fremover. Poenget er at mange vil bytte bil før det er mer pålitelig. Så etter 45000km i TM3 med HW3 ble det litt bedre, men det er ikke forskjell til TMY trialversjon (utover at automatisk filskifte ikke er testbart). Alle som vil kan sponse utviklingen ved å kjøpe det, men jeg føler jeg har sponset ferdig for en stund.

Edit: FSD burde fulgt person (f.eks. ved at en kjøper en rettighet med kode for aktivering) snarere enn at det er låst til bilen, som ved salg ikke nødvendigvis gir høyere pris. Mer rettferdig og så kunne Tesla tatt en mindre upgrade fee ved bytte til ny bil.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Motorwatt

Hvis jeg var i markedet for en ny Tesla, hadde jeg ikke nøyd meg med et "nei" fra en selger på spørsmålet om å få FSD gratis på den nye bilen. Vi har bra forbrukerbeskyttelse i Norge, og jeg er ganske sikker på at man ville få gjennomslag for kravet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 11. januar 2022, klokken 00:57
Hvis jeg var i markedet for en ny Tesla, hadde jeg ikke nøyd meg med et "nei" fra en selger på spørsmålet om å få FSD gratis på den nye bilen. Vi har bra forbrukerbeskyttelse i Norge, og jeg er ganske sikker på at man ville få gjennomslag for kravet.

Selgere har ikke mye de skal ha sagt, så det vil jeg ikke tro før jeg ser det før man har vært en runde i retten.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. januar 2022, klokken 06:55
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 11. januar 2022, klokken 00:57
Hvis jeg var i markedet for en ny Tesla, hadde jeg ikke nøyd meg med et "nei" fra en selger på spørsmålet om å få FSD gratis på den nye bilen. Vi har bra forbrukerbeskyttelse i Norge, og jeg er ganske sikker på at man ville få gjennomslag for kravet.
Selgere har ikke mye de skal ha sagt, så det vil jeg ikke tro før jeg ser det før man har vært en runde i retten.
De er faktisk ikke selgere heller. De er bare showroom-verter som viser frem et produkt man må bestille på nett. Det er kun andre personer lengre opp i systemet som kan ta slike avgjørelser. Tror ikke det er lett å få gjennomslag for kravet heller, men det hadde vært en fin praksis for dem som har betalt for et produkt som enda ikke er levert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#381
Hva skulle egentlig Tesla bruke som motargument? Det bunner rett og slett i at man har betalt for en vare man ikke har fått. og mange har ventet i flere år.

En overføring vil heller ikke koste Tesla en eneste krone. Hvis de mener at de taper et salg, så er vel neppe de som betalte for FSD for flere år siden de som står først i køen for å kjøpe den en gang til.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Motargumentet er at FSD er tilleggsutstyr til en konkret bil.

Det du bør få, er først å få refundert de 20-000 du har betalt, og så betale 100.000 for ny FSD.

Jeg vurderer første delen (kreve penger tilbake), de har nå snart hatt 5 år på seg, kommer vel til å kreve rente også.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

EAP kan de nok hevde at man har fått, så det ville gjerne blitt FSD i seg selv man kunne fått, altså mellomlegget mellom EAP og FSD. Noen kroner er det, men spørs om det er verdt kampen. Dessuten er jeg sikkert ikke alene om å, etter ha hatt FSD, ikke har betalt for verken EAP eller FSD på neste bil. En forutsetning for å overføre FSD ville nok blitt at man først hadde bestilt med EAP. Hadde kanskje betalt for EAP om jeg fikk med FSD altså, men kun for bruktverdien. I praksis har det fortsatt ingen nytte.

Har svært sjelden sett en bruktbil med FSD solgt fra Tesla, og vet noen påstår at de fjerner FSD selv fra biler som har vært kjøpt med FSD. Det høres ut som en tvilsom praksis, og mulig det kunne vært brukt i en slik sak...

Motorwatt

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. januar 2022, klokken 08:50
Motargumentet er at FSD er tilleggsutstyr til en konkret bil.

Det du bør få, er først å få refundert de 20-000 du har betalt, og så betale 100.000 for ny FSD.

Jeg vurderer første delen (kreve penger tilbake), de har nå snart hatt 5 år på seg, kommer vel til å kreve rente også.
Hvorvidt det er tilleggsutstyr eller ikke, betyr ikke noe. Man har fremdeles betalt for noe man ikke har fått, og da stiller leverandør veldig svakt. De kan selvsagt heller ikke stille krav om gjenkjøp av produktet. Som jeg sier over, så finnes det knapt noe annet land som har så stor beskyttelse for forbruker som det Norge har. Forbrukerrådet kan kanskje stille opp her, og kjøre saken.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Jeg betalte for nesten 5 år siden 42.800 for EAP og ytterligere 25.700 for FSD.

Så jeg vurderer å kreve 25.700 tilbake + renter for 5 år
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

daktari

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. januar 2022, klokken 08:50
Motargumentet er at FSD er tilleggsutstyr til en konkret bil.

Det du bør få, er først å få refundert de 20-000 du har betalt, og så betale 100.000 for ny FSD.

Jeg vurderer første delen (kreve penger tilbake), de har nå snart hatt 5 år på seg, kommer vel til å kreve rente også.
Da jeg hevet kjøpet på min S var hver eneste sw update talt som forsøk på retting og leveranse av FSD funksjoner.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Autowinder

Om det er tydelig solgt inn som "beta" funksjonalitet er det nok ikke grunnlag for å få noe tilbake. Men kan bli overrasket om det går oppover i rettsinstansene. Og hvor er rettsinstansen stedshjemlet om det er levert OTA i ettertid...?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

daktari

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 11. januar 2022, klokken 12:46
Om det er tydelig solgt inn som "beta" funksjonalitet er det nok ikke grunnlag for å få noe tilbake. Men kan bli overrasket om det går oppover i rettsinstansene. Og hvor er rettsinstansen stedshjemlet om det er levert OTA i ettertid...?
Må jo leveres noe i nærheten av det som ble markedsført, selv med beta-stempel. Nå er det nesten ingenting.
Spørsmålet retten må stille seg er "hvor lang ventetid er akseptabel" og "når vil det bli levert".
Det siste er jo interessant, for de har jo ikke ferdige i USA, og har jo ikke begynt på EU. Det er ganske mye nye treningsdag som skal til, så kan fort ta en 3 år før EU er der USA er nå. Da er 2017-bilene 8 år....
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Og innen den tid har de nok gitt opp denne hardwarepakken også.  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA