Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer F-150 Lightning til Norge?

Startet av Bjoris, lørdag 14. august 2021, klokken 10:53

« forrige - neste »

Bjoris

Kul bil og prisen virker lovende. Har en Ford varebil som lett kunne gått i innbytte på denne, men kommer dette beiste til Norge?? Neppe tenker jeg, men klarte ikke å finne konkret info om dette etter ett lite søk...

kaiat

Et par-tre Ford-forhandlere i Norge som allerede driver med parallellimport av fossil F-150, har laget seg reservasjonsliste har jeg hørt. Du kan kanskje prøve RøhneSelmer.

Jeg tviler på at det blir noen offisiell import gjennom Ford Norge, men de importerte jo F-serie pickups mens du ennå kunne få disse som avgiftsfri lett lastebil, så hvem vet?

RJK

Jeg tror du tar feil i forhold til offisiell import av elektrisk F-150. I og med at den er elektrisk, og ikke får andre avgifter en vrakpant og MVA på det som skyter over 600 K ut til kunden, så tror jeg denne er høyaktuell å ta inn. Ice-versjonen hadde blitt så dyr, at den er ikke verdt å ta inn for hovedimportøren. Det hadde blitt for lavt salg.


Det største spørsmålet er nok når denne vil lanseres i Europa. Det Ford-rer (pun intended) produksjon i Europa, for amerikansk produksjon vil nok slite med å dekke innenlands etterspørsel. Og siden Rivian nå er deleid av Ford, ser jeg ikke bort fra at de vil dele på produksjonskapasitet i en Europeisk fabrikk, der de enten deler en linje, eller produserer de paralellt på hver sin linje.

Og Rivian snakker vel om å starte Europeisk produksjon i 2022, så det passer sikkert godt for Ford sine planer for elektrisk F-150.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kaiat

Jeg tror at det kan være lurt å stikke fingeren i jorda og ta innover seg at markedet for amerikanske full-size pickups i Europa er marginalt i beste fall. Det endrer seg ikke fordi bilen blir elektrisk.

Spørsmålet blir derfor om markedet er stort nok til at det blir bryet verdt for Ford å tilpasse bilen til europeiske krav og standarder. Det er f.eks. en hel del forskjeller mellom den Mustangen som selges i USA og den som selges i Europa.

Jeg ser gjerne at bilen kommer hit, men velger å være realistisk og en smule pessimistisk angående mulighetene for regulært salg gjennom offisielle Ford-kanaler.




RJK

Jeg tror markedet har vært marginalt, nettopp pga de høye prisene, spesielt for versjoner med mer enn seter i fremre rad. Hvem gidder å betale en mill for en bil som maksimalt har 3 seter fremme, normalt sett bare 2, når det er plass og tiltenkt sittebenk bak? For endel vil en 5 eller 6-seters truck være midt i blinken.

Så lenge elbiler har avgiftsfritak, og ingen slike ulogiske sperrer, så tror jeg at det er et langt større marked for disse enn du sannsynligvis ser for deg.

Disse er jo og ypperlig til å rekke campingvogn med, så det hadde helt klart passet mange barnefamilier. Ser for meg at man kan bruke planet til å frakte sykler, fremfor å ha de hengende bak på vogna. Og med stor frunk, så har de ypperlig tilgang til bagasjen selv med planet fullt med sykler og annet stæsj.

Men er enig i at dette ikke nødvendigvis betyr høye volum, bare godt høyere enn for dagens pickups med ice-motor.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Har aldri vurdert Pick-up som bil tidligere, men en F-150 Lightning hadde faktisk vært et godt alternativ til TMX for vår del.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Tipper det er større sannsynlighet for at vi ser e-Ranger (eller Ranger Lightning) som el pickup fra Ford. Nye Ranger blir også utgangspunkt for VW neste generasjon Amarok fra 2022.
Foreløpig snakker nok om et par år fram i tid:
https://www.businessinsider.com/ford-maverick-ranger-electric-pickup-truck-2021-6?r=US&IR=T

RJK

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på fredag 20. august 2021, klokken 12:37
Tipper det er større sannsynlighet for at vi ser e-Ranger (eller Ranger Lightning) som el pickup fra Ford. Nye Ranger blir også utgangspunkt for VW neste generasjon Amarok fra 2022.
Foreløpig snakker nok om et par år fram i tid:
https://www.businessinsider.com/ford-maverick-ranger-electric-pickup-truck-2021-6?r=US&IR=T
Kan godt hende den har større potensial til å få markedsandeler som har litt betydning, spesielt nedover i Europa. Men jeg tror som sagt mange kunne tenkt seg en Full Size...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: RJK på fredag 20. august 2021, klokken 12:41
Kan godt hende den har større potensial til å få markedsandeler som har litt betydning, spesielt nedover i Europa. Men jeg tror som sagt mange kunne tenkt seg en Full Size...

3,5 tonn grensen for klasse B i Europa (og Norge) vil nok dempe interessen for F-150 Lightning, Cybertruck og dagens Rivian og Bollinger modeller. Men for de som har klasse C1 og oppover så kan disse nok være interessante; men er interessen stor nok til at vi får offisielle, europeiske utgaver?? (stikkord: typegodkjenning, lys, type2/CCS, DAB osv)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: snakkesalig på fredag 20. august 2021, klokken 13:28
Den har "bare" drøye 2900kg egenvekt, så bør da være mulig å få den personbilregistrert.

Tja 6500punds er ca 2950kg med minste batteripakke og lite utstyr. Bikker nok en del over 3000kg egenvekt med største batteripakke og det utstyrsnivå man "normalt" har i Norge.

kaiat

Sitat fra: RJK på fredag 20. august 2021, klokken 10:12
Jeg tror markedet har vært marginalt, nettopp pga de høye prisene, spesielt for versjoner med mer enn seter i fremre rad. Hvem gidder å betale en mill for en bil som maksimalt har 3 seter fremme, normalt sett bare 2, når det er plass og tiltenkt sittebenk bak? For endel vil en 5 eller 6-seters truck være midt i blinken.

Så lenge elbiler har avgiftsfritak, og ingen slike ulogiske sperrer, så tror jeg at det er et langt større marked for disse enn du sannsynligvis ser for deg.

Disse er jo og ypperlig til å rekke campingvogn med, så det hadde helt klart passet mange barnefamilier. Ser for meg at man kan bruke planet til å frakte sykler, fremfor å ha de hengende bak på vogna. Og med stor frunk, så har de ypperlig tilgang til bagasjen selv med planet fullt med sykler og annet stæsj.

Men er enig i at dette ikke nødvendigvis betyr høye volum, bare godt høyere enn for dagens pickups med ice-motor.

Jeg kan helt klart se for meg et marked i Norge, og Ford Norge hadde nok gjerne solgt denne bilen. Men den er jo ikke noe særlig mer avgiftsfri i diverse europeiske land der det ikke er norske avgifter på fossilbiler. Der blir den jo bare dyr, diger og for spesielt interesserte. Det blir ikke store volumet av sånt. Blir det stort nok volum til å forsvare kostnadene med å tilpasse bilen til europeiske krav og typegodkjenning?

For å sammenligne med noe, Ford Norge solgte jo Excursion som 5-seters avgiftsfri lastebil i sin tid. Den var jo nærmest et røverkjøp med tanke på plass, motorkraft og utstyr, men det var jo bare et volum på noen hundre biler i året mener jeg. Og den ble bare solgt i Norge, resten av Europa var ikke interessert. GM hadde vel et tilsvarende volum på Suburban. Sistnevnte ble i motsetning til Excursion også solgt i resten av Europa, men det største markedet var vesle Norge.

Jeg tror også at det blir å vente på elektrisk Ranger for oss på denne siden av dammen.

RJK

I Norge gikk jo førerkortgrensa på 7500 kg. Da var ikke vektproblemene til stede i det hele tatt.

Så kom "harmoniserte" regler for EU til oss, der vi ble strupet på 3500 kg. Da ble det straks litt værre. Men de videreførte for oss som allerede hadde 7500 kg med å gi oss C1 og D1, mer som en mellomløsning for de av oss som oppfylte kravene. Da var ikke vektproblemene til stede i det hele tatt, og det var bare pris som stod igjen som hindring.

Så kom samtidig flere innskjerpelser som ekstra avgifter, spesielt på familiestørrelser med 5-seters-utgavene, fordi man ikke ville ha disse på veien blant vanlige folk. Og det ble satt maks hastighet på 80 km/t. Legg også til tilhengerreglene, som gjorde det stadig vanskeligere å dra stor henger med disse. En liten og lett bil kunne fort ha lov å trekke mer enn disse store pickup'ene.

Nå som prishinderet er midlertidig revert, er det plutselig mulig å få 5-setere og god plass. Og for mange vil de nok ha akkurat greit med nyttelast. I yrkessammenheng vil de nok fort tas inn som C1, for å utnytte mere vekt. Men mulig "varebilregelen" gir støtte for å ha de som B med 2 seter og opp til 4250 i totalvekt. Da vil de fremdeles være aktuelle for brukere med B/BE-lappen. Mulig det bare er i Norge at volumet vil kunne bli noe, men totalt sett så vil det kanskje selges bra nok til å forsvare produksjon i Europa.

Men tipper at vi etterhvert får mere av typisk Europeisk størrelse pickups, som Ranger og Amarok, og kanskje tilsvarende fra Toyota og Mitsubishi etterhvert. For ikke snakke om Nissan Navara i el-versjon. Får vi disse som 5-seters, er de nok sikkert mer enn stor nok for mange av oss.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Cral

Kjip melding i gårsdagens nyheter  - https://www.tv2.no/a/14242614/
Så mulighet for at den ikke kommer med det første...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Hen9ng

Virker helt klart at den ikke kommer i uoverskuelig fremtid..

RJK

Er en mulighet til. Rivian, som er deleid av Ford nå, ønsker visstnok å åpne fabrikk i Europa. Eventuelt kjøpe produksjonskapasitet i en eksisterende fabrikk. Ford har vel lagt ned, eller er i ferd med å legge ned en eller flere fabrikker, ihvertfall en i Spania.

Om de velger å produsere begge biler i samme fabrikk, så kan de sikkert oppnå noen synergieffekter. Spørsmålet er vel mer om Ford tror etterspørselen er stor nok til å starte opp produksjon i Europa.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA