Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer F-150 Lightning til Norge?

Startet av Bjoris, lørdag 14. august 2021, klokken 10:53

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: RJK på fredag 24. september 2021, klokken 21:42
Er en mulighet til. Rivian, som er deleid av Ford nå, ønsker visstnok å åpne fabrikk i Europa. Eventuelt kjøpe produksjonskapasitet i en eksisterende fabrikk. Ford har vel lagt ned, eller er i ferd med å legge ned en eller flere fabrikker, ihvertfall en i Spania.

Om de velger å produsere begge biler i samme fabrikk, så kan de sikkert oppnå noen synergieffekter. Spørsmålet er vel mer om Ford tror etterspørselen er stor nok til å starte opp produksjon i Europa.
Det er vel visse utfordringer med batterileveranser for Rivian også?
Etterspørselen etter denne typen kjøretøy er potensielt veldig høy, og Rivian skal levere et ukjent antall biler til Amazon i tillegg ....

RJK

Sitat fra: Counterpointer på fredag 24. september 2021, klokken 23:28
Sitat fra: RJK på fredag 24. september 2021, klokken 21:42
Er en mulighet til. Rivian, som er deleid av Ford nå, ønsker visstnok å åpne fabrikk i Europa. Eventuelt kjøpe produksjonskapasitet i en eksisterende fabrikk. Ford har vel lagt ned, eller er i ferd med å legge ned en eller flere fabrikker, ihvertfall en i Spania.

Om de velger å produsere begge biler i samme fabrikk, så kan de sikkert oppnå noen synergieffekter. Spørsmålet er vel mer om Ford tror etterspørselen er stor nok til å starte opp produksjon i Europa.
Det er vel visse utfordringer med batterileveranser for Rivian også?
Etterspørselen etter denne typen kjøretøy er potensielt veldig høy, og Rivian skal levere et ukjent antall biler til Amazon i tillegg ....
Hvordan Ford og Rivian har sikret seg mht batteri-leveranser har jeg ikke noen formening om, annet enn at de nok har planlagt lenge.

Forøvrig er vel leveransene ganske tallfestet for Riian, første ordre er 100 000 kjøretøy. Helt sikkert med opsjon for å utvide når de har fått mer erfaring med disse:

https://www.cnbc.com/2019/09/19/amazon-is-purchasing-100000-rivian-electric-vans.html
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hideyowife

Ser ikke helt hvor disse tankene rundt sammenligning med Rivian kommer fra? Ja, det er også en Pick-up. Men prisen er jo minst 2x av bilen det snakkes om her. Jeg tror veldig mange i Europa har ventet i mange mange år på at slike biler skal være mulig å eie uten å ruinere økonomien sin på utgifter til bensin eller diesel. Jeg er en av de som har drømt om amerikansk muskelbil, men aldri ønsket å betale prisen. Nå har vi kjøpt en Model 3 som konebil og for meg er det ett enkelt valg. Når Cybertruck eller F-150 er i salg, så tar jeg om nødvendig Klasse C1 førerkort, og kjøper meg en pick-up  :) Om Ford Norge ikke tar inn F-150 vil det være en major blunder mener jeg  :+1:
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

chargedup

Jeg tror ikke at disse store el pickupene som F150, R1T, Hummer, Cybertruck osv vil komme til EU før mva fritak er borte i Norge. Enkelt og greit fordi det i Europa selges veldig lite av de store pickupene fra før, grunnet lav etterspørsel. Hovedmarkedet er USA og deretter er det mange andre land/regioner (feks Brasil der det ble solgt 90' pickuper i 2020) der det selges mye flere pickuper enn i Europa. Hvis man skal ha 5 seter og/eller største batteri tipper jeg også at man må ha C1 (eller en ekstremt begrenset nyttelast). Dette, samt en mulig full innføring av mva gjør at jeg tror de fleste på facebook/forum detter av lasset.

Ford bryr seg nok lite om at etterspørsel er skyhøy i Norge akkurat nå, enten tar de jobben og kostnaden med å lansere den i hele Europa eller lanserer den feks i Sør-Amerika. Når den blir lansert i kontinent x kommer i første omgang an på hvor godt den selger i USA og deretter an på på hvilket kontinent de regner med å ha størst fortjeneste.

Jeg vil tro at Røhne selmer kan importere de til Norge i slutten av 2022 (regner med de kjører bruktimport etter 6 mnd, da den sannsynligvis fortsatt mangler typegodkjenning i Europa), men da med et betydelig prispåslag for å gi garanti (som normalt bortfaller når man tar en bil til kontinent x til y) og jobben med å ta de inn. Sannsynligvis blir bilene også uten mulighet for hurtiglading, gitt at ikke Ford eller tredjepart kan fikse det enda. Jeg forventer ikke å se en F150 lightning med fungerende hurtiglading i Norge før tidligst i 2023 (med de mva konsekvensene det kan medføre), men det er kun en ikkekvalifisert gjetning.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Storg

Hvorfor er hurtiglading et tema?


Sent from my iPhone using Tapatalk

chargedup

Sitat fra: Storg på torsdag 25. november 2021, klokken 15:47
Hvorfor er hurtiglading et tema?
Det normale er at amerikansk CCS (type 1) er annerledes enn europeisk CCS (type 2). https://cdn.motor1.com/images/mgl/X9br2/s1/combined-charging-system-ccs.jpg Jeg har ikke sett spesifikasjonen på ladeporten, så det er mulig jeg er på tynn is.
Av den grunn antar jeg at man ikke regne med å få hurtigladet bilen uten ombygging. Dersom Ford leverer bilen i USA med en ladeplugg som ikke er std (og som da ikke har ladestasjoner) blir jeg overrasket. Dersom Røhneselmer (eller Sørimport som har importert mye leaf/fiat osv fra USA) importerer en USA modell får man altså ikke hurtiglading uten ombygging (siden ingen hurtigladeleverandører, som jeg vet om, godkjenner bruk av adapter, dersom det i det hele tatt finnes adapter til bruk på hurtiglading) og evt omprogrammering.

Dersom Røhneselmer og eller andre Ford forhandlere i Norge klarer å få tak i europeiske utgaver av bilen før Ford lanserer den i Europa blir jeg også overrasket. Jeg tipper 2023, sannsynligvis enda lenger, før den blir en realitet i Norge/Europa (utenom USA import). Da blir MVA og lett lastebil førerkortklasse mye mer reelt enn det er idag og da dør nok den ekstreme etterspørselen etter disse bilene i Norge. Med den "ekstreme etterspørselen" tenker jeg da på de som ikke har pickup fra før, men den typen som betalte cybertruck depositum, er medlem av rivian gruppa på facebook https://www.tv2.no/a/11901409/ (de som plutselig er interessert i pickup pga det jeg antar er veldig lav pris).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Glan

Det ser og ut som det er en enorm etterspørsel av disse i usa med reservasjoner som overgår produksjonen i mange år fremover.
Tror det vil ta tid føre disse finner veien utenfor N amerika da også canada og mexico er et stort marked for pickuper samenliknet med EU


edakcots

Hei!
Testet en i Denver i August & det er bare å løpe å kjøpe!!
Stille som graven & sterk nok i massevis.
Det som overrasket mest var kjørekomfort. WOW!
Kom hjem til min model-x (som jeg er glad i), men dette var noe heeeelt annet.
Jeg fikk tilbud om å kjøpe én for å ta med hjem til Norge, men nå må jeg vente å se hva den norske Ford importøren får til...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

la7rpa

Hvordan opplevdes reel rekkevidde på den? EPA tallene er jo ikke superfantasktiske

edakcots

Jeg kjørte den med minste batteripakken og det stod 200 miles (320km) på dashboardet ved start.
Jeg kjørte så 50 miles og da stod det faktisk 150 miles igjen.
Ingen last, varmt, litt blandet hastighet.
Jeg ble så bergtatt av stillheten! Som en Bentley faktisk...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

RJK

Den med kortest rekkevidde er på 230 miles EPA som tilsvarer 370 km. Ifølge InsideEV kan man gange dette med 1,12 og ha ca 8 % feilmargin, så rett ut kalkullert blir det til 414,4 km.

Tilsvarende for den med lengst rekkevidde, så har den 320 miles som er ca 519 km, og omregnet til WLTP skulle det tilsi ca 581,28 km.

Min egen Hyundai Kona mwd WLTP på 448 km, ligger på en EPA-rekkevidde på 258 miles (2022-modellen) eller 415,21 km, som med kalkuleringen tilsvarer 465, som vel er nærmere den oppdaterte rekkevidden på 480.

Vil derfor si at rekkeviddene virker ganske OK for en så stor bil. Den vil selvsagt straffes noe mere i motorveihastigheter, og særlig på Autobahn.

EPA til WLTP-kalkulering:

https://insideevs.com/features/343231/heres-how-to-calculate-conflicting-ev-range-test-cycles-epa-wltp-nedc/

Ford rekkevidde:

https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2022/03/21/ford-f-150-lightning-epa-estimated-range.html
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

la7rpa

Så noen rangetester på Youtube. Der kjørte de 250-270 miles på motorvei i en fart på 70 mph. Så virker som om rekkevidden ikke er så ille. Dette var da med det største batteriet og 20 tommers dekk

Electric cars in Norway

Er jo primært en arbeids/privat bil ment for de nære oppgaver. Da holder den rekkevidden. Tøff bil den F'en :+1

RJK

Sitat fra: la7rpa på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:10
Så noen rangetester på Youtube. Der kjørte de 250-270 miles på motorvei i en fart på 70 mph. Så virker som om rekkevidden ikke er så ille. Dette var da med det største batteriet og 20 tommers dekk
Det tilsvarer 402-434,5 km i 112.65 km/t, altså i motorveifart. Er man langs vei med maks 80 og 90 km/t, så lukter man da fort på 500+ km rekkevidde i praksis. Dette er egentlig ganske sterke tall, tatt i betraktning biltypen og det store frontarealet.

Trekker man en normal campingvogn bak denne, så tipper jeg bilen fører til at vi nærmer oss 60 % av rekkevidden med en tilhenger bak, fordi forskjellen i areal er langt mindre enn ved standard personbiler som Kia EV6, VW ID.4 etc.

Altså kan man tippe på en rekkevidde på 300 +/- km med tilhenger bakpå. Igjen, ganske sterke tall når vi snakker praktisk rekkevidde, og ikke lab-resultater med et spenn av hastigheter og oppgaver som gjerne skiller seg endel fra virkeligheten for de fleste.

I 80 km/t så snakker vi da rundt 3 timer og 45 minutter mellom hvert stopp, om man følger bilens rytme. De fleste vil nok ta pauser oftere, og putter man da i ladekabel, så vil man kunne ta lunsjpausen etter 4.6 timer, alt etter hva man selv synes passer, uten å tenke på å nå en bestemt lader.

Jeg tenker dette er temmelig fristende for alle som har stor campingvogn, hestehenger eller trekker på en båt nå og da. Og andre som ser for seg taktelt, solceller på taket (inkludert på takteltet(?), gjerne koblet til en batteribank som både kan lade bilen og forsyne gjengen med bruksstrøm og dermed ekte free-camping.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA