Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model Y!

Startet av E-golf-2014, tirsdag 24. august 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

E-golf-2014

Vi er mange som venter i spenning på bilen. Hadde vært veldig fint om noen som har fått bilen tok seg tid å skrive noe om førsteinntrykket av bilen. Stikkord:komfort, støy, forbruk, kjøreglede osv.

benjamsk

Jeg har dårlig tid så denne blir rask:

- Komfort bra
- Betraktelig mindre støy en Model 3 (hvertfall tidlig model 3). Hadde den bare oppi 90 på vei hjem fra Lillestrøm, men altså myyyye mindre støy. Doble ruter (eller hva det heter) i dørene foran, ikke bak
- Forbruk ikke sjekket nøye, men intuisjonen min sier at jeg syns jeg la merke til litt vel høyere forbruk enn M3.
- Kjøreglede 11/10.

Annet:
Den er svær. Virker betraktelig bredere enn M3 når jeg skulle parkere hjemme nå.
Strøken bygget. Jeg føler jeg har gått over alt, testet alt av knapper, vinduer, dører, etc. Ingenting nevneverdig å utsette. 2 unevneverdig småting.

kodax

Jeg syns det kanskje var litt vanskeligere å finne en naturlig kjørestilling enn i TM3 og TMX, men det er vel sikkert bare tilvenning. Kjørefølelsen syns jeg var nærmere X-en enn 3-ern (med unntak av det lille rattet), men det virket ikke som den sparker ikke like kraftig i fra som noen av dem. Hadde garantert blitt superfornøyd med denne hvis vi ikke allerede hadde vært hekta på alt det X leverer:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Diravi

Spennende å lese!  :+1: :+1: Hvordan er den over dårlig asfalt og i bystrøk med fartsdumper?

Gratulerer!
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

kodax

Tror jeg syns den virket omtrent som min X med 19", mykere enn TM3 med 18", men tenkte egentlig ikke mye over det, og nå skal den få stå stille til noen kommer og kjøper den:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

AUK

Magisk bil! Rett inn i god kjørestilling. Passe liten i størrelsen utvendig og passe stor i størrelsen innvendig. Beste Teslaen jeg har kjørt, uten å ha hatt spesielt mye tid i noen av dem.

geear

Sitat fra: kodax på tirsdag 24. august 2021, klokken 11:48
Jeg syns det kanskje var litt vanskeligere å finne en naturlig kjørestilling enn i TM3 og TMX, men det er vel sikkert bare tilvenning. Kjørefølelsen syns jeg var nærmere X-en enn 3-ern (med unntak av det lille rattet), men det virket ikke som den sparker ikke like kraftig i fra som noen av dem. Hadde garantert blitt superfornøyd med denne hvis vi ikke allerede hadde vært hekta på alt det X leverer:)
Merkelig at den ikke sparker like bra som X 75D, skal være ørlite sprekere enn den til 100? Eller sparker den ikke ikke like bra?  :o

Jeronan

Sitat fra: geear på tirsdag 24. august 2021, klokken 21:00
Sitat fra: kodax på tirsdag 24. august 2021, klokken 11:48
Jeg syns det kanskje var litt vanskeligere å finne en naturlig kjørestilling enn i TM3 og TMX, men det er vel sikkert bare tilvenning. Kjørefølelsen syns jeg var nærmere X-en enn 3-ern (med unntak av det lille rattet), men det virket ikke som den sparker ikke like kraftig i fra som noen av dem. Hadde garantert blitt superfornøyd med denne hvis vi ikke allerede hadde vært hekta på alt det X leverer:)
Merkelig at den ikke sparker like bra som X 75D, skal være ørlite sprekere enn den til 100? Eller sparker den ikke ikke like bra?  :o

Maybe it set in Chill mode?  ::)  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

kodax

Sitat fra: geear på tirsdag 24. august 2021, klokken 21:00
Sitat fra: kodax på tirsdag 24. august 2021, klokken 11:48
Jeg syns det kanskje var litt vanskeligere å finne en naturlig kjørestilling enn i TM3 og TMX, men det er vel sikkert bare tilvenning. Kjørefølelsen syns jeg var nærmere X-en enn 3-ern (med unntak av det lille rattet), men det virket ikke som den sparker ikke like kraftig i fra som noen av dem. Hadde garantert blitt superfornøyd med denne hvis vi ikke allerede hadde vært hekta på alt det X leverer:)
Merkelig at den ikke sparker like bra som X 75D, skal være ørlite sprekere enn den til 100? Eller sparker den ikke ikke like bra?  :o
Jeg testet bare såvidt akselerasjonen, og kanskje det bare var forventningen om kraftigere aks som gjorde at den føltes noe veikere.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

elornot

Takk for at dere deler erfaringer!

Hvor mange km rekkevidde ble bilen levert med fra «lille-strøm»?

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Klykken

Sitat fra: geear på tirsdag 24. august 2021, klokken 21:00
Sitat fra: kodax på tirsdag 24. august 2021, klokken 11:48
Jeg syns det kanskje var litt vanskeligere å finne en naturlig kjørestilling enn i TM3 og TMX, men det er vel sikkert bare tilvenning. Kjørefølelsen syns jeg var nærmere X-en enn 3-ern (med unntak av det lille rattet), men det virket ikke som den sparker ikke like kraftig i fra som noen av dem. Hadde garantert blitt superfornøyd med denne hvis vi ikke allerede hadde vært hekta på alt det X leverer:)
Merkelig at den ikke sparker like bra som X 75D, skal være ørlite sprekere enn den til 100? Eller sparker den ikke ikke like bra?  :o
Kanskje sprekere med gjennomvarmt batteri og høy SOC?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

For hva der er verdt; 3ern vi hadde i vinter var tunet annerledes en S90en. Daffere fra startlinjen. Det føles ikke like brutalt men den var minst like rask.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

benjamsk

Min kom med 200 km rekkevidde.

Jeg tok meg en tur til Drammen i går (bor Oslo øst), ladet på Liertoppen og kjørte litt rundt.

Erfaringer:
1) Den er betraaaaaktelig mer stille en M3. På motorvei kan jeg nå ha en ålreit samtale over telefon etc. Jeg er ganske sensitiv for lyd, for å legge litt tyngde i det jeg sier =) Jeg har hatt baksetene lagt ned hele tiden, så det taler kanskje enda mer for at MY er bedre støyisolert
2) Sparker ikke like hardt ifra som M3 LR.
3) Rommet under bagasjerommet er veldig stort - dette vet sikkert de fleste. Men vanvittig digg å bruke til poser med flasker og ting som ikke skal skli rundt. Har i tidligere biler hatt et slags "karabinkroksystem" for å hekte poser på, så de kan stå oppreist i bagasjerommet.
4) Veldig mange som snur seg og ser på bilen, så åpenbart stor interesse
5) Kjører med ca 155wh/km på motorvei litt avhengig av bakker og.. ja dere skjønner
6) Den er litt for stor for meg, men det må jeg vende meg til. En MX-eier jeg møtte hadde også en slags størrelses-bekymring/ettertanke da han vurderte å bytte til MY.
7) Flere som har kommentert at den blå fargen var nydelig til bilen, og at de angret på at de hadde kjøpt ikke-blå
7+1) Dette er en helt fantastisk bil. Dette er kanskje det viktigste punktet og summerer opp alt det man ikke kan sette ord på. Den er bare en glede å sette seg inn i og kjøre.

Diravi

Sitat fra: benjamsk på onsdag 25. august 2021, klokken 08:23
Min kom med 200 km rekkevidde.

Jeg tok meg en tur til Drammen i går (bor Oslo øst), ladet på Liertoppen og kjørte litt rundt.

Erfaringer:
1) Den er betraaaaaktelig mer stille en M3. På motorvei kan jeg nå ha en ålreit samtale over telefon etc. Jeg er ganske sensitiv for lyd, for å legge litt tyngde i det jeg sier =) Jeg har hatt baksetene lagt ned hele tiden, så det taler kanskje enda mer for at MY er bedre støyisolert

Dette var veldig betryggende å lese!  :+1: Hvordan opplever du fjæringskomforten? Har du hatt anledning til å kjøre den over dårlig asfalt, humper etc.? Kan du sammenligne komforten med Model 3?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA