Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

Autowinder

Jeg husker ikke ordlyden i kontrakten på forrige bil, men inneholder betingelsene noe om  å levere et ferdig produkt? Kjøpte jeg «beta» i 2019 uten at det står i klartekst at et endelig ikke-beta-produkt skal bli levert, kan det være at det bare blir til et kontinuerlig forbedret betaprodukt Tesla kan kanskje slippe unna med bare det sålenge det slippes updates til eldre modeller i ny og ne.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

daktari

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 11. januar 2022, klokken 20:17
Jeg husker ikke ordlyden i kontrakten på forrige bil, men inneholder betingelsene noe om  å levere et ferdig produkt? Kjøpte jeg «beta» i 2019 uten at det står i klartekst at et endelig ikke-beta-produkt skal bli levert, kan det være at det bare blir til et kontinuerlig forbedret betaprodukt Tesla kan kanskje slippe unna med bare det sålenge det slippes updates til eldre modeller i ny og ne.
Det er noe man ikke kan avtale seg vekk fra når det står i forbrukerkjøpsloven. Hva produktet skulle gjøre stod på nettsidene. Bevisbyrden vil ligge på Tesla. "If regulators allow" vil neppe funke i Norge, da bilen uansett burde få det til på en kontrollert test.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Autowinder

Mulig. Jeg slipper heldigvis å dra det gjennom rettsapparatet noen år, men det kan jo komme et godt forlik ut av det.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

o.b.lix

Denne står på siste siden i kontrakten min Du kan ikke vise dette vedlegget. :

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 12. januar 2022, klokken 16:14
Denne står på siste siden i kontrakten min:
Det er vel ingen nyhet eller oppsiktvekkende opplysning? Det er jo ikke mulig å avtale seg bort fra denne, og det er vel heller ikke nødvendig å opplyse om det? Hva er det jeg ikke skjønner?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Herlig at man nå kan vise til Tesla sine egne ord, mtp Forbrukerkjøpsloven. :) :)
Takk Mr o.b.lix :+1:

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 12. januar 2022, klokken 17:45
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 12. januar 2022, klokken 16:14
Denne står på siste siden i kontrakten min:
Det er vel ingen nyhet eller oppsiktvekkende opplysning? Det er jo ikke mulig å avtale seg bort fra denne, og det er vel heller ikke nødvendig å opplyse om det? Hva er det jeg ikke skjønner?
Du har helt rett, og det besynderlige er at Tesla sin kontrakt kanskje ikke er tilpasset norsk lov, slik at de i Norge har lagt til denne setningen for å slippe å endre standardkontrakten?

Men til opplysning til de som ikke har lest mye jus så er det i norsk lovgivning ikke mulig for partene å lage avtaler som gir dårligere rettigheter enn loven stiller krav om.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Sitat fra: Handyman på onsdag 12. januar 2022, klokken 17:45
Hva er det jeg ikke skjønner?

Dette er Tesla sine egne ord, og de sier jo "vis dette dokumentet om vi ikke hører etter"
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 13. januar 2022, klokken 07:43
Sitat fra: Handyman på onsdag 12. januar 2022, klokken 17:45
Hva er det jeg ikke skjønner?

Dette er Tesla sine egne ord, og de sier jo "vis dette dokumentet om vi ikke hører etter"
OK, det var det du tenkte på. Juridisk tror jeg dette ikke betyr noe, men kanskje de har det med for å gi et inntrykk av at de følge norsk lov, noe som burde være en selvfølge. Kanskje de også ønsker å fortelle at vi Nordmenn er ekstra heldige og at de egentlig ikke liker denne loven ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Musk sier at alle i nord-amerika får FSD Beta sannsynligvis om ca. én måned:
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-wide-release/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Det er vel sannsynlig at dersom FSD Beta skader mennesker, så vil vel myndighetene finne en måte å stanse videre bruk.
Med mange flere brukere, så øker naturlig risikoen for at mennesker blir skadet. Brukerne så langt har være personer med høy "safety score" og  (visstnok) veldig påpasselige, så risikoen øker vel enda mer ved bruk av personer som ikke er like "fokusert". Så kan man videre spekulere i om noen ønsker at Tesla skal feile og er villig til å la bilen skade personer, arrangere slikt osv. Mange mener jo også at FSD Beta uansett langt fra er trygg nok ennå.
Hvordan kan dette gå bra?
Er kanskje Teslas plan å slippe dette fri og se hva som skjer. Så, hvis de blir tvunget til å trekke det tilbake, så kan de skylde på myndighetene for at kundene nå ikke får det de har lovet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA