Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model Y!

Startet av E-golf-2014, tirsdag 24. august 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

andy99

Jeg er Tesla newbie, dvs første egne Tesla. Sammenligner min nåværende bil, som er hyundai kona.

førsteinntrykk, både positivt og negativt

  • Svett rompe.., hadde glemt hvordan det var med stoler uten kjøling/ventilasjon. Mulig også PU skinnet er ekstra lite pustende også. Sort interiør i sola, ikkje bra.
  • Veldig mye nytt, og kjedelig at bilene ikke er noe særlig ladet. Min var 150km rekkevidde. Og hvis en som meg er lenge siden en har brukt hurtiglader, så funker jo ingenting uten ladebrikke som selvfølgelig jeg ikke har med. MEN det fører en til Supercharger som er en drøm i forhold. Alt bare funker.
  • Noe stump fjæring, over skarpe bygater. Rister/skrangler litt i passasjerstol
  • Nesten så jeg måtte legge den umiddelbart ut på FINN, etter en stund kjøring kom det en infernalsk elektrisk summing. (er veldig følsom for sånne lyder). Men så forsto jeg at det var forvarming av batteriet før superlader, så det har en naturlig forklaring med at den sender masse strøm til motorene for å få opp tempen fort og gir seg relativt fort.
  • Veldig lite ratt
  • Ikke så dramatisk prestanda, var ikke helt som forventet. Men ikke tolk meg feil det går fælt, bare den har en mer lineær kurve, ikke sånn ketchup og hjulspinn som på KONA. Det er bra, her henger bilen med i forhold til hvor mye pulver det er.
  • Noe kort sittepute
  • Støy ble opplevd er bra/lavt, men nå kommer jeg fra en som har mye støy
  • Blinklys som krever mye tilvenning
  • Autopilot/laneassist som krever en del tilvenning

Konklusjon dag 1, den havner ikke på Finn med det første :)

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Diravi

Gratulerer, og takk for nøktern og fin rapport.  :+1:

Jeg prøvekjørte Kona for noen uker siden. Den hadde helt grei fjæring og, som du sier, relativt mye støy.

Hvilke dekk har du? Michelin 20" eller Hankook 19"?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

andy99

Sitat fra: Diravi på onsdag 25. august 2021, klokken 23:09
Gratulerer, og takk for nøktern og fin rapport.  :+1:

Jeg prøvekjørte Kona for noen uker siden. Den hadde helt grei fjæring og, som du sier, relativt mye støy.

Hvilke dekk har du? Michelin 20" eller Hankook 19"?
Takk, den har 19" hankook, nå med PH avia 2 felger, som mulig bidro til litt mer romling i forhold til original aero gemini. Med det er bare synsing.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

hELgenen

Det ble nevnt skrangling..er super alletgisk mot alt som kan minne om noe som er løst når jeg kjører på humpete vei eller grusvei. Er det slik at det kan komme ulyder inn i kupeen som minner om noe som er løst?

Syklist

Nå Diravi, vi venter på din prøvekjøring. Blir det Model Y, S-Raven eller e-C4? :-)

Har oppdaget veldig mange hull i veien med Model 3, som jeg ikke har merket med Citroen C5.  Men styringen på Model 3 er nærmere Diravi en den lette servoen på C5. :-)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

andy99

Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. august 2021, klokken 23:17
Det ble nevnt skrangling..er super alletgisk mot alt som kan minne om noe som er løst når jeg kjører på humpete vei eller grusvei. Er det slik at det kan komme ulyder inn i kupeen som minner om noe som er løst?
Nja ikke mye løst. Det var mest belte til passasjersete som hang litt slik at det skramlet litt, men mulig også noe i seteryggen. Lit tidlig å si. Opplevde det bare over veldig skarpe kanter som trikkeskinner etc.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Diravi

Sitat fra: Syklist på onsdag 25. august 2021, klokken 23:18
Nå Diravi, vi venter på din prøvekjøring. Blir det Model Y, S-Raven eller e-C4? :-)

Har oppdaget veldig mange hull i veien med Model 3, som jeg ikke har merket med Citroen C5.  Men styringen på Model 3 er nærmere Diravi en den lette servoen på C5. :-)

Hehe, jeg får nok ikke prøvekjørt før tidligst mot slutten av september. Spent på fjæringen, ja. Samtlige motorjournalister er tydeligvis av den typen som spenner barna fast med hjelm og firepunkts-sele for å shave rundetider mellom barnehagen og REMA1000. Jeg vil bare ha komfort... Men Citroën ligger så langt bak Tesla på elbilutvikling at det blir ikke et realistisk alternativ. Så jeg krysser fingrene for at komforten akkurat holder på Y. Hvis ikke må jeg prøve å lete opp en Raven med nyttelast til mer enn en toalettmappe.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

DagfinnN

Har prøvd å spørre google, men finner ikke svaret.
I Modell X er det uttak for strøm i bagasjerommet (siggerttenneruttak) som kan brukes f.eks. til kjøleboks. Det har vi lært å sette pris på.
Dere som har fått bil: Finnes et slikt i Modell Y?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 26. august 2021, klokken 07:58
Har prøvd å spørre google, men finner ikke svaret.
I Modell X er det uttak for strøm i bagasjerommet (siggerttenneruttak) som kan brukes f.eks. til kjøleboks. Det har vi lært å sette pris på.
Dere som har fått bil: Finnes et slikt i Modell Y?
I manualen på s21 er det beskrevet at det er 12V uttak bak på venstre side. Manualen har mye bra info, og kan virkelig anbefales om det er noe man lurer på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Tusen takk for svar. Jeg skal finne den på nettet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 26. august 2021, klokken 08:03
Tusen takk for svar. Jeg skal finne den på nettet.
Den var ikke så lett å finne så jeg la linken i signaturen mim ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 26. august 2021, klokken 08:03
Tusen takk for svar. Jeg skal finne den på nettet.
Finnes også i bilen. Og på kontosiden din hos Tesla.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på torsdag 26. august 2021, klokken 08:36
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 26. august 2021, klokken 08:03
Tusen takk for svar. Jeg skal finne den på nettet.
Finnes også i bilen. Og på kontosiden din hos Tesla.
Ja men da må du jo ha bilen. Jeg har kun fått VIN i kildekoden, men har jo funnet manualen på nett.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA